R

130

Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
HOME

CLÁNKY

REDEMPTORISTI-CSSR

Z DIEL SV. ALFONZA

Ikona Matky Ustavicnej Pomoci

Môj prvy katechizmus

MODLITBY

Iné LINKY pre Vás

Základné informácie o nasej stránke

130

 

Otázka

Mariánsky kult

29. apríl 2003

Pochvaleny bud Pan Jezis Kristus!

Neviem komu mam podakovat za vznik takej uzasnej stranky, ale dakujem hlavne vam otce, ze odpovedate na rozne otazky, nasiel som nahodou odkaz na nu na christnete a nasiel som aj odpovede na rozne moje otazky.

Ja mam osobne velky problem s marianskym kultom. Ja sa obavam, ze je to az modlosluzba.... nielen procesie,sochy, ale vobec to jej uctievanie, ju si vyvolil Pan na zaklade svojej nekonecnej milosti, nebola to ziadna jej zasluha. Iste patri jej ucta, len sa bojim, ci modlitba nepatri len Bohu, nech je pochvaleny?

Len na vysvetlenie, bol som dlhe roky nepraktizujuci r-katolik, prakticky agnostik koketujuci s budhizmom a len posledne mesiace nachadzam cestu spat a vraciam sa k Panovi Jezisovi, lebo myslim, ze nie je nad neho, On je Pravda, Cesta a Zivot.

Ale nieco sa vo mne buri, ked pocujem babicka drmoliace sa ruzenec ako nejaku mantru. Nestaci sa modlit len k sv.Trojici, ved pan Jezis je prostrednikom k Bohu Otcu, tak preco este prostrednik dalsi k Panu Jezisovi?

Dufam, ze to nie je ruhanie, ale som obcas plny bolestnych pochybnosti a neistoty. Este podotykam, ze mam dobry vztah k matke, takze by som nevidel nejake psychologicke zabrany k Marii, ako matke Pana Jezisa.

Dalsia otazka bude mozno hlupa, odpustite... nac evanjelista vymenuvava rodokmen Pana Jezisa, ked Jeho otcom nie je Jozef. A ako teda moze pochadzat z rodu Davidovho, cital som rozne nazory, ale nepoznam oficialny nazor Cirkvi.

Este by ma zaujimalo, ci je onania tazky hriech.

Ak si najdete cas otce,budem vam povdacny....

Modlim sa za Vas, pomodlite sa aby som nezlyhal otce, ak mozte....

Shalom.

Riso

Odpoved
o. Eirene
5. jún 2003

Ahoj Riso! a Naveky Amen!

Dakujem za pekny pozdrav. Konecne Ti odpisujem a nachádzam si cas. Mal som Ta vzdy na mysli, lebo otázka od cloveka, ktory sa vracia k Bohu je najradostnejsia. Vzdy si myslím, ze si nájdem viac casu na napísanie odpovede, a tak odkladám na vhodnejsí cas, a potom som tam, kde som teraz. Ale zato, kolkokrát som si spomenul na Tvoju otázku, a lezala mi na srdci, vzdy som Ta pozehnal. Mozno to knazské pozehnanie Ti prospeje viac ako moja odpoved.

Dakujem aj za Tvoje povzbudenie, ohladom tejto stránky. Vytvoril som ju pre vsetkych, ktorí majú vo svojom srdci nejakú nezodpovedanú otázku. Ale myslím, ze najviac som mal na mysli takych, ako si práve Ty.

Tá Tvoja otázka ohladom mariánskeho kultu je tiez velmi dobrá a opodstatnená. Lebo mariánska otázka mi pripadá akoby zavrsenie dospelosti vo viere. Kedze Ty iba zacínas, alebo znovuzacínas, svoju cestu viery, je len samozrejme, ze sa pasujes s touto otázkou.

Odpovedí by bolo velmi vela, ale ja to zhrniem do jednej odpovede za chvílu.

Najprv vsak chcem povedat, ze viera v Boha nie je len to, ze veríme, ze existuje, ale ze veríme, co nám On zjavil. Az toto je v plnosti viera.

"Objavit" Boha je iba prvym krokom na ceste k nemu. Keby nás Boh nicím neprekvapil, nebol by Bohom. Túto skutocnost musíme pripustit.

Ked clovek nájde Boha, je nateseny a povie si: "Ja a Boh".

A Boh nemá nic proti tomuto vztahu, naopak.

Potom vsak zacnú prekvapenia: Boh sa stal clovekom. Celkom skutocne a v plnom zmysle tohto slova sa stal clovekom. Clovekom z mäsa a kostí. A nikdy, nikdy, ním neprestane byt! Boh bude clovekom naveky. Verit v to je otázkou spásy alebo zatratenia.

Ked uz raz clovek sa sklonil pred touto pravdou, t.j. prijal ju, zaprel svoj rozum, ktory to nemôze nijako pochopit, potom prichádza dalsia vec: Jedna zo zien je Matkou Boha.

