Ked
zriadila inkvizíciu, Cirkev sa oddala
nezvycajnej krutosti a zaliala celú
Európu potokmi krvi a slz. Ona
upálila státisíce nevinnych
ludí len preto, ze neuznávali
cirkevné dogmy; snazila sa silou
prinútit ludí, aby sa drzali jej
ucenia; potlacila ludskú
slobodu.
Odpoved:
Aká bola situácia v Európe
do objavenia sa inkvizície? Vsade sa
sírili sekty manichejského
zafarbenia, ktoré vo väcsine
prípadov zavrhovali rodinu, niekedy i
vlast. Mali kladne rozkladny vplyv na
samé základy zdravého
zivota ludu. Rastúci zhubny úspech
nemorálnych ucení sektárov,
v súvislosti s nezriedkavymi smrtelnymi
zlocinmi, stále viac a viac znepokojovali
i vládnucich i lud. Vseobecná
mienka vyzadovala zásah Cirkvi,
energickejsiu úcinnú ochranu z jej
strany spolocenskej bezpecnosti a mravnosti.
Cirkev dlhy cas nedávala sa na cestu
organizovanych fyzickych
represálií a do polovice
dvanásteho storocia bojovala proti
heretikom káznami, pozbavením
funkcie, vylúcením z Cirkvi. Vtedy
mnohí svetskí vládcovia
zacali z vlastnej iniciatívy zatykat
bludárov a podrobovat ich na tie casy
obvyklym trestom: hrôze väzenia,
muceniu na mucidlách, spalovaniu na
hranici. Podrázdeny manichejskym
rozvratom casto sám dav sa vrhal na
bludárov, zabíjal ich a
pálil. Nieco ako lyncovanie sa stalo
obvyklym javom. Duchovenstvu sa vzdy nedarilo
vyslobodit z rúk
rozzúreného davu ludí,
ktorych vliekli na popravu. Sírili sa
vycitky na adresu Cirkvi, ze si nepraje
chránit lud od vseobecnej pliagy. Vztahy
medzi cirkevnou mocou a medzi svetskymi
vládami sa stávali napätymi.
Az na konci XII. storocia vládcovia dosli
k dohode, spociatku s biskupmi, a potom aj s
rímskym prestolom v otázke boja so
spolocnym nepriatelom. V tomto duchu boli
ustanovené niektoré ustanovenia
Lateránskeho (1215) a Veronského
snemu. Bolo ustanovené zriadit
spolocné tribunály pre
"inkvizíciu", t.j. "vysetrovanie"
obvinenych a trest úpornych
bludárov - heretikov. Nebolo to pravda,
ideálne riesenie, lebo Cirkev sa
dostávala do nebezpecenstva, ze bude mat
prílis blízku úcast na
krvavych postupoch státu; a nikto nebude
popierat , ze inkvizítori sa zdaleka nie
vzdy riadili zásadami Evanjelia pri
plnení svojich castych
povinností.
Ale na druhej
strane sa nesmie zabúdat , ze zriadenie
inkvizície dalo duchovenstvu moznost v
znacnej miere pôsobit proti samovolnym
divokym postupom temného davu alebo
hrubych monarchov voci falosnym ucitelom, alebo
dokonca voci celkom nevinnym ludom, ktorí
sa stali obetou lahkomyselnych
upodozrení. Inkvizícia
zachránila asi viac ludí nez
zahubila. Je pozoruhodné, ze v
krajinách inkvizície zahynulo
neporovnatelne menej "carodejníc", ako
tam, kde inkvizícia nebola. Nadto,
táto ustanovizen spolupôsobila k
oslobodeniu spolocnosti od nebezpecenstva
kultúrnej záhuby, ktorá jej
hrozila, a to uznávajú aj
mnohí Cirkvi nepriatelskí
dejepisci.
