![](../_pict/_05_left_delta.gif)
|
2
|
Odpoved
Jehovovym
svedkom
|
|
![](../_pict/_05_right_delta.gif)
|
(pokracovanie)
II.
UCENIE JEHOVOVYCH
SVEDKOV
Povedzme
si hned na zaciatku, ze nie je lahké
predstavit ho, lebo je rozptylené v
mnozstve publikácií a je vsetkym
inym, len nie organickou a presne vymedzenou
náukou. Naopak, vzdy sa vyvíja
podla casu a okolností. Spolu s
niektorymi pravdami obsahuje zmes inych, len
divnych, protireciacich, ba dokonca smiesnych
tvrdení, a tiez ozajstné bludy,
ktoré sú v priamom protiklade s
katolíckou náukou.
Scasti
sú JS ovládnutí
posadnutostou satana, ktorí podla nich
vládne vo svete prostredníctvom
politiky, obchodu a nábozenstiev,
zvlást toho katolíckeho a
protestantského. Okrem toho sú
presvedcení, ze koniec sveta je
bezprostredne blízky: Za krátky
cas Jehova znicí tento "zly systém
vecí", t. j. státy, vlády,
nábozenstvá a vsetkych
ludí, ktorí sa nestali veriacimi
Jehovovymi svedkami.
Nemôzeme
tu odpovedat na vsetky ich tvrdenia. Pozrime si
aspon tie, ktoré viac protirecia nasej
viere a správnemu vysvetlovaniu Biblie.
Ani nemáme priestor pre citovanie ich
pramenov. Kto by sa chcel informovat do hlbky,
potreboval by cítat niektorú z
tolkych kníh, ktoré
demaskujú omyly Jehovovych svedkov. Hla,
aspon niektoré, na podklade ktorych
sú napísané tiez tieto
strany:
G.
Bibini, Risposta ai Testimoni di Geova (Elle Di
Ci, Leumann 1981,str. 238), G. Grocetti, I
Testimoni di Geova a confronto con la vera
Biblia (Ancora, Milano 1985, str. 184), P. A.
Gramaglia, Perche non sono d accordo con i
Testimoni di Geova (Ed. Pieme, Roma 1984, str.
192, prehojne dokumentované.
1.
Biblia
JS
tvrdia, ze ich náuka je zalozená
vylucne na Biblii. Odmietajú teda uz v
princípe Tradíciu zijúcu v
Cirkvi (liturgiu, ucenie Otcov, myslienky
teológov v priebehu storocí...),
ktorá naopak je s Bibliou paralelnym
pramenom pravdy.
A
potom, aká je ich Biblia? Tá
pôvodná, napísaná
hebrejsky a grécky? Alebo nejaky jej
preklad urobeny vedcami specializovanymi v
problematike? Nie, Biblia, ktorú
vám ponúkajú, je preklad z
anglictiny. Jej titul je napr. Preklad
nového sveta Svätého
písma. Podla anglickej verzie z roku 1961
s vernym porovnaním s antickymi textami
hebrejskymi a gréckymi (Brooklyn 1967).
Teda preklad prekladu s titulom dost podivnym.
Nielen náhodou, ale úmyselne
falsovaná vo viacerych bodoch (T.
Contecchio, Biblická nevieryhodnost
Jehovovych svedkov, predstavuje viac ako sto
príkladov!), aby bolo vidno, ze
títo nehladajú pravdu
zjavenú Bohom, ale podporu svojich
teórií a vedome ignorujú
stúdia skúsenejsích
biblistov, ci uz katolíckych alebo
protestantskych.
Okrem
toho JS majú metódu úplne
nevedeckú a protireciacu pre
vysvetlovanie Biblie. Doposial podporujú
zásadu, ktorá je tiez
zamietnutá od vsetkych vedcov, ze
Písmo sväté sa má
vysvetlovat doslovne, vrátane
císel a údajov, ktoré
obsahuje. Uzívajú ju predovsetkym
pre knihu proroka Daniela a pre Apokalypsu, a to
bez toho, aby si uvedomili, ze tieto knihy
uzívajú symbolickú rec a je
velkym omylom chciet ich chápat doslovne,
ako by chceli podávat presné
informácie. A potom, protireciac si,
utiekajú sa k symbolickému
vysvetlovaniu, ktoré doslovne
kricí proti ich teóriam. Dalej,
vsetky vedecké objavy, ktoré
sú v kontraste s ich doslovnym
vysvetlovaním (napr. vek zeme,
pôvod zivota a cloveka) sú
odvrhnuté ako satanské a
bohorúhavé.
V
skutocnosti JS sú vyucovaní
predovsetkym periodikom "Strázna veza",
ktoré je prakticky jedinym pramenom ich
pravdy. Je to vrtkavá pravda, ak uz
Rutheford protirecil vysvetleniam Russela a
potom Knorr tym Ruthefordovym..
Jeden
fakt je isty; velké mnozstvo Jehovovyvh
svedkov má biednu prípravu tak
vzdelanostnú ako aj biblickú.
