Otázka
|
Sväty
Otec - pápez - jeho
titul
|
21.
aug 2004
|
Prajem dobry
den
úvodom,
nie som krestan, veriaci, aktívny
úcastník holokaustu. Navstevujem
pravidelne Vase stránky, nie pre
zvedavost, skôr z dôvodov pocitu, ze
mi daco chyba. Pravdepodobne sa ozyva dusa a na
Vasich stránkach nachádzam obcas
odpovede na otázky, ktoré si
sám neviem zodpovedat.
V
súcasnosti ma zaujala jedna otázka
a to: Preco hlavu katolíckej cirkvi,
pápeza, nazyvajú Svätym
otcom, ked nebol ani svätoreceny, ani
blahoreceny, v podstate je to najvyssí
knaz rmk cirkvi, voleny konkláve. Je to
zvykové právo, ako pokracovatela
sv. Petra, alebo kanonické právo,
ze pápez získava titul Sväty
otec? Pokial môzem poprosit o odpoved,
budem velmi rád, lebo ani KBS, ani rmk
knazi na ktorych som sa obrátil s touto
otázkou mi ju nevedeli
zodpovedat.
V dusi
Vám podakujem, ak odpoved zaslete na moju
el. adresu. Neviem, ako Vás
záverom pozdravit, je to dilema, ale
dovolím si Vám zapriat pekny a
príjemny dobry den.
Augustín
Odpoved
|
o.
Eirene
|
21.
aug 2004
|
Zdravím
Vás, Augustín!
Dakujem za
Vás email.
Odpovedám
hned po jeho precítaní, lebo
momentálne mám tolko práce,
ze neviem, s cim skôr zacat. A "visia" mi
tam vzadu viaceré nezodpovedané
otázky, ale táto Vasa je predsa
len, - chcem povedat, naozaj chce rychlu
odpoved.
Co sa tyka
papezského titulu, námietky
obycajne prichádzajú od
protestantov, t.j. krestanov nekatolíkov.
Odvolávajú sa na Sv. Písmo,
kde Jezis hovorí, aby sme nikoho
nenazyvali otcom:
Zákonníci
a farizeji zasadli na Mojzisovu stolicu
Vsetko, co robia, konajú iba preto,
aby ich ludia videli: rozsirujú si
modlitebné remienky a
zväcsujú strapce na
satách, radi majú
popredné miesta na hostinách,
prvé stolice v synagógach,
pozdravy na uliciach a ked ich ludia
oslovujú Rabbi. Vy sa nedávajte
volat Rabbi, lebo len jeden je vás
Ucitel, vy vsetci ste bratia. Ani Otcom
nevolajte nikoho na zemi, lebo len jeden je
vás Otec, ten nebesky. Ani sa
nedávajte volat Ucitelmi, lebo len
jediny je vás Ucitel, Kristus. Kto
je medzi vami najväcsí; bude
vasím sluzobníkom. Kto sa
povysuje, bude ponízeny, a kto sa
ponizuje, bude povyseny. (Mt 23:2n)
Na druhej
strane to isté Sv. Písmo
hovorí: Cti otca svojho i matku
svoju.
Nuz ak by Jezis
myslel na absolútny zákaz
uzívania slova "otec", nebol by povedal
"cti otca svojho", ani násho
pozemského otca by sme nemohli nazyvat
"otec".
Nuz nenazyvat
nikoho "otcom" alebo "ucitelom" je v zmysle
ZDROJA. Pán Jezis myslel na farizejov a
zákonníkov, ktorí vo svojej
pyche vystupovali tak akoby oni boli ZDROJOM
vsetkej náuky a múdrosti.
Myslím,
ze tento prvy krok je celkom jasny, lebo Sv.
Písmo by inác nenazyvalo
tisíce inych ludí "otcami", keby
to Jezis zakazoval pouzívat úplne.
