| 
            
               |  |  
               | 
                     
                        | 
                              
                                 |   | 
                                       HOME | 
 
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                              
                                 | Ak
                                    chcete byt informovaní o
                                    novych otázkach a
                                    clánkoch na stránke
                                    Redemptio-Vykúpenie
                                    (táto nasa stránka)
                                    napíste nám to
                                    (napr.: Prosím, informujte
                                    ma o novinkach na stránke
                                    R-V). Alebo môzete to aj
                                    zrusit (napr.: Prosím,
                                    neposielajte mi uz
                                    informácie) Nase
                                    emaily: st.maryschurch@rogers.com mbc24@globalserve.net Tu
                                    posielajte aj VASE
                                    OTÁZKY |              
 |  |  
               |   
                     
                        |  |  
                        | 
                              
                                 | 
 | 41 | 
 |  | 
 | 
 | 
            
               | 
                     
                        | 
                              MARIÁNSKA
                              ÚCTA - RÔZNE OTÁZKY
                              A
                              NÁMIETKY |  |  
               | 
                        
                           | Pre
                                 R-V prelozila
                                 Ivana
                                 
                                 
 1.
                                 - Ot.: Preco vzdáva
                                 Katolícka cirkev takú
                                 velkú úctu
                                 Márii, ked to bola len
                                 obycajná zena, ktorú
                                 si Boh vyvolil na splnenie
                                 vyznamného zámeru.
                                  Od.:
                                    Po prvé, odmietam
                                    tvrdenie, ze Mária bola
                                    len obycajná zena. Bola
                                    clovekom, ale aj medzi ludmi
                                    existujú stupne
                                    dôstojnosti. Boh
                                    túto zenu povazoval za
                                    natolko prijatelnú, ze
                                    samotny archanjel k nej bol
                                    poslany s pozdravom,
                                    "Zdravas,
                                    milosti plná, Pán s
                                    tebou."
                                    A o ktorej Alzbeta,
                                    naplnená Duchom
                                    Svätym zvolala,
                                    "Pozehnaná
                                    si medzi zenami...Cím som
                                    si zaslúzila, ze matka
                                    môjho Pána
                                    prichádza ku
                                    mne?"
                                    Ak by prisla Alzbetu
                                    navstívit obycajná
                                    zena, takéto zvolanie by
                                    jej z úst nevyslo.
                                    