Kym ide o Jezisa Krista, jeho tajomstvo presahuje nás rozum, ale nuz dobre, je to predsa len Boh, ktory je tu vteleny. A tak clovek dá bozskú úctu Clovekovi, ktory je Bohom. Preco vsak by som mal dat úctu, povie si clovek, niekomu, kto nie je Bohom a to je Mária? Ona je predsa púhym tvorom.

Najprv na Tvoje vysvetlenie, Bohu sa klaniame, Máriu si uctievame (ju neadorujeme, neklaniame sa jej, nedávame jej Bozskú poctu). Hoci u Márie hovoríme o "hyperdulii", t.j. úcte nad vsetky úcty.

Na Márii pravdepodobne padol aj Lucifer. Aj Lucifer, hoci bol najkrajsím z anjelov, a teda aj najbystrejsím a najmúdrejsím, aj on musel sklonit svoju hlavu (lepsie povedné rozum) pred Bohom. Lebo hoci anjeli majú neporovnatelne lepsí pochop vecí ako ludia, predsa, Boh je nad nimi, ako Stvoritel, a preto Boh nekonecne prevysuje aj anjelov, ci uz rozumom, alebo v akomkolvek inom ohlade. Tajomstvá vtelenia sú aj pre anjelov absolútnym tajomstvom. Ani anjeli ich nemôzu svojim rozumom pochopit. Môzu ich iba prijat a to vierou v Bozie slovo, ci inác povedané, na základe Bozieho zjavenia (vyjavenia).

Myslím, ze naozaj toto bolo prícinou pádu Lucifera a jeho anjelov. Lebo aj oni, ako slobodné bytosti, museli prejst skúskou. Nie je to tak, ako si mnohí myslia, ze anjeli boli stvorení v nebi. Ak boli stvorení v urcitom nebi, nebolo to este to nebo, kde svätí vidia Boha z tváre do tváre. Prv nez anjeli vosli do neba, nevideli Boha z tváre do tváre. Boli podrobení prv skúske viery. Keby videli Boha z tváre do tváre, nemohli by zhresit.

Teológovia hovoria, ze Boh zjavil anjelom tajomstvo vtelenia. A kedze im zjavil tajomstvo, NECHÁPALI to. Spoznali iba holú skutocnost, ze je to totiz tak, ale vôbec nechápali SPÔSOB osobného spojenia Boha s cloveka v Kristovi.

Ked im Boh zjavil Jezisa Krista ako ich Pána, vôbec to neladilo s ich rozumom, lebo i pre anjelsky rozum sa to zdá byt neprirodzené, aby sa vyssia bytost klanala nizsej, aby sa anjel klanal clovekovi. JEDINYM dôvodom pre anjelov prijat toto zdanlivé protirecenie mohlo byt iba toto: Boh je väcsí ako my a preto on vie, co hovorí a jeho slovo je nám zárukou, ze vsetko je v naprostej harmónii, a ak sa nám to zdá byt protirecením, je to iba preto, ze nevieme o skrytych veciach (tajomstvách) o ktorych vie iba Boh (tajomstvá, ktoré doplnujú a perfektne harmonizujú nedokonaly pohlad tvora). Povedat si toto v srdci je opravdivá POKLONA Bohu. Toto je opravdivé uznanie Bozstva, jeho múdrosti a moci.

Toto bolo zrejme prvym krokom, ktory otriasol pychou Lucifera. Hoci vo svojom anjelskom rozume jasne videl, ze Bohu patrí viera, vo svojej vôli sa zacal búrit. Pycha mu bránila priznat, ze jeho rozum nie je na úrovni Boha, ze by Boh mohol vidiet viac nez on.

Druhym a definitívnym krokom vzbúry proti Bohu u Lucifera a jeho anjelov, bolo podla vsetkého zjavenie Zeny, ktorá by mala byt královnou anjelov. Osoba Jezisa Krista nie je ludská, ale bozská. Panna Mária je vsak púhy tvor. Jej osoba nie je Bozská, bola stvorená. AKO môze Boh ziadat, aby vyssie slúzilo nizsiemu? Aspon tak sa to javilo aj anjelom.

A tu sa podla vsetkého Lucifer vzbúril definitívne proti Bohu. Je známy Luciferov vyrok: Non serviam! - Nebudem slúzit!

O co tu teda ide? Ide o Boha, alebo o Máriu v prvom rade?

V konecnom dôsledku je to vzbúra proti Bohu. Je to povedat Bohu: Co to robís?!

Lucifer v podstate povedal Bohu: "Robís (tvorís) nezmysly, ked mi dávas zenu za královnú."

Kazdy úkon nevery voci Bohu, ked nám On zjavuje urcité skutocnosti (pravdy) je v podstate bohorúhaním, je postavením násho rozumu nad jeho Rozum, je povysovaním sa nad Boha.

Co asi prebiehalo Luciferovi v "hlave", ked sa búril?

Lucifer si myslel, ze túto vojnu s Bohom vyhrá.

