|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|

|
(pokracovanie)
II.
- Teologické úvahy o
svätom
Jozefovi
|
4 -
Otcovstvo svätého
Jozefa
Prirodzene, ze
najcennejsím titulom, ktory sväty
patriarcha dostal, je prednost volat sa
Jezisovym otcom, co vyplyva z toho, ze bol
manzelom Máriinym. Ked táto
svätá dvojica uzavrela manzelstvo,
nemali ziadnu ídeu, ze bude
pozehnané takouto plodnostou, ze
blahovolnou Bozou prozretelnostou bude
riadené na prijatie Bozieho Syna,
Vykupitela a Spasitela sveta.
Obidvaja, Mária aj
Jozef boli rodicmi Dietata, ale rozlicnym
spôsobom. Mária sa zázracnym
zásahom Svätého Ducha stala
Jeho Matkou v plnom zmysle tohto slova.
Bola naozaj Matkou Boha, Vykupitela, pretoze Ho
zaodiala telom zo svojej vlastnej materskej
podstaty. Kvôli jej fyzickému
materstvu, medzi Máriou a Kristom
bol ustanoveny metafyzicky vztah, mocou
ktorého mohla povedat, ze On je jej
dietatom a naopak, On mohol povedat o
Márii: naozaj toto je Moja Matka. Zo
vsetkych Bozích stvorení ziadne
nie je v intímnejsom vztahu ku
Kristovi ako Jeho Matka.
Obidvoje, tak Jozefovo
otcovstvo ako aj Máriino materstvo,
sú dôsledkom
zázracného Bozieho zásahu.
Bozské Materstvo je jedinecné
v celej histórii. Co je
jedinecné a odlisné ohladom
Jozefovho otcovstva stane sa jasnym az potom,
ked pouvazujeme o nasledujúcich bodoch:
(a) vseobecny pojem otcovstva;
(b) falosné druhy otcovstva
pripisované Jozefovi; (c) opis jeho
otcovstva, ktory je najlepsie
v súlade s ucením
Zjavenia.
a) Vseobecny pojem
otcovstva
Otcovstvo vo vlastvom zmysle
sa uskutocní fyzickym splodením,
pri ktorom je zivot vitálne preneseny
otcom na svoje dieta. Tento typ otcovstva je
otcovstvom v beznom zmysle a je
mozné ho opísat ako fyzické
a prirodzené otcovstvo. Vztah, ktory
povstáva medzi otcom, ktory
prenása zivot, a dietatom,
ktoré tento zivot prijíma, je
trvaly a nerozlucny. Ked sa raz tento vztah
ustanoví, trvá v case
i vo vecnosti.
Otcovstvo ustanovuje dva
odlisné zväzky. Prvy, vytvoreny
plodiacim úkonom, sa môze nazyvat
fyzicky, nakolko otec na sformovanie tela svojho
syna sprostredkúva nieco zo svojej
vlastnej fyzickej podstaty. Otcovstvo vsak
dáva vznik vztahu este vyssej
a vznesenejsej povahy, ktory je
najvznesenejsou stránkou ludského
otcovstva, menovite duchovnému
zväzku ludskej náklonnosti ci
affektivity. Sinibaldi píse:
Nemalo by zmysel cenit si
otcovstvo, ak nie pre vybornost morálneho
zväzku, ktorého je prirodzenym
princípom, a to práve tak ako aj
kvôli fyzickému zväzku. Ak by
fyzicky zväzok mohol existovat sám
osebe oddelene od morálneho zväzku,
ludské otcovstvo by nebolo vyssie od
toho, ktoré je u nerozumného
zvierata. Na druhej strane, ak by morálny
zväzok mohol existovat bez
fyzického, sám by postacoval pre
opravdivé otcovstvo, pretoze je
krajsí, dokonalejsí
a vznesenejsí. Srdce môze
doplnit fyzicky zväzok a vytvorit iny
uzsí vztah ako je ten, ktory
vychádza z prirodzeného
poriadku otcovstva.
