Ahoj
Richard!
Chápem
velmi dobre Tvoju otázku. Sám som nad
tym kedysi rozmyslal a Boh mi dal velmi jasnú
odpoved.
Zhrniem
celú odpoved hned na zaciatku (mozno vyznie
trochu tvrdo):
Ak by sme
mali zit s nesrmtelnymi telami tu na zemi naveky, bolo
by to peklo.
Nasim cielom
je Boh, a nielen mat nesmrtelné telá.
Viem, ze sa
pytas o Jezisa Krista, ale nezabúdaj, ze
cokolvek Kristus urobil, bolo kvôli nám.
On nepotreboval stat sa clovekom, utekat do Egypta,
tri roky kázat, zomriet na krízi, na
tretí den vstat a potom vystúpit na
nebesia. Písem to vsetko, lebo nemôzeme
oddelit jeho vtelenie od vystúpenia do neba.
Ked uz sa raz vtelil, musel sa vrátit tam,
odkial prisiel, k tomu, ktory ho poslal.
Ale on to
vsetko nepotreboval, on je vecny a nesmrtelny Boh.
Jeho vnútornú slávu nic
nemôze zväcsit. On je v nebi s Otcom po
celú vecnost. I ked sa vtelil neprestal byt s
Otcom v nebi na jeho tróne. Co si vsak treba
uvázit je to, ze nebol v nebi ako clovek.
Pocal sa tu na zemi z Márie Panny.
Sme pri
tajomstve Najsvätejsej Trojice.
Vieme, ze v
Jezisovi Kristovi je len jedna Osoba (a tá je
bozská), ale sú tam dve prirodzenosti,
bozská a ludská. V Kristovi niet ludskej
osoby. V Kristovi je iba jedna Osoba, jedno (JA). V
tejto jednej Osobe je spojená ludská
prirodzenost s bozskou prirodzenostou (podstatou). V
Kristovi sú dve podstaty: bozská a
ludská, alebo ak chces, Boh a clovek. To, ze v
Kristovi nie je ludská osoba, to NIC
neuberá na dokonalosti a plnosti ludskej
podstaty (prirodzenosti). To preto, lebo osoba (po
Grécky hypostáza) nie je presne to, co
prirodzenost. Toto ROZLÍSENIE nám
umoznilo práve Zjavenie. Hoci osoba
nemôze jestvovat kdesi "vo vzduchu", musí
mat urcitú svoju podstatu, - nemozno ju oddelit
od podstaty, - predsa v rozume môzme
rozlísit, ze osoba nie je presne to
isté, co podstata.
V Bohu je
jedna podstata, je jeden Boh, ale v Bohu sú tri
Osoby (hypostázy). Kazdá Osoba je
totozná s bozskou podstatou, ale jedna Osoba
nie je druhá. Preto hovoríme, ze Otec je
Boh, Syn je ten isty Boh a Duch Sväty je znovu
ten isty Boh. Ale Otec nie je Syn ani Duch Sväty,
a Syn nie je Duch Sväty. Toto je asi najblizsie
mozné priblízenie tajomstva
Najsvätejsej Trojice.
Hypostáza
by sa mohlo prelozit do slovenciny ako nieco, co
stojí pod. Hypo: "pod". Staza: "stát".
V istom byte
mali na podlahe velkú loptu na ktorej sedeli.
Vzal som ju do svojho nárucia a povedal som
dalsím dvom aby ju tiez takto chytili. Takze
sme traja drzali v jednom case túto loptu. My
traja sme predstavovali tri osoby a lopta
predstavovala bozskú prirodzenost. Boli sme
tymi hypostázami, stáli sme takpovediac
pod touto loptou, drzali sme ju kazdy vo svojom
nárucí.