Najprv, mohol by povedat Bohu: "A co na tom, ze Ti nebudem slúzit?! Vari si ma nestvoril pre slobodu? Som predsa slobodny a môzem robit, co chcem. Aky dôvod by si mal na to, aby si ma potrestal?"

Predstavujem si, co si dalej Lucifer myslel: "Boh ma môze mucit, alebo úplne znicit, anihilovat, priviest do nicoty, z ktorej ma stvoril. Boh jedinym úkonom vôle môze so mnou urobit, co sa mu len zachce. Bezosporu, po stránke moci sa mu nemôzem rovnat. Ale porazím ho morálne. Cokolvek so mnou urobí, naveky budem môct povedat, ze hoci slabsí postavil som sa proti silnejsiemu. Naveky bude známe, ze Boh ma potrestal bez príciny, lebo odmietnutie mojej sluzby na jeho vnútornej bozskej sláve nemôze nikdy nic zmenit. Boh je, bol a bude naveky nekonecne stastnym, moja vzbúra na tom nic nemôze zmenit a preto pouzitie jeho bozskej moci bude nespravodlivé, neopodstatnené a nerozumné."

Lucifer si nahováral, ze zvítazí nad Bohom. A tak chvostom svojej nerozumnosti zviedol na svoju stranu aj tretinu anjelov.

Potom sa na nebi ukázalo velké znamenie: Zena odetá slnkom, pod jej nohami mesiac a na jej hlave veniec z dvanástich hviezd. Bola tarchavá a kricala v bolestiach, lebo mala rodit. A bolo vidiet aj iné znamenie na nebi: Velky ohnivy drak; mal sedem hláv a desat rohov a na hlavách sedem diadémov; jeho chvost zmietol tretinu nebeskych hviezd a vrhol ich na zem. A drak sa postavil pred zenu, ktorá mala rodit, aby zhltol jej dieta, len co ho porodí. I porodila syna, chlapca, ktory má zeleznym zezlom panovat nad vsetkymi národmi. A jej dieta bolo uchvátené k Bohu a k jeho trónu. Zena potom utiekla na púst, kde jej Boh pripravil miesto, aby ju tam zivili tisícdvestosestdesiat dní.

Na nebi sa strhol boj: Michal a jeho anjeli bojovali proti drakovi. Bojoval drak i jeho anjeli, ale neobstáli a uz nebolo pre nich miesto v nebi. A velky drak, ten stary had, ktory sa volá diabol a satan, co zvádzal cely svet, bol zvrhnuty; zvrhnuty bol na zem a s ním boli zvrhnutí jeho anjeli. A pocul som mohutny hlas volat v nebi: "Teraz nastala spása, moc a královstvo násho Boha a vláda jeho Pomazaného, lebo bol zvrhnuty zalobca nasich bratov, ktory na nich dnom i nocou zaloval pred nasím Bohom. Ale oni nad ním zvítazili pre Baránkovu krv a pre slovo svojho svedectva; a nemilovali svoj zivot az na smrt. Preto radujte sa, nebesia, aj vy, co v nich byvate.

Beda vsak zemi i moru, lebo zostúpil k vám diabol, plny zlosti, lebo vie, ze má málo casu."

Ked drak videl, ze je zvrhnuty na zem, prenasledoval zenu, co porodila chlapca. Ale zena dostala dve krídla velkého orla, aby mohla odletiet na púst na svoje miesto, kde ju budú zivit cas a casy a pol casu daleko od hada. Had vychrlil za zenou zo svojej papule vodu ako rieku, aby ju rieka strhla. Ale zem pomohla zene: zem otvorila ústa a pohltila rieku, co vychrlil drak zo svoje papule. Drak sa na zenu nahneval a odisiel bojovat s ostatnymi z jej potomstva, ktorí zachovávajú Bozie prikázania a majú Jezisovo svedectvo. Zjv 12:1-17

Ak zvedie druhych anjelov, ci nie sú slobodní ako aj on? Preco by mal Boh do toho zasahovat, ked im dal tiez slobodnú vôlu? A tak jedna tretina anjelov sa pridáva k Luciferovi a stávajú sa z nich démoni.

Tu Lucifer vidí raj a stvorenie cloveka. Je dost mozné, ze zenu, ktorú tu vidí, pokladá za tú, o ktorej mu Boh povedal, ze bude jeho královnou. A tak úlisne zaútocí a zvedie zenu a cez nu Adama proti Bohu. Lucifer sa raduje. Dielo skazy Bozieho stvorenia je dokonané. Naveky bude to hanbou pre Boha, ze zacal cosi a pokazilo sa mu to. Jeho Bozská dokonalost bude naveky narusená.

Ale Boh by nebol Bohom, keby nás nemohol uz s nicím prekvapit.

Lucifer si nemohol ani uvedomit, ze so vsetkou svojou diabolskou zlomyselnostou a silou pracuje naplno pre Boha a jeho slávu.