                                    Po
                                    druhé, sám si
                                    povedal, ze Mária bola
                                    vyvolená na splnenie
                                    vyznamného zámeru.
                                    Vyvolená kym? Bohom. Na
                                    splnenie dôlezitych
                                    plánov si Boh vzdy
                                    vychovával a pripravoval
                                    svojich vyvolenych. Vidíme
                                    to na príklade prorokov a
                                    predovsetkym to vidíme na
                                    príklade najväcsieho
                                    zo vsetkych prorokov - sv.
                                    Jána Krstitela. Jednako
                                    len, ziaden z nich nemal tak
                                    blízky vztah k Jezisovi
                                    ako tá, ktorá bola
                                    predurcená stat sa Jeho
                                    Matkou.
                                     2.
                                 - Ot.: Nejaká zena musela byt
                                 vyvolená a len náhodou
                                 sa nou stala práve
                                 Mária z Nazaretu. Od.:
                                    Ak niekto, kto sa prehlasuje za
                                    krestana a verí v Bibliu
                                    ako v Bozie slovo a popritom o
                                    Jezisovej Matke hovorí
                                    pohrdavo sa velmi myli, ak si
                                    myslí, ze sa takymto
                                    spôsobom zapáci
                                    Kristovi. Neviem, ci si svoju
                                    vlastnú matku vázis
                                    a respektujes. Ale
                                    predpokladám, ze
                                    áno. Ale môzem
                                    jednoznacne povedat, ze Jezis bol
                                    ovela lepsím Synom svojej
                                    Matky v porovnaní tvojho
                                    vztahu k tvojej matke. Ak by si
                                    sa hneval na kazdy útok,
                                    namiereny na znevázenie
                                    tvojej matky, môzes
                                    získat aspon matny
                                    náznak o tom, co si
                                    Kristus myslí o tvojich
                                    slovách. A co sa tyka
                                    tvojej poznámky, ze "len
                                    náhodou" bola Mária
                                    vyvolená, tak len pred
                                    chvílou si tvrdil, ze bola
                                    vyvolená na splnenie
                                    vyznamného Bozieho
                                    zámeru. Vyber nekonecne
                                    múdreho Boha nie je len
                                    náhodnym
                                    pocínaním.
                                    Existovali dôvody, pre
                                    ktoré si Boh vybral
                                    skôr Máriu ako
                                    niekoho iného. A tieto
                                    dôvody majú co do
                                    cinenia s jej svätostou a
                                    spôsobilostou a jej
                                    nesmiernou dôstojnostou,
                                    ktorou prevysovala vsetkych
                                    ostatnych.  3.
                                 - Ot.: Sláva je
                                 vyhradená Bohu a nie
                                 Márii. Od.:
                                    Mária to sama povedala.
                                    Bohu vzdala slávu tymito
                                    slovami,
                                    "...lebo
                                    velké veci mi urobil ten,
                                    ktory je mocny a
                                    sväté je Jeho meno."
                                    Ale
                                    nepoprela to, ze Boh práve
                                    jej urobil velké veci a
                                    nie niekomu inému. A
                                    tí, co dostanú od
                                    Boha väcsie dary,
                                    zaslúzia si od nás
                                    aj väcsiu
                                    úctu. 4.
                                 - Ot.: Kde v krestanskom
                                 nábozenstve má
                                 Mária vlastne svoje
                                 miesto? Od.:
                                    Máriine miesto by malo byt
                                    v krestanskom nábozenstve
                                    jasné. Je rannou hviezdou,
                                    ktorá predchádza
                                    Svetlo sveta - Krista. Jediny
                                    rozdiel je v tom, ze Jej svetlo
                                    pochádza od Syna,
                                    ktorému je predchodcom.
                                    Vecnym Bozím
                                    nariadením sa Mária
                                    spájala s
                                    najväcsími
                                    tajomstvami krestanského
                                    nábozenstva a to
                                    práve preto, ze sa stala
                                    nástrojom vtelenia sa
                                    vecného slova Bozieho a z
                                    toho dôvodu aj
                                    nástrojom násho
                                    vykúpenia. Sme Jej
                                    oddaní nielen preto, ze ju
                                    obdivujeme, ale aj preto, ze sa
                                    podielala na nasom vecnom blahu.
                                    Ked si uctievame Máriu,
                                    nerobíme nic iné
                                    ako to, ze si v nej ctíme
                                    Krista. Bez Neho by Mária
                                    nebola nicím a bola by
                                    prvá, ktorá by si
                                    to pripustila. Úctu,
                                    ktorú jej preukazujeme, sa
                                    Kristovi nemôze
                                    znepácit. On bol
                                    najlepsím Synom, aky kedy
                                    zil a urcite by sa mu
                                    nepácilo, ak by Jeho Matku
                                    nebrali na vedomie a znevazovali
                                    ju. Pamätaj si, akú
                                    odpoved dal cistic obuvi
                                    pastorovi. Kym chlapec cistil
                                    pastorovi topánky, pastor
                                    uvidel na krku chlapca
                                    zavesenú medailu Panny
                                    Márie a spytal sa ho:
                                    "Sonny, preco nosís
                                    tú medailu?" Chlapec
                                    odpovedal: "Lebo je to Kristova
                                    Matka." Ale pastor namietal:
                                    "Nicím sa nelísi od
                                    tvojej vlastnej matky." Ale
                                    chlapec odvetil: "Nie, ale medzi
                                    synmi je certovsky velky
                                    rozdiel." Kristovej Matke
                                    jednoznacne dlhujeme lásku
                                    a oddanost.
                                     5.
                                 - Ot.: Sv. písmo nepripisuje
                                 Márii bozské
                                 vlastnosti a bez Bozej milosti by
                                 bola bezmocná takisto ako
                                 kazdá iná zena.
                                  Od.:
                                    Katolícka cirkev zakazuje
                                    pripisovat Márii
                                    akékolvek bozské
                                    vlastnosti. Akokolvek
                                    svätá bola milostou
                                    Bozou, vzdy zostáva len
                                    Bozím stvorením.
                                    Mária by bola prvá,
                                    ktorá by o sebe tvrdila,
                                    ze je to len konanie milosti
                                    Bozej a bez nej by nemala o nic
                                    väcsie
                                    privilégiá ako
                                    kazdá iná zena.
                                    Katolícka cirkev
                                    ucí to isté. Ale
                                    jednoznacne sa Jej dostalo takych
                                    milostí, aké ziadna
                                    iná zena doteraz
                                    neobdrzala a ani neobdrzí.
                                    A v nadprirodzenej
                                    dôstojnosti a sile
                                    prekonáva vsetky zeny.
                                    Zrodením Jezisa Krista
                                    zrodila zivot pre moju dusu a je
                                    pre mna natolko Matkou v
                                    nadprirodzenom poriadku ako je
                                    moja pozemská matka v
                                    docasnom a prirodzenom poriadku.
                                    A dúfam, ze si navzdy k
                                    mojej nebeskej Matke
                                    uchovám detskú
                                    oddanost, az do mojej smrti a po
                                    celú vecnost. Viem, ze Eva
                                    bola matkou vsetkych
                                    zijúcich, ale zrodila
                                    nás pre utrpenie, biedu a
                                    smrt. Ale medzi Máriu
                                    (druhú Evu) a Satana Boh
                                    prislúbil ustanovit
                                    nepriatelstvo. A práve
                                    táto druhá Eva ma
                                    zrodila pre stastie a zivot
                                    milosti Bozej.
                                    
                                    Eva
                                    pocúvla Satana,
                                    neposlúchla Boha, dala
                                    nám jest zo stromu zla,
                                    zanechala nás nestastnych
                                    a odviedla nás z raja
                                    Bozej milosti. Mária
                                    pocúvla anjela,
                                    poslúchla, dala nám
                                    jest zo stromu zivota,
                                    navrátila nám
                                    stastie a obnovila v nás
                                    Boziu milost. Je povysená
                                    na Královnú a s
                                    Kristom sedí na nebeskom
                                    tróne. Je to moja Matka a
                                    moja Královná.
                                    Jediné, co si zelám
                                    je, aby bola na mna tak
                                    pysná ako som pysny ja na
                                    Nu.  6.
                                 - Ot.: Akym spôsobom sa
                                 Mária podielala na
                                 vykúpení ludstva,
                                 ktoré uskutocnil sám
                                 Kristus?  Od.:
                                    Kristus bol hlavnym
                                    pôvodcom násho
                                    vykúpenia, ale existovalo
                                    vela sekundárnych
                                    spolupracovníkov pri
                                    vykúpení. Dokonca
                                    sv. Pavol hovorí, ze my
                                    máme doplnit to, co chyba
                                    Kristovmu utrpeniu. Vysvetlenie
                                    tohoto by si vyzadovalo rozpravu
                                    o mystickom tele Kristovom,
                                    ktoré zahrna vsetkych
                                    clenov Cirkvi a len sotva
                                    môzem teraz tomu urobit
                                    zadost. Vsetko, co môzem
                                    povedat je, ze Mária
                                    spolupracovala pri
                                    vykúpení
                                    spôsobom celkom vynimocnym.
                                    
