|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|

|
(pokracovanie)
I.
- Sväty Jozef vo Svätom
Písme
|
4 -
Sväty Jozef bol clovek
spravodlivy
Sväty Matús
nám hovorí, ze sväty Jozef
bol clovek spravodlivy" (Mt 1:19).
V biblickom jazyku je to clovek, ktory je
ozdobeny vsetkymi cnostami. Matús
zdôraznuje spravodlivost
svätého Jozefa, ked opisuje
pochybnost, ktorá ho mucila, ked sa
ukázalo, ze Mária pocala (por. Mt
1:18-25).
Uz sme videli, ze
Mária a Jozef boli
zosobásení, hoci v case, ked
sa Kristus pocal, nezili spolu. Mária
najpravdepodobnejsie necítila, ze by mala
právo informovat Jozefa o tejto tajomnej
udalosti. No predsa si úzkostlivo zelala,
aby bol informovany, a vedela, ze bude
nesmierne zmäteny, ked sa dozvie o jej
tehotenstve a nebude vediet o jeho
zázracnom pôvode.
Toto je presne to, co sa
stalo. Jozef sa dozvedel, ze jeho manzelka je
s dietatom a vediac, ze on sám
nie je prirodzenym otcom dietata, jeho mysel
bola v stave smrtelného
zmätku.
Ked sa teda Jozef dozvedel o
tehotenstve svojej manzelky, ako sa vysporiadal
s touto skutocnostou? Vari si myslel, ako
si to zopár Otcov Cirkvi predstavovalo,
ze Mária bola znásilnená,
alebo ze spáchala cudzolozstvo? Alebo si
máme unáhlene domyslat, ze
sväty Jozef usúdil, ze Mária
bola zázracne pocala dietata z Bozej
moci? Niektorí navrhujú tretiu
moznost, ze totiz sväty Jozef pripustil, ze
nevie ako sa toto mohlo stat a ze spociatku
nevedel jednoducho, co robit.
Prvá mienka, ze Jozef
si myslel, ze bola neverná, modernym
ucencom nie je prijatelná. Je to
mimoriadne nepravdepodobné, ze by sa
Jozef zaoberal takouto myslienkou. Vedel, ze
Mária je najsvätejsia osoba
akú kedy stretol a bol si vedomy, ze
jeho mladá manzelka je zenou
hlbokého duchovného vhladu
a úplne oddaná vernému
vyplneniu Bozej vôle. Nemôzeme si
nikdy, ani len na okamih predstavit, ze by
pochyboval o jej nevinnosti.
V danej situácii by
bol ovela viac nakloneny druhej mienke: ze
zázracne pocala dieta z Bozej moci.
Bol by ochotny radsej prijat túto moznost
so slepou vierou, nez prechovávat
akúkolvek pochybnost ohladom svojej
manzelky. Avsak nie je pravdepodobné, ze
by prisiel k takémuto záveru.
Zázracné panenské pocatie
bolo neslychané. Takáto udalost by
nikdy nevosla do mysle cloveka bez pomoci
bozského zjavenia.
Takto, vylucovacím
spôsobom, sme prisli k tretej
moznosti: Sväty Jozef bol zarazeny;
jednoducho nevedel, co si má mysliet. Bol
zmäteny.
Kedze Jozef bol presvedceny o
Máriinej nevinnosti, prirodzene, ze
neveril, ze má povinnost obvinit
Máriu pred autoritami, ktoré by ju
boli vzápätí povinné
ukamenovat ako cudzoloznicu. Vsetko jeho
cítenie mu hovorilo, ze Mária je
v pravde a v plnosti viac
dobrá, nez ktorákolvek iná
osoba, ktorú kedy poznal. Predovsetkym,
nechcel byt od nej oddeleny. Srdce má
svoje dôvody, povedal Pascal; má
dôvody, ako to vieme z ucenia
mystikov, ktoré nemôzu byt vzdy
sformulované v pojmoch. A ak by
toto malo byt kedykolvek pravdou, nuz bolo to
pravdivé o citoch, ktoré Jozef
zakúsal, ked chcel vziat Máriu za
svoju manzelku. Velkí mystickí
spisovatelia opísali stav duse,
ktorá cíti" opustenost
Bohom, hoci velmi dobre vie
prostredníctvom temného
svetla viery", ze to tak nie je.
