Jeho
Excelencia, biskup Roman Danylak:
Narodeny
29. decembra 1930 v Toronte, (Ontario, Kanada).
Filozofické stúdiá na
kolégiu sv. Michala Torontskej univerzity
(1950-1954). Knazská vysviacka 13.
októbra 1957 v Ríme.
Teologické stúdiá,
licenciát, na Urbaniáne v
Ríme (1958). Teologické
stúdiá asketiky a mystiky na
Gregoriáne v Ríme (1959-1960).
Stúdiá kanonického a
civilného práva na Lateráne
v Ríme (1960-1964). Urceny za
apostolského administrátora
Eparchie v Toronte pre ukrajinskych
katolíkov 29. decembra 1992.
Biskupská vysviacka 25. marca 1993 v
Toronte. Momentálne emeritny apostolsky
administrátor ukrajinskej
katolíckej eparchie v Toronte od roku
1998. Iné funkcie, ktoré
zastával: Kancelár Torontskej
Eparchie, raditel prvého
ukrajinského rozhlasového
programu, sudca v torontskom regionálnom
tribunáli, ucitel na základnej a
strednej skole a iné.
Zivotné
dáta o. Miroslava Cajku:
Narodeny 18.
augusta 1952 v Sacurove (okr. Vranov).
Základná devätrocná
skola Sacurov a Vranov nad Toplou.
Stredná skola (SVS) vo Vranove
(1967-1970). Vysoká skola
polnohospodárska v Nitre (1970-1975). Po
ukoncení vysokej skoly, asi dva mesiace
zootechnikom vo Vechci a Juskovej Voli.
Základná vojenská sluzba
jeden rok v Ceskych Budûjoviciach. Po
ukoncení vojenciny rok vedúcim
zootechnikom v JRD Bystré (tiez
Hermanovce a Cierne nad Toplou). 15. decembra
1977 tajne vstupuje do rehole Redemptoristov a
po rocnom noviciáte studuje, opät
tajne, filozófiu a teologiu u doktora
Jána Mastliaka na
Sázavského v Presove. V tom case
odchádza z JRD a pracuje rok vo Vranove
ako montáznik panelákov, potom
odchádza do Kosíc, kde pracuje tri
roky ako zeriavnik v sklade zvitkov na studenej
valcovni. Potom dva roky ako roznásac
novín a casopisov na Podhradovej a na
Furci. A nakoniec pät rokov v kotolni ako
kuric v hoteli Imperiál v Kosiciach.
Medzitym je vysväteny na knaza.
Vysvätil ho tajne biskup (teraz
kardinál) Ján Ch. Korec vo svojom
byte v Petrzalke 25. júna 1983. V
januári 1989 odchádza,
uteká za hranice. Tri mesiace v USA,
mesiac v Kanade a v máji 1989 ide do
Ríma, kde sa pripája k inym trom
spolubratom zo svojej viceprovincie v
generálnom dome. Tu studuje jeden
semester kanonické právo na
Orientálnom institúte, ale po
páde komunizmu ho predstaveny volá
spät na Slovensko. Zo tri mesiace je
kaplánom v Topolanoch (a Lesnom) a
odchádza do Kanady do slovenskej Eparchie
sv. Cyrila a Metoda. Po roku a pol, v septembri
1991, prichádza na pokyn
predstaveného spät na Slovensko, kde
po páde komunizmu je vela práce.
Do roku 1993 je kaplánom v Stropkove s o.
Cverckom a v tom absolvuje tiez
tirocínium (prípravu na misie) v
Gdyni v Polsku. V rokoch 1993-96 je predstavenym
gréckokatolíckej viceprovincie
Redemptoristov so sídlom v Michalovciach.
Od roku 1996 pracuje opät v Kanade v
Toronte v Eparchii sv. Cyrila a Metoda.
l.
Svet coraz rapídnejsie postupuje v
globalizácii. Príklad je najnovsie
EÚ. V tychto tyzdnoch bola
schválená Ústava EÚ
bez spomenutia Boha a krestanskych korenov,
napriek tomu, ze viaceré státy sa
zasadili o toto spomenutie. Na druhej strane
vnímame presviedcanie, ze EU bude
krestanská, pretoze má
napríklad v zástave dvanást
mariánskych hviezd. Ze Sv. Otec osobne
propaguje EU, nasi biskupi nám
ukladajú úlohu Európu
evanjelizovat. Skutocnost vsak ukazuje, ze
nastúpi v EÚ sekularizácia
a legislatíva de facto popierajúca
desatoro. Ako vidíte túto
situáciu? Kam svet dospeje alebo kam
smeruje?
