Skoro
150 rokov predtym, ako sa Kyros narodil, prorok
Izaiás predpovedal jeho narodenie, meno,
a skutky, ktoré Boh Stvoritel predurcil
jemu, ze ich má vykonat. Biblia
zaznamenáva, ze niektorí ludia
sú predurcení, aby sa narodili, a
uskutocnili speciálne úloh pre
Boha pocas ich zivota a mnohí z tychto
jednotlivcov sú nazvaní uz pred
ich narodením. Kyros Velky bol jednym z
tychto jednotlivcov, ktorych Boh predurcil, aby
hral klúcovú úlohu v jeho
obdivuhodnom pláne pre ludstvo.
Král
Kyros bol extrémne dôlezitou
osobou, pretoze Boh znicil cez neho
Babylonskú rísu, a priniesol
koniec sedemdesiat rocnému trestu Zidov,
ktory na nich Boh uvalil pre ich vzburu proti
nemu. Takisto, skrze krála Kyra, Boh
uviedol do pohybu svoje proroctvo sedemdesiatich
tyzdnov, ktoré sa viazalo na rok
Mesiásovej smrti a vzkriesenia, a odhalil
sled udalostí a dátumov pre
Mesiásov návrat, ktory privedie ku
koncu ludskú vládu na zemi, a
ohlási vo vláde Boha, aby panoval
nad celou zemou..
Aj ked
historici majú trochu rozlicné
interpretácie a pohlady na
biblické záznamy,
dotykajúce sa dátumov Kyrovho
narodenia a smrti a jeho rozlicnych
úspechov, predsa je hojná
historická dokumentácia, ze Kyros
Velky bol skutocne reálnou postavou,
ktorého meno je spomenuté v Biblii
viac ako 22 krát, a ktorého hrobka
v Iráne sa dá aj dnes
navstívit.
KYROVA
OCHRANA
V prvom dieli
svojich historickych prác grécky
dejepisec Herodotus zaznamenáva, ze pred
narodením Kyra král Astyages
sníval, ze z jeho dcéry Mandany
vytiekol prúd vody, ktory zaplnil jeho
hlavné mesto a celú Áziu.
Ked sa opytal vykladacov snov na vyznam,
povedali mu, ze jeho tehotná dcéra
bude mat syna, ktory zvrhne jeho
vládu.
Aby
zabránil tejto povsimnutej hrozbe na
svoju vládu, král Astyages poslal
po svojho dôveryhodného sluhu
Harpagusa a povedal mu aby zabil a pochoval
dieta jeho dcéry, hned ako sa
narodí; avsak Harpagus sa nemohol
donútit zabit novonarodené dieta a
namiesto toho ho dal pastierovi a jeho zene na
zabitie. Ale oni boli tiez neochotní
zabit dieta a namiesto toho vychovali Kyra ako
svojho vlastného.
Harpagovo
zdráhanie sa zabit dieta Kyra a
emocionálne naviazanie sa
manzelského páru ku
novonarodenému dietatu ukazuje ruku Boha
Stvoritela v dieli aby naplnil svoj plán
pre Kyra. Pozri Izaiás
45:10-13.
Biblia je
plná správ o jednotlivcoch, v
ktorych mal Boh zvlástny záujem a
chránil ich a sprevádzal celym ich
zivotom; a to bol aj prípad Kyra. Boh
predurcil tohoto cloveka aby sa stal jeho
pomazanym sluzobníkom (Izaiás
45:1) a chránil a sprevádzal
udalosti v jeho zivote tak, aby naplnil svoj
osud.
CLOVEK
KYROS
Kyros bol
vnukom Astyagesa, Krála Médov.
Narodil sa v provincii Perzia, v
juhozápadnom Iráne v roku 590 pr.