V prípade svätého
Jozefa, to co zakúsal, by sa velmi lahko
mohlo jednat o mysticky (tajomny) zápas,
v ktorom jeho najhlbsie cítenia
a pocity mu hovorili, ze sa nikdy nesmie
vzdat Márie, zatialco rozum (v
neprítomnosti akéhokolvek
jasného zjavenia zhora) mu predstavoval,
ze je vo svedomí povinny (úsudok
praktického intelektu, ktory nie je
neomylny bez osobitného zjavenia) urobit
to, coho sa najviac hrozil - menovite, byt
navzdy odlúceny od
Márie.
Isteze sa modlil o svetlo.
A cakal. A Boh odpovedal na jeho
vieru: Zjavil sa mu vo sne Pánov
anjel a povedal: Jozef, syn Dávidov,
neboj sa prijat Máriu, svoju manzelku,
lebo to, co sa v nej pocalo, je
z Ducha Svätého" (Mt
1:20).
Lahko si môzeme
predstavit radost, ktorá naplnila jeho
srdce. Rozhodol sa urobit co najskôr
slávnostnú oslavu manzelstva. Ked
uvazoval o slovách anjela, zdalo sa, ze
je vzdy viac a viac dôvodov na
stastie a radost, nakolko anjelove
slová znamenali, ze Mária bude
navzdy jeho, a tiez znamenali, ze,
spôsobom, ktory je tazko ulozit do slov,
Dieta mu nie je úplne cudzincom, ale
akosi je jeho Synom.
V tejto rozprave
svätého Matúsa, povedali by
sme v dnesnej reci, povstalo
prvotriedné nedorozumenie medzi Jozefom
a Máriou, medzi manzelom
a manzelkou. A je obdivuhodné,
akú muznost Jozef prejavuje v snahe
prekonat nedorozumenie podla svetla rozumu
i viery. Rozpolteny medzi citmi
lásky k Márii a k
Boziemu zákonu, ako ho poznával
svetlom svedomia, bol pripraveny nasledovat len
svetlo Bozej vôle, ktoré mal. On,
tak ako Abrahám pred ním, bol
pripraveny obetovat to, co mu bolo najdrahsie na
svete; ale v príhodnom case Boh
zasiahol (ako vzdy) aby napomohol slabosti
sluzobníka.
Tak ako bol Abrahám
pre naznacenú (jasne prejavenú)
Boziu vôlu prichystany obetovat
Izáka, ktory mu bol zo vsetkych
najdrahsí, tak podobne bol Jozef
ustarosteny s odpovedou na Boziu
vôlu, ako ju rozumel v case svojich
pochybností. To nebola teoretická
otázka, ale skutocná
bytostná skúska, ktorú
Jozef, clovek spravodlivy",
podstúpil.
Pripomenme si, ze Jozef bol v
tom case pravdepodobne len pred svojou
dvadsiatkou, a to poskytuje hojne svetla na
zmienku Písma o jeho spravodlivosti.
Nielenze sa pokúsal urobit, co bolo
spravodlivé a správne, ale
táto jeho snaha bola pohynaná jeho
vnútornou dobrotou, jeho celozivotnou
velkodusnou vernostou Bozej vôli. Iba
clovek otvoreny Bozej svätosti mohol
zápasit s tym problémom tak,
ako to robil Jozef. Len takyto muz mohol byt
pokúsany urobit chybu, ktorú on
urobil, menovite, ze sa sám podcenil,
lebo bol presvedceny, ze toto bolá
práve tá vec, ktorú od neho
Boh ziadal. Bezny mladík - alebo
v danom prípade bezny clovek - by
bol skôr pokúsany podcenit Boha ako
seba samého.
Láska, ktorú
Abrahám prechovával k svojmu
Bohu, bola dokázaná jeho ochotou
obetovat Izáka; a Boh ho odmenil
tym, ze ho urobil otcom mnohych".
Abrahámov potomok, Jozef, bol odmeneny
este hojnejsie pre nesebeckost a cistotu
svojej lásky. Slovami anjela mu bolo
povedané, ze si má vziat
Máriu za manzelku a ze bude
prinajmenej urcitym spôsobom otcom
Vykupitela a v dôsledku toho
duchovnym otcom, v omnoho hlbsom zmysle ako
Abrahám, Bozieho ludu tu na
zemi.
(pokracovanie)
|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|

|