                                    
                                    Ako
                                    je Jezis druhym Adamom, tak je aj
                                    Mária druhou Evou. Ako
                                    nás nasa prvá matka
                                    Eva zrodila pre biedu a utrpenie,
                                    tak nám nasa druhá
                                    Matka Mária
                                    zrodením násho
                                    Spasitela priniesla stastie a
                                    vykúpenie. Ked bol cas
                                    vtelenia blízko,
                                    Mária na Boziu
                                    otázku odpovedala
                                    áno, a tak plne
                                    spolupracovala s Kristom na Jeho
                                    poslaní od jaskyne v
                                    Betleheme az po kríz na
                                    Kalvárii. Poskytla
                                    samotnú krv, ktorá
                                    bola za nás preliata. V
                                    spojení s Kristom
                                    prezívala svoje
                                    vlastné utrpenie. A Simeon
                                    správne predpovedal, ked
                                    vnuknutím Ducha
                                    Svätého
                                    prehlásil:
                                    "Tvoju vlastnú dusu
                                    prenikne
                                    mec."
                                    Skrze Krista, s Kristom a v
                                    Kristovi Jej utrpenie
                                    sekundárne prispelo k
                                    násmu vykúpeniu. A
                                    z kríza nám bola
                                    darovaná ako Matka. V
                                    osobe sv. Jána nám
                                    vsetkym Kristus povedal:
                                    "Syn,
                                    hla, tvoja
                                    Matka."
                                    Preto katolíci
                                    povazujú Máriu za
                                    svoju duchovnú Matku a
                                    preukazujú Jej
                                    detskú lásku a
                                    oddanost. Kazdá
                                    krestanská zena by mala
                                    Máriu, Kristovu Matku
                                    povazovat za pychu svojho
                                    pohlavia. 7.
                                 - Ot.: Bola náuka
                                 Neposkvrneného pocatia
                                 definovaná Katolíckou
                                 cirkvou ako clánok
                                 viery? Od.:
                                    Áno. Takze jediny
                                    spôsob ako mozno
                                    preukázat
                                    nesprávnost tejto
                                    náuky je vyvrátit
                                    neomylnost Katolíckej
                                    cirkvi. Medzitym ziadne tazkosti,
                                    ktoré s touto
                                    náukou más,
                                    nemajú
                                    vyznam. 8.
                                 - Ot.: Preco Cirkev definovala dogmu
                                 Neposkvrneného
                                 pocatia? Od.:
                                    Pretoze plnym právom
                                    vyjadruje pravdu, tykajúcu
                                    sa Márie ako je
                                    obsiahnutá v Bozom
                                    zjavení. Tá pravda
                                    je, ze v Márii nebola
                                    jediná stopa po dedicnom
                                    hriechu, ktory ludská rasa
                                    zdedila. 9.
                                 - Ot.: Kedy sa Katolícka
                                 cirkev rozhodla osvojit si myslienku
                                 Neposkvrneného pocatia
                                 Jezisovej Matky?  Od.:
                                    Treba si dávat pozor, aby
                                    sme si tu nezamienali dve
                                    odlisné náuky.
                                    Neposkvrnené pocatie je
                                    vyraz, vztahujúci sa na
                                    pocatie Márie jej rodicmi
                                    Joachimom a Annou. Ked bola
                                    Mária pocatá, bola
                                    uchránená od
                                    akejkolvek poskvrny na dusi a tak
                                    oslobodená od
                                    dedicného hriechu. Ale ked
                                    Mária pocala Jezisa, stalo
                                    sa tak pôsobením
                                    Ducha Svätého a nie
                                    kontaktom s muzom. Toto by sme
                                    mohli nazvat zázracnym
                                    pocatím Jezisa. Obycajne
                                    máme na mysli pôrod
                                    Panny, kedze Mária zostala
                                    Pannou, hoci porodila Jezisa.
                                    Náuka, ze Jezis bol
                                    zrodeny z Panny a ze Mária
                                    bola bez poskvrny od prvej
                                    chvíle pocatia sú
                                    náuky Evanjelia.
                                    Doktrína
                                    Neposkvrneného pocatia nie
                                    je tak jasne zaznamenaná
                                    ako doktrína o
                                    pôrode Panny. To, ze Jezis
                                    sa narodil z Panny
                                    Katolícka cirkev jasne
                                    ucila od svojho zaciatku. V
                                    Apostolskom vyznaní viery
                                    hovoríme, "narodil sa z
                                    Márie Panny." Dogma
                                    Neposkvrneného pocatia
                                    Márie je tiez
                                    súcastou
                                    krestanského zjavenia a
                                    Katolícka cirkev ju
                                    definovala v roku 1854. Cirkev
                                    nevynasla novú
                                    doktrínu. Jediné co
                                    urobila bolo, ze definovala to,
                                    co bolo prvotnym krestanskym
                                    ucením Nového
                                    zákona. 10.
                                 - Ot.: Ako môzete tvrdit, ze
                                 Mária zostala Pannou, ked
                                 Biblia hovorí o
                                 Pánovych bratoch? Od.:
                                    Vyraz "Pánovy bratia" nie
                                    je absolútne ziadnym
                                    argumentom, ze Mária mala
                                    okrem Jezisa aj iné deti.
                                    Zidia tento vyraz
                                    pouzívali pre
                                    akéhokolvek
                                    blízkeho
                                    príbuzného bez
                                    toho, ze by mali nutne na mysli
                                    prvostupnovy pokrvny vztah.
                                    Stacilo, ze ludia boli potomkami
                                    rovnakého kmena a uz sa
                                    nazyvali bratmi. Jakub sa nazyval
                                    bratom Jezisa. Ale vieme, ze bol
                                    Alfejov syn. A Mária -
                                    Jezisova Matka - celkom iste
                                    nebola Alfejovov zenou. Jakub bol
                                    takisto pokrvnym bratom
                                    Júdu. A Júda
                                    zacína list slovami:
                                    "Júda,
                                    sluzobník Jezisa Krista a
                                    brat
                                    Jakuba."
                                    Tu pouzil slovo brat v presnom
                                    vyzname a vie, ze sa nemôze
                                    nazvat Jezisovym bratom v tom
                                    istom striktnom vyzname. Ale v
                                    sirokom vyzname slova sa
                                    radí medzi Kristovych
                                    príbuznych ako vieme z
                                    Matúsa 13:55, kde
                                    Evanjelium hovorí: "jeho
                                    (Jezisovi) bratia Jakub a Jozef,
                                    Simon a
                                    Júda." 11.
                                 - Ot.: Myslím si, ze bratia a
                                 sestry, ktoré sa tu
                                 spomínajú boli
                                 potomkami Márie a Jozefa po
                                 Jezisovom narodení. Nie je tu
                                 ziadny dôvod, myslietsi nieco
                                 iné. Od.:
                                    Existujú vsetky
                                    dôvody nato, aby sme si
                                    mysleli inak.
                                    
