| 
                           
                              
                               
                            | 
                           
                              
                                 
                                    | 
                                       Sv.
                                       Jozef -
                                       Teologické
                                       vovedenie
                                     | 
                                  
                               
                               
                            | 
                           
                                 
                            | 
                        
                     
                      (pokracovanie)
                     
                        
                           | 
                              II.
                              - Teologické úvahy o
                              svätom
                              Jozefovi
                            | 
                        
                     
                      
                     
                     6 -
                     Svätost a dôstojnost
                     svätého
                     Jozefa
                     
                     Od 16. storocia je medzi
                     teológmi vzrastajúci súhlas
                     ohladom vynimocnej svätosti Jozefa. Dnes je
                     mozné tvrdit, ze je vseobecnym
                     ucením Cirkvi, ze Jozef zaujíma
                     v nebi pre svoju mimoriadnu svätost
                     celkom zvlástne miesto, ktoré je
                     druhé v poradí len vzhladom
                     na miesto, ktoré zaujíma Matka
                     Bozia.
                     
                     Vo svojej encyklike Quamquam
                     pluries, Lev XIII. píse:
                     
                     Jozef
                        bol naozaj manzelom Márie
                        a otcom, ako sa predpokladalo, Jezisa
                        Krista. Odtial pochádza celá
                        jeho hodnost, milost, svätost
                        a sláva
 Nemôze byt
                        ziadna pochybnost, ze viac nez
                        ktorákolvek iná osoba sa
                        priblízil k tej vsetko
                        prevysujúcej hodnosti, ktorou je Matka
                        Bozia vyvysená daleko nad vsetky
                        stvorenia
 Jozef stojí sám
                        vo vznesenej hodnosti, pretoze bol Ochrancom
                        Bozieho Syna z bozského ustanovenia.
                        (Text prevzaty z Cahiers de
                        Joséphologie 9 - 1961 - str.
                        130-131)
                     
                     V tejto encyklike
                     pápeza Leva je hodno vsimnút si
                     niektoré veci: Spomína najprv
                     mieru svätosti svätého Jozefa.
                     Normou, ktorá urcovala mnozstvo
                     milostí, ktoré Jozef prijal, bol
                     dvojaky úrad, ktory vlastnil, menovite
                     to, ze bol manzelom Márie a otcom
                     Jezisa Krista. Milost, ktorú Boh udelil
                     jeho dusi, odpovedala prevznesenej hodnosti
                     tychto dvoch úradov. Za druhé je
                     tu naliehanie pápeza, ze Jozef viac nez
                     ktorákolvek iná osoba sa
                     priblízil k Máriinej
                     svätosti. Mária bola vyvysená
                     daleko nad vsetky stvorenia - znamená to,
                     ze pápez ucí, ze Mária je
                     svätejsia nez samotní anjeli? Tak to
                     je, a toto bolo vseobecnym ucením
                     Cirkvi mnohé storocia. Ale, co je
                     zaujímavejsie vhladom na túto nasu
                     stúdiu, znamená to, ze Jozef je
                     tiez vyssie v hodnosti a svätosti
                     nez anjeli? Lev to nehovorí vyslovne, ale
                     urcite poskytuje premisu (Pozn. prekl.: Premisa
                     je filozoficky termín znamenajúci
                     jeden z predpokladov pre vyvodenie záveru
                     v úsudku), z ktorej sa takyto
                     záver môze právoplatne
                     vyvodit. Pius XI. vo svojom charakteristicky
                     presnom a jasnom jazyku rozptylil
                     akúkolvek pochybnost, ktorá by
                     este vzdy mohla pretrvávat, ked
                     napísal: 
medzi Jozefom
                     a Bohom nevidíme a nie sme
                     schopní vidiet nikoho okrem Márie
                     so svojím bozskym materstvom" (Allocutio
                     Pia XI. 21. apríla 1926, citované
                     z Cahiers de Joséphologie 9 - 1961 -
                     str. 138).
                     
                     Niektorí, pre
                     slová Jezisa Krista, ze "Medzi tymi, co
                     sa narodili zo zeny, nepovstal nik
                     väcsí ako Ján Krstitel" (Mt
                     11:11), sa nazdávali, ze Ján
                     Krstitel prevysil v svätosti Jozefa.
                     Táto námietka nie je taká
                     silná, ako by sa zdalo. Ak vezmeme do
                     úvahy súbezny text
                     z Lukása (7:28), exegéti
                     nás uistujú, ze Kristus
                     nevyhlásil Jána Krstitela za
                     najsvätejsiu osobu aká kedy zila,
                     lebo inak by sme museli prijat, ze bol
                     svätejsí nez Matka Bozia! Jezis
                     Kristus hovoril o Jánovi Krstitelovi iba
                     ako o najväcsom z prorokov
                     Starého Zákona. Hovoril, ze inym
                     prorokom bolo dané poslanie predpovedat
                     príchod budúceho Mesiása,
                     ale Ján bol poslednym z prorokov
                     a najväcsím zpomedzi vsetkych,
                     pretoze jemu bolo dané poslanie
                     ukázat svojím
                     súcasníkom na
                     ocakávaného
                     v nádejách Izraela:
                     Hla, Baránok
                     Bozí!"
                     
                     Hodnost nejakého
                     svätca sa merá stupnom milosti
                     a cnosti, akú vlastnil. V tomto
                     zmysle nie vsetci svätí mali
                     rovnaké mnozstvo milosti, ale
                     kazdému bolo dané mnozstvo milosti
                     podla Bozej vôle", ktorá by
                     ho uschopnila vykonat urcené mu poslanie.
                     V prípade Jozefa, skutocnost, ze mu
                     bolo udelené privilégium zit
                     v intímnej prítomnosti Jezisa
                     a Márie, naznacuje prudky rast
                     v milosti a cnosti, ktoré sa
                     v jeho zivote museli udiat.
                     
                     (pokracovanie)
                        
                           
                               
                            | 
                           
                              
                               
                            | 
                           
                              
                                 
                                    | 
                                       Sv.
                                       Jozef -
                                       Teologické
                                       vovedenie
                                     | 
                                  
                               
                               
                            | 
                           
                                 
                            |