Boh sa zapojil do stvorenia. On sám sa stal stvorením. Cosi, co Lucifera ani vo sne (keby mohol spat) nenapadlo. Nemohlo ho to napadnút jednoducho preto, lebo bol plny pychy a sebalásky, co je opak toho, co je Boh, - láska, pokora a milosrdenstvo. Ked zabil Boha na krízi, uz nemohol povedat, ze Bohu nic neurobil. Boh mal teraz plny dôvod na osobnú pomstu.

Ale to este nie je vsetko. Je tu este domyslavost Lucifera, ze vyhrá aspon v tom zmysle, ze ako slabsí mal odvahu sa postavit proti silnejsiemu, proti Bohu.

Zacíname tu mozno chápat tú známu castú otázku, preco Boh jednoducho neznicí diabla, ked robí tolké zlo.

Boh povedal v raji diablovi:

Nepriatelstvo ustanovujem medzi tebou a zenou, medzi tvojím potomstvom a jej potomstvom, ono ti rozsliape hlavu a ty mu zranís pätu." (Gen 3:15)

Boh dovrsi porázku satana nie pouzitím svojej takpovediac "hrubej" bozskej moci, nie cez archanjela, nie dokonca ani cez muza, ktory sa pokladá za silnejsiu polovicku clovecenstva, ale porazí satana cez jednoduchú zenu. Toto bude totálnym ponízením Luciferovej pychy a jeho dokonalou porázkou i v morálnom zmysle. Ktosi, kto je podla stvorenstva omnoho nizsie od anjela, a k tomu este zena, rozdrví hlavu pysného hada.

Bohuzial, niektorí sa pri preklade Sv. Písma odklonili od stárocí uznávaného prekladu, kde sa hovorí "ONA ti rozsliape hlavu". Ale i ústupky v preklade Sv. Písma sú, ako to vídím, a ako sa nám to tu pred ocami vykresluje, iba castou toho nelútostného zápasu, ktory sa na pociatku zacal a dovrsi sa vítazstvom Neposkvrnenej na konci casov. Tak nám to hovorí aj Fatima: Nakoniec moje neposkvrnené Srdce zvítazí.

Panna Mária nie je ziadnym príveskom násho nábozenstva, ale podstatnou realitou velkosti Bozieho stvorenia.

Sv. Grignon z Montfortu vo svojej úzasnej knihe o Panne Márii hovorí zarázajúcu vetu: Boh nemusel stvorit Máriu.

Naozaj, Boh nemusel stvorit Máriu vôbec. Boh nic nemusel stvorit. Ale On ju stvoril a dal jej jej presné miesto vo svojom pláne spásy. Ak nemôzeme ignorovat existenciu jediného stromu v parku, lebo inác do neho narazíme, o to viac nemôzeme ignorovat existenciu Zeny, ktorá má rozdrvit hlavu starého hada, ktory nás zvádza do zatratenia.

A v tomto velkom okruhu sme sa dostali opät k Stvoritelovi, ktorí tvorí veci tak, ako sám vidí zadobré a nie podla nasich krátkozrakych názorov.

Písmo hovorí:

Skvele usporiadal velké diela svojej múdrosti on, ktory bol pred vekmi a bude naveky. Nic mu nebolo pridané, nic sa mu nemôze odnat, nepotrebuje, aby mu niekto radil. (Sir 42:21-22)

Ktoze zmeral svojou hrstou vody a obopäl piadou nebesá, merickou prach zeme odmeral, odvázil vrchy na váhe a pahorky na závazí? Kto usmernil ducha Pánovho a ktory poradca ho poucil? U koho sa radil, aby mu vysvetlil a naucil ho ceste práva, (aby ho naucil vedomosti) a cestu múdrosti mu ukázal? Hla, národy sú ako kvapka z vedra a pokladá ich za prások na vázke, hla, ostrovy dvíha ako smietku. (Iz 40:12-15)

Nám sa páci, ked Boh stvoril pekné jazerá, hory, lesy, galaxie, o ktorych sme donedávna nemali ani potuchy, ale sa nám akosi nevidí, preco by nejaká zena mala byt az taká dôlezitá. Stojíme teda pred tou istou skúskou ako Lucifer stál. Prijmeme Boziu múdrost, alebo sa chceme vzbúrit? Skloníme hlavu svojho rozumu a uznáme, ze Boh vie lepsie, co robí a ze jeho rozum nekonecne prevysuje nás? Uznáme, ze vsetka ludská múdrost spolu je iba "prások na vázke", ba dokonca "nic"?

My by sme cakali cosi slávnejsie a tu je zrazu akási zena v centre pozornosti.

Ale z toho, co som tu povedal, snád zacíname trosku chápat z Bozieho tajomstva a zacíname chápat Bozie prekvapenie pre nás.

Mária je skrytá v Bozom pláne, aby ju objavili iba tí, ktorí sú pokorní alebo sú ochotní sa pokorit.

Boh postavil vsetko na pokore, lebo láska a pokora sú neodlucitelné. Boh svoje najväcsie dielo ukryl do pokory, do Márie.