Ale aj po
zriadení inkvizície, kto najviac
zúril proti bludárom? Neboli to
sluzobníci Cirkvi, ale kniezatá
zdaleka nie "cirkevní"; napr. jeden z
najhorsích protivníkov
pápezstva v XIII. storocí,
cisár Fridrich II. Stávalo sa,
pravda aj to, ze predstavitelia Cirkvi
presvedcovali obcianskych vládnucich, aby
heretikov trestali smrtou. Ale vo väcsine
prípadov to robili z vlastnej
iniciatívy. Za takejto situácie,
ktorá sa vytvorila, pápezi, hoci
aj schvalovali inkvizíciu, no predsa
sledovali ciel, aby rozsudky neboli
predpojaté a nedochádzalo k
zbytocnym ukrutnostiam. V tejto veci sú
známe napomenutia napr. Klementa IV.
alebo Gregora X. Inocent IV. v roku 1246 a
Alexander IV. v roku 1256 prikázali
generálnym predstavenym
dominikánov a frantiskánov, aby
nemilosrdne zosadzovali a trestali ukrutnych
inkvizítorov, ktorí
zneuzívali svoju moc. Klement V.
ustanovil, aby boli vylúcení z
Cirkvi takí inkvizítori a
prikázal biskupom, aby mu hlásili
o postupe inkvizítorov, ktorí sa
nezhodovali s Kristovym ucením. Gregor
IX., ked sa dozvedel o ukrutnostiach Roberta
Mugra, inkvizítora pre Francúzsko,
odsúdil ho k dozivotnému
zaláru. Spôsobil si mnoho
nepríjemností tym, ze
chránil bludárov od trestov
Fridricha II. Mnohí pápezi
zmiernovali rozsudky inkvizície. Je
zaujímavé poznamenat, ze aj taky
známy svojou povahou Bonifác VIII.
zmiernil alebo celkom anuloval cely rad
ustanovení inkvizítorov.
Iní pápezi prikazovali
revízie inkvizácie v
súdnictve a vo väzeniach a
odstranovali zneuzívanie.
Pouzívanie
mucenia, aby sa vynútili rôzne
priznania, neboli vymyslené Cirkvou, ale
boli nanútené inkvizícii
zvonku. Pápezi sa obycajne protivili
tomuto barbarskému zvyku, hoci niektorym
z nich mozno v tom vycítat nejakú
slabost . V kazdom prípade oni
prísne zakazovali "vsetko, co je
spojené s nebezpecenstvom zivota" a s
odsekávaním castí tela. K
muceniu sa dovolovalo uchylit len raz. Priznanie
pri mucení bolo mozno vziat spät .
Inkvizítori pouzívali mucenie len
v zriedkavych prípadoch, ked sa zdalo, ze
nebolo inej cesty získat priznanie
dôlezité pre spolocné blaho.
Jeden z najhroznejsích tribunálov
inkvizície - Toulonsky, od roku 1309 do
roku 1323 vysetril 636 prípadov a len v
jednom prípade protokol pripomína
pouzitie mucenia.
Jednym zo
skutocnych zneuzití inkvizície bol
zákaz dany mnohym obzalovanym, aby si
zvolili advokáta. Ale z toho nemozno
uzatvárat , ze inkvizítor mohol
súdit podla vlastnej lubovôle. On
nemohol nikoho odsúdit bez kontroly a bez
ustanovenia súdu prísaznych
sudcov, ktorí sa volili z
najvázenejsích obcanov.
Svedecké udanie osobnych nepriatelov
obvineného sa nebrali do úvahy.
Netreba si
mysliet , ze súd inkvizície sa
obvykle koncil rozsudkom smrti. Jeden z
najprísnejsích inkvizítorov
Bernard Guy vyniesol za cely svoj zivot asi
tisíc rozsudkov. Z nich len 42 malo
vysledok "vydanie svetskému ramenu", to
znamená vo väcsine prípadov
vydanie na trest smrti.
Inkvizicny
súd v Pamier za niekolko rokov
odsúdil 98 zlocincov, z nich 5 bolo
odsúdenych na trest smrti. Velmi casto
prícinou odsúdenia na trest smrti
nebol vôbec blud, heréza, ale
smrtelny zlocin, ktory spáchal heretik:
zabitie, skazenie detí pederastiou,
otrávenie mestskych studní apod.
