|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|

|
(pokracovanie)
I.
- Sväty Jozef vo Svätom
Písme
|
3 -
Sväty Jozef uplatnoval otcovské
práva nad dietatom
Jezisom.
Pánov anjel sa zjavil
Jozefovi a povedal: Jozef, syn
Dávidov, neboj sa prijat Máriu,
svoju manzelku, lebo to, co sa v nej
pocalo, je z Ducha Svätého.
Porodí syna a dás mu meno
Jezis; lebo on vyslobodí svoj lud
z hriechov" (Mt 1:20-21). Jozef je teda
uisteny, ze je to jeho právo
a povinnost dat meno Dietatu
narodenému jeho manzelke.
Pomenovanie dietata sa podla
zidovskej mentality povazovalo za
osobitné právo otca. Bolo
uplatnením otcovskej autority. A tak
osem dní po Jeho narodení, pri
prílezitosti obriezky, nachádzame
Jozefa predsedat obradu (hoci
najpravdepodobnejsie on nevykonal obriezku),
a ako to nariadil, dieta bolo
nazvané Jezis. Tento obrad urobil Krista
clenom vyvoleného ludu, dedicom vsetkych
prislúbení, ktoré boli
predpovedané prorokmi. V tom istom
okamihu prijal tiez svojich zákonnych
predchodcov a stal sa clenom Dávidovskej
dynastie. Vlastne obidvaja, Mária
i Jozef, boli potomkami Dávidovho
domu, ale skrze Jozefa Kristus prijal titul Syn
Dávidov, podla ktorého mal byt
Mesiás poznany.
V evanjeliách
sú aj iné náznaky o
vodcovstve, ktoré sväty Jozef dal
svojej rodine, ked sa staral o svoju zenu
a dieta. Po návsteve Mudrcov Herodes
striehol na zivot Dietata a anjel sa zjavil
Jozefovi: Po ich odchode sa Jozefovi vo
sne zjavil Pánov anjel a povedal:
Vstan, vezmi so sebou dieta i jeho matku,
ujdi do Egypta a zostan tam, kym ti
nedám vediet" (Mt 2:13). Konal ako
ochranny otec Nemluvnata, bezpecne ho viedol do
Egypta, kde bol bezpecny pred diabolskym
úmyslom Herodesa. Ked král Herodes
bol mrtvy, anjel sa opät zjavil Jozefovi
ako hlave Svätej Rodiny a povedal mu:
Vstan, vezmi so sebou dieta i jeho
matku a chod do izraelskej krajiny" (Mt
2:19-20). Anjel sa mu zjavil poslednykrát
a povedal mu, aby siel spät do Galiley
a Jozef zobral svoju rodinu spät do
Nazareta (por. Mt 2:22-23). Jezis bol poslusny
Jozefovi ako otcovi: Potom sa s nimi
vrátil do Nazareta a bol im
poslusny" (Lk 2:51).
Sväty Jozef mal autoritu
nad Jezisom len preto, lebo to bola vôla
Bozia. Je samozrejmé, ze právo
autority sa môze uplatnovat iba nad
osobou, a kedze Kristus je bozská
Osoba, nikto nemôze mat ziadnu autoritu
nad ním. Autorita, ktorú
vykonával Jozef, bola daná Bohom,
pretoze Kristus si zvolil byt podriadeny svojmu
pozemskému otcovi, ktory bol tienom
Jeho nebeského Otca". Ak Jezisovo
pokorné podriadenie sa dáva
nám príklad povinného
podriadenia sa právoplatne ustanovenej
autorite, slúzi tiez na zdôraznenie
dôstojnosti toho, koho
poslúchal.
Jozefova autorita nad Jezisom
nám umoznuje vojst trochu hlbsie do
vnútornej svätyne duse
pozemského otca Jezisa Krista
a manzela Márie. Nebolo pre neho
cosi prirodzené zdráhat sa
vykonávat túto autoritu?
