|
|
- HOME
|
Ak
chcete byt informovaní o
novych otázkach a
clánkoch na stránke
Redemptio-Vykúpenie
(táto nasa stránka)
napíste nám to
(napr.: Prosím, informujte
ma o novinkach na stránke
R-V). Alebo môzete to aj
zrusit (napr.: Prosím,
neposielajte mi uz
informácie)
Nase
emaily:
st.maryschurch@rogers.com
mbc24@globalserve.net
Tu
posielajte aj VASE
OTÁZKY
|
|
|
|
|
41
|
|
|
|
|
- MARIÁNSKA
ÚCTA - RÔZNE OTÁZKY
A
NÁMIETKY
|
|
Pre
R-V prelozila
Ivana
1.
- Ot.: Preco vzdáva
Katolícka cirkev takú
velkú úctu
Márii, ked to bola len
obycajná zena, ktorú
si Boh vyvolil na splnenie
vyznamného zámeru.
Od.:
Po prvé, odmietam
tvrdenie, ze Mária bola
len obycajná zena. Bola
clovekom, ale aj medzi ludmi
existujú stupne
dôstojnosti. Boh
túto zenu povazoval za
natolko prijatelnú, ze
samotny archanjel k nej bol
poslany s pozdravom,
"Zdravas,
milosti plná, Pán s
tebou."
A o ktorej Alzbeta,
naplnená Duchom
Svätym zvolala,
"Pozehnaná
si medzi zenami...Cím som
si zaslúzila, ze matka
môjho Pána
prichádza ku
mne?"
Ak by prisla Alzbetu
navstívit obycajná
zena, takéto zvolanie by
jej z úst nevyslo.
Po
druhé, sám si
povedal, ze Mária bola
vyvolená na splnenie
vyznamného zámeru.
Vyvolená kym? Bohom. Na
splnenie dôlezitych
plánov si Boh vzdy
vychovával a pripravoval
svojich vyvolenych. Vidíme
to na príklade prorokov a
predovsetkym to vidíme na
príklade najväcsieho
zo vsetkych prorokov - sv.
Jána Krstitela. Jednako
len, ziaden z nich nemal tak
blízky vztah k Jezisovi
ako tá, ktorá bola
predurcená stat sa Jeho
Matkou.
2.
- Ot.: Nejaká zena musela byt
vyvolená a len náhodou
sa nou stala práve
Mária z Nazaretu.
Od.:
Ak niekto, kto sa prehlasuje za
krestana a verí v Bibliu
ako v Bozie slovo a popritom o
Jezisovej Matke hovorí
pohrdavo sa velmi myli, ak si
myslí, ze sa takymto
spôsobom zapáci
Kristovi. Neviem, ci si svoju
vlastnú matku vázis
a respektujes. Ale
predpokladám, ze
áno. Ale môzem
jednoznacne povedat, ze Jezis bol
ovela lepsím Synom svojej
Matky v porovnaní tvojho
vztahu k tvojej matke. Ak by si
sa hneval na kazdy útok,
namiereny na znevázenie
tvojej matky, môzes
získat aspon matny
náznak o tom, co si
Kristus myslí o tvojich
slovách. A co sa tyka
tvojej poznámky, ze "len
náhodou" bola Mária
vyvolená, tak len pred
chvílou si tvrdil, ze bola
vyvolená na splnenie
vyznamného Bozieho
zámeru. Vyber nekonecne
múdreho Boha nie je len
náhodnym
pocínaním.
Existovali dôvody, pre
ktoré si Boh vybral
skôr Máriu ako
niekoho iného. A tieto
dôvody majú co do
cinenia s jej svätostou a
spôsobilostou a jej
nesmiernou dôstojnostou,
ktorou prevysovala vsetkych
ostatnych.
3.
- Ot.: Sláva je
vyhradená Bohu a nie
Márii.
Od.:
Mária to sama povedala.
Bohu vzdala slávu tymito
slovami,
"...lebo
velké veci mi urobil ten,
ktory je mocny a
sväté je Jeho meno."
Ale
nepoprela to, ze Boh práve
jej urobil velké veci a
nie niekomu inému. A
tí, co dostanú od
Boha väcsie dary,
zaslúzia si od nás
aj väcsiu
úctu.
4.
- Ot.: Kde v krestanskom
nábozenstve má
Mária vlastne svoje
miesto?
Od.:
Máriine miesto by malo byt
v krestanskom nábozenstve
jasné. Je rannou hviezdou,
ktorá predchádza
Svetlo sveta - Krista. Jediny
rozdiel je v tom, ze Jej svetlo
pochádza od Syna,
ktorému je predchodcom.
