Otázka
|
Pravoslavie,
filioque
|
9.
okt 1998
|
Este
k otazke pravoslavia.
Nebola
pociatocnym dovodom oddelenia pravoslavnych
bratov otazka filioque, ktora bola predmetom
sporu na niekolkych konciloch a od nej sa
odvijaju dalsie rozdiely (autorita
papezov,...)?
Juro
Otázka
pochádzania Sv. Ducha aj zo Syna,
"filioque" (slovensky: I Syna) je teologicky
velmi narocny problem. Pred niekolkymi mesiacmi
k tomu vyslo z Vatikánu oficiálne
stanovisko.
Ist do
historickych podrobnosti, presahuje ramec i
intencie tohoto miesta.
Myslím,
ze na dany problem sa môzeme pozriet aj z
inej perspektivy.
Profesor a knaz
Dominik Pecka vo svojej knihe, Filozoficka
atropologia (?), v stati o dejinách,
rozoberá tri aspekty dejín:
psychológia, filozófia a
teológia dejín. Poukazuje na to,
ze clovek je telo a dusa. Podla tela podlieha
kauzalite, t.j. prícina - úcinok.
Podla tela je determinovany, cize platí
zákon príciny a úcinku.
Podla tela podlieha nutnosti prícin.
Podla ducha vsak je slobodny. Svojím
duchom clovek je slobodny a nemusí sa
riadit prícinou, ci dôvodom. Jezis
Kristus hovorí: "Nenávideli ma bez
príciny."
Z toho je teda
jasné, ze hovorit o historickom vyvoji
ako nutnosti je mylne. To nás ucil
komunizmus, ze ludstvo nevyhnutne speje od
prvotnopospolnej spolocnosti k
otrokárskej, feudálnej,
kapitalistickej a nakoniec komunistickej. Ziadna
takáto nutnost v histórii
nejestvuje. Ved komunizmus mal (má)
najviac otrokov v histórii ludstva.
Historici
hladajú dôvod pre ten ci onen
skutok v histórii, a zatial opravdivy
dôvod lezi na dne srdca toho, kto to
rozhodol. Kto to rozhodol bez toho, aby musel
sledovat nejakú kauzalitu -
prícinnost.
Napätia v
Cirkvi boli vzdy, svedcí o tom uz Sv.
Písmo.
Prekonanie
konfliktov je vzdy zálezitost viery. Sv.
Pavol hovorí o poslusnoti viery.
Viera nám hovorí, ze Cirkev na
cele s pápezom je neomylná. Ak sa
Cirkev po stárocia modlí FILIOQUE,
nie je mozne, aby sa v tom mylila.
Chriech proti
jednote je najväcsim hriechom. Preto i
schizma z roku 1054 je velkym hriechom. Avsak,
kto, kolko mal na nom úcast, to
môze súdit iba Boh.
Vseobecne vsak
mozmo povedat, ze v pozadí vsetkych
rozkolov je pycha.
o.
Eirene