Teraz, co sa
stalo pri vtelení? Nie bozská podstata
sa vtelila, ale jedna z tych troch Osôb chytila
do svojho nárucia (takpovediac) este aj
cloveka, ludskú podstatu, beztoho, aby pustila
bozskú podstatu. Cize to jedno "JA" je i Bohom
i clovekom. Bozská a ludská podstata nie
sú v Kristovi zmiesané (ako
napríklad mlieko s kávou). Preto
hovoríme, ze Kristus je dokonaly Boh a dokonaly
clovek. Bozstvo a clovecenstvo sú vsak v
Kristovi spojené v druhej bozskej Osobe, co je
ovela viac ako akékolvek "zmiesanie" alebo
"zlepenie". Stojíme tu pri tajomstve osoby.
Preto to spojenie u Krista nazyvame
hypostatické spojenie bozstva a clovecenstva.
Preto môzeme napríklad povedat, ze ked
zomrel na krízi Kristus ako clovek, v plnom
zmysle slova Boh zomrel na krízi. Ale tu sa
nám nás rozum uz triesti a nie sme
schopní íst dalej.
Neplánoval
som zájst az takto do teológie, ale asi
to bolo potrebné.
Teda
opakujem, Jezis Kristus ako druhá bozská
Osoba, nepotreboval vystúpit do neba, lebo tam
bol od vecnosti a bude do vecnosti ako Boh. Ale,
cokolvek urobil ako clovek, urobil pre nás, pre
nasu spásu.
Nase
vychodné modlitby (vecierne) túto
skutocnost velmi zdôraznujú, a to na
základe Písma a cirkevnych Otcov, ked
hovoria, ze v Kristovi ludstvo vystupuje do
neba.
Je to
úzasné, ked si pomyslíme, ze
prorok Daniel v siestom storocí pred Kristom
videl jeho nanebovstúpenie. Vo svojej
vízii najprv vidí Boha na
tróne.
Pozeral
som sa kym postavili tróny a zasadol Starec
dní; jeho rúcho bolo biele ako sneh a
vlasy na jeho hlave boli ako cistucká vlna;
jeho trón bol plamen ohna a jeho
kolesá blciaci ohen. Ohnivá rieka
prúdila a vychádzala od
neho
Videl som
v nocnom videní a hla, v oblakoch neba
prichádzal ktosi ako Syn cloveka; prisiel az
k Starcovi dní, priviedli ho pred neho. A
jemu bola odovzdaná vláda a
královstva, takze jemu slúzili vsetky
národy, kmene a nárecia; jeho
vláda je vláda vecná,
ktorá nezaniká, a jeho
královstvo, ktoré nezahynie.
Môj - Danielov - duch ustrnul v
schránke a videnia, ktoré mi presli
hlavou, ma podesili. (Dan 7:1n)
Daniel
ustrnul, lebo videl cloveka vystupovat na Bozí
trón. My sme si uz zvykli na meno Jezis
Kristus, ale Daniel nevedel, kto to bol, ved
hovorí, ze prichádzal ktosi ako
syn cloveka. To, co ho sokovalo bolo to, ze videl
cloveka vchádzat do samého neba a ako
dalej vieme, sadnút si na Bozí
trón. Zdá sa mi, ze Daniel nemohol verit
vlastnym ociam, lebo hovorí: "ktosi ako syn
cloveka".
My uz vieme,
ze je to Jezis Kristus ako clovek, ktory
vystúpil do neba a zo sebou viedol
zástup zajatcov, duse tych spravodlivych,
ktorí v predpeklí cakali na svoju
spásu.
Ale
kazdy z nás dostal milost podla miery, akou
nás obdaroval Kristus. Preto hovorí:
"Do vysav vystúpil, so sebou vzal
zajatcov, ludom dal dary." A co iné
znamená to "vystúpil, ako ze aj
zostúpil do nizsích castí
zeme? Ten, co zostúpil, je ten isty, co aj
vystúpil ponad vsetky nebesia, aby naplnil
vsetko. (Ef 4:7-10)
Hovorí
nám to aj Apokalipsa:
A
drak sa postavil pred zenu, ktorá mala
rodit, aby zhltol jej dieta, len co ho
porodí. I porodila syna, chlapca,
ktory má zeleznym zezlom panovat nad
vsetkymi národmi. A jej dieta bolo
uchvátené k Bohu a k jeho
trónu. (Zjv 12:4-5)
Aj Kristus
hovorí o svojom nanebovstúpení v
jednom podobenstve:
Isty
clovek vzneseného pôvodu
odchádzal do dalekej krajiny prevziat
královstvo a potom sa mal
vrátit
Ked sa po prevzatí
královstva vrátil, dal si zavolat
sluhov
(Lk 19:12n)
Tym clovekom
je Jezis Kristus. Vzneseného pôvodu je
preto, lebo jeho Osoba je bozská.
