Prirodzená
poznatelnost existencie
Boha
1.
Boh, nás Stvoritel a Pán
sa môze s istotou poznat
prirodzenym svetlom rozumu zo
stvorenych vecí.
Nadprirodzená
poznatelnost existencie
Boha
1.
Bozia existencia nie je iba predmetom
prirodzeného rozumového
poznania, ale tiez predmetom
naprirodzenej viery.
Poznanie
prirodzenosti Boha
3.
Bozie prirodzenost je
nepochopitelná pre
cloveka.
4.
Blahoslavní v nebi vlastnia
bezprostrednú intuitívnu
vedomost o Bozej podstate.
5.
Bezprostredné videnie Boha
presahuje prirodzenú silu
poznania ludskej duse, a je preto
nadprirodzené.
6. Na
bezprostredné videnie Boha dusa
musí mat svetlo
slávy.
7.
Bozia podstata [esencia] je
nepochopitelná aj pre blazenych
v nebi.
Vlastnosti
alebo kvality Bozie
1. Boh
je absolútne [úplne,
celkovite, bezhranicne]
dokonaly
2. Boh
je vlastne nekonecny v kazdej
dokonalosti.
3. Boh
je absolútne
jednoduchy.
4. Je
len jeden Boh.
5. Ten
jeden Boh je v ontologickom zmysle
pravym Bohom.
6. Boh
má nekonecnú
poznávaciu moc.
7. Boh
je absolútna
Pravdivost.
8. Boh
je absolútne verny.
9. Boh
je absolútnym ontologickym
Dobrom sám v sebe ako aj vo
vztahu k inym.
10.
Boh je absolútne Morálne
Dobro a Svätost.
11.
Boh je absolútna
dobrotivost.
12.
Boh je absolútna
krása
13.
Boh je absolútne
nemenny.
14.
Boh je vecny.
15.
Boh je nesmierny alebo absolútne
nezmeratelny.
16.
Boh je vsade prítomny v
stvorenom priestore.
Vlastnosti
Bozského zivota
1.
Bozia vedomost je
nekonecná.
2.
Bozia vedomost je ciste a jednoducho
aktuálna.
7. Boh vie vsetko, co je len
mozné vedomostou jednoduchej
inteligencie (scientia simplicis
intelligentiae).
8. Boh
vie o vsetkych skutocnych veciach v
minulosti, prítomnosti a
budúcnosti (Scientia
visionis).
9.
Prostredníctvom vedomosti
videnia (scientia visionis) God tiez
vidí vopred slobodné
skutky rozumnych bytostí s
neomylnou istotou.
11. Bozia vôla je
nekonecná.
12.
Boh miluje sám seba nutne, ale
miluje a chce stvorenie mimobozskych
vecí, na druhej strane,
slobodne.
13.
Boh je vsemohúci.
14.
Boh je Pánom neba i
zeme.
15.
Boh nekonecne spravodlivy.
16.
Boh je nekonecne milosrdny.
Dogmatické
formulácie a pozitívna
fundácia dogmy o
Najsvätejsej
Trojici.
Antitrinitárne
herézie a doktrinálne
rozhodnutia Cirkvi.
1. V
Bohu sú tri Osoby, Otec, Syn a
Duch Sväty. Kazdá z troch
osôb vlastní tú
jednu (císelne) bozskú
podstatu.
Trojnásobná
osobnost Boha
1. V
Bohu sú dve
vnútorné bozské
pochádzania
2.
Bozské Osoby, nie bozská
prirodzenost, je predmetom
vnútorného
bozského pochádzania (v
aktívnom ako aj v
pasívnom zmysle).
3.
Druhá bozská Osoba
pochádza z prvej bozskej Osoby
splodením, a preto má k
nemu vztah ako Syn k Otcovi.
4.
Duch Sväty pochádza od Otca
i od Syna ako z jediného
Princípu skrze jediny dych
[spiration].
Spekulatívne
vysvetlenie dogmy o
Trojici
Spekulatívne
vysvetlenie vnútorného
bozského
pochádzania.
3. Duch Sväty nepochádza
skrze splodenie, ale skrze dych
[spiration]
Bozské
vztahy a Osoby
1.
Vztahy v Bohu sú vlastne
identické s bozskou
prirodzenostou.
2. Tri
bozské Osoby sú jedna v
druhej.
3.
Vsetky "ad extra" [vonkajsie]
Bozie aktivity sú
spolocné tymto trom
Osobám.
BOH
STVORITEL
Bozsky
úkon stvorenia
Pociatok
ci stvorenie sveta
1.
Vsetko, co existuje mimo Boha bolo v
celej svojej podstate urobené
Bohom z nicoho.
3. Boh bol pohnuty svojou Dobrotou
stvorit svet.
4.
Stvoril svet pre Boziu
slávu.
5. Tri
bozské Osoby sú jedinym
spolocnym Princípom
stvorenstva.
6. Boh
stvoril svet bez toho, aby ho k tomu
nieco zvonku nútilo alebo aby k
tomu bolla nejaká
vnútorná
nutnost.
8. Boh stvoril dobry svet.
9.
Svet má pociatok v
case.