Vychyreny Torquemada zúril viac ako
iní inkvizítori. Ale ani tu
nesmieme zvelicivat . Za celú tú
epochu bolo v Spanielsku na 2000 prípadov
trestu smrti heretikov. Je to samozrejme velmi
smutné, ale ked vezmeme do úvahy,
co sa robilo v tych casoch a
nasledujúcich v nekatolíckych
krajinách, vtedy sa nám tie
postupy nebudú zdat ako nieco
osobitné, zvlástne pre
katolícke státy. Llorente,
známy nepriatel katolicizmu,
uvádza pocet obetí spanielskej
inkvizície za celú dobu jej
jestvovania do 35.000. Do toho císla
zapocítal mnoho úzerníkov,
kontrabandistov a ostatnych. On zjavne
zvelicuje: K tym, co boli potrestaní
trestom smrti, pripocítal i 2450
uväznenych v Tolede v roku 1496, zatial co
je zistené, ze z tychto zlocincov nebol
ani jeden potrestany trestom smrti. Viliam
Cobbet, protestantsky historik, uistuje, ze
anglická královná Alzbeta
potrestala trestom smrti v priebehu
jedného roka viac ludí ako
inkvizícia za niekolko storocí. V
Norimberku protestanti za 40 rokov zabili 356
ludí inaksie zmyslajúcich ako oni.
(E. Duplessy, Apologetica, Roma, 1929, III, st.
216, 217).
Obycajné
tresty, ku ktorym siahali inkvizítori,
boli: pút, nesenie dreveného
kríza na pleciach, pozbavenie funkcie,
zbúranie domu, zatvorenie vo väznici
na dlhsiu alebo kratsiu dobu a obycajne
miernené vselijakymi dovolenkami -
liecením sa v rodine,
navstevovaním jej,
prijímaním lepsej stravy. Velmi
casto pôvodne ostry trest sa menil onedlho
po rozsudku na ovela lahsí
trest.
Nesmie sa
zabúdat , ze mnozstvo potrestanych smrtou
v dôsledku odsúdenia cirkevnej
inkvizície je nevelké.
Neporovnatelne viac krvi (niekolko tisíc
ludí) bolo preliate státnou
inkvizíciou XV. a XVI. storocia, ked
inkvizítorov ustanovovali nie
pápezi ale králi. Vyssie spomenuty
Torquemada, Ximenes a im podobní,
skutocne ukrutní ludia, patrili patrili
práve k státnej
inkvizícii.
Je
kriklavá bezocivá nepravda, ked sa
z faktov inkvizície uzatvára, ze
duch katolicizmu sa zakladá na tom, ako
nútit ludí byt katolíkmi.
Základnym cielom inkvizície nebolo
vôbec nútit, aby vsetci boli
katolíkmi, ale ochránit slobodu
ludu od násilia a rozkladného
vplyvu heretikov. K tomu, aby sa udrzali v
pravej viere katolíci, Cirkev od prvych
storocí az do nasich cias sa utiekala
hlavnym spôsobom k hlásaniu a k
takym cirkevnym trestom, aké sú
zákaz prijímat , pôsty,
púte, pokuty rôzneho druhu,
interdikty. Dochádzalo k zneuzitiu i k
násiliu, ale katolícka Cirkev
svojou duchovnou silou a s väcsím
úspechom ich odstranovala, ako to robili
iné cirkvi. Kánon 1351
bezpodmienecne zakazoval nútit niekoho,
aby prijal katolícku vieru: Ad
amplexandam fidem catholicam nemo invitus
cogatur.
(Poznámka
pod ciarou:) Pocujme o tejto otázke sv.
Atanáza Velkého. Hla, co
píse v homílii na Evanjelium sv.
Matúsa: "Heretici
ochotne tvrdia,
ze netreba súdit ani toho, kto
spáchal smrtelny hriech, pretoze
Pán hovoril, nesúdte. No ak je to
skutocne tak, ako oni tvrdia, potom bezpochyby
by mal byt odsúdeny spravodlivy Noe,
ktory posmievaca Chama odsúdil na to, aby
bol sluhom bratov. I Mojzis odsúdil
cloveka, ktory zbieral drevo v sobotu a
rozkázal ubyt ho kamenmi
I
Eliás odsúdil lziprorokov
a
Peter, ked dostal klúce od
nebeského Královstva a ked
Ananiás so zenou mu odtajili cast svojho
vlastného majetku, odsúdil ich za
to a oni padli mrtvi
I Pavol
odsúdil kováca Alexandra
a
tak, ak vsetci spravodliví súdili
a neboli sami súdení , ba nadto -
boli vyvolení na duchovnú sluzbu,
teda preco netreba súdit, ako hovoria
heretici? Pán povedal: Nesúdte,
aby ste neboli súdení, nie preto,
aby sme postupovali v niecom, alebo robili nieco
bez súdu, ale majúc na zreteli
farizejov a zákonníkov,
ktorí súdili jeden druhého,
ale sami sa nepolepsovali." (Tvorenija sv.