Vecnym Bozím
nariadením sa Mária
spájala s
najväcsími
tajomstvami krestanského
nábozenstva a to
práve preto, ze sa stala
nástrojom vtelenia sa
vecného slova Bozieho a z
toho dôvodu aj
nástrojom násho
vykúpenia. Sme Jej
oddaní nielen preto, ze ju
obdivujeme, ale aj preto, ze sa
podielala na nasom vecnom blahu.
Ked si uctievame Máriu,
nerobíme nic iné
ako to, ze si v nej ctíme
Krista. Bez Neho by Mária
nebola nicím a bola by
prvá, ktorá by si
to pripustila. Úctu,
ktorú jej preukazujeme, sa
Kristovi nemôze
znepácit. On bol
najlepsím Synom, aky kedy
zil a urcite by sa mu
nepácilo, ak by Jeho Matku
nebrali na vedomie a znevazovali
ju. Pamätaj si, akú
odpoved dal cistic obuvi
pastorovi. Kym chlapec cistil
pastorovi topánky, pastor
uvidel na krku chlapca
zavesenú medailu Panny
Márie a spytal sa ho:
"Sonny, preco nosís
tú medailu?" Chlapec
odpovedal: "Lebo je to Kristova
Matka." Ale pastor namietal:
"Nicím sa nelísi od
tvojej vlastnej matky." Ale
chlapec odvetil: "Nie, ale medzi
synmi je certovsky velky
rozdiel." Kristovej Matke
jednoznacne dlhujeme lásku
a oddanost.
5.
- Ot.: Sv. písmo nepripisuje
Márii bozské
vlastnosti a bez Bozej milosti by
bola bezmocná takisto ako
kazdá iná zena.
Od.:
Katolícka cirkev zakazuje
pripisovat Márii
akékolvek bozské
vlastnosti. Akokolvek
svätá bola milostou
Bozou, vzdy zostáva len
Bozím stvorením.
Mária by bola prvá,
ktorá by o sebe tvrdila,
ze je to len konanie milosti
Bozej a bez nej by nemala o nic
väcsie
privilégiá ako
kazdá iná zena.
Katolícka cirkev
ucí to isté. Ale
jednoznacne sa Jej dostalo takych
milostí, aké ziadna
iná zena doteraz
neobdrzala a ani neobdrzí.
A v nadprirodzenej
dôstojnosti a sile
prekonáva vsetky zeny.
Zrodením Jezisa Krista
zrodila zivot pre moju dusu a je
pre mna natolko Matkou v
nadprirodzenom poriadku ako je
moja pozemská matka v
docasnom a prirodzenom poriadku.
A dúfam, ze si navzdy k
mojej nebeskej Matke
uchovám detskú
oddanost, az do mojej smrti a po
celú vecnost. Viem, ze Eva
bola matkou vsetkych
zijúcich, ale zrodila
nás pre utrpenie, biedu a
smrt. Ale medzi Máriu
(druhú Evu) a Satana Boh
prislúbil ustanovit
nepriatelstvo. A práve
táto druhá Eva ma
zrodila pre stastie a zivot
milosti Bozej.
Eva
pocúvla Satana,
neposlúchla Boha, dala
nám jest zo stromu zla,
zanechala nás nestastnych
a odviedla nás z raja
Bozej milosti.
Mária
pocúvla anjela,
poslúchla, dala nám
jest zo stromu zivota,
navrátila nám
stastie a obnovila v nás
Boziu milost. Je povysená
na Královnú a s
Kristom sedí na nebeskom
tróne. Je to moja Matka a
moja Královná.
Jediné, co si zelám
je, aby bola na mna tak
pysná ako som pysny ja na
Nu.
6.
- Ot.: Akym spôsobom sa
Mária podielala na
vykúpení ludstva,
ktoré uskutocnil sám
Kristus?
Od.:
Kristus bol hlavnym
pôvodcom násho
vykúpenia, ale existovalo
vela sekundárnych
spolupracovníkov pri
vykúpení. Dokonca
sv. Pavol hovorí, ze my
máme doplnit to, co chyba
Kristovmu utrpeniu. Vysvetlenie
tohoto by si vyzadovalo rozpravu
o mystickom tele Kristovom,
ktoré zahrna vsetkych
clenov Cirkvi a len sotva
môzem teraz tomu urobit
zadost. Vsetko, co môzem
povedat je, ze Mária
spolupracovala pri
vykúpení
spôsobom celkom vynimocnym.