Kr. a zomrel v bitke v roku 530 pr. Kr. Zalozil
Archaemenianovskú dynastiu a
Perzskú rísu. Vyvrátil tri
velké ríse: Médov,
Lydijcanov a Babyloncanov. Takisto zjednotil
väcsinu Stredného Vychodu v jeden
stát rozprestierajúc sa od Indie
ku Stredozemnému moru, co znamená,
ze ovládal najväcsiu rísu v
tom case na svete.
Kyros bol
vodcom obdivuhodnych vojenskych
schopností a vysokych morálnych a
etickych hodnôt; nemal sklony k
extrémnej brutalite, krutosti, a
stálemu boju za nové
územia, ako mali mnohí iní
dobyvatelia. Kyros bol tiez extrémne
tolerantny ku zvykom a
nábozenstvám národov,
ktoré si podmanil.
Gréci
usudzujú, ze Perzská rísa
bola najväcsou hrozbou ich vlastnej
nezávislosti, ale vysoko
vyzdvihujú Kyra pre jeho charakter a
etické nariadenia.
KYROV
VALCEK
Jeden
podstatny zdroj histórie o Kyrovi je
takzvany Kyrov valcek objaveny v roku 1879
Hormonzom Rassamom pocas vykopávok v
Babylone. Aj ked valcek nie je úplne
neporuseny a je tam istá diskusia
tykajúca sa presného prekladu
klinopisného zápisu, aj tak je
jasné, ze tento staroveky dokument
dokladá biblické záznamy
dotykajúce sa znicenia Babylonskej
ríse a návratu Zidov z
babylonského zajatia.
Co nasleduje
je ciastocnym prekladom klinopisného
zápisu na Kyrovom valceku, ktory je
datovany medzi rokmi 538 az 529 pr. Kr., a je
uschovany v Britskom múzeu:
"Ja som
Kyros, král sveta, velky král,
mocny král, král Babylonu,
král zeme Sumeru a Akkadu, král
styroch stvrtín, syn Cambysesa,
velkého krála, krála
Anshanu, vnuk Kyra, velkého krála,
krála Anshanu, potomok Teispesa,
velkého krála, krála
Anshanu, potomok nekonciacej královskej
línie, o ktorú s láskou sa
starali Bel a Nabu, ktorí si kralovanie
ziadali pre potesenia ich srdc."
"Ked som
priatelsky vstúpil do Babylonu, ustanovil
som sídlo vlády v
královskom paláci za osláv
a radosti. Marduk, velky boh, spôsobil
dobrosrdecnym obyvatelom Babylonu, ze ma
milovali. Kazdy den som sa usiloval
chválit ho. Mnohé moje oddiely sa
nerusene pohybovali v centre
Babylonu."
"Nedovolil
som nikomu aby terorizoval krajiny Sumeru and
Akkadu. Zohladnil som potreby Babylonu a
vsetkych jeho svätyn, podporujúc ich
blaho. Obyvatelom Babylonu som zdvihol ich
nehanebné jarmo. Obnovil som ich
zborené príbytky. Urobil som
koniec ich nestastiam."
"Na moje
skutky sa mi Marduk, velky Pán zaradoval,
a mne, Kyrovi, královi, ktory ho
chválil, a Cambysesovi, môjmu
synovi, potomkovi mojich bedier, a vsetkym mojim
jednotkám, dal stedro svoje pozehnanie, a
v dobrom duchu sme neobycajne chválili
jeho velkú bozskost."
"Vsetci
králi, ktorí sedeli v
trónnych miestnostiach, vsade v styroch
stvrtinách, od Horného ku
Dolnému moru, tí, ktorí
prebyvali v. . .vsetci králi
Západnej krajiny, ktorí prebyvali
v stanoch, mi priniesli ich velké
poplatky a pobozkali moju nohu v Babylone. Od
...ku mestám Asura a Súz, Agade,
Eshnunany, miest Zambanu, Meurnunu, Deru, az tak
daleko ako územie krajiny Gutium,
sväté mestá medzi Tigrisom,
ktorych svätyne boli v ruinách pocas
dlhého casu, Bohov, ktorí
prebyvali v ich strede som vrátil na
miesta a domov, aby tam prebyvajúc
zotrvávali.