Afanásia Vel., Sviato-Trojickaja
Sergijeva LAvra, 1903, IV. 434). Aká
skoda, ze obvinovatelia katolíckej Cirkvi
tak málo poznajú Otcov Cirkvi. Kto
si praje svedomite súdit o
katolíckom duchu, ten musí prijat
do úvahy nielen ukrutnosti
inkvizície, ale aj tie velké a
bezpocetné skutky milosrdenstva,
ktoré katolícka Cirkev neprestajne
konala a koná v státisícoch
vychovnych domov, útulkov,
nemocníc, leprozórií atd.
Niet nijakej pochybnosti o tom, ze pocet vernych
dietok a pastierov katolíckej Cirkvi,
ktorí vydali svoj zivot pre ulahcenie
osudu rôzneho druhu trpitelov,
tisíc ráz prevysuje pocet
obetí, a to vsetkych
inkvizícií spolu vzatych. Vo
svetle tychto bezpocetnych hrdinskych skutkov
lásky k blíznemu blednú
najjasnejsie "hranice inkvizície".
Inkvizícia uz dávno prestala
existovat. Tí, proti ktorym bojovala,
slobodne rozsirovali svoje zhubné ucenie
a dosiahli moc. Krviprelievanie, ktoré
oni zaprícinili, je také, ze v
porovnaní s ním je
inkvizícia nevinná detská
hra.
Na Rusi duch
ukrutnej netolerantnosti bol ovela slabsí
ako v Byzancii s jej masovym vypichovaním
ocí a vybranym mucením. Ale u
nás, tak ako vsade, duch velkého
inkvizítora dával sa pocitovat uz
od cias Dobryne, ked lud krstili "ohnom a
mecom". V knihe známeho
pravoslávneho ucenca prof. P.
Znamenského "Ucebnoje Rukovodstvo po
Istorii Russkoj Cerkvi" (SPB, vyd.II, 1904)
medzi inym cítame: "Roku 1004 v Kyjeve
ucil bogomilskej heréze mnéch
Adrian. Metropolita Leontij ho zatvoril do
väzenia
Roku 1123 sa objavil heretik
Dmitr, ale metrolpolita Nikita ho taktiez
posadil pod stráz." (s. 42) "Pskovici
vzplanuli horlivostou o Pravoslávie
heretikov posadili do väzenia, niektorych
potrestali i smrtou." (s.108). "Metropolita
Teodozij
vdovcom diakonom a knazom
prikázal mnísske postriziny, ale
tych, u ktorych sa nájdu milenky, tych
bez milosti mucit
predávat ich."
(na s.145). V XVI. storocí pri
súdoch a v riadení panovali
strasné mucenia a strasné tresty
smrti" (s. 154). Vladyka Gennadij
"odovzdával ich (heretikov) verejnej
hanbe - prikázal ich vozit na
mrcinách
v brezovych helmách
so slamenymi vencami
a nakoniec helmy na
nich zapálit" (s.170). Jozef Volodskij
"dôrazne prehováral velkého
kniezata, aby heretikov odovzdal mestskym
trestom smrti: Prísny Jozef dokazoval, ze
netreba setrit ani kajúcich heretikov.
Heretici - bludári boli
odsúdení na sneme; hlavnych z nich
upálili" (s. 171). (Poznámka pod
ciarou:) Najlepsí rusky cirkevny
dejepisec Golubinskij píse: "Potom, ked
(Velkoknieza) prijal toto rozhodnutie (trestat
heretikov), dost dlhy cas váhal s
rozhodnutím, ako ich trestat. Metropolita
s biskupmi a pravdepodobne s ohromnou
väcsinou vsetkého duchovenstva,
vyzadoval tresty smrti
Paisij a Nil,
ktorí sa stavali proti trestom smrti
heretikov, boli ludia vynimocní; o ludoch
vsak nevynimocnych je dokonale
pravdepodobné mysliet, ze oni vsetci boli
za trest smrti." (Istoria Russkoj Cerkvi, zv.II,
c.I, s.581, Moskva, 1900) Patriarcha Nikon
"mucil svetskymi trestami a inych na
mucení pálil" (s.259). "Za
odpadnutie pokrsteného cloveka k
Mohamedánom bol urceny trest smrti
upálením" (s. 275).