Ako
je Jezis druhym Adamom, tak je aj
Mária druhou Evou. Ako
nás nasa prvá matka
Eva zrodila pre biedu a utrpenie,
tak nám nasa druhá
Matka Mária
zrodením násho
Spasitela priniesla stastie a
vykúpenie. Ked bol cas
vtelenia blízko,
Mária na Boziu
otázku odpovedala
áno, a tak plne
spolupracovala s Kristom na Jeho
poslaní od jaskyne v
Betleheme az po kríz na
Kalvárii. Poskytla
samotnú krv, ktorá
bola za nás preliata. V
spojení s Kristom
prezívala svoje
vlastné utrpenie. A Simeon
správne predpovedal, ked
vnuknutím Ducha
Svätého
prehlásil:
"Tvoju vlastnú dusu
prenikne
mec."
Skrze Krista, s Kristom a v
Kristovi Jej utrpenie
sekundárne prispelo k
násmu vykúpeniu. A
z kríza nám bola
darovaná ako Matka. V
osobe sv. Jána nám
vsetkym Kristus povedal:
"Syn,
hla, tvoja
Matka."
Preto katolíci
povazujú Máriu za
svoju duchovnú Matku a
preukazujú Jej
detskú lásku a
oddanost. Kazdá
krestanská zena by mala
Máriu, Kristovu Matku
povazovat za pychu svojho
pohlavia.
7.
- Ot.: Bola náuka
Neposkvrneného pocatia
definovaná Katolíckou
cirkvou ako clánok
viery?
Od.:
Áno. Takze jediny
spôsob ako mozno
preukázat
nesprávnost tejto
náuky je vyvrátit
neomylnost Katolíckej
cirkvi. Medzitym ziadne tazkosti,
ktoré s touto
náukou más,
nemajú
vyznam.
8.
- Ot.: Preco Cirkev definovala dogmu
Neposkvrneného
pocatia?
Od.:
Pretoze plnym právom
vyjadruje pravdu, tykajúcu
sa Márie ako je
obsiahnutá v Bozom
zjavení. Tá pravda
je, ze v Márii nebola
jediná stopa po dedicnom
hriechu, ktory ludská rasa
zdedila.
9.
- Ot.: Kedy sa Katolícka
cirkev rozhodla osvojit si myslienku
Neposkvrneného pocatia
Jezisovej Matky?
Od.:
Treba si dávat pozor, aby
sme si tu nezamienali dve
odlisné náuky.
Neposkvrnené pocatie je
vyraz, vztahujúci sa na
pocatie Márie jej rodicmi
Joachimom a Annou. Ked bola
Mária pocatá, bola
uchránená od
akejkolvek poskvrny na dusi a tak
oslobodená od
dedicného hriechu. Ale ked
Mária pocala Jezisa, stalo
sa tak pôsobením
Ducha Svätého a nie
kontaktom s muzom. Toto by sme
mohli nazvat zázracnym
pocatím Jezisa. Obycajne
máme na mysli pôrod
Panny, kedze Mária zostala
Pannou, hoci porodila Jezisa.
Náuka, ze Jezis bol
zrodeny z Panny a ze Mária
bola bez poskvrny od prvej
chvíle pocatia sú
náuky Evanjelia.
Doktrína
Neposkvrneného pocatia nie
je tak jasne zaznamenaná
ako doktrína o
pôrode Panny. To, ze Jezis
sa narodil z Panny
Katolícka cirkev jasne
ucila od svojho zaciatku. V
Apostolskom vyznaní viery
hovoríme, "narodil sa z
Márie Panny." Dogma
Neposkvrneného pocatia
Márie je tiez
súcastou
krestanského zjavenia a
Katolícka cirkev ju
definovala v roku 1854. Cirkev
nevynasla novú
doktrínu. Jediné co
urobila bolo, ze definovala to,
co bolo prvotnym krestanskym
ucením Nového
zákona.
10.
- Ot.: Ako môzete tvrdit, ze
Mária zostala Pannou, ked
Biblia hovorí o
Pánovych bratoch?
Od.:
Vyraz "Pánovy bratia" nie
je absolútne ziadnym
argumentom, ze Mária mala
okrem Jezisa aj iné deti.
Zidia tento vyraz
pouzívali pre
akéhokolvek
blízkeho
príbuzného bez
toho, ze by mali nutne na mysli
prvostupnovy pokrvny vztah.
