Otázka
- 63
|
Rozoznatelnost
|
22.
feb. 2000
|
Vzhladom na
diskusiu venovanu otazkam slobodnej vole a determinizmu,
[cislo 50,
56,
58]
ktoru som mal moznost sledovat na Vasich strankach, rad
by som pridal vlastne postrehy i otazky.
-----------------------------------
1
Vychadzajme z
toho, ze neexistuje axioma hovoriaca ze dany (urcity)
organizmus je nedeterministicky a zaroven, ze neexistuje
axioma, ze dany (urcity) organizmus je
deterministicky.
Myslim, ze sa
zhodneme - postavit axiomu na tak vysoky, netrivialny
stupen vytvara znacny komunikacny problem.
-----------------------------------
2
Za deterministicky
sa prejavujuci organizmus mozme povazovat taky organizmus
pri ktorom plati, ze v kazdom skumanom case existuje
transformacia vstupov na urcite vystupy.
To o
nedeterministickom organizme povedat nemozno.
Inac povedane
deterministicky organizmus (ako aj deterministicky sa
prejavujuci) je nahraditelny (z hladiska pozorovatelnych
prejavov) pocitacom (turingovym pocitacom).
Co plati pre
nedeterministicky organizmus? Tvrdit ze dany organizmus
je nedeterministicky ak sa neda nahradit (filozofickym)
pocitacom je nespravne.
Totiz moze
existovat nedeterministicky organizmus ktory sa v celom
case v ktorom bolo jeho spravanie pozorovatelne spraval
deterministicky (nahraditelne pocitacom). To znamena, ze
poznanie ze dany organizmus sa spraval deterministicky v
celom case v ktorom bolo jeho spravanie pozorovatelne nie
je postacujuce na tvrdenie, ze dany organizmus je
deterministicky.
Avsak je mozne
tvrdit, ze u daneho organizmu nemozno z vonkajsich
prejavov urcit, ze ide o nedeterministicky
organizmus.
Z toho plynie, ze
akykolvek organizmus ktory splna podmienku
nahraditelnosti pocitacom z hladiska vonkajsich prejavov,
nemozno vyhlasit automaticky za
deterministicky.
(Prikladom moze
byt clovek z tazkou mentalnou disfunkciou, ktory v case
ked bolo jeho spravanie pozorovatelne (cely biologicky
zivot) prejavoval iba zakladne zivotne
funkcie).
Tolko k
urcitelnosti deterministickych organizmov.
-----------------------------------
3
Ako identifikovat
nedeterministicky organizmus?
V prvom rade - ak
tvrdime, ze dany organizmus je nedeterministicky musime
dokazat, ze organizmus prejavil spravanie ktore je
nedosiahnutelne substituciou filozofickym pocitacom. Teda
organizmus vygeneroval taky vonkajsi prejav, ktory je
principialne nedosiahnutelny pocitacom (teda organizmom o
ktorom predpokladame, ze je deterministicky).
Vyberme teda
priklad konania na ktorom chceme dokazat nedeterminizmus
organizmu.
Chceme dokazat, ze
neexistuje transformacia podmnoziny alebo mnoziny
vsetkych vstupnych udajov (teda vsetkych informacii ktore
kedy organizmus prijal), ktora v danom case vedie do
mnoziny vystupov, ktore v suhrne oznacujeme ako konanie
nedeterministickeho systemu. Treba si uvedomit ze ide o
konecné, kvantifikovatelne mnoziny.
Predstavme si
mnozinu vstupov (a1,a2..an) a mnozinu vystupov
(y1..ym).
Organizmus je
nedeterministicky ak neexistuje transformacia uvedenych
vstupov na vystupy (v komplexnom dokaze mozu figurovat
vsetky vstupy (ktore kedy organizmus prijal) a vsetky
vystupy (ktore vygeneroval)).
Dokazat, ze taka
transformacia neexistuje znamena dokazat, ze urcita
specificka mnozina vystupov nemoze existovat. Ak by totiz
mohla existovat, potom nie je mozne tvrdit, ze nemoze byt
priradena akejkolvek vstupnej mnozine (a teda vstupnej
mnozine z ktorou sme vychadzali).
Tvrdenie, ze
urcita (konkretna) konecna mnozina nemoze existovat vedie
k sporu.
Jednoduchsie
vyjadrenie problemu je nasledovne: predstavme si
organizmus o ktorom chceme vyhlasit ze je
nedeterministicky - pozorujme ho v celom case v ktorom
bolo jeho spravanie pozorovatelne (cely biologicky zivot)
- pozorovanie zaznamenava vstupne veliciny a vystupy t.j.
vsetko co popisuje dany organizmus - ak vyhlasime
pozorovany org. za nedeterministicky musime dokazat, ze
ziadny deterministicky organizmus nebol schopny danych
vystupov za ziskanych podmienok. - to vsak nie je mozne
dokazat. Naopak vzdy existuje algoritmus ktory by bol
schopny danych vystupov z danych vstupov (a nie
jeden).
V dosledkoch to
totiz vedie k tvrdeniu, ze neexistuje deterministicky
system ktory na zaklade vstupov napr.
12,4,5,4,8,8,3,5,48,4,5,4, vygeneruje vystupy 12,88,27.
Je vsak zrejme, ze takych systemov existuje nekonecne
vela.
-----------------------------------
4
Po uvahe je
zrejme, ze nie je mozne rozhodnut nielen o determinizme
ale ani o nedeterminizme organizmu.
