|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|

|
(pokracovanie)
II.
- Teologické úvahy o
svätom
Jozefovi
|
6 -
Svätost a dôstojnost
svätého
Jozefa
Od 16. storocia je medzi
teológmi vzrastajúci súhlas
ohladom vynimocnej svätosti Jozefa. Dnes je
mozné tvrdit, ze je vseobecnym
ucením Cirkvi, ze Jozef zaujíma
v nebi pre svoju mimoriadnu svätost
celkom zvlástne miesto, ktoré je
druhé v poradí len vzhladom
na miesto, ktoré zaujíma Matka
Bozia.
Vo svojej encyklike Quamquam
pluries, Lev XIII. píse:
Jozef
bol naozaj manzelom Márie
a otcom, ako sa predpokladalo, Jezisa
Krista. Odtial pochádza celá
jeho hodnost, milost, svätost
a sláva
Nemôze byt
ziadna pochybnost, ze viac nez
ktorákolvek iná osoba sa
priblízil k tej vsetko
prevysujúcej hodnosti, ktorou je Matka
Bozia vyvysená daleko nad vsetky
stvorenia
Jozef stojí sám
vo vznesenej hodnosti, pretoze bol Ochrancom
Bozieho Syna z bozského ustanovenia.
(Text prevzaty z Cahiers de
Joséphologie 9 - 1961 - str.
130-131)
V tejto encyklike
pápeza Leva je hodno vsimnút si
niektoré veci: Spomína najprv
mieru svätosti svätého Jozefa.
Normou, ktorá urcovala mnozstvo
milostí, ktoré Jozef prijal, bol
dvojaky úrad, ktory vlastnil, menovite
to, ze bol manzelom Márie a otcom
Jezisa Krista. Milost, ktorú Boh udelil
jeho dusi, odpovedala prevznesenej hodnosti
tychto dvoch úradov. Za druhé je
tu naliehanie pápeza, ze Jozef viac nez
ktorákolvek iná osoba sa
priblízil k Máriinej
svätosti. Mária bola vyvysená
daleko nad vsetky stvorenia - znamená to,
ze pápez ucí, ze Mária je
svätejsia nez samotní anjeli? Tak to
je, a toto bolo vseobecnym ucením
Cirkvi mnohé storocia. Ale, co je
zaujímavejsie vhladom na túto nasu
stúdiu, znamená to, ze Jozef je
tiez vyssie v hodnosti a svätosti
nez anjeli? Lev to nehovorí vyslovne, ale
urcite poskytuje premisu (Pozn. prekl.: Premisa
je filozoficky termín znamenajúci
jeden z predpokladov pre vyvodenie záveru
v úsudku), z ktorej sa takyto
záver môze právoplatne
vyvodit. Pius XI. vo svojom charakteristicky
presnom a jasnom jazyku rozptylil
akúkolvek pochybnost, ktorá by
este vzdy mohla pretrvávat, ked
napísal:
medzi Jozefom
a Bohom nevidíme a nie sme
schopní vidiet nikoho okrem Márie
so svojím bozskym materstvom" (Allocutio
Pia XI. 21. apríla 1926, citované
z Cahiers de Joséphologie 9 - 1961 -
str. 138).
Niektorí, pre
slová Jezisa Krista, ze "Medzi tymi, co
sa narodili zo zeny, nepovstal nik
väcsí ako Ján Krstitel" (Mt
11:11), sa nazdávali, ze Ján
Krstitel prevysil v svätosti Jozefa.
Táto námietka nie je taká
silná, ako by sa zdalo. Ak vezmeme do
úvahy súbezny text
z Lukása (7:28), exegéti
nás uistujú, ze Kristus
nevyhlásil Jána Krstitela za
najsvätejsiu osobu aká kedy zila,
lebo inak by sme museli prijat, ze bol
svätejsí nez Matka Bozia! Jezis
Kristus hovoril o Jánovi Krstitelovi iba
ako o najväcsom z prorokov
Starého Zákona. Hovoril, ze inym
prorokom bolo dané poslanie predpovedat
príchod budúceho Mesiása,
ale Ján bol poslednym z prorokov
a najväcsím zpomedzi vsetkych,
pretoze jemu bolo dané poslanie
ukázat svojím
súcasníkom na
ocakávaného
v nádejách Izraela:
Hla, Baránok
Bozí!"
Hodnost nejakého
svätca sa merá stupnom milosti
a cnosti, akú vlastnil. V tomto
zmysle nie vsetci svätí mali
rovnaké mnozstvo milosti, ale
kazdému bolo dané mnozstvo milosti
podla Bozej vôle", ktorá by
ho uschopnila vykonat urcené mu poslanie.
V prípade Jozefa, skutocnost, ze mu
bolo udelené privilégium zit
v intímnej prítomnosti Jezisa
a Márie, naznacuje prudky rast
v milosti a cnosti, ktoré sa
v jeho zivote museli udiat.
(pokracovanie)
|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|

|