Stacilo, ze ludia boli potomkami
rovnakého kmena a uz sa
nazyvali bratmi. Jakub sa nazyval
bratom Jezisa. Ale vieme, ze bol
Alfejov syn. A Mária -
Jezisova Matka - celkom iste
nebola Alfejovov zenou. Jakub bol
takisto pokrvnym bratom
Júdu. A Júda
zacína list slovami:
"Júda,
sluzobník Jezisa Krista a
brat
Jakuba."
Tu pouzil slovo brat v presnom
vyzname a vie, ze sa nemôze
nazvat Jezisovym bratom v tom
istom striktnom vyzname. Ale v
sirokom vyzname slova sa
radí medzi Kristovych
príbuznych ako vieme z
Matúsa 13:55, kde
Evanjelium hovorí: "jeho
(Jezisovi) bratia Jakub a Jozef,
Simon a
Júda."
11.
- Ot.: Myslím si, ze bratia a
sestry, ktoré sa tu
spomínajú boli
potomkami Márie a Jozefa po
Jezisovom narodení. Nie je tu
ziadny dôvod, myslietsi nieco
iné.
Od.:
Existujú vsetky
dôvody nato, aby sme si
mysleli inak.
-
po prvé, takzvaní
Jezisovi bratia sú v
evanjelovych textoch
vykreslení ako
starsí Jezisovi bratia.
Kritizovali Ho, radili Mu a
závideli Mu Jeho
popularitu (bolo by velmi
nevhodné v Jezisovych
casoch, keby mladsí brat
kritizoval starsieho).
-
po druhé, ked Márii
bolo ponúknuté, ze
sa má stat Matkou
Mesiása, povedala:
"Ako
sa to stane, ved ja muza
nepoznám?"
Vsemohúci Boh sa
zázracne postaral o to,
aby sa Mária stala Matkou
bez obetovania panenstva. Preco
by mala obetovat svoje panenstvo
po narodení Jezisa pre
dalsie deti? Tak, ako bol Jezis
jednorodenym Synom vecného
Otca, tak bol aj jednorodenym
Synom svojej pozemskej
Matky.
-
po tretie, len Jezis je v
Evanjeliu nazvany Synom
Márie a ani
jedenkrát sa Mária
nespomína ako Matka
Pánovych bratov
-
po stvrté, len styria
bratia sa spomínajú
po mene, a to Jakub a Jozef,
Simon a Júda. Sv.
Ján nám
hovorí, ze pod
krízom stála
Jezisova Matka, a sestra Jeho
Matky, Mária
Kleopásova. A Mária
Kleopásova sa v
Matúsovom Evanjeliu
spomína ako matka Jakuba a
Jozefa.
-
Ked si vsimneme prvé
slová z Júdovho
listu, uvidíme toto
vyjadrenie:
"Júda,
sluzobník Jezisa Krista,
brat
Jakuba..."
Preco urobil to
odlísenie?
-
A nakoniec, ak Jakub a Jozef,
Simon a Júda boli naozaj
priamymi potomkami Márie a
ak existovali este dalsí
Jezisovi bratia a sestry vo vasom
zmysle slova, preco potom Jezis
zveril svoju Matku do opatery sv.
Jána, aby sa o nu postaral
ako o svoju vlastnú matku?
To by nebolo nutné, ak by
mala Mária okrem Jezisa
este iné deti,
ktoré by sa po Jeho smrti
o Nu
postarali.
12.
- Ot.: Marek 6:3 hovorí:
"Vari to nie je tesár, syn
Márie a brat Jakuba a Jozefa,
Júdu a Simona? A nie
sú tu s nami aj Jeho sestry?"