Uz v raji, ako som spomenul, Boh hovorí o Zene, ktorá bude v nepriatelstve s diablom. Boh by bol nedokonaly, keby slovo "nepriatelstvo" nemyslel v dokonalom zmysle slova. Keby tá Zena bola co i len pri pocatí priatelkou diabla cez dedicny hriech, nebolo by to dokonalé nepriatelstvo. Ale ked Boh hovorí o nepriatelstve, je to nepriatelstvo, tá Zena nebude mat nic spolocné s diablom. Uz to je dôkazom, ze musí byt pocatá neposkvrnená. Boh nehovorí o Eve, tá sa predsa spriatelila s diablom. Boh v prvej knihe Svätého Písma hovorí o Zene, ktorá má príst.


Dejiny Starého Zákona nás pripravujú na príchod tejto Zeny.

Ked napríklad Abimelech tiahol do Tebes a zaujal ho, stalo sa, ze vsetci utiekli do veze, ktorá tam stála.

Abimelech prenikol az k vezi, lebo ju chcel dobyt. A ked sa dostal az ku vchodu do veze a chcel rozlozit ohen, nejaká zena zhodila Abimelechovi na hlavu vrchny mlynsky kamen a prerazila mu lebku. Rychle zavolal na svojho sluhu, ktory mu nosil zbran, a povedal mu: "Vytas svoj mec a zabi ma! Inác by sa o mne hovorilo, ze ma zabila zena." Sluha ho teda prebodol a zomrel. (Sdc 9:52-51)

Vidíme, ze tu neide o fyzickú smrt, ale o morálnu. Aká to hanba, ak slabá zena zabije mocného bojovníka!

Inym príkladom tohto morálneho vítazstva je prípad Sisaru, ktory utlácal Bozí lud. Boh oznámil Barakovi:

Chod, tiahni na vrch Tábor a vezmi so sebou desattisíc muzov z Neftaliho synov a zo Zabulonovych synov! Jabinovho vojvodcu Sisaru ti s jeho vozmi a zástupmi privediem k potoku Kison a dám ti ho do ruky."… ale sláva z vypravy, na ktorú sa vyberás, nebude patrit tebe, lebo Pán vydá Sisaru do ruky zeny." Potom Debora vstala a isla s Barakom (do Kadesa)… Sisara utekal pesi ku stanu manzelky Kenejca Hebera Jahel. - Bol totiz mier medzi asorskym králom Jabinom a medzi domom Kenejcu Hebera. Jahel vysla Sisarovi v ústrety a prihovorila sa mu: "Vojdi, môj pane, vojdi ku mne! Neboj sa!" Vosiel teda k nej do stanu a zakryla ho prikryvkou. Poziadal ju: "Daj sa mi napit trochu vody, lebo som smädny." I otvorila mech s mliekom a dala sa mu napit. A zase ho prikryla. - Potom jej povedal: "Postav sa ku vchodu do stanu! Ked niekto príde a opyta sa ta: "Je tu volakto?" - odpovies: "Nie je!" Tu Heberova manzelka Jahel vzala stanovy kolík, do ruky vzala kladivo, potichu vosla k nemu a vrazila mu kolík do slúch tak, ze prenikol az do zeme. - Od únavy totiz zaspal. - A tak zomrel… Tak Boh v ten den uponízil kanaánskeho krála Jabina pred Izraelovymi synmi. (Sdc 4:6-23)

V ten den Debora a Abinoemov syn Barak spievali:… Zmizol vodca v Izraeli, zmizol, dokial som nepovstala ja, Debora, nepovstala sta matka v Izraeli… Nech je nado vsetky zeny pozehnaná Jahel… Rozhána sa na Sisaru. Preráza mu hlavu. Roztrieskava, prebíja mu sluchy… Tak zhynú vsetci tvoji nepriatelia, Pane! No tí, co milujú jeho, sú sta vychod slnka v jeho sile!" (Sdc 5)

Co je ten dreveny kolík ak nie symbol dreva kríza, na ktorom zomrel Kristus? Ten dreveny kríz, ktory bol zasadeny do zeme a o ktorom ludia svojimi usami nechcú pocut (prebodáva im to usi), na svoju vlastnú záhubu.

Lebo slovo kríza je bláznovstvom pre tych co idú do záhuby, ale pre tych, co sú na ceste spásy, teda pre nás, je Bozou mocou. Ved je napísané: "Múdrost múdrych zmarím a rozumnost rozumnych zavrhnem." Kdeze je múdry? Kde je zákonník? A kde mudrák tohto veku? Neobrátil Boh múdrost tohto sveta na bláznovstvo? Lebo ked svet v Bozej múdrosti nepoznal svojou múdrostou Boha, zapácilo sa Bohu spasit veriacich bláznovstvom ohlasovania. Lebo aj Zidia ziadajú znamenia a Gréci hladajú múdrost my vsak ohlasujeme ukrizovaného Krista, pre Zidov pohorsenie, pre pohanov bláznovstvo, ale pre povolanych, tak Zidov ako Grékov, Krista - Boziu moc a Boziu múdrost. Lebo co je u Boha bláznivé, je múdrejsie ako ludia, a co je u Boha slabé, je silnejsie ako ludia. (1 Kor 1:18-25)

A co povedat o tych najväcsích predobrazoch Panny Márie, kde je predobrazená troma celymi knihami: Ester, Judit a tiez Velpiesen.