"Zhromazdil
som vsetkych ich obyvatelov a vrátil ich
do ich príbytkov. Bohovia Sumeru a
Akkadu, ktorych mal Nabonidus, ktorych na hnev
Pána bohov priniesol do Babylonu, som ja
na príkaz Marduka, velkého
Pána umiestnil do miest ich prebyvania,
slastne byvajúcich.
"Kiez vsetci
bohovia, ktorych som umiestnil do ich
svätyn adresujú dennú
modlitbu v môj prospech Belovi a Nabuovi,
aby moje dni boli dlhé."
Text hore
ukazuje, ze král Kyros skutocne povolil
mnohym národom, ktoré si podrobil
nielen praktizovanie ich rozlicnych
nábozenstiev. Ba co viac, znovuvybudoval
ich chrámy, obnovil ich clánky
bohosluzieb, a povolil viacerym etnickym
skupinám (zahrnujúc Zidov), ktory
boli zajatí v Babylone návrat do
ich domoviny.
KYROVO
NAPADNUTIE BABYLONU
Nasledujúci
vynatok textu z valceka rozpráva o
lahkosti, s akou Kyrove armády
vstúpili do mesta Babylonu. Toto takisto
dokazuje Izaiásovo proroctvo a udalosti v
knihe Daniel:
"Jeho siroko
rozsiahle jednotky, ich pocet, ako vody v rieke,
ktorá sa nedá odmerat
prechádzali pozdlzne, ich zbrane
ulozené. Bez jedinej bitky vkrocil do
mesta Babylon, usetriac tym Babylonu skody.
Odovzdal do mojich rúk Nabonidusa,
král, ktory ho
nechválil."
Kniha Daniel
odhaluje iba, ze v rovnakú noc, v
akú mal král Babylonu velkú
oslavu, bolo mesto napadnuté a
král bol zabity. Zdá sa, ze
biblická správa podporuje text na
Kyrovom valceku v tom, ze invázia do
Babylonu bola rychla a lahká, a ze tam
bol slaby, alebo ziadny odpor od obrancov.
V prvom
zväzku svojich historickych práci
grécky historik Herodotus
zaznamenáva nasledovné o
invázii do Babylonu králom
Kyrom:
"Na vrchu,
medzi hranami hradby, skonstruovali budovy,
jednoduché komnaty jednu vedla druhej,
nechajúc medzi nimi priestor velky pre
otocenie stvorzáprahu. V obvode hradieb
je sto brán, vsetky mosadzné, s
bronzovymi prekladmi a závesmi. . .Mesto
je rozdelené na dve casti riekou,
ktorá tecie cez jeho stred. Táto
rieka je Eufrat, siroká, hlboká, s
lahkym prúdom, ktorá
povstáva v Arménsku a
vyteká do Erythreanského
mora.
"Na riekach,
kde koncia tieto krízne ulice sú
nízke brány v plote, ktory lemuje
prúd, ktoré sú, ako
velké brány vo vonkajsom plote,
vsetky mosadzné a otvorené oproti
vode. Kyros na svojej ceste do Babylonu prisiel
na breh Gyndes, ktorého prúd,
zacínajúci v horách
Matienianskych, tecie cez krajinu Dardanians, a
vyteká do rieky Tigris. Tigris, po tom,
co priberá Gyndes, ktory do neho
vteká pri meste Opis, a vylieva sa do
vôd Erythraeanského mora.
"Ked Kyros
dosiahol tento prúd, ktory môze byt
prekroceny iba lodkami, jeden z posvätnych
konov, ktoré sprevádzali jeho
pochod, plny ducha a velkého
temperamentu, vkrocil do vody, a snazil sa
sám ju prekrocit; ale prúd ho
zadrzal, prúd s ním zmietal a
stiahol ho do svojich hlbín. Kyros sa
nahneval na rieku a pohrozil, ze zlomí
jej silu tak, aby ju v budúcnosti aj zena
dokázala prekrocit lahko bez toho, aby si
namocila kolená.
