DILEMA
PRE KATOLÍKA
V
skole mi moji krestanskí
bratia vstepili mravnú
zásadu: "Cirkev sa
nemusí obávat pravdy."
Nemalo by zálezat na tom,
akymi prostriedkami sa pravda o
svete odhalí. Katolík
by mal byt ochotny sa jej pozriet
rovno do ocí. Ale posolstvo
fundamentalistov je velmi
odlisné. Tvrdia, ze ked veda
stanoví urcité pravdy
(fakty) o veku sveta, krestania by
mali tieto pravdy odmietnut.
Co
si má katolík mysliet
o vyrokoch, v inak prijatelnych
ucebniciach, ze Zem je mladá?
Co si má ortodoxny
katolík mysliet, ked jeho
oblúbená
vydavatelská spolocnost
vyhlasuje, ze Zem je mladá?
Co si majú katolícki
rodicia mysliet, ked Konferencia
katolíckych rodín
ucí, ze moderní fyzici
zvádzajú verejnost
mnohymi smermi?
Co
konkrétne Cirkev dogmaticky
ucila o tejto
problematike?
Ak
máme zodpovedat tieto
otázky, stojí za to si
najprv vyjasnit, ako vlastne
tvrdenie o mladej Zemi
vzniklo.
PREHLÁSENIA
O MLADEJ ZEMI
Pôvod
teórie o mladej Zemi je lahko
identifikovatelny. Táto
teória vyplynula zo strohych
vypoctov, a to
scítaním veku vsetkych
patriarchov, ktorí sú
pomenovaní v knihe Genezis a
pridaním siestich dní.
(V spisoch Otcov prvotnej Cirkvi
môzeme nájst
náznaky, ze mnohí z
nich tiez verili, ze Zem bola
doslovne stvorená za sest
dní.) Táto
teória pochádza z
jedného konkrétneho
vysvetlenia textu knihy Genezis. Ale
toto vysvetlenie prehliada fakt, ze
Cirkev ucí
dôlezitú náuku o
spôsobe, akym majú
katolíci pristupovat k
cítaniu Biblie.
AKO
PRISTUPUJE UCITELSKY ÚRAD
CIRKVI K PRVYM KAPITOLÁM
KNIHY GENEZIS?
Zástancovia
teórie o mladej Zemi
pristupujú k problému
pouzitím presnych
císelnych hodnôt veku
patriarchov, ktoré sa
nachádzajú v knihe
Genezis, ako keby obsah písma
bol presnym ekvivalentom k modernym
historickym knihám alebo k
modernym vedeckym ucebniciam. Toto
je jeden zo spôsobov
prístupu k Biblii.
Ale
toto nie je spôsob, akym
nás Magistérium
ucí pristupovat k
otázke historickych
zálezitostí
písma. Tento dôlezity
bod adresoval pápez Pius XII
vo svojej encyklike Humani Generis
(1950). Písal: "Bolo jasne
stanovené...ze prvych
jedenást kapitol knihy
Genezis patrí k
histórii v pravom zmysle
slova. Jednako len nie je
správne ich hodnotit
modernymi normami historickej
kompozície... V presne akom
zmysle Genezis 1 - 11 spadá
pod predmet histórie? To je
úlohou exegétov, aby
to svojou prácou zistili."
Ocividne,
prístup pápeza Pia ku
knihe Genezis je celkom odlisny od
prístupu zástancov
mladej Zeme. Otázkou je:
musia katolíci verit uceniu
pápeza o tom, ako treba
cítat Genezis 1-11? Alebo si
môzu osvojit prístup
"ber alebo nechaj byt"?
Jasné
odpovede na tieto otázky
nájdeme v Humani Generis:
"To, co je vylozené v
encyklikách si vyzaduje
súhlas veriacich, pretoze
písaním tychto
encyklík pápez
uplatnuje beznú
ucitelskú autoritu,
ktorá sa vztahuje na Kristove
slová 'Kto vás
pocúva, mna pocúva'
(Lukás 10, 16)." Fakt, ze
katolíci by mali nasledovat
"rozum a vôlu" pápeza,
opakoval Druhy vatikánsky
koncil nie neistymi termínmi
(pozri Lumen Gentium c. 25).
(pokracovanie)