Cloveka voláme otcom
v nevlastnom zmysle, ked adoptuje dieta,
ktoré nie je ovocím jeho
vlastného manzelstva a zahrnie to
dieta vsetkou tou láskou,
náklonnostou a vyhodami,
ktoré by dal dietatu, keby bolo jeho
prirodzenym synom. V tychto
prípadoch povstáva silny, osobny
zväzok náklonnosti, o ktorom sa
môze hovorit ako o opravdivom, ale
nevlastnom type otcovstva. Nie sú
neznáme prípady, ked otec
v morálnom poriadku sa cíti
byt blizsie k adoptovanému dietatu,
ako k svojmu vlastnému telu
a krvi.
b) Falosné druhy
otcovstva pripisované svätému
Jozefovi
Prehlasovat, ze Jozef bol
fyzickym otcom Jezisa Krista v prirodzenom
a vlastnom zmysle slova by bolo v
protirecení s ucením pokladu
viery. Viera Cirkvi je v slovách
Apostolského vyznanie viery
vyjadrená jasne takto:
Verím
v Jezisa Krista,
jeho jediného Syna, násho
Pána, ktory sa pocal z Ducha
Svätého, narodil sa
z Márie panny." Tí,
ktorí popierajú nadprirodzeny
poriadok sa drzia mienky, ze Jozef bol
prirodzenym otcom Jezisa Krista. Nechybali ani
zbozní autori, ktorí bez zloby,
skôr pre zvelicovanú
a prehánanú lásku
k svätému Jozefovi, rozmyslali
o moznosti, ze Duch Sväty zázracne
a bez porusenia Máriinho
a Jozefovho panenstva vzal trochu zo
zivého Jozefovho semena, aby
spôsobil Kristovo pocatie. Toto by urobilo
z Jozefa otca vo fyzickom, hoci panickom
spôsobe. Cirkev takúto
spekuláciu oznacila za mienku bez
akéhokolvek základu; a na
dôvazok, v protive s tym, co
neustále ucí viera. Preto
prehlasovat Jozefovo otcovstvo v akomkolvek
zmysle ako fyzické je vázny odklon
od zdravej teológie a ucenia
Cirkvi.
Kedze vôbec
nespolupôsobil vo fyzickom zmysle,
Jozefovo otcovstvo môze byt iba
v morálnom poriadku. To
pozitívne zahrnuje, ze bol pohynany
láskou a velkodusnostou, aby sa
staral o Jezisa, a negatívne to
vylucuje moznost telesného splodenia. Ale
toto, ako to uvidíme, len nedokonale
zobrazuje situáciu.
c) Jozefovo otcovstvo je
jedinecné -
unikátne
V celej ludskej
histórii nebolo takého druhu
otcovstva, ktoré by bolo totozné
s Jozefovym. Preco je to tak? V zivote
svätého Jozefa sa stala udalost,
ktorá sa nikdy predtym nestala, ani sa
nikdy nestane inému zenatému
muzovi. Táto úzasná udalost
zahrnuje: (1) ze vsemohúci Boh
zázracne uschopnil jeho manzelku panensky
pocat a porodit syna; (2) dieta, o
ktoré ide, bolo Vtelené Bozie
Slovo; (3) toto vsetko sa skrze osobitné
zámery Bozej prozretelnosti stalo takym
spôsobom, ze dieta nebolo cudzincom
svätému Jozefovi, ale ovocím
jeho vlastného manzelstva; (4)
a konecne, Jozefovi, tym istym Bozím
ustanovením, boli voci tomuto Dietatu
v opravdivom zmysle darované
práva a povinnosti
otcovstva.
Bolo by omylom robit
záver, ze to, co odlisuje Jozefovo
otcovstvo od vsetkych foriem ludského
adoptívneho otcovstva, je skutocnost, ze
dieta, o ktoré ide, je bozské.