Biskup
Roman Danylak: Áno uvedomujem si, ze
toto je trend v Západnej Európe a
v Severnej Amerike. Otázkou je,
aké sily sú za tym. Kto sú
tie sily, alebo kto je za tym. Ak zoberieme do
úvahy Spojené Národy,
ukazuje sa, ze sily vedúce k
vzrastajúcemu zjednocovaniu a
globalizácii sú sekulárne
sily, ktoré sa snazia o zlikvidovanie
nábozenského vplyvu a predovsetkym
krestanskej viery a katolíckej Cirkvi. Ak
sa pozrieme na USA a Kanadu, vidíme, ze
podobné sily pracujú na
dosiahnutí toho istého ciela. Ako
príklad je tu USA a Kanada, ktoré
v tomto poslednom roku aktívne
obhajujú manzelstvá
rovnakého pohlavia, ako dôvazok k
ich tlaku za aborty, eutanáziu a rozbitie
rodinného zivota. Naliehavo
obhajujú uzákonenie a zavedenie
mikrocípu. Argumentujú tym, ze
tento mikrocíp pomôze nájst
obete únosu a dopomôze k lepsej
zdravotnej starostlivosti. Tento mikrocíp
vsak zároven poslúzi na
zvysenú kontrolu nad kazdym jednotlivcom
a môze poslúzit ako prostriedok na
znicenie zivotov tychto jednotlivcov.
Súdy
USA aktívne obhajujú
totálnu sekularizáciu
státnych skôl a bezohladne hrozia
dietatu, ci dospelému, ktorí by sa
odvázili spomenút meno Jezis alebo
priniest Sväté Písmo do
verejnych priestorov. Tie isté
súdy sa snazia vykorenit akúkolvek
zmienku Desatora a zmienku Boha.
Vo
Francúzsku, nedávne rozhodnutie
francúzskeho parlamentu zakázat
pouzívanie alebo nosenie
nábozenskych znakov je jasnym
znamením, co bude nasledovat.
A
vo svetle Zjavenia, vsetky tieto skutocnosti
majú poslúzit na vovedenie
královstva antikrista, ktoré zase
spôsobí také prenasledovanie
Cirkvi, aké svet este nevidel.
V
konecnom dôsledku, sily, ktoré
sú za tymito tahmi ku globalizácii
sú slobodomurárstvo a
podobné tajné
zdruzenia.
Otec
Miroslav: Prvá vec, ktorá sa
mi pri slove globalizácia vynára
pred oci je nasa zemegula. Poznáme ju
dôverne zo skolskych lavíc, kde jej
znázornenie nazyvame glóbus. Nasa
zemegula je proste gula, "glóbus", v
medzihviezdnom priestore.
Bohu
nijaká vec nie je nemozná a preto
mohol stvorit nás svet akymkolkvek
spôsobom. Naozaj ho mohol stvorit ako
rovnú plochu sirokú miliardy
svetelnych rokov. Je lahko si predstavit ako by
sa ludstvo rozliezlo a roztratilo po tejto
rovnej zemi takze mnohí ludia by
úplne stratili medzi sebou
akékolvek kontakty a styky. Kedze Boh je
Otec a chce, aby jeho deti tvorili jednu rodinu,
polozil ich na gulu. Na ktorúkolvek
stranu idú, vzdy sa znovu stretnú.
Prvym autorom globalizácie teda, ako to
nadhodil isty môj priatel, je Boh
sám. Boh chce z ludstva utvorit jednu,
Boziu rodinu. Ale Boh to nechce urobit
násilne, v Bozej rodine má
vládnut sloboda. Celá
otázka je v tom, akym spôsobom
urobit túto jednotu. Odpoved na
túto otázku nám dáva
Boh sám vo svojom Zjavení.
Rozdelenie medzi ludmi, ktoré prislo
následkom hriechu, Boh zrusil v Kristovi
a v nom obnovil jednotu. "Ved on je nás
pokoj! On z oboch urobil jedno a vo svojom tele
zbúral medzi nimi múr rozdelenia,
nepriatelstvo
aby v sebe z tych dvoch
vytvoril jedného nového cloveka a
nastolil pokoj, aby v jednom tele skrze
kríz v sebe samom zabil nepriatelstvo a
zmieril oboch s Bohom." (Ef 2:14n) Boh teda
dáva svoj návod ako urobit
"jedného cloveka", jednotu. Uz dve
tisíc rokov nám cez Cirkev ukazuje
cestu ku globalizácii. Vlastne
katolícka Cirkev je GLOBALIZÁCIA.
