R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V

OTÁZKY

5

Zoznam vsetkych otázok
1- 50
50 - 100
101 - 150
151-200
HOME
CLÁNKY - ZOZNAM

REDEMPTORISTI-CSSR

Z DIEL SV. ALFONZA

Ikona Matky Ustavicnej Pomoci

Môj prvy katechizmus

MODLITBY

Iné LINKY pre Vás

Základné informácie o nasej stránke

OTÁZKY

5

 

Otázka

Adventista

24. feb 1999

Mily otec Eirene!

Cital som vasu knihu adventista a katolik a velmi sa mi paci. Zaujimalo by ma, zostal este vas priatel adventistom alebo nie? Lebo je tazke vzdorovat takym argumentom vo vasej knihe.

Stanislav

Odpoved
o. Eirene
25. feb 1999

Drahy brat v Kristu!

Zo svojím priatelom zo skolskych lavíc nemám kontakt uz pár rokov. Poslal som mu túto knihu, ako som mu to bol prislúbil pri rocníkovom stretnutí. Sám mi to nadhodil, ked som mu povedal, ze by som to chcel publikovat. Nezdá sa vsak, ze by uz prestal byt adventistom.

Katolícka Cirkev nás ucí, ze viera je dar Bozí. Pouzíva aj argument zo Svätého Písma:

Spasení ste milostou skrze vieru; a to nie je z vás, je to Bozí dar (Ef 2:8).

Hoci by sa mnohym na prvy pohlad zdalo, ze viera je otázkou púheho stúdia, alebo rozumovych argumentov, nie je to tak. Hovorí nám to svätá Cirkev aj Písmo. Verit vsetko, co Cirkev katolícka ohlasuje (v rámci Nej samotnej), to absolútne presahuje ludské schopnosti. Viera, to je milost Bozia, a to nie je z nás, je to dar Bozí. Akokolvek cudné sa to zdá byt, je to tak.

Sú prípady, ked clovek stratil vieru a potom si zúfal. Vedel, ze stratil vieru, ale svojou vlastnou mocou sa k nej nedokázal naspät dostat.

Sú zase iné, pozitívne príklady, ktoré dokazujú túto pravdu z inej strany. Ak si dobre pamätám, bol to Claudel, ktory sa obrátil, ked vosiel do kostola za priatelom. Ked stál pri jednom zo stlpov, zrazu, v jednom momente uveril. Sám vôbec nicomu nerozumel, len vedel, ze verí. Pripadalo mu to, ako keby ho vyzliekli z koze a postavili ho vedla neho samého. Vôbec nechápal tento stav. A co je paradoxné, Boh mu ponechal vsetky jeho ateistické názory v jeho hlave. Z darom viery mu vôbec neodstránil z hlavy vsetky jeho doterajsie ateistické presvedcenia. Trvalo mu to asi dva roky, kym si ich vsetky namáhavo "poodvysvetloval". Napísal o tom aj knihu, ktorá sa volá: "Boh existuje, ja som sa s ním stretol."

Jeden z reholnych spolubratov sa z nami raz podelil zo svojím svedectvom. Zil bez viery, hoci bol pokrsteny. Ako futbalista zvykol behávat na tréningy do lesa. Ale raz sa stalo, ze ked bezal, zrazu uveril. Odbehol neveriaci a vrátil sa veriaci. Povedal nám: "Mohol by som vám ukázat presne miesto, kde som uveril."

V tychto príkladoch vidiet celkom jasne, ze viera je slobodny dar Bozí. Hoci v mnohych inych prípadoch sa javí, ako keby viera bolo cosi prirodzené, nie je tomu tak. Viera je vzdy NADPRIRODZENÁ.

Ak je viera Bozí dar, - niekto by mohol povedat, - potom si sadnime a cakajme, kym ju Boh dá kazdému.

To znovu nie je pravda, lebo Boh chce, aby sme robili misie, aby sme privádzali ludí k viere. Boh chce nasu spoluprácu. Spolupráca s Bohom (!!!) je opät pre nás velkym tajomstvom. O podstate tajomstiev písem práve aj v uvedenej knihe.