"Vzhladom k
tomuto zámeru, oddialil svoj útok
na Babylon a rozdeliac armádu na dve
casti, vytycil na oboch stranách lanami
stoosemdesiat priekop na kazdej strane Gyndes,
odvádzajúc od nej vsetkymi smermi,
a nechajúc kopat svoju armádu,
niektorych na jednej strane rieky, niektorych na
druhej, previedol svoju hrozbu za pomoci
velkého poctu rúk, ale nie bez
toho, aby stratil celé letné
obdobie. Po tom, co porazil rieku Gyndes, tym ze
jej vody odviedol tristosestdesiatimi
kanálmi, Kyros, s pristupujúcou
jesenou vytiahol v ústrety proti
Babylonu. Babyloncania, utáborení
vo vnútri ich hradieb ocakávali
jeho príchod.
"Bitka bola
bojovaná na krátku vzdialenost od
mesta, v ktorej boli Babyloncania
porazení perzskym králom, kde
ustúpili mnohí z ich obrancov. Tu
sa mnohí zatarasili a robili si srandu z
jeho obliehania, leziaci v sklade s proviantom
na mnohé roky, pripravení proti
útoku; pretoze ked videli ako Kyros
dobyva národ za národom, boli
presvedcení, ze on nikdy neskoncí,
a ze na nich dôjde rad na konci. Teraz
Kyros nevedel ako postupovat, lebo ako cas
pokrocil, on neurobil ziaden pokrok v
dobyvaní mesta.
"V jeho
rozrusení niektorí sa mu navrhli
myslienku, alebo on sám prisiel s
plánom, ktory sa rozhodol nasledovat.
Umiestnil cast svojej armády na miesto,
kde rieka vtekala do miesta, a inú cast
na koniec, kde vytekala, s nariadením,
aby sa dostali do mesta dnom rieky, hned ako
rieka sa stane dostatocne plytkou: on potom so
svojou armádou ustúpil a prisiel
na miesto, kde Nitocris vykopal nádrz pre
rieku, a tam urobil presne to isté, co uz
urobil v minulosti: odklonil Eufrat
kanálom do nádrze, ktory sa stal
potom bazinou, a tym rieka klesla na tak
nízku hladinu, ze prirodzené dno
prúdu sa stalo prekrocitelnym.
"Nato
Perzania, ktorí boli nechaní pri
babylone na behu rieky vstúpili do
prúdu ktory teraz klesol tak, ze
dosahoval v strede vysku muzskych stehien, a
vkrocili do mesta.
"Ak by boli
Babyloncania varovaní, co zamysla urobit
Kyros, alebo by si uvedomili ich nebezpecenstvo,
nikdy by nedovolili, aby Perzania
vstúpili do mesta, to by ho radsej
znicili; ak by uzavreli vsetky brány
ciest, ktoré koncili pri rieke, a
nadstavali by hradby pozdlz oboch strán
prúdu, tak by chytili nepriatela a boli
by v pasci. Ale, ako to bolo, Perzania prisli k
nim prekvapujúco a prevzali
mesto.
"Následkom
velkej rozlohy mesta, obyvatelia
centrálnej casti Babylonu, este dlho po
tom, co boli prebraté vonkajsie casti
mesta nevedeli nic o tom, co sa stalo, lebo boli
zapojení do festivalu tancu a hyrenia.
Také boli okolnosti prvého
zaujatia Babylonu." Pozri Daniel kapitola
5.
Skoro 150
rokov pred Kyrovym narodením, Boh
deklaroval cez proroka Izaiása, ze clovek
menom Kyros bude pomazany za pastiera nad jeho
ludom a znovuvybuduje Jeruzalem. V case
Izaiásovho proroctva bol Jeruzalem
prosperujúcim mestom, ktoré nebolo
znicené viac ako 100 rokov, az
babylonskym králom
Nabuchodonozorom.
