Otázka
|
Judaizmus
- Hospodin s Vami, o.
Eirene
|
14.
sept 2004
|
dnes som si
precítal Vasu odpoved na moje
otázky, som Vám nesmierne vdacny,
ze ste venovali svoj vzácny cas na ich
zodpovedanie, i ked hned vo mne vyvolali dalsie
otázky. Ale nechcem na Vasich
stránkach filozofovat, ani Vás
okrádat o cas. Som rád, ze ste
uznali judaizmus za pravú vieru, viem, ze
nie pre krestanov, ale pre zidov a ze som sa v
tejto otázke nemylil. Ved Boh stvoril
cloveka na svoj obraz so slobodnou vôlou
rozhodovat o svojom konaní, dobra, alebo
zla. Boh ponúkol predsa Tóru
vsetkym národom, ako návod na
rozpoznanie dobra a zla, prijal ju vsak iba
zidovsky národ. Jedinym rozdielom, ktory
vidím medzi judaizmom a katolicizmom je,
ze judaizmus stále caká na
príchod Mesiása, a tym aj
spasenie, kdezto katolícka cirkev a jej
veriaci sa skrze Jezisa Krista spasenia uz
dockala.
A tym
vzniká druhá otázka: je
zidovsky národ naozaj vinny, napriek
tomu, ze dodrziava 613 príkazov / micvot
/, alebo nevinny, tym, ze neuznal Jezisa Krista?
Bezprostredne platí " Len cistí
srdcom uvidia Boha"./Mat.5,8/? Naozaj
platí, ze spaseny môze byt len
ten,kto ide cestou Jezisa Krista? Naozaj niet
spasenia skrze cirkev, lebo nábozenstvo
nemôze darovat zivot? Preto povedal Jezis:
Musís sa znovuzrodit? Preto Kristus
zomrel, aby spasil ludstvo? Napriek tomu, ze
clovek koná podla svojho vedomia a
svedomia len dobro, platí: "Vsetky nase
spravodlivosti sú ako ohyzdné
rúcho."/Iz.64,6/,alebo " Niet
spravodlivého ani
jedného"/Rim.3,10/?
Napísané
je:" Kto by zachovával cely zákon
a klesol by len v jednom
prikázaní, previnil by sa proti
vsetkym"/Jak.2,10/, "Ja som cesta i pravda i
zivot, nikto nepríde k otcovi len skrze
mna"/Ján 14,6/, "A niet v nikom inom
spasenia, lebo ani niet iného mena pod
nebom, ktoré by bolo byvalo dané
niekomu medzi ludmi, v ktorom by sme mali byt
spasení"/ Sk.4,12/ atakdalej, nechcem
viac citovat.
Mozno ste sa
pousmiali, ze neveriaci a este k tomu zid cituje
z Nového zákona. Len sa
stále snazím pochopit tú
vetu, ktorú ste písali Vlaste, ze
jediná správna je katolícka
cirkev. A pokial mám nieco pochopit, tak
to chcem pochopit do hlbky a v nicom nebyt v
neistote. U mna neistota znací obrazne
dve cesty, správnu a nesprávnu, k
Bohu a diablovi, k pochopeniu a hlúposti,
k správnemu názoru a
bludu.
Prajem
Vám vela zdravia, shalom, otec Eirene
Vás Augustín
Odpoved
|
o.
Eirene
|
14.
sept 2004
|
Zdravím
Vás, Augustín!
Uz pri prvej
odpovedi o zidovstve ma napadli mnohé
témy, ktorych som sa chcel dotknút
a rozobrat prv nez by ste sa na ne pytali, ale
bol som rád, ze som si nasiel cas aspon
na pociatocnú odpoved. Otázku,
ktorú ste zacali, sme na tomto
fóre zatial málo "preorali" a ani
teraz na vsetko neodpoviem, ale pokúsim
sa odpovedat aspon nieco.
Hovoríte,
ze sa vzdy snazíte pochopit tú
vetu, ze jediná správna cirkev je
katolícka.
Nuz tak to je.
Nemyslím, ze som povedal, ze
zidovské nábozenstvo je TERAZ
pravym nábozenstvom. Povedal som, ze aj
katolícku Cirkev, aj zidovské
nábozenstvo zacal Boh. To nemozno povedat
o nekatolíckych krestanskych
cirkvách. Ani jednu z nich nezacal a ani
nezalozil Boh. Tieto cirkvi alebo sekty sa iba
odstiepili od Cirkvi, ktorú zalozil Boh.
Pouzijem trochu
krkolomny zvrat: Zidovské
nábozenstvo zacal Boh, ale nezalozil ho
Boh.
Zalozit
nábozenstvo je dokonavy dej. Nieco, co sa
dokoncilo. Zidovské nábozenstvo
bolo stavom zakladania Bozieho (pravého)
nábozenstva. Chcel by som nájst
nejaky priliehavy príklad na to.
Zidovské nábozenstvo DNES je ako
auto do ktorého nedali motor. Alebo
lepsie povedané, vyrobcovia odmietli dat
motor. Myslím, ze by bolo treba
nájst lepsí príklad.
Zidovské
nábozenstvo je ako plán budovy bez
budovy. Boh prv, nez zacal realizovat svoje
královstvo, najprv pripravil projekt.