Pouzijem znovu obraz: Predstavme si cloveka, ktory píse list. Ked ho dopíse, opytame sa, "Kto napísal list, pero alebo ten clovek?" Nemôzme povedat, ze polovicku listu napísalo pero a polovicku clovek. Lebo cely list napísalo aj pero aj clovek. Clovek vsak je PRVOU prícinou, a pero DRUHOU. Druhá prícina by nikdy nenapísala list bez prvej.

Cosi podobné je pri súcinnosti Bozej s nasou. Preto svätci mali zlatú zásadu: "Pracuj ako keby vsetko záviselo od teba a modli sa ako keby vsetko záviselo od Boha." Lebo taká je pravda. Cely "list násho zivota" závisí od Boha, ale aj odo mna.

Ked som teda písal uvedenú knihu (vlastne listy), dobre som si vtedy uz uvedomoval, ze najjasnejsie argumenty na svete nikoho nemôzu samy osebe priviest k viere. Ak som ich písal, to preto, lebo som si uvedomoval, ze PRVÁ PRÍCINA chce pouzit druhú prícinu.

Rozumové argumenty majú svoj vyznam, lebo clovek má rozum. To, co tu chcem zdôraznit je to, ze LEN rozumové argumenty nestacia na získanie viery. Nestacia preto, lebo clovek nemá LEN rozum. Clovek okrem rozumu má aj telo, aj vôlu, aj city. Viera nie je, povedal by som, LEN otázka rozumu, ale viera je otázka celej bytosti cloveka. Na to, co tu teraz hovorím, som sa snazil nájst nejaké prirovnanie, a také najblizsie, ktoré som dokázal nájst je toto:

Predstavme si, ze nejaky clovek potrebuje prejst cez hlbokú priepast na druhú stranu. Tá priepast nie je velmi siroká, ale je neuveritelne hlboká. Sírka priepasti je povedzme 5 metrov. Ten clovek vsak nemá ziadne prostriedky ako sa cez nu dostat, okrem jediného, - preskocit ju. Nuz zacne trénovat skok do dialky. Nakoniec dokáze skocit 5,5 metra. Skúsa tisíckrát a zakazdym dokáze skocit túto vzdialenost. Teraz prichádza cas príst k priepasti a preskocit ju. Situácia je teraz iná ako pri tréningu. Ak sa odrazí skôr, alebo neskôr, ako by sa mal, padne do priepasti. Ak teraz neskocí viac ako 5 metrov, i ked sa dobre odrazí, padne do priepasti. Rozum mu hovorí: Ved si to tisíckrát dokázal. Rozum mu hovorí: vzdy si sa dobre odrazil. Rozum mu hovorí: mal by si to dokázat, ved si v dobrej pohode, kraje priepasti sú suché…

A clovek si v duchu hovorí: to vsetko je pravda, ale co ak padnem do priepasti a VSETKO stratím?!

Pri viere clovek stráca vsetko (ak opravdivo uverí). Hoci na druhej strane, vsetko získa!

Clovek sa nedokáze rozhodnút pre "skok viery" bez toho, aby mu Boh nedal tú odvahu.

Nuz, môj priatel mozno uz nemá vela síl vzdorovat argumentom, mozno vnútorná sila pravdy ho tlací, ale potrebuje milost Boziu, aby v nom dokonala rozhodnutie.

Preto na konci úvodu uvedenej knihy prosím o tri Zravasy pre svojho priatela.

  o. Eirene

Ak chcete byt informovaní o novych otázkach a clánkoch na stránke Redemptio-Vykúpenie (táto nasa stránka) napíste nám to (napr.: Prosím, informujte ma o novinkach na stránke R-V). Alebo môzete to aj zrusit (napr.: Prosím, neposielajte mi uz informácie)

Nase emaily:

st.maryschurch@rogers.com

mbc24@globalserve.net

Tu posielajte aj svoje OTÁZKY