                                    -
                                    po prvé, takzvaní
                                    Jezisovi bratia sú v
                                    evanjelovych textoch
                                    vykreslení ako
                                    starsí Jezisovi bratia.
                                    Kritizovali Ho, radili Mu a
                                    závideli Mu Jeho
                                    popularitu (bolo by velmi
                                    nevhodné v Jezisovych
                                    casoch, keby mladsí brat
                                    kritizoval starsieho). -
                                    po druhé, ked Márii
                                    bolo ponúknuté, ze
                                    sa má stat Matkou
                                    Mesiása, povedala:
                                    "Ako
                                    sa to stane, ved ja muza
                                    nepoznám?"
                                    Vsemohúci Boh sa
                                    zázracne postaral o to,
                                    aby sa Mária stala Matkou
                                    bez obetovania panenstva. Preco
                                    by mala obetovat svoje panenstvo
                                    po narodení Jezisa pre
                                    dalsie deti? Tak, ako bol Jezis
                                    jednorodenym Synom vecného
                                    Otca, tak bol aj jednorodenym
                                    Synom svojej pozemskej
                                    Matky. -
                                    po tretie, len Jezis je v
                                    Evanjeliu nazvany Synom
                                    Márie a ani
                                    jedenkrát sa Mária
                                    nespomína ako Matka
                                    Pánovych bratov -
                                    po stvrté, len styria
                                    bratia sa spomínajú
                                    po mene, a to Jakub a Jozef,
                                    Simon a Júda. Sv.
                                    Ján nám
                                    hovorí, ze pod
                                    krízom stála
                                    Jezisova Matka, a sestra Jeho
                                    Matky, Mária
                                    Kleopásova. A Mária
                                    Kleopásova sa v
                                    Matúsovom Evanjeliu
                                    spomína ako matka Jakuba a
                                    Jozefa. -
                                    Ked si vsimneme prvé
                                    slová z Júdovho
                                    listu, uvidíme toto
                                    vyjadrenie:
                                    "Júda,
                                    sluzobník Jezisa Krista,
                                    brat
                                    Jakuba..."
                                    Preco urobil to
                                    odlísenie? -
                                    A nakoniec, ak Jakub a Jozef,
                                    Simon a Júda boli naozaj
                                    priamymi potomkami Márie a
                                    ak existovali este dalsí
                                    Jezisovi bratia a sestry vo vasom
                                    zmysle slova, preco potom Jezis
                                    zveril svoju Matku do opatery sv.
                                    Jána, aby sa o nu postaral
                                    ako o svoju vlastnú matku?
                                    To by nebolo nutné, ak by
                                    mala Mária okrem Jezisa
                                    este iné deti,
                                    ktoré by sa po Jeho smrti
                                    o Nu
                                    postarali. 12.
                                 - Ot.: Marek 6:3 hovorí:
                                 "Vari to nie je tesár, syn
                                 Márie a brat Jakuba a Jozefa,
                                 Júdu a Simona? A nie
                                 sú tu s nami aj Jeho sestry?"
                                  Zmienka
                                    o Jezisovi ako o Synovi
                                    Márie a bratovi Jakuba a
                                    Jozefa, Júdu a Simona a
                                    takisto zmienka o Jeho
                                    sestrách je
                                    zlucitelná s tym, ze
                                    Pán je jedinym synom
                                    Márie. Ako som uz
                                    spomenul, vyraz bratia a sestry
                                    sa pouzíval vo vztahu k
                                    akémukolvek
                                    blízkemu
                                    príbuznému v
                                    rámci rovnakého
                                    kmena, hoci islo o
                                    prvostupnovych, druhostupnovych
                                    alebo tretostupnovych bratrancoch
                                    (sestranicách). Podobnym
                                    spôsobom môzem
                                    hovorit o mojom krajanovi ako o
                                    bratovi bez toho, zeby sme mali
                                    rovnakú matku. Nemozno
                                    zabúdat na to, ze
                                    aramejcina, ktorá sa v
                                    tych casoch pouzívala,
                                    nepoznala slovo bratranec
                                    (sestranica). Zidia
                                    pouzívali slovo Achim
                                    ("bratia") na opísanie
                                    akéhokolvek
                                    príbuzného z
                                    paralelného potomstva. Zo
                                    Starého zákona by
                                    som mohol poukázat na vela
                                    citátov, ktoré
                                    dokazujú zidovské
                                    pouzívanie vyrazov pre
                                    nevlastnych bratov, synovcov,
                                    neterí, bratrancov a
                                    akychkolvek pokrvnych
                                    príbuznych vo
                                    vseobecnosti. Renan
                                    (teológ, historik), ktory
                                    nebol privelmi nakloneny ku
                                    katolíckej viere, sa i
                                    napriek tomu vyjadril o tomto
                                    versi (Marek 6:3) a o
                                    úvodnej casti versa - kde
                                    vidíme vyraz "Syn
                                    Márie," a ktory dalej
                                    pokracuje (vers) aj v zmienke
                                    inych mien (Jakub, Jozef...) - ze
                                    Jezis bol naozaj známy ako
                                    jediny Syn Vdovy. Loisy,
                                    dalsí teológ, ktory
                                    v ziadnom prípade
                                    neinklinoval ku katolíckej
                                    doktríne vyhlásil,
                                    ze ked Mária rozmyslala o
                                    anjelovej ponuke, aby sa stala
                                    Kristovou Matkou, a ked s tolkou
                                    rozhodnostou povedala:
                                    "Ako
                                    sa to stane, ved ja muza
                                    nepoznám,"
                                    tak tento vers podla Loisy-ho (aj
                                    napriek jeho pohladu na
                                    katolícku Cirkev)
                                    oprávnuje katolíkov
                                    vidiet Jej zámer trvale si
                                    zachovat
                                    panenstvo. 13.
                                 - Ot.: Vyberáte si z
                                 Renanovych myslienok len to, co sa
                                 hodí vasim
                                 argumentom. Od.:
                                    Fakt, ze Renan radikálne
                                    odporoval nadprirodzenym
                                    elementom v Evanjeliu a len velmi
                                    málo z toho, co povedal sa
                                    zhoduje s katolíckym
                                    ucením, práve tento
                                    fakt nedozerne zvysuje hodnotu
                                    jeho názoru, ked
                                    priznáva, ze
                                    evanjeliové texty
                                    predpokladajú, ze Jezis
                                    bol jedinym dietatom
                                    Márie. Vsetky jeho
                                    tendencie by boli proti tomu, aby
                                    to priznal. Nie si o nic
                                    pokojnesí - takisto ako
                                    Renan - ked si navrávas,
                                    ze Mária mala aj
                                    iné deti. Renanovi by
                                    padlo lepsie, keby sa mohol
                                    primät uverit tomu, ze text
                                    pripústa názor, ze
                                    Mária mala viac
                                    detí. 14.
                                 - Ot.: Matús 13:55-56
                                 naznacuje celú