Pretoze Cirkev JE Telo Kristovo ako nám
to hovorí Duch Sväty v tom istom
Liste Efezanom. Mimo Jezisa Krista nejestvuje
ziadna globalizácia, ziadna jednota. "V
nikom inom niet spásy, lebo niet pod
nebom iného mena, daného ludom, v
ktorom by sme mali byt spasení." Niet pod
nebom iného mena, v ktorom by sme mali
byt "zglobalizovaní". Akékolvek
pokusy o inú globalizáciu
nemajú ziadnu trvalú
perspektívu. Vidíme to v
histórii ludstva a najviac mozno v tej
nedávnej akou bola snaha zjednotit cely
svet v jednej velkej tisícrocnej nemeckej
rísi pod vedením nemeckého
nadcloveka. A kazdy dobre vie, ako táto
globalizácia dopadla. Kto má
otvorené oci, dobre vie kolko krvi
stála iná globalizácia pod
vedením sovietskeho cloveka. To vlastne
ani nie je história, lebo je to
skutocnost tak este blízka, ze
mnohí sa boja otvorit na nu svoje oci. A
este viac je tych, ktorí sa boja pozriet
do budúcnosti na
nadchádzajúcu globalizáciu
v mene cloveka oslobodeného od Boha, ba
nadbozského cloveka, cloveka, ktory je
povzneseny nad bozské prikázania.
I nemecky národ si zakryval oci pred
budúcnostou. Hitler dal národu
prácu a úzasnú
materiálnu prosperitu, preto národ
nechcel vidiet hrubú nespravodlivost a
krutost Hitlera voci urcitym skupinám
ludí. Zakryval si pred tym oci.
Dnes
sú tu este nevinnejsí, pred
vrazdou ktorych si zakryvame oci. Nechceme
vidiet tych najnevinnejsích a
najbezbrannejsích, nenarodenych, lebo
svet nám ponúka zlaté tela.
My Slováci si myslíme, ze sa teraz
kazdy staneme bohatymi, úzasne nám
lichotí, ze nemusíme stát v
Petrzalke na hranici
Snazíme si
nahovorit, ze nejako to len bude. - Ako Nemci.
U
nás na vychode je príslovie: "Bez
Boha ani do poroha. - Bez Boha ani po prah
domu." A my chceme íst bez Boha dokonca
do Európskej únie. Ktorá
nechce ani spomenút Boha a desatoro. Ked
Mojzis videl zlaté tela, v hneve rozbil
tabule desatora. Európska únia
nám ponúka zlaté tela, ale
zakazuje desatoro. Zlaté tela nie je iba
"zlato", ale skutocná falosná
modla, ktorá, pretoze je
nábozenstvom, nemôze pripustit
desatoro pravého Boha. Nuz smerujeme ku
globalizácii. Áno. Ale k akej?
Chodím kazdy tyzden do väzenia v
Miltone, kde je asi 1200 väznov.
Majú tam jednotnú rovnosatu, jedno
jedenie, jednotny rezim dna, "dokonalá"
globalizácia a poriadok. Nemyslím
si, ze nás Sv. Otec Ján Pavol II.
je za takúto globalizáciu.
Pravdaze,
kto by nepodporoval zjednocovanie medzi ludmi?
Ak Sv. Otec podporuje toto zjednocovnie, to nie
je bezpodmienecné a akékolvek
zjednocovanie. Vyroky Sv. Otca sú
masmédiami pravidelne
prekrúcané, alebo jeho
údajné vyroky sa bezmyslienkovite
opakujú. Kto by tvrdil, ze Sv. Otec
podporuje túto bezboznú
globalizáciu, musel by uviest presny
citát a pramen.
Co
sa tyka nahovárania si, ze vsetko bude v
poriadku, lebo je tam dvanást
mariánskych hviezd, videl by som to ako
urcitú nádej a ako znamenie toho,
co povedala Panna Mária vo Fatime:
Nakoniec moje Neposkvrnené Srdce
zvítazí. Toto "snád
znamenie" nie je ziadnou zárukou
vyhnút sa dôsledkom nasej mravnej
lahostajnosti. Inác povedané, prv
nez príde vítazstvo
Neposkvrneného Srdca, pravdepodobne
príde hrozné prenasledovanie, ako
to dosvedcuje Fatima: "Takisto [ako
pápez] zahynuli jedni po druhych aj
dalsí knazi, reholníci a
reholné sestry, rôzni laici, muzi i
zeny rozlicnych skupín a postavenia."
Teda k tomu smerujeme.