Vedia citovat jeden tucet fráz
vytrhnutych z kontextu, aby k nim mohli povedat
to, co chcú. Hlásajú, ze
kazdy musí cítat a vysvetlovat
Bibliu súkromne, ale v skutocnosti
dávajú svoje
vysvetlenie.
Odpovedáme,
ze cestnejsia a istejsia metóda je
studovat Písmo z originálov alebo
prekladu, ktory je urobeny
odborníkmi.
Okrem
toho je potrebné zaobstarat dobré
vysvetlivky, ktoré pomáhajú
chápat Bozie Slovo a urobit ho normou
zivota. V obchode je ich mozno dostat pre
kazdú úroven vzdelania.
2.
Najsvätejsia Trojica
JS
odmietajú Boha v troch osobách.
Hovoria, ze by to boli traja bohovia, zvysok
pohanstva. Vskutku, - hovoria - Sv. písmo
o tom vôbec nic nehovorí. Jezis
Kristus nie je Bohom a Sväty Duch je len
"aktívnou Bozou silou".
Áno,
odpovedá katolícka
teológia, v Starom zákone
tajomstvo Najsv. Trojice zostáva v tieni
a v Novom vyraz "Najsv. Trojica" bol utvoreny
neskôr katolíckou teológiou
na konci druhého storocia, ked sa proti
nej zacali hadit bludy.
Na
zhrnutie sa môze povedat, ze v Novom
zákone Otec, Syn a Duch Sväty
vychádzajú najavo ako osoby jasne
rozlísené a vsetky tri so
zásahmi a cinnostou, ktoré
prislúchajú jedine Bohu. Tri
Osoby, ale len jedna prirodzenost, jeden
Boh.
Dôkazy
nechybajú. Stací spomenút
Jezisov krst. Prví traja evanjelisti
dosvedcujú, ze po nom Sväty
Duchzostúpil na Jezisa ako holubica a
bolo pocut z neba hlas; "Ty si môj
milovany Syn, v Tebe mám
zalúbenie" (Mk 1,10n; Mt 3,16n; Lk
3,21n). Hla tu sú tri bozské
osoby: Otec, Syn, v ktorom má
zalúbenie a Sväty Duch v podobe
holubice.
Formula
krstu zobratá z Matúsa vyjadruje
trinitárnu vieru prvotnej Cirkvi: "Chodte
teda, ucte vsetky národy a krstite ich v
mene Otca i Syna i Ducha Svätého"
(Mt 28, 19).
Sv.
Pavol uzatvára svoj druhy list korintskym
krestanom slovami: "Milost Pána Jezisa
Krista a láska Bozia i spolocenstvo
Svätého Ducha nech je s vami
vsetkymi" (2 Kor. 13:13). Dnes sa tento pozdrav
opakuje na zaciatku sv. omse ako velmi
jasná trinitárna
formula.
O
Jezisovi Kristovi, Bohu, budeme hovorit hned po
tomto. Co sa tyka Sv. Ducha, je pravdou, ze v
Starom zákone vyraz "Duch Jahveho"
znací silu, ktorou je Boh cinny. Dar,
ktory sa sprostredkuje scasti jednotlivym
osobám (králom, prorokom, atd),
ale v Novom zákone jasne urcuje
bozskú Osobu, odlísenú od
Otca i od Syna. K uz citovanym úryvkom
pripojme jeden zo Skutkov apostolov (Sk 5:3n).
Peter vycíta Ananiásovi, ze sa
pokúsal "luhat Duchu Svätému"
a hovorí mu: "Neluhal si ludom, ale
Bohu," co sa rovná tvrdeniu, ze
Sväty Duch je Boh.
A
sv. Ján reprodukuje Jezisove
prísluby: "Sväty Duch naucí
vás vsetko (14:26) zvestuje vám co
má príst (16:13) a zostane so
svojimi naveky (14:16), práve tak, ako
Jezis (Mt 28, 20), t. j. ako Boh." Jezis Kristus
zjavil teda jasne tajomstvo Trojice. A ze sa
potom jedná len o jediného Boha,
to potvrdzuje rovnako jasne: "Ja a Otec sme
jedno" (Jn 10:30., 14:9). A krst sa udeluje v
mene jediného Boha v troch
osobách. (vid Mt 28, 19).
Zaiste,
je to pre nás nepreniknutelné
tajomstvo, lebo celkom prevysuje schopnosti
násho rozumu. Ale veríme v neho,
pretoze je zjavené od Boha, ktory je
absolútnou pravdou. Avsak pokúsme
sa urcitym spôsobom to vysvetlit: Ak je
Boh podstatnou láskou (1 Jn 4:8),
nemôze byt osamoteny, pretoze v tom
prípade by nemal koho milovat.
(pokracovanie)
![](../_pict/_05_left_delta.gif)
|
2
|
Odpoved
Jehovovym
svedkom
|
|
![](../_pict/_05_right_delta.gif)
|