V Knihe Ester, Ester je tá ktorá zachranuje Bozí lud svojím príhovorom u krála. Satan je tu reprezentovany Amanom, ktory chce znicit izraelsky lud. A nakoniec na zásah zeny, Ester, Aman odvisne na sibenici, co je opät obrazom kríza, kde visel Kristus. Aman pripravil sibenicu (kríz) pre Izraelitov, ale sám na nom odvisol. Satan pripravil kríz pre Krista, ale krízom bol porazeny, sám skoncil na krízi.

Ester s nasadením svojho zivota predstupuje pred krála, co bez súhlasu krála je pod trestom smrti. Boh mení královho ducha a ten, ked vidí Ester bledú, hovorí:

Co sa ti stalo, Ester? Ja som tvoj brat, neboj sa! Neumries, lebo tento zákon neustanovili pre teba, ale pre vsetkych ostatnych. Pristúp teda blizsie a dotkni sa berly!" (Est 15:12-14)

Zákon dedicného hriechu je pre vsetkych, ale Mária je jediná pocatá bez tohoto hriechu, je Neposkvrnená. Je stvorená pre nás ako Orodovnica, ktorá sa prihovára za Bozí lud a zachranuje ho od Amana (Satana).

V Knihe Judita, je iná zena, ktorá zachranuje svoj lud od Holofernesa, ktory proti nim tiahne s obrovskym vojskom. Táto zena odtína hlavu Holoferna jeho vlastnym mecom. Je tu opät predobraz zeny, ktorá drtí hlavu nepriatela. Judita mecom dvakrát zasekne do sije nepriatela Bozieho ludu a odsekáva mu hlava. Ci to nie je obraz zeny, ktorá privádza na svet toho, ktory je Boh a clovek v jednej osobe? Ci nie je Kristus Slovo Bozie? Ci nie je slovo Bozie ostrejsie od dvojsecného meca?

Nie tu casu rozoberat vsetko zo Starého Zákona o Zene, ktorá má príst.

A co povedat o poslednej knihe Svätého Písma, kde vidíme zenu odetú v slnko? Co povedat o tych, ktorí sú jej potomstvom? Ktorí nie sú fyzickym potomstvom, pretoze detmi tej Zeny sú tí, co zachovávajú Bozie prikázania:

Drak sa na zenu nahneval a odisiel bojovat s ostatnymi z jej potomstva, ktorí zachovávajú Bozie prikázania a majú Jezisovo svedectvo. (Zjv 12:17)

Ci to nezapadá presne do náuky Cirkvi, ktorá nás ucí, ze Mária je nasou Matkou? Ale to zhrnutie, ktoré som mal na mysli a ktoré sa mi v istom zmysle stáva najsilnejsím argumentom je to, ze Boh zacal nové stvorenie (bez toho, ze by staré znicil).

Kto je teda v Kristovi, je novym stvorením. Staré sa pominulo a nastalo nové. (2 Kor 5:17)

Lebo ani obriezka nie je nic, ani neobriezka, ale nové stvorenie. (Gal 6:15)

Kristus je novy Adam (vid v Liste Rimanom 5:14) a Mária je novou Evou. Ako Adam je predobrazom toho, ktory mal príst (Jezisa), tak Eva je predobrazom tej, ktorá mala príst (Márie). Kedze je tu novy Adam a nová Eva, Boh nemohol zacat svoje stvorenie s poskvrnou. Ak prvy Adam a prvá Eva boli dokonalí a bez hriechu, - a iba predobrazovali vyssiu skutocnost, - o co viac musia byt dokonalí novy Adam a nová Eva!


Co sa tyka Tvojej obavy, ze modlit sa môzeme iba k Bohu, to nijako neobstojí, lebo modlit sa k niekomu (prosit ho o nieco), nie je to isté ako sa klanat niekomu. Obeta patrí iba Bohu, ale s modlitbou to nie je tak. Aj Ty mi píses:

Modlim sa za Vas, pomodlite sa aby som nezlyhal otce, ak mozte....

Nuz ak Ty sa môzes modlit za mna a ja za Teba, o co skôr sa môze Panna Mária modlit za nás. Ak sa bojís prosit Máriu o modlitby, preco sa nebojís prosit mna?

Ked sa chces modlit iba k Jezisovi, je to akoby deti v rodine chceli hovorit iba s otcom a nikdy nie s matkou.

Panna Mária bola a je milosti plná. Jej neposkvrnené pocatie zaiste nie je jej osobná zásluha, ale osobitná milost Bozia. Avsak kdekolvek neskôr dobrovolne a vedome spolupracovala s Bozou milostou, je to uz aj jej zásluha. Panna Mária, bola slobodná ako ktokolvek z nás a preto mohla povedat Bohu aj "nie". Keby to povedala, nebolo by ziadneho Jezisa Krista a teda ani ziadneho vítazstva nad hriechom a satanom. Boh postavil celú vojnu z peklom na túto, ak tak mozno povedat, jednu kartu. Ona skrze ducha viery rozdrtila hlavu satana a drtí ju dalej, cez svoje "potomstvo", ktorym je najprv Jezis Kristus a my vsetci v nom.

