|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|
|
(pokracovanie)
I.
- Sväty Jozef vo Svätom
Písme
|
Sväté
Písmo je najpôvodnejsím
zdrojom, aky máme pre stúdium
dôlezitosti a vyznamu
svätého Jozefa
v dejinách spásy. Ucitelsky
úrad Cirkvi, ako vseobecné
a najblizsie pravidlo pravdy,
zakladá lásku
a náboznost
k svätému Jozefovi na
údajoch danych na stránkach
inspirovaného Bozieho slova.
Hovorí nám
Sväté Písmo prílis
vela o svätom Jozefovi?
Merat jeho dôlezitost
poctom slov, ktoré sa na neho
v posvätnom vyprávaní
vztahujú, by bolo
zavádzajúce. Zopár zdanlivo
jednoduchych zmienok, ako sa to casto v Biblii
stáva, nám povie viac, nez co
môzeme pochopit za cely zivot
stúdia a uvazovania. Pravdou je, ze
Biblia nám nepodáva
vycerpávajúci obraz tohto
svätca, ale koniec koncov neobsahuje ani
uceleny zivotopis Jezisa Krista alebo jeho
Matky. Sväté Písmo nám
vsak hovorí vsetko, co potrebujeme vediet
o svätom Jozefovi, ako aj o poslaní,
ktoré mu v zivote Bozieho ludu bolo
zverené.
Nasledujúce body
sú hlavnymi skutocnostami v zivote
svätého Jozefa, ktoré
nám Sväté Písmo
predkladá ako historicky
pravdivé.
1 -
Sväty Jozef bol zenaty
s Máriou, Matkou
Bozou.
Ked sa archanjel Gabriel
zjavil Márii a oznámil jej,
ze sa má stat Matkou Bozou, podla opisu
daného svätym Lukásom, bola
zasnúbená muzovi menom
Jozef" (por. Lk 1:27). Tieto slová textu
sú bezné vo vsetkych modernych
verziách Biblie. Ked znalci Písma
komentujú tento text, varujú
nás, ze slovo
zasnúbená" neznamená
dnes to isté, co znamenalo vtedy.
Dnesné slovo zasnúbenie" je
zaiste v urcitom vztahu k manzelstvu, ale
nie je synonymné s tymto slovom
v Biblii. Biblické slovo
zasnúbenie" sa vztahuje v prvom
rade na vykonanie manzelskej prísahy a az
potom na ceremónie, ktoré
obklopujú sobás.
V prísnom zákonnom zmysle to
teda znamená, ze nasa dvojica
vstúpila do manzelského stavu.
Zasnúbenie v dnesnom vyzname
vyjadruje iba príslub", ze
jedného dna vstúpia do manzelstva,
za podmienky, ze terajsie túzby
a priania dvojice pretrvajú. Nuz
chápat vyraz svätého
Lukása zasnúbenej muzovi
menom Jozef" len v zmysle, ze Mária
mu v tom case bola iba
zasnúbená
(za-slúbená,
pri-slúbená), ze to nebol este
skutocny manzelsky zväzok, by bolo
nespravodlivé vzhladom na pôvodny
text. Sväty Lukás nám
jednoducho hovorí, ze Mária
a Jozef, ked sa Mária stala Matkou
Bozou, boli uz zenatí.
Preco potom sväty
Lukás uzíva slovo
zasnúbená" namiesto slova
vydatá"? Nebolo by jasnejsie
a jednoduchsie pouzit ten druhy
vyraz?
Treba pamätat, ze podla
zidovského zvyku tych cias jestvovali dva
kroky, ktoré viedli k manzelstvu ako
ho dnes chápeme. Najprv si dvojica vo
zvlástnom obrade dala navzájom
manzelsky súhlas . Dnes by sme povedali,
ze urobili manzelskú prísahu
(sobás). Mocou tohoto boli
navzájom spojení ako manzel
a manzelka tak v ociach Bozích,
ako aj pred zákonom. Od tohto casu mali
vsetky práva a vyhody, ktoré
patrili manzelom a manzelkám. Podla
zidovského zákona, ak muz zomrel,
zena sa povazovala za vdovu a mala
nárok na jeho dedicstvo. Ak mu zena bola
neverná, bola by trestaná ako
cudzoloznica; nemohla by sa ani znovu vydat bez
prepústacej listiny.
Druhym krokom bolo
oslávenie manzelstva (sobása),
alebo vystrojenie svadby.
V závislosti na prostriedkoch
dvojice, svadba sa konala tak slávnostne
ako to len bolo mozné. Muz prisiel do jej
domu a vo verejnom sprievode ju odprevadil
do svojho domu. Potom zacali svoj spolocny
zivot.
