BOH
UTVORIL SVET INTELIGENTNE - VEDA
JE PRETO MOZNÁ
Jeden
z triumfov sv. Tomása
Akvinského bol ten, ze
poukázal na Boha - ako
inteligentnú bytost - ktory
stvoril svet takym spôsobom,
ze clovek (inteligentná
bytost, stvorená na obraz a
podobu Boziu) môze svetu
porozumiet. Boh nestvoril svet
kapriciózne (nestálo,
rozmarne), dajúc
odlisné vlastnosti
rôznym casticiam
rovnakého typu. Namiesto toho
Boh stvoril usporiadany svet,
zalozeny na konkrétnych
poctoch "miery, poctu a váhy"
(Kniha múdrostí
11:20). Schopnost pouzívat
dar rozumu, za úcelom
odhalovania divov Bozieho sveta je
takym istym talentom ako
ktorékolvek iné dary,
ktoré nám dáva.
A jedného dna
predlozíme úcet za to,
ako sme tieto talenty
pouzívali.
Práve
preto Boh stvoril racionálny
svet podla "miery, poctu a
váhy," aby vedci mali moznost
objavovat specifické pravdy o
materiálnom svete. Ak by
pravda nebola dostupná
ludskému rozumu, veda by
nemala ziadny zmysel.
Veda
poskytuje prístup k urcitym
pravdám o svete. Ked vedci
pouzívajú rozum pri
odhalovaní niecoho o
materiálnom svete, to je
akoby im Boh dovolil náhlad
do Jeho plánov, ktoré
pouzil vo svojej kapacite ako Bozsky
Architekt (vyraz sv.
Augustína: De Civitate Dei
ii, 3) pri stvorení sveta.
CIRKEV
A LUDSKY ROZUM
Teória
mladej Zeme prinása do centra
záujmu dôlezitú
otázku, nad ktorou by sa mali
vsetci katolíci zamysliet. A
to, môze si veda a viera
odporovat?
Akokolvek
prekvapivé sa nám to
môze zdat, v skutocnosti
existovali urcití ludia
ktorí verili, ze odpoved na
túto otázku je
áno. Napríklad v
stredoveku muslimsky filozof
Averroes ucil, ze nieco, co je
pravdivé v
nábozenstve, nemusí
byt nevyhnutne pravdivé vo
filozofii. Averroes veril, ze
nábozenská pravda
môze byt filozofickou
nepravdou. Ocividne, Averroes sa
neznepokojoval porusením
princípu neodporovania si.
Sv. Tomás Akvinsky toto
povazoval za útok voci
ludskému rozumu a
práve preto napísal
dlhú rozpravu, aby
konkrétne dokázal, ze
Averroes nemal pravdu. Tomás
preukázal, ze ked sa
odhalí cast pravdy, je jedno,
ci to bola viera alebo ludsky rozum
(vrátane vedy), kto tú
pravdu odhalil.
V
období prvého
Vatikánskeho koncilu bol
materializmus vo vedeckych kruhoch
pevne zakoreneny. Darwinova
evolucná teória sa
rozletela do celého sveta len
niekolko rokov pred samotnym
koncilom. Takze Otcovia koncilu si
boli vedomí potreby podat
jasné ucenie o vztahu medzi
vierou a vedou.
Aby
toto dosiahli, v podstate povysili
Tomásove myslienky o viere a
vede na úroven
autoritatívneho
ucenia.
Toto
ucenie koncilu je doslovne
citované v Katechizme
Katolíckej Cirkvi
(císlo 159): "Hoci viera
presahuje rozum, medzi vierou a
rozumom nikdy nemôze byt
skutocny rozpor: lebo ten isty Boh,
ktory zjavuje tajomstvá a
vlieva vieru, vlozil do
ludského ducha svetlo rozumu.
A Boh nemôze popriet seba
samého ani pravda
nemôze nikdy protirecit
pravde."
Cirkev
vzdala ludskému rozumu na
Prvom vatikánskom koncile
velkú poklonu ucením o
tom, ze sám ludsky rozum
môze objavit
informácie, ktoré
vyjavila aj viera. Napríklad
fakt, ze Boh existuje (Denzinger
1806).
Krátko
po Prvom vatikánskom koncile
v roku 1893 pápez Leo XIII
pokracoval v ucení koncilu vo
veci ludského rozumu a vzdal
kompliment hlavne vedcom. Vo svojej
encyklike Providentissimus Deus
pápez Leo uznal, ze
urcité pravdy o
materiálnom svete môzu
byt vedcami dokázané
ako "nezvratné dôkazy"
(po latinsky: veracibus documentis)
(Denzinger 1947). Pápez Leo
tak velmi respektoval vedeckú
pravdu, ze nástojil na tom,
aby Cirkev bola opatrná vo
svojom ucení a aby nebola v
rozpore s pravdami, ktoré
sú zalozené na
"nezvratnych
dôkazoch."