Izaiás
44:24, 26-28
"Toto
hovorí Pán, ktory ta
vykúpil a ktory ta formoval od
materského lona: "Ja som Pán, co
som vsetko stvoril, nebesá som sám
roztiahol, zem som rozprestrel vlastnou mocou..
. . Uplatnujem slovo svojho sluhu a plán
svojich poslov splnam. Vravím Jeruzalemu:
"Bud obyvany!" - a mestám Júdska:
"Budte zbudované!" - a jeho
zrúcaniny postavím. (verse 24,
26).
Vo versi 24,
Boh pripomína príslusníkom
Izraela, ze on je Stvoritel vsetkych vecí
a ich Vykupitel. Vo versi 26 hovorí, ze
on má silu uskutocnit vsetky veci,
ktoré boli povedané jeho sluhami a
poslami a sluby na znovuosídlenie
Jeruzalema a znovuvybudovanie miest
Júdu
"
Hlbine hovorím: "Vyschni!" - a tvoje
rieky vysusím. Kyrovi vravím:
"Môj pastier, splnís
kazdú moju ziadost." On povie
Jeruzalemu: "Zbuduj sa!" a chrámu:
"Bud zalozeny!" (verse 27-28).
Niektorí
si myslia, ze odkaz na hlbku a vyschnutie riek
vo versi 27 sa vztahuje na metódu, ktorou
bola rieka Eufrat odchylená pre vstup
Kyrovej armády do Babylonu. Aj ked to
znie ako hodnoverné vysvetlenie
dané historickym pramenom o
invázii mesta, môzu existovat aj
iné vysvetlenia, ktoré sú
mimo rozsahu tejto stúdie. Akokolvek,
vsak vers 27 je znacne jasny v tom, ze Boh
menoval Kyra ako muza, ktory bude pastierom jeho
ludu a postará sa o jeho plán
návratu Zidov do ich domoviny a znovu
vybuduje ich mestá a
chrám.
Izaiás
45:1-13
"Toto
hovorí Pán svojmu
pomazanému, Kyrovi, ktorého som
vzal za pravú ruku, aby som pred
ním posliapal národy a
odpásal bedrá králov,
aby sa pred ním otvorili vráta
a brány sa nezatvorili: "Ja
pôjdem pred tebou, co je
hrbolaté, urovnám,
kovové brány prelomím a
zelezné závory pozrázam.
Dám ti poklady ukryté v tme a
tajnosti skrys, aby si vedel, ze ja som
Pán, ktory ta volám po mene -
Boh Izraela. " (verse 1-3 ).
Vo versoch 1
az 3 vidíme, ze Kyros je nazvany
Pánov pomazany (hebrejsky mashiyach
[maw-shee'-akh]). Ktoré oznacuje
osobu specificky vbratú a oddelenú
kvôli specifickej úlohe.
Vsíma si tieziahnut a pomôct Kyrovi
porazit mnoho národov (to jest urovnat
hrbolaté).
Otvorenie
vrát, rozpoltenie bronzovych dverí
a rozrezanie bronzovych závor chce
ukázat Boziu intervenciu na otvorenie
stovky bronzovo - zmesovych brán Babylonu
královi Kyrovi a jeho
armáde.
Predstavte si
Kyrovo prekvapenie a striezlivé
uvazovanie, ked si zacal uvedomovat
izaiásovo proroctvo a uvedomil si, ze
takmer 150 rokov pred jeho narodením bol
pomenovany a uvedeny Bohom Izraelitov, aby sa
stal mocnym vítaziacim králom a
uskutocnil úlohu pre tohto Boha, o ktorom
nikdy nepocul, a ani ho nechválil.
Dnes sa na
Izaiásovo proroctvo dívame v
matnom svetle starodávnej
histórie, co stazuje plné
pochopenie Kyrovej perspektívy proroctva.
Kyros vnímal prorocvtvo z
perspektívy svojich mnohych
vítaznych bitiek a ako lahko si podmanil
mnoho národov, zahrnujúc
mocnú babylonskú rísu s jej
hlavnym mestom.
