Nuz,
dobry den.
Z pozdravu
usudzujem, Palo, ze nie si asi velmi
praktizujúci katolík, alebo krestan
(aspon sa mi tak zdá). Hoci tu na západe
je bezné povedat i v kostole "dobré
ráno", doma v Slovensku to nie je tak, lebo sme
zvyknutí na krestansky pozdrav.
Ale o to tu
neide, lebo uz akokolvek je to, na tejto
stránke vítam vsetky otázky a som
rád, velmi rád, ze si napísal
svoju otázku. Hoci, ako je to v predoslej
otázke, ospravedlnujem sa, ze som taky dlhy cas
zanedbal odpovede na tejto stránke.
Co by som Ti
mal odpovedat?
Mozno Tvoja
otázka má súvis so
skandálom zneuzívania mladistvych, ktory
vypukol v USA.
Samozrejme, ze
je to velky skandál, t.j. pohorsenie pre svet.
Lebo od knazov závisí blahobyt ludstva.
Hovorí nám to zalm 82 (81).
1
Vstáva Boh v zhromazdení Bozom,
uprostred bohov koná súd. 2 Dokedy
este chcete súdit nespravodlivo a nadrziavat
hriesnikom? 3 Prisúdte právo
bedárom a sirotám, spravodlivost
vymáhajte ponízenym a chudobnym. 4
Ratujte chudobného a núdzneho
vyslobodte z rúk hriesnika..." 5
Nemajú múdrosti ani rozumu,
tápu v temnotách, hybu sa vsetky
základy zeme. 6 I povedal som: Ste
bohmi, vsetci ste synmi Najvyssieho." 7 Ale aj vy,
ako kazdy clovek, umriete, padnete ako kazdy
velikás. 8 Vstan, Boze, a súd zem,
lebo vsetky národy sú tvojím
dedicstvom.
Tento zalm je
velmi zaujímavy. Vykladaci Svätého
Písma s tym majú, ako to sledujem, dost
velky problém. Z kontextu tohto zalmu totiz je
jasné, ze "bohovia" tu nie sú
pohanskí bohovia, nie sú to modly. Dalej
je jasné, ze to nie sú anjeli, lebo
zomrú. Nie sú to ani králi a
princi (väcsina prekladov pre
"velikásov"). Nuz o kom to Boh
hovorí?
Sv. Alfonz vo
svojej knihe o knazstve tvrdí bez
váhavia, ze zalm hovorí o knazoch. Oni
dostali nekonecnú, nesmiernu, bozskú
moc, ako je odpústat hriechy, premenit jednym
slovom chlieb na Telo a víno na Krv Kristovu.
Ako Boh stvoril svet tym, ze povedal a stalo sa, tak
knaz má moc povedat a chlieb a víno sa
premenia na Krista. Knaz má v moci Bozie Slovo.
Knaz má v moci, môzeme povedat, Boziu
Pravdu.
Ak knazi
zlyhajú, "hybu sa vsetky základy zeme",
t.j. základy ludskej spolocnosti.
Myslím, ze dnes sme toho casto svedkami.
Nesmieme vsak
zabúdat, ze knazi sú spojení s
ludmi. Je vseobecne známe príslovie, ze
ludia majú takych knazov, akych si vymodlia.
Jedno teda súvisí s druhym a preto
nemôzeme súdit jednotlivé osoby.
Pri mnohych
zjaveniach Panny Márie, Panna Mária
nás vyzyva, aby sme sa modlili za knazov. Je to
dost paradoxné, lebo knazi sa majú
modlit za veriacich.
Akokolvek,
tento duchovny boj, ktory nie je "s krvou
a telom, ale s kniezatstvami a mocnostami,
s vládcami tohoto temného sveta,
so zloduchmi v nebeskych
sférach"
(Ef 6:12) závisí od kazdého
jedného z nás, laika ci knaza. Ako v
ktorejkolvek vojne, generál nemôze byt
bez vojakov a vojaci nemôzu byt bez
generála. Súdit, kto a kolko je
zodpovedny za situáciu, môze iba
Boh.
Cítal
som, a mám vsetky dôvody tomu verit, ze
komunisti este v 1930-tych rokov vydali rozkaz
infiltrovat katolícku Cirkev svojími
ludmi. V tejto súvislosti je
zaujímavé precitat si knihu "AA-1025
Spomienky antiapostola". Jednym slovom je tu
nepriatel, ktory nespí. Pracuje.