Odchádza do dalekej krajiny - k Bohu Otcovi
(Starcovi dní), lebo dalej sa uz ani íst
nedá. Tam, ako to vidíme aj u Daniela,
je mu ako clovekovi dané královstvo. A
potom sa mal vrátit, t.j. na konci sveta, aby
spravodlivych odmenil a vzal so sebou tam, kde je on.
Otce,
chcem, aby aj tí, ktorych si mi dal, boli so
mnou tam, kde som ja, aby videli moju
slávu ktorú si mi dal, lebo si ma
miloval pred stvorením sveta. (Jn
17:24)
Nech sa
vám srdce nevzrusuje! Veríte v Boha,
verte aj vo mna. V dome môjho Otca je
mnoho príbytkov. Keby to tak nebolo bol
by som vám povedal, ze vám idem
pripravit miesto?! Ked odídem a
pripravím vám miesto, zasa
prídem a vezmem vás k sebe, aby ste
aj vy boli tam, kde som ja. A cestu, kam idem,
poznáte." (Jn 14:1-4)
Nuz Tvoja
otázka ohladom nanebovstúpenia, Richard,
nie je nic cudné, lebo to isté sa pytali
aj uceníci Jezisa:
Niektorí
z jeho uceníkov si medzi sebou hovorili:
Co je to, ze nám hovorí
»Idem k Otcovi«?" (Jn
16:17)
Kruh sa
musí uzavriet:
Vysiel
som od Otca a prisiel som na svet; a zasa
opústam svet a idem k Otcovi." (Jn
16:28)
Ak sa teda
vrátim k odpovedi, ktorú som dal uz na
zaciatku, vzkriesenie tela nie je este
ukoncením vsetkého. Clovek, ako to
hovorí aj Druhy vatikánsky koncil, je vo
svojej podstate spolocenskou bytostou. Existencia
osoby bez inej osoby nemá vôbec ziadny
zmysel. Spolocenstvo osôb je cielom
spásy. Avsak clovek bol stvoreny pre Boha
(trojjediného), - opakujem, bol tak stvoreny -
a preto ziadne iné spolocenstvo ho
nenaplní. Spolocenstvo vsetkych ludskych
osôb nenaplní túzbu, ktorú
má clovek vlozenú do srdca. Clovek je
stvoreny pre spolocenstvo bozskych Osôb.
Bozská Trojica povolala cloveka do svojho
spolocenstva. Sme povolaní do Bozej
rodiny.
Milovaní,
teraz sme Bozími detmi, a este sa
neukázalo, cím budeme. Vieme vsak, ze
ked sa on zjaví, budeme mu podobní,
lebo ho budeme vidiet takého, aky je. (1 Jn
3:2)
A my sme sa
naozaj znovuzrodili v krste do Bozej rodiny. Ako by to
bolo, keby sme vstali z mrtvych a nikdy neprisli k
Otcovi? Opravdivé stastie nespocíva iba
v tom, ze by sme mali nesmrtelné telá,
ale ze budeme naveky v spolocenstve Otca i Syna i
Svätého Ducha, - a iba tu, v Otcovom dome,
môzeme byt stastní aj s ostatnymi
spasenymi bratmi a sestrami.
A ako som
povedal, ak Syn Bozí sa stal clovekom, vstal z
mrtvych a vstúpil do neba, nepotreboval to
urobit kvôli sebe, ale urobil to kvôli
nám, aby clovek v nom zjednoteny mohol
zasadnút po pravici Boha.
A
anjelovi laodicejskej cirkvi napís: Toto
hovorí Amen, verny a pravdivy Svedok,
Pociatok Bozieho stvorenia: Poznám tvoje
skutky, ze nie si ani studeny ani horúci.