Zmienka
o Jezisovi ako o Synovi
Márie a bratovi Jakuba a
Jozefa, Júdu a Simona a
takisto zmienka o Jeho
sestrách je
zlucitelná s tym, ze
Pán je jedinym synom
Márie. Ako som uz
spomenul, vyraz bratia a sestry
sa pouzíval vo vztahu k
akémukolvek
blízkemu
príbuznému v
rámci rovnakého
kmena, hoci islo o
prvostupnovych, druhostupnovych
alebo tretostupnovych bratrancoch
(sestranicách). Podobnym
spôsobom môzem
hovorit o mojom krajanovi ako o
bratovi bez toho, zeby sme mali
rovnakú matku. Nemozno
zabúdat na to, ze
aramejcina, ktorá sa v
tych casoch pouzívala,
nepoznala slovo bratranec
(sestranica). Zidia
pouzívali slovo Achim
("bratia") na opísanie
akéhokolvek
príbuzného z
paralelného potomstva. Zo
Starého zákona by
som mohol poukázat na vela
citátov, ktoré
dokazujú zidovské
pouzívanie vyrazov pre
nevlastnych bratov, synovcov,
neterí, bratrancov a
akychkolvek pokrvnych
príbuznych vo
vseobecnosti. Renan
(teológ, historik), ktory
nebol privelmi nakloneny ku
katolíckej viere, sa i
napriek tomu vyjadril o tomto
versi (Marek 6:3) a o
úvodnej casti versa - kde
vidíme vyraz "Syn
Márie," a ktory dalej
pokracuje (vers) aj v zmienke
inych mien (Jakub, Jozef...) - ze
Jezis bol naozaj známy ako
jediny Syn Vdovy. Loisy,
dalsí teológ, ktory
v ziadnom prípade
neinklinoval ku katolíckej
doktríne vyhlásil,
ze ked Mária rozmyslala o
anjelovej ponuke, aby sa stala
Kristovou Matkou, a ked s tolkou
rozhodnostou povedala:
"Ako
sa to stane, ved ja muza
nepoznám,"
tak tento vers podla Loisy-ho (aj
napriek jeho pohladu na
katolícku Cirkev)
oprávnuje katolíkov
vidiet Jej zámer trvale si
zachovat
panenstvo.
13.
- Ot.: Vyberáte si z
Renanovych myslienok len to, co sa
hodí vasim
argumentom.
Od.:
Fakt, ze Renan radikálne
odporoval nadprirodzenym
elementom v Evanjeliu a len velmi
málo z toho, co povedal sa
zhoduje s katolíckym
ucením, práve tento
fakt nedozerne zvysuje hodnotu
jeho názoru, ked
priznáva, ze
evanjeliové texty
predpokladajú, ze Jezis
bol jedinym dietatom
Márie. Vsetky jeho
tendencie by boli proti tomu, aby
to priznal. Nie si o nic
pokojnesí - takisto ako
Renan - ked si navrávas,
ze Mária mala aj
iné deti. Renanovi by
padlo lepsie, keby sa mohol
primät uverit tomu, ze text
pripústa názor, ze
Mária mala viac
detí.
14.
- Ot.: Matús 13:55-56
naznacuje celú
rodinu.
Od.:
Matús implikuje
prílis velkú
rodinu, ak chces, aby striktny
zmysel textu bol pravdivy. Vo
versi 56 hovorí:
"A
nie sú u nás vsetky
jeho
sestry?"
Slovo "vsetky" v tomto versi
oznacuje nie jednu alebo dve
sestry, ale väcsie mnozstvo
sestier v rozlicnych vztahovych
stupnoch. S urcitostou
môzeme povedat, ze ich bolo
prílis vela, ak
pocítame este
dalsích styroch bratov.
Existuje urcité pravidlo,
ktoré hovorí: "Ten,
kto chce dokázat
prílis vela, nakoniec
nedokáze nic."
Stylizácia pouzitá
sv. Matúsom jasne
hovorí v prospech
katolíckej
interpretácie.
15.
- Ot.: Lukás 8:19 naznacuje
celú rodinu, ked
hovorí: "Prisla za ním
Jeho Matka a bratia."
Od.:
Hovorí tu o Jeho Matke a
inych príbuznych v
rozlicnych stupnoch, ktory prisli
za Ním. Nejde tu o bratov
a sestry prvostupnového
pokrvného
príbuzenstva.
16.
- Ot.: Lukás 1:36 vyvracia
vymysel, ze v gréctine
neexistovalo slovo, ktoré
opisuje Jakuba, Jozefa, Júdu
a Simona ako Jezisovych
bratrancov.
Od.:
Nikdy som nepocul o tom, ze by v
gréctine neexistovalo
slovo pre bratranca (sestranicu).
S istotou mozno povedat, ze v
hebrejcine neexistovalo slovo pre
opis bratranca (sestranice).
Hebrejské slovo pre brata,
ah, a v aramejcine aha sa
pouzívalo na opis bratov,
nevlastnych bratov, synovcov,
neterí a príbuznych
vo vseobecnosti. Je jasné,
ze akykolvek Jezisovi bratranci
museli byt v aramejcine
opísany ako bratia. A
doslovnym prekladom
hebrejského vyrazu
gréckym slovom bratia,
evanjelisti jednoducho
nasledovali príklad dany v
gréckej verzii
Starého zákona,
nazvanej Septuaginta.
17.