Teraz
vidím, ze musíme rozlisovat medzi
zidovskym nábozenstvom a Starym
zákonom. Nedá sa to oddelit, ale
nie je to jedno a to isté. Ja ako
katolík pod Starym zákonom
rozumiem Sväté Písmo ako aj
vsetky skutocné udalosti, ktoré sa
pred Kristom v Izraelskom národe udiali
(koniec koncov sú zachytené v
Písme).
Pod zidovskym
nábozenstvom môzeme chápat
to, ako Zidia chápu svoje
nábozenstvo DNES, a za druhé,
akú formu malo nábozenstvo v
zidovskom národe pred Kristom.
Ako je to so
zidovskym nábozenstvom dnes, je vlastne
aj tazko povedat, lebo za 2000 rokov vlastne
stagnuje, a, aspon z môjho pohladu, ludia
ani nevedia, co to nábozenstvo
ucí. To nábozenstvo vlastne ani
nic neucí, nemá ziadnu
náuku pre ludstvo. Je nanajvys
zavreté v synagógach. Inymi
slovami, nemá ziadnu snahu vyjst do
ulíc, do sveta a privádzat
ludí k svojej náuke. Celé
nábozenstvo je vyhradené v
podstate pre jednu skupinu ludí. Nie je
katolícke, t.j. vseobecné.
Kdezto
katolícka Cirkev je pre vsetkych, a to je
presne dôvod, preco sa nazyva
katolíckou. Mnohé cirkvi by chceli
byt katolickymi, ale jednoducho v skutocnosti
nie sú, ani sa nimi nikdy stat
nemôzu, lebo neobsahujú
plnú, kompletnú pravdu. Len
dokonalá pravda, a to je Bozia pravda,
sedí pre vsetkych, je vseobecne
platná (katolikos). Môze sa
uplatnit pre mladych, starych, chorych,
zdravych, vzdelanych, nevzdelanych, ciernych,
bielych, zo západnej i vychodnej
pologule, pre dvadsiate storocie i prvé
storocie. Nuz táto pravda je v Kristovej
Cirkvi, a preto jej katolicita je kazdému
do oci bijúca.
Problémom,
ktory som chcel rozobrat v prvej odpovedi je
neomylnost Cirkvi a neomylnost zidovského
nábozenstva pred Kristom.
Nemyslím,
ze by som to tu teraz dokázal celkom
rozobrat, ale myslienka je v tom, ze v Novom
Zákone (v Cirkvi) sa plnost ZJAVENIA,
ktoré bolo dovrsené v Kristovi,
zachováva prostredníctvom
ucitelského magistéria a
samozrejme Ducha Svätého.
V Starom
zákone Duch Sväty úcinkoval
skrze prorokov a svätopiscov.
Stary
zákon nebol plnostou pravdy, lebo bol
cestou k plnosti pravdy. Stary zákon bol
tak povediac budova vo vystavbe. Ale ani tento
príklad nie je celkom identicky s
realitou.
Reality
Starého zákona a realita
Nového zákona je ako papierovy
plán budovy a budova samotná.
Keby Zidia
prijali Krista, Cirkev by sa zacala so Zidmi.
Ked som
povedal, ze Novy zákon (Cirkev) je
zavrsením Starého zákona,
nie je to tak presne ako ten príklad s
autom, do ktorého nedali motor.
Porovnanie s
plánom je iná a mozno lepsia
perspektíva medzi zidovstvom (pred
Kristom) a Novym zákonom.
Áno,
môzeme povedat, ze budova je
zavrsením plánu, projektu (na
papieri), ale samotny papier (plán)
nemá ziadnu funkciu v konkrétnej
postavenej budove.
Nuz
zavrsením zidovstva (Starého
zákona) je Jezis Kristus. On sám
hovorí: Zákon a proroci (teda
Písmo starého zákona) o mne
písali.
Najrychlesím
príkladom je tu baránok,
ktorého obetovali v Starom zákone.
Hoci obetny baránok bol skutocny z
mäsa a kostí, predsa iba
predobrazoval (ako plán) obetu
nevinného Jezisa Krista za nase hriechy.
Nuz ked skutocnost tohto "plánu"
(baránok) nastúpila, obetovanie
bekotajúceho baránka nemá
viac ziadny vyznam. A takmer cely Stary
zákon má takyto predobrazny
vyznam.
Kristus
povedal: Neprisiel som zrusit Zákon
(Stary zákon), ale vyplnit. On svojou
smrtou na krízi VYPLNIL predobrazny
vyznam baránka, ktorého denne
obetovali v chráme. Nuz nemozno mat aj
svätú omsu aj zabíjat
baránka. Nové víno sa
nevlieva do starych nádob, ako na inom
mieste Jezis povedal.
Sväty
Hieronym, myslím, hovorí: Stary
zákon je vyplneny v Novom a Novy je
ukryty v Starom.
Stary
zákon je teda prípravou na realitu
Nového zákona. Boh zalozil budovu
Cirkvi (Bozie královstvo) nie s
Abrahámom, alebo Dávidom, ale az v
Rímskej rísi, ako to predpovedal
prorok Daniel. (vid
clánok císlo
34)
Aspon tolko v
tejto odpovedi.
o.
Eirene
Tento rozhovor: 193
a 200