"Pre
svojho sluhu, Jakuba a Izrael, svojho
vyvolenca, som ta zavolal po mene a dal som
ti názvy, hoci si ma nepoznal. Ja som
Pán a iného niet, okrem mna
nieto Boha. opásal som ta, hoci si ma
nepoznal, aby vedeli od vychodu slnka i od
západu, ze okrem mna nieto nikoho, ja
som Pán a iného niet. Formujem
svetlo a tvorím tmu, spôsobujem
blaho a utváram nestastie, ja som
Pán, co robím toto vsetko. "
(verse 4 az 7).
Boh Stvoritel
vyjadruje vo versi 6, ze jednym z dôvodov
pre jeho proroctvo je, aby ludia mali
pokracujúce svedectvo, ze on je Boh.
Proroctvo dotykajúce sa Kyra a jeho
naplnenia je pokracujúcim svedectvom sily
a autority Boha Stvoritela nad jeho
stvorenstvom. Pozri Jn. 1:1-3; Ef. 3:8-9; Heb.
2:10.
"
Beda tomu, co sa so svojím tvorcom
háda, jeden crep z crepov zeme. Ci
hlina povie tvorcovi: "Co robís, ved
tvoje dielo nemá rúk?" Beda
tomu, co vraví otcovi: "Co
plodís?" - a zene: "Co sa
zvíjas v krcoch?" Toto hovorí
Pán, Sväty Izraela, jeho tvorca:
"Pytate sa ma o budúcnosti mojich
synov a rozkazujete o diele mojich
rúk? Ja som ucinil zem a cloveka na
nej som ja stvoril. Moje ruky roztiahli
nebesá a rozkázal som
vsetkému ich vojsku" (verse 9 az
12).
Verse 9 az 12
sa zdajú byt varovaním
královi Kyrovi, aby starostlivo vzal v
úvahu a respektoval desivú moc
Boha, ktory si nárokuje mat
maximálnu moc na stvorenie a znicenie a
zazanamenal slová dotykajúce sa
ho, a toho co mal vykonat 150 rokov pred jeho
narodením.
"Ja
som ho [Kyra] vzbudil v pravde a
vsetky jeho cesty urovnám, on
postaví moje mesto
[Jeruzalém] a mojich zajatcov
prepustí, nie za kúpnu cenu ani
za dar, hovorí Pán
zástupov. " (vers 13).
Tuna
vidíme úlohu, pre ktorú bol
Kyros privedeny k existencii vykonat pre
Stvoritela Boha Izraela. Hisória
zaznamenáva, ze Kyros vykonal
úlohu, na ktorú bol
predurceny.
Kyrovo
prehlásenie
V druhej
knihe Kroník, v kapitole 36 a v knihe
Ezdrás, v kapitole 1, je nám
povedané, ze král Kyros bol
motivovany Bohom, aby napísal
dekrét, ktory povoloval Zidom
návrat do Jeruzaléma, aby
vybudovali chrám:
"V
prvom roku perzského krála
Kyra, aby sa splnilo Pánovo slovo
vyslovené Jeremiásovymi
ústami, Pán vzbudil ducha
perzského krála Kyra, ze dal v
celom svojom královstve
vyhlásit - a to aj písomne -
toto: "Takto hovorí perzsky
král Kyros: Pán, Boh nebies, mi
dal vsetky královstvá zeme a on
mi nalozil, aby som mu postavil dom v
Jeruzaleme, ktory je v Judei. Kto z
vás teda patrí k
vsetkému jeho ludu, Pán, jeho
Boh, nech je s ním a nech ide!" (2.
Kroník 36:22-23).