- Ot.: Sv. Pavol píse:
"Iného z apostolov som
nevidel, iba Jakuba, Pánovho
brata. A co Vám písem,
hovorím pred Bohom, ze
neklamem." (list Galatanom
1:19-20)
Od.:
Sv. Pavol urcite neklamal,
pretoze sv. Jakuba videl. Ale ked
narázal na Jakuba ako na
Pánovho brata, nemal na
mysli zmysel, aky si
predstavujes. Sv. Pavol pouzil
úplne legitímny
vyraz v sirokom zmysle slova,
ktory podla vtedajsieho
zidovského
pouzívania zahrnal aj
bratrancov. Odborníci v
tejto oblasti vyvracajú
názor, ze títo
bratia boli dalsími
Máriinmi detmi. Treba
vziat na vedomie, ze títo
bratia sú zobrazení
ako vekovo starsí od
Jezisa a s urcitostou vieme, ze
Mária nemala pred Jezisom
ziadne deti. A práve
preto, ze okrem Jezisa nemala
iné deti, Jezis Ju na
krízi zveril do opatery
Jána, Zebedejovho syna. Je
na pocudovanie, preco protestanti
presadzujú názor,
ze Mária mala po Jezisovi
este iné deti. Je to pre
ich absolútnu lásku
k pravde? A preto, aby prispeli k
este väcsej úcte
Jezisa a Márie? Alebo je
to preto, aby znevázili
Máriinu pravú
dôstojnost a Jezisa
znízili na stupen
obycajného muza a to
vsetko len preto, aby
ukázali svoje opovrhnutie
Katolicizmom? Bohuzial, medzi
niektorymi protestantmi viera v
Evanjelium a v Jezisa Krista je
na druhom mieste v
porovnaní s odporom, ktory
pocitujú ku Katolicizmu.
Jediné, co im stací
pre vyjadrenie averzie je to, ze
Katolícka cirkev
danú doktrínu
ucí. To v nich inspiruje
zanietenie popriet ucenie Cirkvi,
nech by to malo akékolvek
dôsledky pre Jezisa Krista
o ktorom tvrdia, ze sú
Jeho sluzobníkmi. A nech
by to malo akékolvek
dôsledky pre Jezisovu Matku
Máriu, pre ktorú si
Jezis nezelá nic
iné ako to, aby sa Jej
dostalo najvyssej úcty a
respektu.
18.
- Ot.: Jezis povedal z kríza
sv. Jánovi tieto
slová: "Hla, Tvoja Matka!"
Práve preto bol Ján
dalsím Máriinym synom.
Od.:
Kristus by vo svojej nekonecnej
múdrosti nemárnil
slovami v tak vzácnej a
neuveritelne bolestivej
chvíli. A to len preto,
aby Jánovi povedal nieco,
coho by si bol dobre vedomy.
Práve preto, ze
Mária nebola Jánova
bezprostredná Matka ho
Kristus poziadal, aby sa stal Jej
synom. A Evanjelium nám
hovorí, ze
"od
tej hodiny si ju uceník
vzal k
sebe."
Co znamená, ze len od toho
momentu, na základe
Kristovho poverenia Ján
uznal, ze má voci
Márii synovsky
záväzok. Keby bol
Ján Máriinym
prirodzenym synom, tohto
záväzku by si bol
vedomy po celú dobu.
Písmo nám
dáva aj mená
Jánovej matky a otca a
urcite to neboli Jozef a
Mária. Marek 1:19
nám hovorí, ze meno
otca bolo Zebedej. V Marekovi
10:35 znovu cítame,
"Tu
k nemu pristúpili
Zebedejovi synovia Jakub a
Ján..."
V Matúsovi 20:20 sa
hovorí, ze ku Kristovi
pristúpila matka
Zebedejovych synov s poklonou a s
prosbou. A neslo tu o Jezisovu
vlastnú Matku. Kto to bol?
Volala sa Salome (Marek 15:40).
Takze sv. Ján bol synom
Zebedeja a Salome a nie Jozefa a
Márie. A práve
preto, ze Kristus vedel, ze Jeho
Matka Mária nemala nikoho,
kto by sa o nu postaral, zveril
Ju do opatery milovaného
uceníka sv. Jána so
ziadostou, aby Ju od tej
chvíle povazoval za svoju
Matku.
19.
- Ot.: Bola Panna Mária
zaviazaná panenskou
prísahou od ranného
detstva alebo bola
zasnúbená muzovi menom
Jozef s úmyslom
zosobásit sa a zit s
ním beznym spôsobom, az
kym príchod anjela Gabriela
nezmenil Máriine
plány?
Od.:
Podla ucenia katolíckych
teológov, Mária sa
z Bozieho vnuknutia rozhodla
uchovat si celozivotné
panenstvo a z Bozieho vnuknutia
neskôr súhlasila, ze
sa zasnúbi so sv. Jozefom.