                                 rodinu. Od.:
                                    Matús implikuje
                                    prílis velkú
                                    rodinu, ak chces, aby striktny
                                    zmysel textu bol pravdivy. Vo
                                    versi 56 hovorí:
                                    "A
                                    nie sú u nás vsetky
                                    jeho
                                    sestry?"
                                    Slovo "vsetky" v tomto versi
                                    oznacuje nie jednu alebo dve
                                    sestry, ale väcsie mnozstvo
                                    sestier v rozlicnych vztahovych
                                    stupnoch. S urcitostou
                                    môzeme povedat, ze ich bolo
                                    prílis vela, ak
                                    pocítame este
                                    dalsích styroch bratov.
                                    Existuje urcité pravidlo,
                                    ktoré hovorí: "Ten,
                                    kto chce dokázat
                                    prílis vela, nakoniec
                                    nedokáze nic."
                                    Stylizácia pouzitá
                                    sv. Matúsom jasne
                                    hovorí v prospech
                                    katolíckej
                                    interpretácie. 15.
                                 - Ot.: Lukás 8:19 naznacuje
                                 celú rodinu, ked
                                 hovorí: "Prisla za ním
                                 Jeho Matka a bratia." Od.:
                                    Hovorí tu o Jeho Matke a
                                    inych príbuznych v
                                    rozlicnych stupnoch, ktory prisli
                                    za Ním. Nejde tu o bratov
                                    a sestry prvostupnového
                                    pokrvného
                                    príbuzenstva. 16.
                                 - Ot.: Lukás 1:36 vyvracia
                                 vymysel, ze v gréctine
                                 neexistovalo slovo, ktoré
                                 opisuje Jakuba, Jozefa, Júdu
                                 a Simona ako Jezisovych
                                 bratrancov. Od.:
                                    Nikdy som nepocul o tom, ze by v
                                    gréctine neexistovalo
                                    slovo pre bratranca (sestranicu).
                                    S istotou mozno povedat, ze v
                                    hebrejcine neexistovalo slovo pre
                                    opis bratranca (sestranice).
                                    Hebrejské slovo pre brata,
                                    ah, a v aramejcine aha sa
                                    pouzívalo na opis bratov,
                                    nevlastnych bratov, synovcov,
                                    neterí a príbuznych
                                    vo vseobecnosti. Je jasné,
                                    ze akykolvek Jezisovi bratranci
                                    museli byt v aramejcine
                                    opísany ako bratia. A
                                    doslovnym prekladom
                                    hebrejského vyrazu
                                    gréckym slovom bratia,
                                    evanjelisti jednoducho
                                    nasledovali príklad dany v
                                    gréckej verzii
                                    Starého zákona,
                                    nazvanej Septuaginta.
                                     17.
                                 - Ot.: Sv. Pavol píse:
                                 "Iného z apostolov som
                                 nevidel, iba Jakuba, Pánovho
                                 brata. A co Vám písem,
                                 hovorím pred Bohom, ze
                                 neklamem." (list Galatanom
                                 1:19-20) Od.:
                                    Sv. Pavol urcite neklamal,
                                    pretoze sv. Jakuba videl. Ale ked
                                    narázal na Jakuba ako na
                                    Pánovho brata, nemal na
                                    mysli zmysel, aky si
                                    predstavujes. Sv. Pavol pouzil
                                    úplne legitímny
                                    vyraz v sirokom zmysle slova,
                                    ktory podla vtedajsieho
                                    zidovského
                                    pouzívania zahrnal aj
                                    bratrancov. Odborníci v
                                    tejto oblasti vyvracajú
                                    názor, ze títo
                                    bratia boli dalsími
                                    Máriinmi detmi. Treba
                                    vziat na vedomie, ze títo
                                    bratia sú zobrazení
                                    ako vekovo starsí od
                                    Jezisa a s urcitostou vieme, ze
                                    Mária nemala pred Jezisom
                                    ziadne deti. A práve
                                    preto, ze okrem Jezisa nemala
                                    iné deti, Jezis Ju na
                                    krízi zveril do opatery
                                    Jána, Zebedejovho syna. Je
                                    na pocudovanie, preco protestanti
                                    presadzujú názor,
                                    ze Mária mala po Jezisovi
                                    este iné deti. Je to pre
                                    ich absolútnu lásku
                                    k pravde? A preto, aby prispeli k
                                    este väcsej úcte
                                    Jezisa a Márie? Alebo je
                                    to preto, aby znevázili
                                    Máriinu pravú
                                    dôstojnost a Jezisa
                                    znízili na stupen
                                    obycajného muza a to
                                    vsetko len preto, aby
                                    ukázali svoje opovrhnutie
                                    Katolicizmom? Bohuzial, medzi
                                    niektorymi protestantmi viera v
                                    Evanjelium a v Jezisa Krista je
                                    na druhom mieste v
                                    porovnaní s odporom, ktory
                                    pocitujú ku Katolicizmu.
                                    Jediné, co im stací
                                    pre vyjadrenie averzie je to, ze
                                    Katolícka cirkev
                                    danú doktrínu
                                    ucí. To v nich inspiruje
                                    zanietenie popriet ucenie Cirkvi,
                                    nech by to malo akékolvek
                                    dôsledky pre Jezisa Krista
                                    o ktorom tvrdia, ze sú
                                    Jeho sluzobníkmi. A nech
                                    by to malo akékolvek
                                    dôsledky pre Jezisovu Matku
                                    Máriu, pre ktorú si
                                    Jezis nezelá nic
                                    iné ako to, aby sa Jej
                                    dostalo najvyssej úcty a
                                    respektu. 18.
                                 - Ot.: Jezis povedal z kríza
                                 sv. Jánovi tieto
                                 slová: "Hla, Tvoja Matka!"
                                 Práve preto bol Ján
                                 dalsím Máriinym synom.
                                  Od.:
                                    Kristus by vo svojej nekonecnej
                                    múdrosti nemárnil
                                    slovami v tak vzácnej a
                                    neuveritelne bolestivej
                                    chvíli. A to len preto,
                                    aby Jánovi povedal nieco,
                                    coho by si bol dobre vedomy.
                                    Práve preto, ze
                                    Mária nebola Jánova
                                    bezprostredná Matka ho
                                    Kristus poziadal, aby sa stal Jej
                                    synom. A Evanjelium nám
                                    hovorí, ze
                                    "od
                                    tej hodiny si ju uceník
                                    vzal k
                                    sebe."
                                    Co znamená, ze len od toho
                                    momentu, na základe
                                    Kristovho poverenia Ján
                                    uznal, ze má voci
                                    Márii synovsky
                                    záväzok. Keby bol
                                    Ján Máriinym
                                    prirodzenym synom, tohto
                                    záväzku by si bol
                                    vedomy po celú dobu.
                                    Písmo nám
                                    dáva aj mená
                                    Jánovej matky a otca a
                                    urcite to neboli Jozef a
                                    Mária. Marek 1:19
                                    nám hovorí, ze meno
                                    otca bolo Zebedej. V Marekovi
                                    10:35 znovu cítame,