Tento druhy krok obradu sa
uskutocnil mnoho mesiacov po vzájomnej
manzelskej prísahe. Z tohto
dôvodu sväty Lukás
hovorí, ze boli
zasnúbení" v case
Zvestovania. Vyznam je jasny. V case, ked
sa zjavil anjel, nakolko svadobné obrady
sa este neuskutocnili, nezili spolu ako muz
a zena, ale boli zenatí
v ociach Bozích, lebo si uz vymenili
navzájom manzelsky
súhlas.
Pre modernú mysel,
vzhladom na protireciace si ídey ohladom
daného problému, je velmi
zaujímavá otázka, kolko
rokov mal sväty Jozef v case, ked sa
ozenil s Máriou. Po mnoho
storocí prevládala ídea, ze
Jozef, ked sa zenil, bol starym muzom okolo
osemdesiatky. I dnes v niektorych
nasich kostoloch sú este vzdy sochy
a obrazy, ktoré, zdá sa,
podporujú tento pohlad.
Je zaujímavé
poznamenat, ze najstarsie známe malby,
alebo kusy skulptúr
v katakombách, ukazujú
svätého Jozefa ako mladého
muza, pravdepodobne nie viac ako
dvadsatpätrocného. Tento trend
pokracoval az do stvrtého storocia. Ale
od toho casu az takmer po moderné casy
Máriin manzel je znázornovany ako
muz v pokrocilom veku. To vyvoláva
zaujímavú otázku, preco sa
zrazu Jozef stal v krestanskom umení
osemdesiatnikom. Niet pochybností, ze
zmena bola zavedená úmyselne. Vo
stvrtom storocí bol útok na
vecné panenstvo Panny Márie, nuz
z toho sa následne vyvodzovalo, ze
Jozef bol prirodzenym otcom Jezisa Krista. Toto
prehlásenie bolo váznym
narusením bozského zjavenia
a bolo hned zavrhnuté biskupmi tych
casov. História nám hovorí,
ze bludy zomierajú pomaly a ze po
nich nasleduje obdobie, v ktorom je
nebezpecenstvo, ze sa falosná
náuka znovu objaví. Nuz umelci
tych cias boli presvedcení, ze bolo
neradno znázornovat Jozefa ako
mladého muza z obavy, ze veriaci by si ho
mohli predstavovat ako prirodzeného otca
Jezisa Krista. Zobrazit ho ako velmi
starého muza, domievali sa, bude
najlepsou cestou ako zachovat vieru vo
vecné panenstvo Márie
a Jozefa. Nuz tento trend pokracoval az do
dvadsiateho storocia.
V poslednych desatrociach je
medzi nábozenskymi umelcami zmena
v myslení. Moderní umelci
dávajú prednost zobrazovaniu
Jozefa ako silného
a zivotaplného mladého muza.
Tento zdravy postup, ktory pomohol mysleniu
krestanov, aby odvrhli ako bezcenné
bájky mnohé legendy o svätom
Jozefovi, ktoré sú
obsiahnuté v apokryfnej
literatúre, predovsetkym v Evanjeliu
Pseudo Matúsa a v Evanjaliu o
narodení Panny Márie, je
v súlade s modernou
náukou o Písme .
Presvedcenie, ze Mária
mala okolo pätnást rokov, ked sa
stala Matkou Jezisa Krista, sa znalcami
Písma nasiroko prijíma. Nuz, kto
by si mohol vázne predstavit Boha, ktory
by inspiroval Máriu, aby sa vydala za
muza, ktory mal priblizne osemdesiat rokov? Ako
by jej mohol byt skutocnym spolocníkom?
Ci by nebol skôr ako pradedo?
A dalej, evanjelium nás uistuje, ze
súcasníci Svätej Rodiny si
mysleli, ze Jozef bol prirodzenym Jezisovym
otcom. Ci je pravdepodobné, ze by ludia
prisli k takémuto záveru,
keby Jozef bol uz velmi starym
clovekom?
Na dôvazok, ako mohol
taky stary clovek pracovat ako tesár, aby
zivil svoju zenu a dieta? Mohol by sa
podujat na dalekú cestu spomenutú
v evanjeliu? Ako by mohol ochranovat svoju
rodinu na takejto ceste? Na to, aby sa
zdôraznilo Jozefovo panictvo, nie je
potrebné znázornovat ho ako
vetchého starca, lebo panictvo vyplyva
z cnosti a Bozej milosti a nie
z vysilenosti starého
veku.
Dajme si este otázku,
ci je mozné upresnit jeho vek v case
sobása? Áno, znalci vychodnej
histórie nás uistujú, ze
väcsina zidovskych muzov sa zenila, ked
mali sestnást rokov; málokedy
oddialili manzelstvo za dvadsatstyri rokov.
Jozef sa teda najpravdepodobnejsie zenil, ked
bol blízko pred dvadsiatkou.
(pokracovanie)
|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|
|