Toto prílisné zjednodusenie by
úplne minulo ciel.
Co je tiez jedinecné
v tomto prípade, je skutocnost, ze
to, aby manzelstvo Márie a Jozefa
prijalo Bozieho Syna do tohto sveta, bolo
nariadené Bohom. Ovocím manzelstva
tejto svätej dvojice bolo vtelené
Bozie Slovo. Kristus nebol cudzincom ich
manzelstvu. Celkom iné je to
v prípade bezného
ludského adoptívneho rodicovstva.
Vyslovne ide o to, ze adoptované dieta,
ktorému boli dané práva
patriace prirodzenému dietatu, je
cudzincom pre manzelstvo tej dvojice v tom
zmysle, ze ich manzelstvo nebolo riadené
na prijatie a starostlivost o to
dieta.
Keby sa to vôbec
niekedy malo stat, ze by Boh zázracne
a panensky urobil plodnou manzelku muza
kvôli tomu práve, ze je s nou
zenaty, ten muz by bol otcom toho dietata tym
jedinecnym spôsobom, akym je Jozef otcom
Jezisa Krista. Boh by mu nemohol podla
spravodlivosti upriet otcovské
práva k plodu lona jeho
manzelky.
Nuz práve tak, ako sa
Mária stala Matkou Bozou, nie z
vôle muza, ale z Boha" (Jn 1:13), tak
ani Jozef nedostal svoje otcovstvo ku Kristovi
inak ako z vôle Boha. Mária
spolupracovala ovela blizsie
a intímnejsie pri Vtelení ako
Jozef, takze je nielen morálne Matkou
Bozou, ale aj fyzicky. Jej materstvo je
dokonalé v kazdom zmysle tohto
slova. Jozefovo otcovstvo nemá dokonalost
fyzického otcovstva, ale nesmierne
presahuje akúkolvek formu ludského
adoptívneho otcovstva.
Ako je mozné, ze sa
Jozef stal Jezisovym otcom
v opísanom zmysle bez jeho vedomia
alebo súhlasu? Okrem toho, je tu
neustála viera Cirkvi, ze on
i Mária súhlasili zostat ako
panna a panic. Nezahrnuje v sebe
táto skutocnost rozhodnutie nemat ziadne
deti?
Na tieto námietky je
mozno lahko odpovedat. Ked sa Mária
a Jozef vzali, hoci
s rozhodnutím zdrziavat sa pouzitia
sexuálnych privilégií
manzelstva, vstúpili do manzelstva
s myslienkou zasvätenia sa jeden
druhému z lásky k Bohu.
Boli úplne "otvorení" pre
zámery Bozej vôle, hoci v tom
case nevedeli, co tá Vôla
zahrnovala. V princípe je
nepodstatné, ci rozumeli do poslednych
podrobností, co Boh od nich ziada;
stacilo, ze sa odovzdali bez vynimky Jeho
nevyslovytelnym zámerom. Ich povolanie
k manzelstvu nebolo súkromnym
povolaním, povolaním, ktoré
sa dotykalo iba ich; bolo to povolanie,
ktoré malo ovplyvnit celé
spolocenstvo ludskej rodiny. Jediná vec,
ktorou si podla vsetkého boli istí
vo svojich srdciach, bola, ze Boh ich
volá k manzelstvu a ze
majú zit panensky zivot; rozhodli sa zit
svoj manzelsky zivot podla Bozej
blahovôle. Tento postoj mysle a srdca
bol najdôlezitejsou vecou v onom
okamihu. Dovtedy nemali ziadnu predstavu o tom,
aké velké veci má Boh pre
nich v zásobe.
Snád maly
príklad môze osvetlit túto
zálezitost. Pomyslite na rodicov
svätej Terézie z Lisieux, alebo
na rodicov svätého Tomása
Akvinského v case ich sobása.