Ak sa rozhliadneme, vidíme, ze otázka boja medzi Zenou a cervenym drakom nie je iba kdesi v oblasti teoretickej teológie, ale je tu konkrétne medzi nami. Sú to nespocetné zjavenia sa Panny Márie zvlást v poslednom storocí, ked tento zápas a drakom dosahuje svojho vrcholu. Sú to zjavenia v Lasalete, Lurdoch, Fatime, Amsterdame, Medzugorí, Akite, Civita Vecchia, Turzovka, Litmanová, Garabandál, Marmora, Don Gobi, atd. Treba iba otovorit oci, aby sme videli, ze tento boj medzi Zenou a cervenym drakom, medzi jej potomstvom a jeho potomstvom, prebieha tu na zemi medzi nami a teraz. Táto Zena je tu, nielen v nebi. Táto zena je Vodkynou vojska, ktoré rozdrtí hlavu pekelného hada. Ona nás vedie svojimi, mozno povedat rozkazmi (lebo pre tych, ktorí ju milujú, jej rady sú rozkami velitela). Ona je prvá, ktorá zvítazila nad satanom a preto právom je nasou Vodkynou v boji, ktory nie je proti telu a krvi, ale proti mocnejsím a lstivejsím nepriatelom ako akykolvek fyzicky nepriatel.

Lebo nás necaká zápas s krvou a telom, ale s kniezatstvami a mocnostami, s vládcami tohoto temného sveta, so zloduchmi v nebeskych sférach. Preto si vezmite Boziu vyzbroj, aby ste mohli v den zla odolat, vsetko prekonat a obstát! Stojte teda: bedrá si prepáste pravdou, oblecte si pancier spravodlivosti a obujte si pohotovost pre evanjelium pokoja! Pri vsetkom si vezmite stít viery, ktorym môzete uhasit vsetky ohnivé sípy zloducha! A zoberte si aj prilbu spásy a mec Ducha, ktorym je Bozie slovo! Vo vsetkych modlitbách a prosbách sa modlite v kazdom case v Duchu! A v nom vytrvalo bdejte a proste za vsetkych svätych! (Ef 6:12-18)

Nuz v tomto zápase Ona je to, ktorá nám konkrétne radí ako uzívat tieto duchovné zbrane. Stací si len zobrat knihu Don Gobiho, aby sme videli, akym perfektnym velitelom je táto Panna bez hriechu pocatá.

Ak sa mnozstvá mariánskych zjavení v poslednom case velmi zväcsili, je to preto, lebo boj dochádza k svojmu vrcholu. Máme o tom istotu predovsetkym zo svedectva sestry Lucie, fatimskej vizionárky, ktorá vo svojom posolstve z 22. mája 1958, ktoré zverila o. Augustínovi Fuentesovi, hovorí:

Otce, Panna Mária je velmi zarmútená, lebo nikto sa nestará o jej posolstvo z roku 1917. Ani dobrí, ani zlí na to nedbajú. Dobrí idú svojou cestou, bez toho, aby sa o nieco starali, a nenasledujú nebeské normy. Zlí vo svojich sirokych cestách zatratenia, vôbec neberú do úvahy hroziace tresty. Verte mi, otce, Boh velmi skoro bude trestat svet. Trest bude materiálny, a predstavte si, otce, kolké duse padnú do pekla ak sa nebudeme modlit a robit pokánie. Toto je prícinou smútku Panny Márie.

Otce, povedzte kazdému, ze Panna Mária mi velakrát povedala: "Ze mnohé národy zmiznú z povrchu zeme. Národy bez Boha budú bicom, ktory si On vyberie, aby potrestal ludstvo, ak neobsiahneme skrze modlitbu a najsvätejsie sviatosti milost obrátenia." Povedzte, otce, ze diabol zacal rozhodujúcu bitku proti Panne Márii, lebo to, co zarmucuje Neposkvrnené Srdce Márie a Jezisa je úpadok reholnych a knazskych dusí. Diabol vie, ze reholníci a knazi, ktorí zanedbávajú svoje vznesené povolanie, stahujú mnohé duse do pekla. Sme práve v case, ked máme zadrzat trest z neba. Máme k dispozícii dve velmi efektívne prostriedky: Modlitbu a obetu. Diabol robí vsetko, aby nás uviedol do roztrzitosti a vzal nám chut na modlitbu. Bud sa spasíme, alebo sa zatratíme.