To, co
píses vo svojej otázke, ako to ja
vidím, súvisí s ich
"prácou". Zaiste, clovek bol vzdy slaby a
nakloneny k hriechu (ako to hovorí aj Sv.
Písmo), nevynímajúc knazov. Avsak
rozmer a rozsah skandálov, s ktorym sa dnes
stretávame aj v Cirkvi si ziada
dostatocné vysvetlenie. Mne je dostatocnym
vysvetlením to, co som práve vyssie
spomenul.
Americkí
biskupi mali stretnutie na ktorom sa zaoberali tymto
pálcivym problémom a robili to v priamom
televíznom prenose. Kedze biskupská
konferencia nemôze viazat k poslusnosti
jednotlivych biskupov, lebo kazdy biskup má
úplnú autoritu vo svojej diecéze,
biskupi sa viac menej dohodli na spolocnom
vyhlásení (charte), na takzvanej
"nulovej tolerancii". To znamená, ze knaz,
ktory sa previní proti mladistvym bude bez
milosti suspendovany, t.j. bude mu
zakázané úcinkovat ako knaz.
Stací uz len to, ze ho niekto z takého
hriechu obzaluje.
Nakolko som
sledoval tieto udalosti, Vatikán reagoval na
túto "chartu" americkych biskupov a
upozornoval, ze takéto uznesenie môze byt
porusením ludskych práv, v tomto
prípade práva kazdého
nevinného knaza na dobré meno. Zbavit
knaza knazskych funkcií len na základe
púheho obzalovania by mohlo znamenat
spáchanie velkych justicnych omylov.
Ked knaz
spáchal priestupky proti cistote, súdit
ho môze iba kompetentná autorita,
prakticky povedané jeho biskup. Ziadna
svetská autorita by nemala mat právo
súdit knaza. Súd prinálezí
biskupovi.
Ked sa pytas na
tresty, to je v kompetencii biskupa,
predstaveného (prípadne pápeza),
on má zvázit vsetky okolnosti a urobit
patricné opatrenia. Povedat, ze súd
má byt bez milosti proti knazovi (nulová
tolerancia) znamená podla mna popriet vsetko,
co nás Kristus ucí. Kristus je
milosrdenstvo a preto nemôzem pripustit, ze
postupovat proti knazovi ci neknazovi bez
milosrdenstva by bolo podla zásad Kristovych.
V súdnom
procese (ci uz ide o knaza alebo nie) sa má
sudca usilovat dat podla moznosti co najmensí
trest. Ked to platí v svetskych súdoch,
preco by to nemalo platit tiez aj u knaza? Preco by
sme mali knaza odsúdit nielenze bez milosti,
ale este aj bez akéhokolvek solídneho
dôkazu?! Preco by sme mali byt proti knazovi
nielenze nemilosrdní, ale este aj
nespravodliví?
Zaiste, biskup
je zodpovedny za veriacich a prípady zneuzitia
u knaza musí vázne riesit. Má to
robit hlavne vcas, nielen vtedy, ked uz
situácia vypukne, kvôli druhym. Biskup
má riesit situáciu takym spôsobom,
aby to bolo pre spásu aj duse urcitého
knaza aj pre spásu veriacich. V krajnom
prípade musí knaza suspendovat.
Závisí to vsak od biskupa a my ho v tom
nemôzeme súdit.
Nezabudnime, ze
zly duch najviac útocí na knazov, lebo
vie, ze ak získa knaza, s ním
získa aj mnozstvo dusí, ktoré
tento knaz vedie. Dnes sú knazi zvlást
silne napádaní a najmä oni
sú napádaní.
Pretoze sme
vsetci v tomto duchovnom boji pospájaní
navzájom, modlite sa za knazov, aby vydrzali a
priviedli tych, ktorych im Boh zveril, do
vecného prístavu.
o.
Eirene
PS:
Rocné sluby sú docasné sluby a
slúzia na to, aby aj kandidát aj
cirkevní predstavení overili pravost
kandidátovho povolania. Po vyprsaní
docasnych slubov kandidát môze
odíst z rehole, alebo predstaveny ho môze
prepustit. Po vecnych sluboch by odchod z rehole mal
byt uz len velkou vynimkou. A je to pomerne
komplikované aj po právnej
stránke. Z ohladom na zachovávanie
slubov (povedzme cistoty) nie je ziadny rozdiel medzi
docasnymi a vecnymi slubami.