                                    "Tu
                                    k nemu pristúpili
                                    Zebedejovi synovia Jakub a
                                    Ján..."
                                    V Matúsovi 20:20 sa
                                    hovorí, ze ku Kristovi
                                    pristúpila matka
                                    Zebedejovych synov s poklonou a s
                                    prosbou. A neslo tu o Jezisovu
                                    vlastnú Matku. Kto to bol?
                                    Volala sa Salome (Marek 15:40).
                                    Takze sv. Ján bol synom
                                    Zebedeja a Salome a nie Jozefa a
                                    Márie. A práve
                                    preto, ze Kristus vedel, ze Jeho
                                    Matka Mária nemala nikoho,
                                    kto by sa o nu postaral, zveril
                                    Ju do opatery milovaného
                                    uceníka sv. Jána so
                                    ziadostou, aby Ju od tej
                                    chvíle povazoval za svoju
                                    Matku. 19.
                                 - Ot.: Bola Panna Mária
                                 zaviazaná panenskou
                                 prísahou od ranného
                                 detstva alebo bola
                                 zasnúbená muzovi menom
                                 Jozef s úmyslom
                                 zosobásit sa a zit s
                                 ním beznym spôsobom, az
                                 kym príchod anjela Gabriela
                                 nezmenil Máriine
                                 plány? Od.:
                                    Podla ucenia katolíckych
                                    teológov, Mária sa
                                    z Bozieho vnuknutia rozhodla
                                    uchovat si celozivotné
                                    panenstvo a z Bozieho vnuknutia
                                    neskôr súhlasila, ze
                                    sa zasnúbi so sv. Jozefom.
                                    Obaja sa po vzájomnej
                                    dohode zaviazali k tomu, ze
                                    nebudú jeden od
                                    druhého pozadovat
                                    právo na tie
                                    manzelské vztahy,
                                    ktoré sú inak
                                    normálnymi manzelskymi
                                    privilégiami. Toto
                                    zasnúbenie malo z pohladu
                                    Bozieho zámeru zaistit
                                    ochrancu pre Matku a Dieta,
                                    zámer, ktory sa stal
                                    jasnym vtedy, ked sa anjel
                                    Gabriel (ako hovorí sv.
                                    Lukás) zjavil Panne,
                                    zasnúbenej s muzom menom
                                    Jozef. Ked Jej anjel predpovedal,
                                    ze pocne Syna, Jej vedomie
                                    odhodlanosti zostat Pannou je
                                    zrejmé z odpovede:
                                    "Ako
                                    sa to stane, ved ja muza
                                    nepoznám?"
                                    Ako sv. Augustín
                                    zdôraznuje, tieto
                                    slová by Mária
                                    nevyriekla - aj napriek
                                    zasnúbeniu s Jozefom -
                                    keby nemala v úmysle
                                    zostat
                                    Pannou. 20.
                                 - Ot.: Veríte, ze
                                 Mária vstúpila na
                                 nebesia a bola korunovaná
                                 uprostred slávy vsetkych
                                 svätych? Od.:
                                    Katolícke ucenie
                                    nehovorí o Máriinom
                                    nanebovstúpení.
                                    Kristus, svojou vlastnou bozskou
                                    mocou vstúpil na nebesia.
                                    Mária bola
                                    uchvátená alebo
                                    vzatá do neba telom a
                                    dusou. My, katolíci
                                    veríme v Nanebovzatie
                                    pozehnanej Matky Bozej. A pocty,
                                    ktorej sa Márii od Boha
                                    dostalo, ked Ju korunoval v
                                    sláve, je hodná. V
                                    tejto dogme sa nenachádza
                                    absolútne nic, co by
                                    akymkolvek spôsobom
                                    protirecilo rozumnym a logickym
                                    princípom. Ziadny argument
                                    nemôze dokázat, ze
                                    Máriino Nanebovzatie sa
                                    nemohlo stat alebo ze sa nestalo.
                                    Na strane druhej existujú
                                    spolahlivé dôvody,
                                    ze sa to stalo. A takisto
                                    ucitelská autorita
                                    Katolíckej cirkvi je tu
                                    neodmyslitelná (autorita
                                    zarucená Svätym
                                    písmom). 21.
                                 - Ot.: Sv. písmo tieto
                                 udalosti
                                 nespomína. Od.:
                                    Ani to nie je potrebné.
                                    Vieme, ze Kristus je Král
                                    králov a Pán
                                    pánov. Vieme, ze Jeho
                                    Matka je v nebi a ze Matka
                                    Krála jasá v
                                    dôstojnosti
                                    Královnej. Je celkom
                                    isté, ze Mária
                                    má k Jezisovi ovela
                                    blizsí vztah ako
                                    ktorákolvek iná
                                    ludská bytost a ked
                                    Kristus korunuje svojich
                                    svätych slávou,
                                    najvyssiu úctu vzdá
                                    svojej
                                    Matke. 22.
                                 - Ot.: Co vás
                                 oprávnuje k vyhláseniu
                                 tejto doktríny? Od.:
                                    Po prvé,
                                    neodmyslitelná Kristova
                                    ucitelská autorita.
                                    Katolícka cirkev bola
                                    poverená ucit vsetky
                                    národy Kristovou autoritou
                                    a pod Jeho ochranou. Samotny
                                    fakt, ze Cirkev ucí
                                    Nanebovzatie Blahoslavenej Panny
                                    Márie na nebesia, je
                                    postacujúcou
                                    zárukou tejto udalosti.
                                    Ale ako môzeme rozumovo
                                    odôvodnit toto ucenie mimo
                                    autority Cirkvi? Táto
                                    udalost nie je vo Sv.
                                    písme jednoznacne
                                    citovaná. Ale uz od
                                    zaciatku krestanstva táto
                                    tradícia v Cirkvi
                                    existovala. Anglikán
                                    Mozley zdôraznil:
                                    "Presvedcenie o fakte
                                    (skutocnosti) nevznikol len z
                                    púhej viery; viera
                                    môze byt
                                    zdôvodnená jedine
                                    jednoduchym faktom
                                    (skutocnostou)." Teologicky,
                                    rozklad tela je dôsledok
                                    dedicného hriechu. Ale
                                    Mária (bez poskvrny
                                    dedicného hriechu) bola
                                    vynatá od korupcie,
                                    ktorú dedicny hriech
                                    spôsobuje a bolo
                                    absolútne
                                    prijatelné, zeby
                                    nepodliehala telesnému
                                    rozkladu v hrobe. S touto
                                    doktrínou súhlasia
                                    okrem Katolíckej cirkvi aj
                                    vychodné ortodoxné
                                    cirkvi. Skupina clenov v
                                    anglikánskej cirkvi (High
                                    Anglican church) sa vracia k
                                    tejto doktríne.
                                    Nedávno som cítal
                                    anglikánsku
                                    brozúrku, ktorá
                                    spomínala túto
                                    tému a autor sa vyjadril v
                                    tomto zmysle:
                                    