Avsak, otce, je treba povedat ludom, ze nemôzu len stát a cakat, az ich zavolá k modlitbe a pokániu najvyssí velknaz, alebo biskupi, alebo knazi, alebo generálni predstavení. Je cas, aby kazdy zo svojej vlastnej iniciatívy robil cnostné skutky a zmenil svoj zivot podla vyzvy Panny Márie. Diabol sa chce zmocnit zasvätenych dusí. Pracuje na tom, aby ich skoruptoval, inych aby uviedol do konecnej zatvrdlivosti. Uzíva vsetku zákernost, dokonca to, aby ludia odkladali s reholnym zivotom. Preto vo vnútornom zivote povstáva sterilita a chlad u laikov ohladom odrieknutia rozkosí a totálne obetovanie Boha.

Pamätajte, otce, ze dve udalosti prispeli k posväteniu Hiacinty a Frantiska: Zármutok Panny Márie a vizia pekla. Panna Mária je medzi dvoma mecmi. Na jednej strane vidí ludstvo tvrdohlavé a lahostajné k hroziacim trestom, na druhej strane vidí ako slapeme po najsvätejsích sviatostiach a pohrdame trestom, ktory sa priblizuje, zostávame neveriaci, zmysloví a materialistickí.

Panna Mária vyslovne povedala: "Pristupujeme k poslednym dnom" a trikrát mi to opakovala. Najprv potvrdila, ze diabol sa dal do rozhodujúceho boja, z ktorého jeden z dvoch vyjde ako vítaz alebo ako porazeny. Bud sme s Bohom, alebo s diablom. Druhykrát mi opakovala, ze poslednymi prostriedkami danymi ludstvu sú sväty ruzenec a poboznost k neposkvrnenému Srdcu Márie.

Tretíkrát mi povedala, ze "vycerpajúc iné prostriedky, ktorymi ludia pohrdli, ponúka nám s chvením posledny plást-kotvu: Presvätú Pannu osobne, jej mnohé zjavenia, jej slzy, posolstvá, ktoré mozno jasne vidiet roztrúsené vo vsetkych castiach sveta." A Panna Mária este povedala, ze "ak ju nebudeme poslúchat a budeme pokracovat v zlom, nikdy nám nebude odpustené."

Je naliehavé, otce, aby sme si uvedomili túto zlú skutocnost. Nechceme naplnit duse strachom, ale je to iba velmi naliehavé volanie, lebo ked Najsvätejsia Panna dáva velky úcinok svätému ruzencu, niet ziadneho materiálneho alebo duchovného problému, národného alebo medzinárodného, ktory by sa nedal vyriesit svätym ruzencom a nasimi obetami. Ak sa nábozne pomodlí, utesí Máriu a zotrie mnohé slzy z jej presvätého Srdca.

Ani som si nemyslel, ze to tu teraz celé prelozím. Sám som si ozivil niektoré skutocnosti. Nachádzame sa teraz teda v stádiu rozhodujúcej bitky, ktorá sa vedie na úrovni stvorení. Mária, vodca na jednej strane, satan vodca na druhej strane. Ku komu sa chces pripojit?

Na strane Márie je istá vyhra, na strane satana je istá prehra. Panna Mária povedala vo Fatime: Nakoniec moje neposkvrnené Srdce zvítazí.

Nuz nie sme kdesi v neurcitej casti histórie, ale ak sledujeme pokyny nasej nebeskej Vodkyne, vieme presne kde sa nachádzame.


Dalej sa pytas

nac evanjelista vymenuvava rodokmen Pana Jezisa, ked Jeho otcom nie je Jozef.

Presne toto som raz dávno ako student cítal v kniznici. Ked dobre pamätám, bol to Volter, ktory tento klin mnohym vrazil do srdca. Dobre si pamätám na jeho zákernost, ktorú som vtedy pocítil.

Odpoved:

Najprv to, ze Jezis sa narodil v právoplatnom manzelstve medzi Jozefom a Máriou. Jezis nebol adoptovany zvonku. Pocal sa a narodil vo vnútri rodiny, ktorej hlavou bol sv. Jozef. Sv. Jozef mu bol v kazdom ohlade otcom, okrem fyzického ohladu. To je to, co sa podla Zákona pocítalo, a preto to Písmo zdôraznuje.

Za druhé, Panna Mária bola tiez z rodu Dávidovho. A preto na veci sa nic nemení. Vsetko zapadá a vsetky proroctvá sa v Jezisovi plne splnajú.


Onania je tazky hriech.

Najrychlejsí spôsob zbavit sa jej, je úprimná úcta, láska k nasej nebeskej Matke Panne Márii (ruzenec).

Shalom

o. Eirene

Vsetky otázky v jednom okienku

 

Otázky 1- 50

Otázky 50 - 100

Otázky 101 - 150

Otázky 151-200

Ak chcete byt informovaní o novych otázkach a clánkoch na stránke Redemptio-Vykúpenie (táto nasa stránka) napíste nám to (napr.: Prosím, informujte ma o novinkach na stránke R-V). Alebo môzete to aj zrusit (napr.: Prosím, neposielajte mi uz informácie)

Nase emaily:

st.maryschurch@rogers.com

mbc24@globalserve.net

Tu posielajte aj VASE OTÁZKY

HOME
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
Otázky 151-200