Kiez by si bol studeny alebo horúci! Takto,
ze si vlazny, ani horúci ani studeny, uz-uz
ta vyplúvam z úst. Lebo
hovorís: "Som bohaty, zbohatol som,
nepotrebujem nic" - a nevies, ze si biedny,
polutovaniahodny, chudobny, slepy a nahy.
Radím ti: odo mna si kúp zlato
vyskúsané ohnom, aby si zbohatol, a
biele rúcho, aby si sa zaodel a aby nebolo
vidiet hanbu tvojej nahoty, i mast, ktorou si
potries oci, aby si videl. Ja karhám a
trescem tych, ktorych milujem. Bud teda horlivy a
rob pokánie. Hla, stojím pri
dverách a klopem. Kto pocúvne
môj hlas a otvorí dvere, k tomu vojdem
a budem s ním vecerat a on so mnou. Toho,
kto zvítazí, posadím vedla
seba na mojom tróne, ako som aj ja
zvítazil a zasadol som s mojím Otcom
na jeho tróne. Kto má usi, nech
pocúva, co Duch hovorí
cirkvám." (Zjv 3:14-22)
Zdielanie
Bozieho trónu je iba logickym dôsledkom
iného tajomstva, tajomstva jednoty v Kristovi,
a skrze Krista jednoty v Bohu a s Bohom.
V
ten den spoznáte, ze ja som v svojom
Otcovi, vy vo mne a ja vo vás. (Jn
14:20)
No
neprosím len za nich, ale aj za tych, co
skrze ich slovo uveria vo mna, aby vsetci boli
jedno, ako ty, Otce vo mne a ja v tebe, aby aj
oni boli v nás, aby svet uveril, ze si ma ty
poslal. A slávu, ktorú si ty dal mne,
ja som dal im, aby boli jedno, ako sme my jedno
- ja v nich a ty vo mne. Nech sú tak
dokonale jedno, aby svet spoznal, ze si ma ty
poslal a ze ich milujes tak, ako milujes mna. (Jn
17:20-23)
Nasim cielom
nie je zem, ale nebo. Vieme, ze aj zlí
budú vzkriesení:
Nedivte
sa tomu, lebo prichádza hodina, ked vsetci v
hroboch pocujú jeho hlas a vyjdú:
tí, co robili dobre, budú
vzkriesení pre zivot a tí, co
páchali zlo, budú vzkriesení
na odsúdenie. (Jn 5:28-29)
Spravodliví
budú vzkriesení pre vecny zivot a Bozie
královstvo, ktoré nie je z tohto
sveta:
Jezis
povedal: Moje královstvo nie je z
tohto sveta. (Jn 18:36)
Potom
Král povie tym, co budú po jeho
pravici: »Podte, pozehnaní môjho
Otca, zaujmite královstvo, ktoré je
pre vás pripravené od stvorenia
sveta. (Mt 25:34)
Je to to, co
videl prorok Daniel:
Ale
královstvo dostanú svätí
Najvyssieho a královstvo si udrzia naveky a
na veky vekov."
Díval som sa a tento
roh viedol vojnu so svätymi a prevládal
ich, kym neprisiel Starec dní a dal
právo svätym Najvyssieho. A prisiel
cas, ked královstvo dostali
svätí. (Dan 7:18, 21-22)
Toto je teda
odkaz nanebovstúpenia Pána násho
Jezisa Krista.
Ak to
mám este raz zdôraznit, jeho odkaz je:
Otec.
Videl som tu
v Toronte neraz velky zástup mladych
stát v dlhom rade (az za roh budovy), ako tam
cakali, aby dostali lístky na akúsi
rockovú skupinu. Videl som v tom ich
túzbu byt v spolocenstve, byt v
blízkosti "velkych" osôb. Clovek
túzi byt v prítomnosti velkych
osobností.
Ale, co
môze byt väcsie ako byt v spolocnosti Boha
Otca?
Zime teda
ako synovia a dcéry násho Otca, ktory je
na nebesiach.
o.
Eirene