Neodtahoval sa vydávat
právoplatné príkazy? Nie je
lahké predstavit si, ze sa zdráhal
riadit tych, ktorí mu boli
nadriadení vo svätosti
a dobrote? V dusi Jozefa toto vlastne
nespôsobovalo tazkosti; plne si
uvedomoval, ze prikazuje mocou autority
darovanej Bohom a túto autoritu
vykonával len z lásky
k Bohu a pre dobro tych, ktorí
boli zverení jeho vedeniu.
Z vykonu Jozefovej moci nad
Jezisom a Máriou je lahké
postúpit k dalsej otázke: Vedel
sväty Jozef, ze Kristus je druhá
Osoba Najsvätejsej Trojice? Podobnú
otázku casto prednásajú
teológovia ohladom Preblahoslavenej Panny
Márie: Vedela, ze jej Dieta je
jednorodeny Syn Boha Otca, od casu zvestovania?
Je pravdou, ze evanjeliá nie sú
ohladom tychto otázok také
jasné ako by sme ich chceli mat. Ale
predsa nám dávajú
urcité náznaky, ktoré
sú mimoriadne
nápomocné.
Predovsetkym, zdá sa,
je tu narastajúca zhoda medzi
exegétmi v tom, ze Mária podla
vsetkého nepoznala od momentu Vtelenia
opravdivú totoznost svojho
bozského Syna. Jozef, prirodzene, by mal
mensiu vedomost, nez tá, ktorá by
sa pripísala Márii. Ked sväty
Lukás, ktory pre skomponovanie svojho
vyprávania o vcasnom zivote Jezisa
Krista musel mat pomoc pre informáciu od
Panny Márie, opisuje scénu
Pána Jezisa v chráme, ked mal
dvanást rokov, cituje slová Krista
svojim rodicom": Nevedeli ste, ze
mám byt tam, kde ide o môjho Otca?"
A v dalsej vete pokracuje slovami:
Ale oni (jeho rodicia) nepochopili slovo,
ktoré im hovoril" (Lk 2:49-50).
Zdá sa, ze sväty Lukás
nám hovorí, ze Mária
a Jozef nerozumeli vysvetlenie dané
Kristom; ale ich nedostatok pochopenia by bolo
tazké pripustit, ak by uz vedeli, ze
Kristus je Druhá Osoba Najsvätejsej
Trojice. Dalej, sotva je mozné
predpokladat, ze sväty Lukás tu
hovorí o náhlom soku, ktoré
tieto slová spôsobili Márii
a Jozefovi, akoby momentálne zabudli
na jeho totoznost. Zdá sa, ze
Lukás hovorí o skutocnosti, ze
dovtedy este plne nevedeli o Jeho bozskosti
a preto slovami, ktoré im povedal,
boli udivení. A konecne,
Lukás spomína ako jeho matka
zachovávala vsetky slová vo svojom
srdci" (Lk 2:51), ako keby rozjímala dlhy
cas nad tymito slovami, prv nez uvidela,
v narastajúcom svetle svojho Syna,
skutocny vyznam, ktory obsahovali.
Je pravdou, ze vzdy sú
moderní exegéti, ktorí sa
drzia toho, ze Mária vedela od casu
Zvestovania, ze jej Syn bol vpravde Syn
Bozí, ale zdá sa, ze ich argumenty
nie sú celkom
presvedcivé.
Ak predpokladáme, ze
Mária a Jozef nevedeli o bozskej
prirodzenosti ich Syna, je ovela lahsie
chápat vcasny zivot Svätej Rodiny.
Jezis, ktory sa vzmáhal
v múdrosti, veku a v oblube
u Boha i u ludí" (Lk 2:52),
musel im toto tajomstvo vyjavit vo vhodnom case.
V case prvého Jezisovho
zázraku v Káne Galilejskej si
vsímame tón Máriinej
dôvery, ked prikazuje obsluhujúcim:
Urobte vsetko, co vám povie" (Jn
2:5). V tom case uz plne chápala.
Hoci nám to evanjelium nehovorí,
môzeme predpokladat, ze Kristus sa
Jozefovi plne zjavil este pred jeho
smrtou.
(pokracovanie)
|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|

|