Urcite nemali ziadnu predstavu o tom, ze sa im
narodí dieta, ktoré bude
jedného dna kanonizovanym svätym
a bude mat na milióny dusí
taky prenikavy duchovny vplyv. V den svojho
sobása sa jednoducho rozhodli nasledovat
svoje povolanie v manzelskom stave
a dat svoje manzelstvo do sluzieb
a dobrej vôle svojho
Stvoritela.
Takto to bolo
s Máriou a Jozefom. Len
s ubiehajúcim casom zacali
chápat ako sa ich manzelstvo malo stat
najuprednostnenejsím manzelstvom vsetkych
cias, lebo, ako prehlasuje sväty
Augustín: Sväty Duch dal
bozské Dieta im obidvom."
Najrozhodujúcejsí
a najdôlezitejsí Bozí
zásah do ludskej histórie sa
uskutocnil v zázracnom plode ich
manzelstva.
Ktory titul je
najlepsí, aby sme ním vyjadrili
jedinecné otcovstvo svätého
Jozefa? Jestvuje celé mnozstvo
oznacení, ktoré veriaci
a duchovní spisovatelia pouzili, ako
napríklad zákonné
otcovstvo, predpokladané,
získané, zástupné
nebeského Otca, alebo panické.
Väcsina z tychto titulov vyjadruje len
ciastocny pohlad na skutocnost. Pater Francis
Filas, S.J., najväcsí zo
zijúcich americkych jozefológov,
spolu s mnozstvom inych autorov,
uprednostnuje titul: Jozef, Panicky otec Jezisa
Krista. Volbu titulu zdôvodnuje tymito
slovami.
Zdá sa, ze vyraz
"Panicky otec" sa priblizuje poziadavkám
primeraného vyjadrenia, pretoze je
krátky, vylucny a jasny, - alebo,
azda by sme mali povedat, je taky jasny, ako
bude kedykolvek ktorykolvek iny vyraz vzhladom
na otcovsky vztah, ktory tak úplne
presahuje vsetky bezné prípady.
Vonkajskovo vzaté, "Panicky otec" sa
odporúca slovami svätého
Augustína. Z vnútornej
stránky veci, podla svojho vyznamu, tym,
ze otcovstvo nazyva panenskym, tak ohranicuje
vyznam slova "otec", ze bez akejkolvek
pochybnosti vylucuje kazdy vztah
fyzického plodenia. Na druhej strane,
zmienkou panického otcovstva sa
naznacuje, ze isty druh otcovstva tu je. Nakolko
fyzické otcovstvo je
vylúcené slovom "panické",
zdá sa, ze logickym záverom
sú práva a povinnosti
otcovstva v mravnom poriadku.
Trochu neskôr
v tej istej knihe P. Filas
pokracuje:
Teraz
co sa tyka uplatnenia tohto princípu
"panickému otcovi". Sv. Jozef je
Jezisovym otcom natolko, nakolko ako panicky
muz môze byt otcom Jezisa Krista -
a ked toto hovoríme, máme
presne tú stárocnú
myslienku, ze totiz Jozef bol otcom
v kazdom ohlade, vyluciac jedine
fyzické plodenie! Adoptívny
otec, ktorého syn je vonkajsí
jemu a jeho manzelstvu, nevlastní
otcovstvo takym spôsobom ako je toto.
Opis sedí iba pre vztah
svätého Jozefa, v ktorom
Kristus bol opravdivym synom podla
morálneho poriadku a nebol mu
vonkajskovy. Tento svätec by nemohol
dostat takéto otcovstvo, ak nie skrze
skutocnost, ze Jezis sa narodil
z Jozefovej manzelky. Ziadny iny zdroj
nie je mozny; manzelstvo bolo kanálom
rodicovstva svätého Jozefa.
(Filas, op. cit., p. 333-335)
(pokracovanie)
|
|
Sv.
Jozef -
Teologické
vovedenie
|
|

|