                                    Bolo
                                       by prílis
                                       unáhlené
                                       popierat telesné
                                       Nanebovzatie Márie,
                                       lebo i napriek vseobecne
                                       rozsírenej
                                       dôvercivosti k
                                       relikviám, cirkev nikdy
                                       netvrdila, zeby vlastnila
                                       Máriine pozostatky.
                                       Preco nie? To je fakt, ktory
                                       si vyzaduje vysvetlenie.
                                       Takéto relikvie by mali
                                       pre krestanov väcsiu
                                       hodnotu ako ktorékolvek
                                       iné relikvie.
                                       Nenamietaj, ze
                                       reformátory zrusili
                                       sviatok
                                       Nanebovstúpenia.
                                       Reformátori zrusili
                                       vela vecí, ktoré
                                       by bolo lepsie, keby zostali
                                       nedotknuté.
                                       Mnohé ich experimenty
                                       sa ukázali byt
                                       neúspesné.
                                       Dúfame, ze príde
                                       ten den, ked autority nasich
                                       provincií napravia
                                       skody, ktoré boli
                                       utrpené ich
                                       opomenutím.  Toto
                                    citujem , aby som ukázal
                                    anglikánske tendencie a
                                    taktiez je tu z historickych
                                    faktov nieco, naco netreba
                                    zabúdat. Kym Petrovo telo
                                    je v Ríme tak hlboko
                                    uctievané, ziadne mesto
                                    nikdy netvrdilo, zeby vlastnilo
                                    pozostatky Pozehnanej Matky
                                    Bozej. Jej Nanebovzatie tela a
                                    duse je zrejmym dôvodom
                                    preco.  Pre
                                 R-V prelozila Ivana | 
 |  | 
            