"V prvom
roku perzského krála Kyra, aby
sa splnilo Pánovo slovo,
vyslovené Jeremiásovymi
ústami, Pán vzbudil ducha
perzského krála Kyra, ze dal v
celom svojom královstve
vyhlásit - a to aj písomne -
toto: "Takto hovorí perzsky
král Kyros: Pán, Boh nebies, mi
dal vsetky královstvá zeme a on
mi nalozil, aby som mu postavil dom v
Jeruzaleme, ktory je v Judei. 3 Kto z
vás teda patrí k
vsetkému jeho ludu, nech je s
ním jeho Boh a nech ide do Jeruzalema,
ktory je v Judei, a nech buduje dom
Pána, Boha Izraela; to je ten Boh,
ktory byva v Jeruzaleme." (Ezdrás
1:1-3).
Nehovorí
sa nám, ze král Kyros si zacal
uvedomovat Izaiásovo proroctvo
tykajúce sa jeho zivota;avsak je
úplne mozné, ze Kyros bol
oboznámeny s proroctvom Danielom, ktory
zastával jedno z najvyssích miest
úradov parzskej ríse, ako hlavny z
troch predstavenych nad Perziou (pozri Dan.
6:1-3). Takisto mu to mohlo byt povedané
knazom Ezdrásom, alebo Nehemiásom,
ktory bol dalsím vysokopostavenym Zidom v
perzskej vláde (pozri Neh. 2:2; 8:9;
10:1). Inou moznostou je, ze Kyros objavil
proroctvo sám, ked studoval
nábozenstvá svojich zajatcov.
Akokolvek vsak prisiel k pochopeniu
Izaiásovho proroctva, pochopil, ze on je
tym, kto v nom bol pomenovany, a ze bol vyvoleny
pred svojim narodením, aby vykonal sluzbu
Bohu Zidov, ktory si nárokoval byt
Zvrchovanym Bohom a Stvoritelom vsetkych
vecí.
Jeremiásovo
proroctvo
Kapitola 36
druhej knihy Kroník a tiez kapitola 1 v
Ezdrásovi ukazuje, ze Boh Stvoritel
oboznámil král Kyra s proroctvom u
Izaiása a motivoval ho ku dovoleniu Zidom
vrátit sa do ich domoviny v poriadku tak,
aby sa vyplnili slová, vyrieknuté
Jeremiásom.
Prorok
Jeremiás v prvom rade zaznamenáva
priebeh svetovych udalostí cez
históriu a ich kulináciu pri
príchode Mesiása a ustanovenie
Bozieho královstva na zemi.
Sväté písma odhalujú,
ze v pláne Zvrcovaného Otca pre
ludstvo je tiez specificky casovy rámec,
kedy tento plán bude ukonceny a ze
sú specifické doby, ked sa
urcité udalosti, ktoré sú v
tomto pláne musia odohrat. Zdá sa,
ze jediné proroctvo zaznamenané
Jeremiásom, ktoré rozpráva
o babylonskom zajatí pre dom Júdu
a ich návrat do ich domoviny z tohto
zajatie je u Jeremiása, kapitoly 25 a 29.
Jeremiás
25:8-13
"Nuz
toto hovorí Pán
zástupov: Pretoze ste
nepocúvali moje slová, hla
poslem a zoberiem vsetky kmene severu
(hovorí Pán - aj
Nabuchodonozorovi, královi
Bábela, svojmu sluhovi) a privediem
ich proti tejto krajine a proti jej
obyvatelom i proti vsetkym tymto okolitym
národom. Splním na nich
kliatbu, obrátim ich na hrôzu a
posmech a na vecnú púst."
(verse 8-9).
Vzhladom na
ich trvalú vzburu proti nemu a ich
odmietnutie napravit ich hriechy, Boh povedal,
ze spôsobí, ze dom Júdu
pôjde do babylonského
zajatia.
"Odstránim
spomedzi nich hlas plesania a hlas radosti,
hlas zenícha a hlas nevesty, hlas
mlyncekov a svetlo lampy. Celá
táto krajina bude vyhnanstvom a
hrôzou a tieto národy
budú slúzit sedemdesiat rokov
babylonskému královi." (verse
10-11). Pozri tiez Jer 29:1-10.