Je
jasné, ze pápez Leo tu
nemal na mysly tajomné pravdy
ako napr. teóriu
atómovej struktúry.
Táto teória je
rozhodne zalozená na
nezvratnom dôkaze, ale
neprekryva sa s ucením Cirkvi
a nie je pre pápeza Lea tak
dôlezitá. Pápez
mal ocividne na mysli vedecké
pravdy, ktoré sa tak ci onak
vztahujú k obsahu knihy
Genezis 1-11. V poslednych
desatrociach bolo evidentné,
ze moderná astronómia
sa stala oblastou, v ktorej sa sluby
pápeza Lea stali ocividnymi.
A za svojím si aj
stál. Aby Cirkev
nezaostávala za objavmi
modernej astronómie,
zväcsil Vatikánsku
hvezdáren. Kde získal
pápez Leo respekt voci
vedeckym pravdám? Odpoved je
jasne vyslovená v
Providentissimus Deus. Pápez
jednoducho nasledoval urcité
zásady, ktoré boli
polozené pred mnohymi
storociami v spisoch sv.
Augustína a sv. Tomása
Aquinského. Napríklad
v diele Summa Theologiae
Tomás adresoval otázku
knihy Genezis, cize vysvetlenie
Bozieho stvorenia, tymto
spôsobom (otázka 68,
odpoved 1): "Pri diskutovaní
o otázkach tohto druhu treba
vziat na vedomie dve pravidlá
(ako ucí Augustín). Po
prvé: bez váhania sa
pridrzat pravdy obsiahnutej vo Sv.
písme. Po druhé: kedze
Sv. písmo sa dá
vysvetlovat mnohymi spôsobmi,
nemali by sme sa strnulo pridrzat
ziadneho specifického
vysvetlenia, aby niekto
nezískal dojem, ze treba toto
vysvetlenie obhajovat ak by sa s
urcitostou dokázalo, ze nie
je pravdivé. Inak by bolo Sv.
písmo vystavené na
posmech neveriacim a to by im
bránilo na ceste k viere."
Moznost
zosmiesnovania zo strany neveriacich
vázne znepokojovala sv.
Augustína, sv. Tomása
i pápeza Lea.
Zahrnutím princípov
Augustína a Tomása do
encykliky, ich (princípy)
pápez Leo pozdvihol na stupen
autoritatívneho ucenia.
Vysledkom bolo, ze od roku 1893 boli
katolíci viazaní
vázit si pravdy, ktoré
veda svojimi vedeckymi prostriedkami
spoznala a respektovat
poskytnuté
nevyvrátitelné
dôkazy.
ALE
CO S VEDOU, KTORÁ JE
CHYBNÁ?
Nemusíme
pripomínat, ze vedci nie
sú neomylní. Vedci
môzu a aj robia chyby.
Pocetné skupiny vedcov
môzu cas od casu obhajovat
myslienky, ktoré sú
nesprávne. Napríklad,
v 18. storocí
Francúzska akadémia
vied poprela dôkaz, ze
meteority sú objekty,
ktoré padajú z
neba.
Priblízme
sa k nasej dobe. Prípad
Darwinovej evolúcie je dobrym
príkladom. Medzi vedcami
biológie v anglicky
hovoriacom svete existuje velmi
rozsírená mienka, ze
Darwinova evolúcia
(teória, ze pocetné,
nepatrne postupujúce zmeny,
ktoré sa náhodne
prihodia, môzu
zaprícinit vznik novych
druhov zo starych druhov )
stelesnuje absolútnu pravdu o
zivych organizmoch. V skutocnosti
mozno povedat, ze od tzv. "opicieho
pojednávania" v Tennessee v
1920-tich rokoch sa Darwinova
teória stala
najznámejsou vedeckou
teóriou v Amerike.
Zaujímavé je, ze v
inych castiach sveta (Cína,
Francúzsko) sa k Darwinovym
myslienkam nestavajú s takym
respektom, aky nájdeme v
anglosaskej kultúre.
Stále
väcsie mnozstvo vedeckych
dôkazov svedcí o tom,
ze Darwinova evolúcia je
nesprávna. Procesy,
ktoré sú skutocne len
náhodné, nie sú
jednoducho schopné vytvorit
vysoky stupen informacného
obsahu, ktory je prítomny v
zivych organizmoch. Urcité
biologické systémy
nemôzu byt jednoducho
zostavené pocetnymi, nepatrne
postupujúcimi zmenami,
ktoré sa náhodne
vyskytnú. Napríklad,
Michael Behe vo svojej knihe
"Darwinova cierna skrinka" (Darwin's
Black Box) opisuje detaily
systému zrázania sa
krvi a tzv. "vrtulku," ktorá
sa nachádza v urcitej
baktérii a ktorá
nemohla byt zostavená
spôsobom, aky navrhol
Darwin.
(pokracovanie)