"Katolícke chrámy budovat v Rusku
nebolo vôbec dovolené" (v XVII.
storocí s. 280). "Za pouzívanie
tabaku odrezávali nosy" (s. 281).
"Príkaz cára Alexeja urcoval za
cary trest knutov a upálenie na hranici"
(s. 282). Z iniciátorov Soloveckej
staroobradcovskej vzbury "jedni boli
povesaní, druhí rozptylení"
(s. 295). "Avvakum, Lazár
boli
spálení na hranici" (s. 296).
"Rozkolníkov bolo prikázané
chytat a upalovat; tych ktorí znovu
krstia obrátencov, trestat smrtou, hoci
by sa aj kajali" (s. 297). Moskovská
duchovná akadémia v XVII.
storocí "bola urcená, aby bola
ochrankynou Pravoslávia po celom
Rusku
; nepevnych vo viere mohla posielat
do vyhnanstva a inovrcov, ktorí sa
previnili rúhaním
i ruskych
odpadlíkov mohla dokonca trestat trestom
smrti upálením" (s. 310). Za
prijatie katolicizmu "diakon Peter Artemjev bol
poslany na Solovky" (s. 312) a tam muceny. V
XIX. storocí "obrátení
Tatari zacali odpadat od pravoslávia. Pre
oslabenie tychto odpadov duchovné i
svetské predstavenstvo podnikali
rôzne opatrenia, urcovali telesné
tresty, posielali do vyhnanstva, rozlucovali
manzelstvá
nútene krstili"
(s. 368). "Hlavní chovatelia koní
a sekty (Chlystov) trestali sa trestom smrti."
(s. 446).
Dekabristi
"boli odovzdaní najvyssiemu
kriminálnemu súdu. V jeho
zlození boli najváznejsí
hodnostári, clenovia Státnej rady,
Senátu a Synody
Najvyssí
súd odsúdil takmer 40 ludí
na trest smrti." (Prof. S. Platonov, Ucebnik
Russkoj Istorii, vyd. 6, Petrohrad 1915, s.
407).
Je velmi
charakteristické, ze knieza M. Golicyn za
prijatie katolíckej viery bol
vyhláseny za dvorného sasa a
umuceny v "ladovom dome" (pozri Blahozvest, c.
10, s. 76), ze Caadajev za svoje
katolícke sympatie bol vyhláseny
za blázna.
Ba este na
konci XIX. storocia "patricnost k vierovyznaniu
sa dáva do závislosti nie od
osobnych skutkov vedome vykonanych, ale od
státneho aktu, pre ktory sa nevyzadovala
dobrovolná úcast jednotlivych
osôb." (K. K. Arsenjev. Svoboda Sovesti,
SPB, 1905, s. 228) Stat 187 Úkazu o
trestoch bola trochu zmierená az roku
1900. Táto stat odsudzovala k strate
práv a vyhnanstvu na Sibír "za
odpad od pravoslávneho k inému
krestanskému vierovyznaniu". (Prof. M.
Krasnozen, Inovercy na Rusi, Jurjev, 1900, s.
166). Kruto sa trestalo obrátenie na
katolícku vieru aj u pohana, ba aj
bojujúceho ateistu.
Ale mozno
definovat tymito ukrutnostami podstatu
pravoslávia, alebo charakterizovat tym
Rusko? Samozrejme, nie! Opravdivé
ruské pravoslávie je
preniknuté duchom Kristovych
blahoslavenstiev, duchom tichosti,
heroického utrpenia, podivuhodného
súcitu, velkodusného odpustenia
vsetkého. V nom niet nenávisti
voci inaksie zmyslajúcim, ktorou sa
vyznacovalo politické
lzipravoslávie, ktoré sa rozvinulo
na pôde cézaropapizmu. Ostatne aj
tomuto poslednému mozno mnoho odpustit.