Vers 11
nám hovorí, ze zem bude pustatinou
a ze dom Júdu bude v zajatí 70
rokov. Ale preco 70 rokov trestu? Jednym z
dôvodov tohto zajatia bolo odmietnutie
Zidov poslúchat Bozie zákony.
Jeden z tychto zákonov sa dotykal toho,
aby pôda bola nechaná na oddych
kazdych sedem rokov (t.j., zem
Sabatu):
"V
siedmom roku vsak nech má zem
úplny odpocinok, cas pokoja pre
Pána! Vtedy neosievaj svoje pole a
neorezávaj svoju vinicu! Nezbieraj, co
samo narástlo po tvojej zatve, a
vinicové strapce, ktoré si
neorezával, neoberaj: zem má
mat rok odpocinku." (Lev 25:4-5).
"Ak ma
nebudete poslúchat a prestúpite
niektory z tychto mojich príkazov, ak
opovrhnete mojimi predpismi a ak sa
vám budú moje nariadenia
príkrit, takze nevyplníte
niektory z mojich príkazov a tak
porusíte zmluvu so mnou, potom
vám urobím toto: Zoslem na
vás hrôzu, suchoty a
horúcku, co vyhasína zrak a
stravuje zivot. Nadarmo rozsejete svoje
semeno, lebo ho zozerú vasi
nepriatelia. Obrátim svoju tvár
proti vám, takze vás vasi
nepriatelia dobyjú a vasi odporcovia
vás potlacia a vy budete utekat aj
vtedy, ked vás nebude nik
prenasledovat. A ak ma nebudete ani potom
pocúvat, budem vás trestat
dalej sedem ráz väcsmi za vase
hriechy.. . . . A ak aj potom budete konat
proti mne a nebudete ma chciet
pocúvat, budem vás bit dalej aj
sedem ráz viac, podla vasich
hriechov." (Lev 26:14-18, 21).
"Vás
vsak rozozeniem medzi národy a za vami
vytasím mec. Vasa krajina sa stane
pústou a vase mestá budú
rumoviskami. Potom sa krajine nahradí
jej odpocinok za cely cas, co bude
spustosená a kym bude vás
nepriatel zit vo vasej krajine; vtedy bude
mat krajina odpocinok a nahradí si
svoje soboty. Za cely cas, co bude
spustosená, bude mat odpocinok,
odpocinok, aky nemávala, kym ste v nej
byvali. " (Lev 26:33-35 ).

Co je
odhalené o 70 rokoch trestu v 2. knihe
Kroník môze naznacovat, ze Zidia
porusovali zákon o odpocinku
pôdy:
" A
co ostalo spod meca, odviedol do zajatia do
Babylonu a boli jemu i jeho synom otrokmi, az
kym sa nezacalo perzské
královstvo, aby sa naplnilo
Pánovo slovo vyslovené
Jeremiásovymi ústami a aby zem
mala do chuti sobotnych rokov; cez cely cas
spustosenia slávila sobotu, aby sa
naplnilo sedemdesiat rokov." (2.
Kroník 36:20-21).
Kedze
väcsina obyvatelstva domu Júdu bola
v babylonskom zajatí, zem
odpocívala, pretoze v Palestíne
zostalo vellmi málo ludí na to,
aby obrábali zem.
"A
az uplynie sedemdesiat rokov, potrescem
babylonského krála i ten lud
-hovorí Pán - pre ich hriech,
aj krajinu Chaldejcov a obrátim ju na
púst. Privediem na tú krajinu
vsetky svoje hrozby, ktoré som proti
nej vyhlásil, vsetko, co je
napísané v tejto knihe, co
Jeremiás prorokoval proti vsetkym
národom. " (Jer 25:12-13).
Aj ked
Jeremiás predpovedá koniec
zidovského zajatia po 70 rokoch,
nehovorí nic o tom, kedy budú
Zidia poslaní spät do ich
domoviny.
(Pre
Redemptio prelozil Danko)