               | 
                     
                        | 
                              
                                 |   OTÁZKY
                                    a
                                    NÁMIETKY |  
                                 |   1.
                                    - Preco
                                    vzdáva Katolícka
                                    cirkev takú velkú
                                    úctu Márii, ked to
                                    bola len obycajná zena,
                                    ktorú si Boh vyvolil na
                                    splnenie vyznamného
                                    zámeru.  2.
                                    - Nejaká
                                    zena musela byt vyvolená a
                                    len náhodou sa nou stala
                                    práve Mária z
                                    Nazaretu. 3.
                                    - Sláva
                                    je vyhradená Bohu a nie
                                    Márii. 4.
                                    - Kde
                                    v krestanskom nábozenstve
                                    má Mária vlastne
                                    svoje miesto? 5.
                                    - Sv.
                                    písmo nepripisuje
                                    Márii bozské
                                    vlastnosti a bez Bozej milosti by
                                    bola bezmocná takisto ako
                                    kazdá iná zena.
                                     6.
                                    - Akym
                                    spôsobom sa Mária
                                    podielala na
                                    vykúpení ludstva,
                                    ktoré uskutocnil
                                    sám Kristus?
                                     7.
                                    - Bola
                                    náuka
                                    Neposkvrneného pocatia
                                    definovaná
                                    Katolíckou cirkvou ako
                                    clánok
                                    viery? 8.
                                    - Preco
                                    Cirkev definovala dogmu
                                    Neposkvrneného
                                    pocatia? 9.
                                    - Kedy
                                    sa Katolícka cirkev
                                    rozhodla osvojit si myslienku
                                    Neposkvrneného pocatia
                                    Jezisovej Matky?  10.
                                    - Ako
                                    môzete tvrdit, ze
                                    Mária zostala Pannou, ked
                                    Biblia hovorí o
                                    Pánovych
                                    bratoch? 11.
                                    - Myslím
                                    si, ze bratia a sestry,
                                    ktoré sa tu
                                    spomínajú boli
                                    potomkami Márie a Jozefa
                                    po Jezisovom narodení. Nie
                                    je tu ziadny dôvod,
                                    myslietsi nieco
                                    iné. 12.
                                    - Marek
                                    6:3 hovorí: "Vari to nie
                                    je tesár, syn Márie
                                    a brat Jakuba a Jozefa,
                                    Júdu a Simona? A nie
                                    sú tu s nami aj Jeho
                                    sestry?"  13.
                                    - Vyberáte
                                    si z Renanovych myslienok len to,
                                    co sa hodí vasim
                                    argumentom. 14.
                                    - Matús
                                    13:55-56 naznacuje celú
                                    rodinu. 15.
                                    - Lukás
                                    8:19 naznacuje celú
                                    rodinu, ked hovorí:
                                    "Prisla za ním Jeho Matka
                                    a bratia." 16.
                                    - Lukás
                                    1:36 vyvracia vymysel, ze v
                                    gréctine neexistovalo
                                    slovo, ktoré opisuje
                                    Jakuba, Jozefa, Júdu a
                                    Simona ako Jezisovych
                                    bratrancov. 17.
                                    - Sv.
                                    Pavol píse: "Iného
                                    z apostolov som nevidel, iba
                                    Jakuba, Pánovho brata. A
                                    co Vám písem,
                                    hovorím pred Bohom, ze
                                    neklamem." (list Galatanom
                                    1:19-20) 18.
                                    - Jezis
                                    povedal z kríza sv.
                                    Jánovi tieto slová:
                                    "Hla, Tvoja Matka!" Práve
                                    preto bol Ján
                                    dalsím Máriinym
                                    synom.  19.
                                    - Bola
                                    Panna Mária
                                    zaviazaná panenskou
                                    prísahou od ranného
                                    detstva alebo bola
                                    zasnúbená muzovi
                                    menom Jozef s úmyslom
                                    zosobásit sa a zit s
                                    ním beznym spôsobom,
                                    az kym príchod anjela
                                    Gabriela nezmenil Máriine
                                    plány? 20.
                                    - Veríte,
                                    ze Mária vstúpila
                                    na nebesia a bola
                                    korunovaná uprostred
                                    slávy vsetkych
                                    svätych? 21.
                                    - Sv.
                                    písmo tieto udalosti
                                    nespomína. 22.
                                    - Co
                                    vás oprávnuje k
                                    vyhláseniu tejto
                                    doktríny? |  |  
                        |  |  | 
 |