|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|

|
(pokracovanie)
II.
- Teologické úvahy o
svätom
Jozefovi
|
2 -
Neposkvrnené pocatie alebo
prenatálne posvätenie
svätého
Jozefa?
Casto povstáva
otázka, ci sväty Jozef, podobne ako
Mária, nebol Bohom privilegovany na to,
aby bol slobodnym od dedicného hriechu od
prvého okamihu svojej existencie. Zaiste,
ak je dôvod domnievat sa, ze Boh udelil
túto milost ktorejkolvek inej dusi okrem
Panny Márie, najlogickejsím -
a jedinym - kto nám prichádza
na mysel, je sväty Jozef. Nabáda
nás k tomu tá skutocnost, ze bol
naozaj zenaty s Matkou Bozou a ze mal
osobitny otcovsky vztah ku Kristovi. Bolo by
mozné vybudovat silny logicky podklad
ukázat, ze pre svätého Jozefa
by bolo vhodné, aby mu takáta
prednost bola udelená.
Nech by bol dôvod
akokolvek naliehajúci, nestací na
to, aby dokázal, ze Boh v skutocnosti aj
udelil tú alebo inú milost
jednotlivému svätcovi. Istotu
môzeme mat iba vtedy, ked je to
zarucené Písmom alebo Ucitelskym
Úradom Cirkvi. Písmo
nehovorí nic o takejto prednosti,
a este dôlezitejsie je, ze Ucitelky
Úrad Cirkvi, zdá sa, jasne
vylúcil túto moznost. V roku
1953 pápez Pius XII. vo svojej encyklike
Fulgens Corona o neposkvrnenom
pocatí Panny Márie hovorí:
Mária obsiahla túto
najjedinecnejsiu prednost, ktorá nikdy
nebola darovaná nikomu inému, lebo
ona bola pozdvihnutá k hodnosti
Matky Bozej."
Medzi teológmi je
súhlas v tom, ze slová Pia
XII. sa majú brat doslovne; vlastne
nás ucia, ze by bolo
unáhlené a priodvázne
pridrziavat sa toho, ze nejaká iná
osoba, bez ohladu na to ako povysená,
bola omilostená touto prednostou.
Úcte k svätému Jozefovi
by sa nepomohlo, ale nesmierne poskodilo, ak by
sa vzdialila od tohto jasného
vyhlásenia Magistéria: Poboznost
k svätému Jozefovi, podobne ako
vsetky ostatné poboznosti, musia byt
zalozené na pravde a nie
prázdnej citovosti.
Sväty Ján
Krstitel bol posväteny v zivote svojej
matky. Ci tu nie je dôvod verit, ze
svätému Jozefovi musela byt
pripísaná podobná prednost?
Niektorí neváhajú odpovedat
súhlasne, ale väcsina
teológov nevidí ziadny
dôvod, ktory by ospravedlnil tento
nárok. Este raz, jediná cesta,
ktorou si môzeme byt istí
o posvätení svätého
Jozefa pred narodením, by bolo skrze
vyslovné tvrdenie Svätého
Písma alebo ucenie Cirkvi. Kedze nadarmo
by sme hladali takéto schválenie
v ktoromkolvek z tychto zdrojov,
jediny rozvázny záver, ku
ktorému prichádzame je, ze Jozef
nebol posväteny, az dokial sa
nenarodil.
Jednoduchym spôsobom
povedané to znamená: Sväty
Jozef sa narodil s dedicnym hriechom na
svojej dusi a nebol ocisteny od jeho skvrny
az do casu svojej obriezky, ako to bolo
v prípade ktoréhokolvek
iného zidovského chlapca
v jeho case.
(pokracovanie)
|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|

|