Obaja sa po vzájomnej
dohode zaviazali k tomu, ze
nebudú jeden od
druhého pozadovat
právo na tie
manzelské vztahy,
ktoré sú inak
normálnymi manzelskymi
privilégiami. Toto
zasnúbenie malo z pohladu
Bozieho zámeru zaistit
ochrancu pre Matku a Dieta,
zámer, ktory sa stal
jasnym vtedy, ked sa anjel
Gabriel (ako hovorí sv.
Lukás) zjavil Panne,
zasnúbenej s muzom menom
Jozef. Ked Jej anjel predpovedal,
ze pocne Syna, Jej vedomie
odhodlanosti zostat Pannou je
zrejmé z odpovede:
"Ako
sa to stane, ved ja muza
nepoznám?"
Ako sv. Augustín
zdôraznuje, tieto
slová by Mária
nevyriekla - aj napriek
zasnúbeniu s Jozefom -
keby nemala v úmysle
zostat
Pannou.
20.
- Ot.: Veríte, ze
Mária vstúpila na
nebesia a bola korunovaná
uprostred slávy vsetkych
svätych?
Od.:
Katolícke ucenie
nehovorí o Máriinom
nanebovstúpení.
Kristus, svojou vlastnou bozskou
mocou vstúpil na nebesia.
Mária bola
uchvátená alebo
vzatá do neba telom a
dusou. My, katolíci
veríme v Nanebovzatie
pozehnanej Matky Bozej. A pocty,
ktorej sa Márii od Boha
dostalo, ked Ju korunoval v
sláve, je hodná. V
tejto dogme sa nenachádza
absolútne nic, co by
akymkolvek spôsobom
protirecilo rozumnym a logickym
princípom. Ziadny argument
nemôze dokázat, ze
Máriino Nanebovzatie sa
nemohlo stat alebo ze sa nestalo.
Na strane druhej existujú
spolahlivé dôvody,
ze sa to stalo. A takisto
ucitelská autorita
Katolíckej cirkvi je tu
neodmyslitelná (autorita
zarucená Svätym
písmom).
21.
- Ot.: Sv. písmo tieto
udalosti
nespomína.
Od.:
Ani to nie je potrebné.
Vieme, ze Kristus je Král
králov a Pán
pánov. Vieme, ze Jeho
Matka je v nebi a ze Matka
Krála jasá v
dôstojnosti
Královnej. Je celkom
isté, ze Mária
má k Jezisovi ovela
blizsí vztah ako
ktorákolvek iná
ludská bytost a ked
Kristus korunuje svojich
svätych slávou,
najvyssiu úctu vzdá
svojej
Matke.
22.
- Ot.: Co vás
oprávnuje k vyhláseniu
tejto doktríny?
Od.:
Po prvé,
neodmyslitelná Kristova
ucitelská autorita.
Katolícka cirkev bola
poverená ucit vsetky
národy Kristovou autoritou
a pod Jeho ochranou. Samotny
fakt, ze Cirkev ucí
Nanebovzatie Blahoslavenej Panny
Márie na nebesia, je
postacujúcou
zárukou tejto udalosti.
Ale ako môzeme rozumovo
odôvodnit toto ucenie mimo
autority Cirkvi? Táto
udalost nie je vo Sv.
písme jednoznacne
citovaná. Ale uz od
zaciatku krestanstva táto
tradícia v Cirkvi
existovala. Anglikán
Mozley zdôraznil:
"Presvedcenie o fakte
(skutocnosti) nevznikol len z
púhej viery; viera
môze byt
zdôvodnená jedine
jednoduchym faktom
(skutocnostou)." Teologicky,
rozklad tela je dôsledok
dedicného hriechu. Ale
Mária (bez poskvrny
dedicného hriechu) bola
vynatá od korupcie,
ktorú dedicny hriech
spôsobuje a bolo
absolútne
prijatelné, zeby
nepodliehala telesnému
rozkladu v hrobe. S touto
doktrínou súhlasia
okrem Katolíckej cirkvi aj
vychodné ortodoxné
cirkvi. Skupina clenov v
anglikánskej cirkvi (High
Anglican church) sa vracia k
tejto doktríne.
Nedávno som cítal
anglikánsku
brozúrku, ktorá
spomínala túto
tému a autor sa vyjadril v
tomto zmysle:
Bolo
by prílis
unáhlené
popierat telesné
Nanebovzatie Márie,
lebo i napriek vseobecne
rozsírenej
dôvercivosti k
relikviám, cirkev nikdy
netvrdila, zeby vlastnila
Máriine pozostatky.