Na nom sa prejavila historicky
pochopitelná reakcia proti
urázkam, ktoré boli
spôsobené ludstvu nadutostou
západnych susedov, ktorí obcas
skryvali svoje nacionalistické
vásne pod maskou horlivosti o
katolícku vieru. Zodpovednost za
prenasledovanie katolíkov v Rusku
padá hlavne na toho istého ducha
tohto sveta, ktory zotrocil i samo
pravoslávie.
Je
nesvedomité urcovat ruskú
pravoslávnu náboznost
nenábozenskymi náladami tych alebo
onych cinitelov alebo pastierov.
Nesvedomité je tiez súdit o
katolicizme podla skutocnych zneuzití,
zavinenych západnymi
cézaropapistami, ktorí pokazili
dobré zámery, s akymi bola
pôvodne inkvizícia zriadená.
Vo vyssom stupni je nerozumné a
necestné oznacovat Rusko slovami "knuta"
a "katorga", pretoze v Rusku, ako vo vsetkych
krajinách sveta, sa stávali
ukrutnosti a zneuzitia. Takisto je
nedôstojné kultúrneho a
cestného cloveka vidiet v
inkvizícii charakteristicky rys
katolicizmu alebo argumentovat proti
svätosti Cirkvi. Máme právo
pozadovat od cudzozemcov, aby videli nielen
temné, ale aj svetlé
stránky ruského národa;
nielen trhanie nozdier u heretikov, ale aj
velkolepé úspechy kultúry a
velkodusné úspechy ruskych
monarchov i hrdinské skutky tolkych
askétov, osvetitelov Severu, ucencov,
vojakov. Máme právo taktiez
pozadovat od vsetkych cestny vsestranny
prístup k problému
inkvizície.
Na
príklade inkvizície sme
ukázali podrobne, v com je nedostatok
obvyklych námietok proti svätosti
Cirkvi. Preto uz sa nebudeme zastavovat pri
druhych analogickych námietkach.
2.)
Pápezi vydali na smrt takych velkych
askétov a kazatelov krestanskej
svätosti, akymi boli Ján Hus, Jana z
Arku, Giordano Bruno.
Odpoved .- Hus
nebol zdaleka sväty. On sa vyznacoval
pychou a zneuzíval nábozenstvo,
ktoré prerobil podla programu heretika
Wycleffa pre svoje
sociálnonárodné ciele. Bol
vydany na smrt vôbec nie pápezom
ale Kostnickym snemom kvôli rusnym
politickym komplikáciám,
ktoré zaprícinil Hus. Choval sa
dost nepriatelsky voci pápezstvu.
Pápez s tym nemal nic spolocné.
Hus zahynul hlavne následkom stretnutia
národnostnych vásní a
zabudnutia na obidvoch stranách na
katolícke riesenie národnostnych
otázok. Jana z Arku bola skutocne
svätá, Rím ju zaradil do
zboru svätych. Ona padla ako obeta
Anglicanov a jedného nehodného
biskupa Cauchona, ktory bol preniknuty a
vonkoncom presiaknuty cézaropapistickou
poddanostou svetskej moci. Pred pápezom
celú zálezitost starostlivo
skryvali z obavy, ze on nepripustí
odsúdenie Jany. Giordano Bruno bol vydany
inkvizíciou na smrt za rozsirovanie
panteizmu a nemravnych ucení, za
popieranie slobody vôle a nesmrtelnosti
ludskej duse. V nom nebolo nic
svätého. O jeho protikrestanskych
náladách bojujúci ateisti
hovoria s velkym nadsením.
3.)
Katolíci zorganizovali vo
Francúzsku "Bartolomejskú noc",
t.j. vseobecné zabíjanie
protestantov! Pápez schválil tento
zlocin.
Odpoved. - K
zabíjaniu protestantov v roku 1572 doslo
z iniciatívy zdaleka nie katolícky
naladanej královnej Kataríny
vylakanej tym, ze nou zamyslaná vrazda
protestantského admirála Colugnyho
sa nepodarila. Mnohí katolícki
gubernátori rozhodne odmietli vyplnit jej
zlocinny rozkaz hubit protestantov, v ktorych
ona, ostatne, videla len politickych
protivníkov. Je pravda, ze pápez
Gregor XIII. rozkázal odslúzit
dakovné bohosluzby "za zachránenie
krála Francúzska" pred hroziacou
mu záhubou zo strany protestantov. Ale
tym vôbec neschválil
zabíjanie protestantov, o ktorom vtedy
este nic nevedel, ale jednoducho v obvyklej
forme odpovedal na správu, ktorú
dostal od francúzskej vlády, ze na
krála bol spáchany atentát
a ze král ostal nazive.