-----------------------------------
5
O determinizme
nemozno rozhodnut preto lebo neprejavenie
nedeterministickeho spravania v case v ktorom bolo
spravanie pozorovatelne, nie je dovodom na vyhlasenie, ze
dany organizmus je deterministicky. (je teda mozne tvrdit
ze pero ma dusu s tym, ze dusa sa v jeho spravani
neprejavuje (co je absurdne na pere nemusi byt absurdne
na primatoch)
O nedeterminizme
nemozno rozhodnut pretoze konecna mnozina informacii
popisujuca organizmus z hladiska vonkajsieho spravania
(vsetko co organizmus prijal a vygeneroval) moze byt
aplikovatelna v deterministickom ekvivalente (hoci aj ex
post) uz len preto, ze existuje.
-----------------------------------
6
Zaverom by som
chcel podotknut, ze nikde netvrdim, ze clovek nema dusu
alebo ze zvierata maju dusu. Rozoberal som len problem
urcitelnosti organizmu z hladiska
determinizmu.
-----------------------------------
7
Akékolvek
protiargumenty su vitane. Prosim vsak, drzte sa
filozofickej a exaktnej urovne. Pri argumentacii je velmi
dolezite vychadzat zo skutocne trivialnych
zalezitosti.
S
pozdravom Stano.
Odpoved
- 63
|
o.
Eirene
|
13.
marec 2000
|
Mily
Stano!
Tak sa mi
zdá, ze tú knihu o "evidencii" budem musiet
predsa napísat!
Stano,
píses, ze by si rád pridal svoje
vlastné postrehy a otázky. Zial, tú
Tvoju otázku nikde jasne nevidno. V tom, co
píses, je len vyhlásenie Tvojho stanoviska
a akoby vyzva, kto ním dokáze otriast.
Myslím, ze sa snazís ujst pred cimsi, co je
vyssie od Teba, comu ludia vseobecne hovoria Boh.
Pripadá mi, ze svojimi komplikovanymi rozumovymi
konstrukciami chces okolo seba vymurovat múr,
ktory by Ta ochránil pred akoukolvek moznostou
zodpovedat sa za svoju slobodu niekomu vyssiemu. Toto je
vsak iba moja domnienka.
Tym sa vsak
nechcem vyhnut odpovedi na Tvoje argumenty. (Cerveny
text v Tvojom liste som pre prehladnost vsunul ja
sám)
-----------------------------------
2
Pod bodom cislo 2
hovorís, ze nie je mozné urcit neslobodny
organizmus nakolko slobodny organizmus sa môze v
case pozorovania správat navonok ako neslobodny. K
tomu, co si napísal, ja este pridávam, ze
je to podobne, ako si niekedy nemôzeme byt
istí, ci ide o rastlinu alebo nie, lebo
zivocíchy niekedy dokázu dokonale
napodobnit rastliny.
Hoci v praktickom
zivote máme dostatok evidencie aj na to, co je
determinované (neslobodné), predsa, ciste
po stranke logickej konstrukcie, v tomto bode by som s
Tebou mohol súhlasit.
-----------------------------------
3
Pod bodom cislo 3
sa snazis dokázat, ze nie je mozné
dokázat, ze urcity organizmus je slobodny
(nedeterministicky), pretoze:
organizmus
je nedeterministicky ak neexistuje transformacia
uvedenych vstupov na vystupy
S tym nemozno
súhlasit. Slobodny "organizmus", práve
preto, ze je slobodny, môze sa správat aj
ako neslobodny, teda "organizmus" môze nechat
transformovat vstupy na vystupy. Ved to sám
tvrdís:
Totiz
moze existovat nedeterministicky organizmus [t.j.
slobodny], ktory sa v celom case v ktorom bolo
jeho spravanie pozorovatelne spraval deterministicky.
Tu si vosiel do
protirecenia sám so sebou, a z tohto omylu sa uz
len odvíjajú dalsie omyly.
-----------------------------------
Tvoj text je velmi
komplikovany a pouzívas vela záporov,
cím si nechtiac upadol do mnohych omylov a
sofiziem. Je ich tolko, ze ak by som mal na vsetky
poukazovat, zatazil by som nielen seba, ale aj citatelov.
Ale chcem
poukázat este aspon na to, ze pri svojich
dokazovaniach vychádzas z predsudku, ze jestvuje
iba matéria, o com svedcia Tvoje vyrazy ako
"kvantifikovatelne
mnoziny", "organizmus", "systém",
"biologicky".
To je len dalsí dôvod, preco
prichádzas k nesprávnym záverom.
Namiesto slova
"organizmus",
"systém"
je lepsie pouzit slovo "bytost".
Pán Jezis a
Panna Mária dokonale odpovedali na Boziu
vôlu. Bozia vôla to sú v Tvojej
terminológii "vstupy". Dokonalé
nasledovanie Bozej vôle sú zase "vystupy".
Jezis a Mária urobili túto
transformáciu "vstupov na vystupy" v dokonalej
slobode.
-----------------------------------
4
V závere
zhrnujes a tvrdís, ze nie je mozné
dokázat, ze nejaká bytost je alebo nie
je slobodná. Ako velmi sa snazís
dokázat nedokázatelnost!
-----------------------------------
7
Nakoniec vitas
akékolvek protiargumenty a ziadas, aby sa pri tom
vychádzalo skutocne z triviálnych
zálezitostí.
Nuz dávam
Ti celkom triviálnu otázku: Ak Ti je
také zrejmé, Stano, ze nemozno
dokázat, ci niektorá bytost je alebo nie je
slobodná, preco si pouzil cloveka ako
príklad slobodnej bytosti?
S
pozehnaním a modlitbou
o.
Eirene