Preco nie? To je fakt, ktory
si vyzaduje vysvetlenie.
Takéto relikvie by mali
pre krestanov väcsiu
hodnotu ako ktorékolvek
iné relikvie.
Nenamietaj, ze
reformátory zrusili
sviatok
Nanebovstúpenia.
Reformátori zrusili
vela vecí, ktoré
by bolo lepsie, keby zostali
nedotknuté.
Mnohé ich experimenty
sa ukázali byt
neúspesné.
Dúfame, ze príde
ten den, ked autority nasich
provincií napravia
skody, ktoré boli
utrpené ich
opomenutím.
Toto
citujem , aby som ukázal
anglikánske tendencie a
taktiez je tu z historickych
faktov nieco, naco netreba
zabúdat. Kym Petrovo telo
je v Ríme tak hlboko
uctievané, ziadne mesto
nikdy netvrdilo, zeby vlastnilo
pozostatky Pozehnanej Matky
Bozej. Jej Nanebovzatie tela a
duse je zrejmym dôvodom
preco.
Pre
R-V prelozila Ivana
|
|
|
OTÁZKY
a
NÁMIETKY
|
1.
- Preco
vzdáva Katolícka
cirkev takú velkú
úctu Márii, ked to
bola len obycajná zena,
ktorú si Boh vyvolil na
splnenie vyznamného
zámeru.
2.
- Nejaká
zena musela byt vyvolená a
len náhodou sa nou stala
práve Mária z
Nazaretu.
3.
- Sláva
je vyhradená Bohu a nie
Márii.
4.
- Kde
v krestanskom nábozenstve
má Mária vlastne
svoje miesto?
5.
- Sv.
písmo nepripisuje
Márii bozské
vlastnosti a bez Bozej milosti by
bola bezmocná takisto ako
kazdá iná zena.
6.
- Akym
spôsobom sa Mária
podielala na
vykúpení ludstva,
ktoré uskutocnil
sám Kristus?
7.
- Bola
náuka
Neposkvrneného pocatia
definovaná
Katolíckou cirkvou ako
clánok
viery?
8.
- Preco
Cirkev definovala dogmu
Neposkvrneného
pocatia?
9.
- Kedy
sa Katolícka cirkev
rozhodla osvojit si myslienku
Neposkvrneného pocatia
Jezisovej Matky?
10.
- Ako
môzete tvrdit, ze
Mária zostala Pannou, ked
Biblia hovorí o
Pánovych
bratoch?
11.
- Myslím
si, ze bratia a sestry,
ktoré sa tu
spomínajú boli
potomkami Márie a Jozefa
po Jezisovom narodení. Nie
je tu ziadny dôvod,
myslietsi nieco
iné.
12.
- Marek
6:3 hovorí: "Vari to nie
je tesár, syn Márie
a brat Jakuba a Jozefa,
Júdu a Simona? A nie
sú tu s nami aj Jeho
sestry?"
13.
- Vyberáte
si z Renanovych myslienok len to,
co sa hodí vasim
argumentom.
14.
- Matús
13:55-56 naznacuje celú
rodinu.
15.
- Lukás
8:19 naznacuje celú
rodinu, ked hovorí:
"Prisla za ním Jeho Matka
a bratia."
16.
- Lukás
1:36 vyvracia vymysel, ze v
gréctine neexistovalo
slovo, ktoré opisuje
Jakuba, Jozefa, Júdu a
Simona ako Jezisovych
bratrancov.
17.
- Sv.
Pavol píse: "Iného
z apostolov som nevidel, iba
Jakuba, Pánovho brata. A
co Vám písem,
hovorím pred Bohom, ze
neklamem." (list Galatanom
1:19-20)
18.
- Jezis
povedal z kríza sv.
Jánovi tieto slová:
"Hla, Tvoja Matka!" Práve
preto bol Ján
dalsím Máriinym
synom.
19.
- Bola
Panna Mária
zaviazaná panenskou
prísahou od ranného
detstva alebo bola
zasnúbená muzovi
menom Jozef s úmyslom
zosobásit sa a zit s
ním beznym spôsobom,
az kym príchod anjela
Gabriela nezmenil Máriine
plány?
20.
- Veríte,
ze Mária vstúpila
na nebesia a bola
korunovaná uprostred
slávy vsetkych
svätych?
21.
- Sv.
písmo tieto udalosti
nespomína.
22.
- Co
vás oprávnuje k
vyhláseniu tejto
doktríny?
|
|
|
|
|