Dalsim krokom
by bolo speciálne "otcovstvo" sv. Jozefa
k Jezisovi Kristovi. Ked rodicia nasli Jezisa v
chráme, jeho matka mu povedala: Tvoj OTEC
i ja sme ta s úzkostou hladali. Pretoze
sv. Jozef naozaj bol v plnom ohlade otcom Jezisa
Krista, okrem jedného ohladu. Nebol mu
fyzickym otcom. Ale sv. Jozef bol mu viac nez
len adoptívnym otcom, lebo Jezis sa
nenarodil mimo Jozefovej rodiny, neprisiel
"zvonku", ale bol NARODENY vo vnútri jeho
rodiny. Tento druh otcovstva má iba
Jozef.
Dalsím
krokom je duchovné otcovstvo. Sv. Pavol
hovorí svojim krestanom:
Ved
keby ste mali hoc aj desattisíc
vychovávatelov v Kristovi, otcov
nemáte mnoho, lebo v Kristovi Jezisovi
ja som vás splodil skrze evanjelium.
(1 Kor 4:15)
Tu je jasny
poukaz, ze aj knaz je oprávnene nazyvany
duchovnym otcom. Kto to nechce priznat, ten
nepriznáva Sv. Písmo.
Na inom mieste
sv. Pavol hovorí:
Preto
zohynam kolená pred Otcom, od
ktorého má meno kazdé
otcovstvo na nebi i na zemi: (Ef
3:14-15)
Nie je teda
zakázané pouzívat slovo
otec ani pre fyzickych ani pre duchovnych otcov,
ak sa prizná a vyznáva, ze zdrojom
vsetkého otcovstva je nebesky Otec.
Ba je tu este jedno otcovstvo, lebo i Jezis je
otcom budúceho veku.
Lebo
chlapcek sa nám narodil, dany
nám je syn, na jeho pleci bude
kniezatstvo a bude nazvany: zázracny
Radca, mocny Boh, vecny Otec, Knieza
pokoja. (Iz 9:5)
Slovo PAPEZ je
z gréckeho slova "papas" -
"otec".
Co sa tyka
druhej casti oslovenia "sväty", to znovu
nie je problemom, lebo Sv. Písmo na
viacerych miestach nazyva smrtelnych krestanov,
zijúcich este na tejto zemi,
"svätymi". Nuz ked Duch Sväty ich tak
nazyva, potom zaiste to nie je hriech.
Ako
Peter navstevoval vsetkych, prisiel aj k
svätym, co byvali v Lydde. (Sk
9:32)
Pozdravujú
vás vsetci svätí,
najmä tí, co sú z
cisárovho domu. (Flp 4:22)
Nazyvat ludi,
ktori sú tu zemi svätymi,
neznamená vyhlasovat ich za bezhriesnych.
Lebo je viacero vyznamov slova "sväty".
Prvykrát sa stavame svätymi, ked sme
pokrstení. Predtym nejestvuje ziadna
svätost. Nuz clovek je sväty, lebo je
pricleneny ku Kristovi (krstom, ziadny iny
spôsob nejestvuje). Druhy titul na
svätost je to ak si clovek aj podrziava
túto krstnú milost, t.j. ze
zostáva bez smrtelného hriechu,
inác povedané, ze je v stave
posväcujúcej milosti. Dalsím
titulom môze byt úrad, ktory clovek
zastáva.
Nuz ak
voláme pápeza Svätym Otcom,
je to titul, ktory mu nálezí z
viacerych dôvodov. Je duchovnych otcom na
prvom mieste, a to viac ako vsetci knazi a
biskupi, a je svätym, lebo je krestanom, a
najmä, lebo zastáva
najsvätejsí úrad.
Po historickej
stránke som nenasiel nic, co by datovalo
nejaky zaciatok uzívania titulu
"Sväty Otec", nic nie je dokonca ani v
Katolíckej encyklopédii.
Uzívanie tohto titulu je podla
vsetkého spontánne a takpovediac
prirodzené, podobne ako sv. Pavol sa
povazoval za duchovného otca svojich
obrátenych krestanov a opät akoby
prirodzene nazyval Timoteja alebo Tita
svojím "synom"
(1
Kor 4:15n, 1 Tim 1:2+18, Tit
1:4),
samozrejme v duchovnom zmysle.
o.
Eirene
Pokracovanie rozhovoru v otázke
císlo
200 a
císlo
203