10.
Boh sám stvoril svet.
Neprestajné
zachovávanie a riadenie
sveta
1. Boh
udrzuje vsetky stvorené veci v
jestvovaní.
3. Boh ochranuje a riadi svojou
prozretelnostou vsetko, co
stvoril.
Bozská
dielo stvorenia.
1.
Prvy clovek bol stvoreny
Bohom.
3. Clovek pozostáva z dvoch
podstatnych castí, -
materiálne telo a
duchovná dusa.
4.
Rozumná dusa je "per se"
podstatnou formou tela.
5.
Kazdy clovek vlastní
individuálnu dusu.
9. Boh urcil pre cloveka nadprirodzeny
ciel.
10.
Nasi prví rodicia boli pred
pádom zaodiatí
posväcujúcou
milostou.
12. Dar nesmrtelnosti, t.j. telesnej
nesmrtelnosti.
16. Nasi prví rodicia v raji
tazko zhresili
prestúpením
bozského
skúsobného
prikázania.
17.
Skrze hriech, nasi prví rodicia
stratili posväcujúcu milost
a vyprovokovali Bozí hnev a
odpor.
18.
Nasi prví rodicia sa stali
podriadenymi smrti a vláde
diabla.
19.
Adamov hriech sa prenása na jeho
potomstvo nie napodobnovaním,
ale skrze pochádzanie.
21. Dedicny hriech sa prenása
prirodzenym plodením.
22. V
stave dedicného hriechu clovek
je pozbaveny posväcujúcej
milosti a vsetkého, co to
zahrnuje, ako aj mimoprirodzenych darov
integrity.
23.
Duse, ktoré odídu z tohto
sveta v stave dedicného hriechu
sú vylúcené z
blazeného videnia
Boha.
Zjavenie
ohladom anjelov, ci "krestanská
anejlológia"
1. Na
pociatku casu Boh stvoril z nicoho
duchovné esencie
[podstaty]
(anjelov).
2.
Prirodzenost anjelov je duchová.
8. Druhotná úloha dobrych
anjelov je ochrana ludí a
starostlivost o ich
spásu.
10.
Diabol má urcitú
vládu nad ludstvom z
dôvodu Adamovho
hriechu.
NÁUKA
O BOHU VYKUPITELOVI
NÁUKA
O OSOBE VYKUPITELA
Kristova
opravdivá
bozskost
1.
Jezis Kristus je pravy Boh a pravy Syn
Bozí
Opravdivé
clovecenstvo Kristovo
1.
Kristus prijal skutocné telo,
nie zdanlivé telo.
2.
Kristus prijal nielen telo, ale aj
rozumnú dusu.
3.
Kristus sa naozaj splodil a narodil z
Adamovej dcéry, Panny
Márie.
Jednota
jeho dvoch prirodzeností v
jednej Osobe, - Kristus.
1.
Bozská a ludská
prirodzenost sú v Kristovi
zjednotené hypostaticky, t.j.
spojené jedna s druhou v jednej
Osobe (De fide). (a) Vteleny Kristus je
jeden, t.j. jediná Osoba. Je
zároven Bohom aj clovekom. (b)
Boh-Logos je spojeny s telom
vnútornym, fyzickym, ci
podstatnym zjednotením. Kristus
nie je nositelom Boha, ale je skutocne
Bohom. (c) Ludská a
bozská cinnost
pochádzajúce od Krista vo
Svätom písme a u Otcov,
nemôze byt rozdelená medzi
dve osoby alebo hypostázy,
Clovek-Kristus a Boh-Logos, ale
musí sa pripísat
jednému Kristovi, Logosu,
ktoré sa stalo Telom. Je to
bozsky Logos, ktory trpel v tele, bol
ukrizovany, zomrel a opät vstal.
(d) Svätá Panna je Matkou
Bozou, lebo skutocne porodila
Boha-Logosa, ktory sa stal
Telom.
2. V
hypostatickom zjednotení
kazdá z obidvoch Kristovych
prirodzeností pokracuje
nezmensená, nepremenená a
nezmiesaná s druhou.
3.
Kazdá z dvoch Kristovych
prirodzeností má svoju
vlastnú prirodzenú
vôlu a svoj vlastny prirodzeny
spôsob cinnosti.
4.
Hypostatické zjednotenie
Kristovej ludskej prirodzenosti s
Bozskym Logosom sa udialo v momente
pocatia.
6. Hypostatická jednota nikdy
neprestane.
Teologicko-spekulatívna
diskúsia o hypostatickej
jednote
1.
Hypostatická jednota bola
spôsobená troma bozskymi
Osobami úcinkujúcimi
spolocne.
2. Iba
druhá bozská Osoba sa
stala clovekom.
3.
Nielen ako Boh, ale aj ako clovek Jezis
Kristus je prirodzenym Synom
Bozím.
4.
Boho-clovek Jezis Kristus sa má
uctievat jedinym spôsobom
adorácie, absolútnou
adoráciou LATRIE, ktorá
patrí iba Bohu.
6. Kristova bozská a
ludská charakteristika a cinnost
sa majú pripisovat
jednému Vtelenému
Slovu.
|