4.)
V desiatom storocí katolícku
Cirkev spravovali mnohí nemravní
pápezi. V XVI. storocí ju riadil
dokonca taky nemravník, akym bol
Alexander VI. Pápezi zaviedli renesanciu,
t.j. obnovenie pohanstva. Preto, ak
pápezstvo nie je sväté, ani
Cirkev, ktorá pokorne kráca v jeho
slapajách, nie je svätá.
Odpoved. - O
tom, ze v desiatom storocí na
pápezsky stolec nastúpilo jeden po
druhom niekolko osobností nízkej
mravnej úrovne, netreba pochybovat. Ale
ved to bola doba zotrocenia pápezstva
svetskou mocou, niekolkymi vsemocnymi
talianskymi kniezatami, doba
cézaropapizmu, odkon od katolíckej
zásady silnej vseobecnej velknazskej
moci. Pán dopustil toto docasné
oslabenie pravého pápezstva, aby
ukázal k akym polutovaniahodnym
dôsledkom vedie oslabenie pápezstva
s závislost od mocnych tohto sveta. Toto
vsetko nepriamo potvrdzuje tézu, ze
Cirkev je svätá silou svojej
vlastnej struktúry a svojich vlastnych
princípov, a preto nie sú
svätí vsetci tí, hoci by boli
aj pápezmi, ktorí sa
spreneverujú jej zásadám,
do takej miery, do akej to robia. Alexander VI.
bol skutocne nehodny nositel pápezskej
dôstojnosti, mal nezákonné
styky s Júliou Farnese. Ale aj tu sa
musíme chránit zvelicovania,
ktoré sa horlivo síri o jeho
osobnom zivote: Nebol krvismilníkom ani
travicom, to je bezpecne zistené. Ale
hlavné je to, ze sa tu znova objavil na
pápezskom stolci nemravny clovek a ze je
to plod nie silnej, od svetskych mocnárov
nezávislej, celkom cirkevnej moci, ale
práve naopak ako plod toho, ze sa zabudlo
na katolícku ideu. Kto si zelá
oslabenie pápezstva, znízenie
pápeza na úroven "prvého
medzi rovnymi", ten sa nemôze s dobrym
svedomím odvolávat na
príklady nehodnych pápezov, lebo
títo sú zjavom tesne s odlonom
práve na stranu oslabenia
pápezskej moci.
Pápezstvo
nevyvolalo obnovu pohanstva, ale sprostredkovalo
vyuzitie klasickej starobylej kultúry a
jej pozitívnych vysledkov. A v tom je
jeho zásluha. A ak niektorí
pápezi prílis slabo odporovali
prijatiu nezdravych pohanskych prvkov spolu s
vysokou grécko - rímskou
kultúrou, to ukazuje len ich osobny
nedostatok, na ponízenie
katolíckeho ducha a nedocenenie vysokej
úlohy pápezstva v Cirkvi. A
vôbec vsetci pápezi, ktorí
sa niecím pospinili, ukázali vo
svojich temnych stránkach
väcsí alebo mensí stupen
odkonu od "idey pápezstva." Oni boli, ak
je dovolené takto sa vyjadrit,
prílis málo
pápezmi.
Poznamenajme
dalej, ze pocet nehodnych velknazov na
rímskom prestole je znacne mensí
ako na väcsine inych starobylych
biskupskych katedrách. O tom, ze
nehodnych pápezov bolo pomerne
málo, svedcí fakt, ze tí,
co si zelajú ociernit pápezstvo,
odvolávajú sa vzdy na tych istych
12 alebo 15 pápezov z celého poctu
263 nositelov pápezskej
dôstojnosti, a pritom zamlcujú, ze
pápezi v zdrvujúcej väcsine
boli velmi zbozní a ze medz nimi sa
rátajú niekolké desiatky
velkych krestanskych hrdinov a askétov.
Práve títo autenticky
svätí pápezi ako Silvester,
Lev Velky, Martin, Gregor Velky - Dialóg,
Pius V., Inocent XI., Pius X. a tolkí
iní prejavili vylucnú energiu pri
bránení charakteristickych
katolíckych