R

33

V

HOME

OTÁZKY 1 >>> xx

CLÁNKY

REDEMPTORISTI-CSSR

Z DIEL SV. ALFONZA

Ikona Matky Ustavicnej Pomoci

Môj prvy katechizmus

MODLITBY

Iné NASE linky

Iné LINKY pre Vás

Základné informácie o nasej stránke

E-MAIL

33

8
Adventista a katolík

Odpoved na námietky adventistov

DIALÓG

Ahoj, Adam!

Na tvoj dopis z januára Ti, ako vidís, odpovedám az teraz. Zacal som písat síce hned, trvalo mi to asi tri az styri mesiace, ale odvtedy mi to vsetko uz niekolko mesiacov lezí na stole - vzdy na ociach. Teraz sa k tomu konecne dostávam a neviem, kolko casu este ubehne, kym to vsetko prepísem a dopísem. Dnes je 21. júla. Ale to nie je podstatné, to len na vysvetlenie.

Tymto listom chcem teda pokracovat v nasom dialógu.

Najprv vsak, ak dovolís (a aj keby si nedovolil, nic to nepomôze, lebo uz to písem), chcem sa zamysliet nad slovom „dialóg" a tak ulavit svojej chorobe uvazovat. Zaiste mi to prepácis, ved je to nasa spolocná „choroba".

 

Teda DIALÓG !

 

Ak rozoberieme vec slovne, slovo „dialóg" sa skladá z dvoch slov: DIA - cez, skrz a LOGOS - slovo. Z tejto slovnej definície môzeme vychádzat k obsahovej, ktorá by mohla znamenat: dorozumiet sa skrze slovo; svoje poznanie skutocnosti odovzdat tomu druhému prostred-níctvom slova; vymenit si svoje vnútorné svety skrze slovo,…

A to posledné asi najlepsie vyjadruje aj ciel dialógu.

Preco?

Pretoze iba spolocne prezívaná skutocnost môze cloveka urobit stastnym.

Preco „iba spolocne"?

Neviem preco. Je to jednoducho tak. Je to jav.

Dieta na pieskovisku sa rozplace, ked zrazu zistí, ze je tam samo. Lebo ak niet osoby, s ktorou by prezívalo svoju hru, vsetky hracky sú bezcenné.

Ide sanitka so zapnutym majákom. Dieta trhá matku, aby sa tam tiez pozrela, ale ona má svoje starosti. Sanitka presla a dieta celé zronené hovorí: „Ty si nevidela!".

Vari by to dieta videlo viac, keby sa aj matka pozrela?

Nie.

Preco teda to dieta potrebovalo k radosti, aby túto skutocnost s ním prezívala este aj iná osoba?

Nie je to inak ani u dospelych, hoci títo skôr zakryvajú svoje hnutia. Komu sa napríklad chce íst na dovolenku samému? Radost z dovolenky nezávisí ani tak od toho, v akom peknom prostredí ju prezívame, ako skôr od toho s kym ju prezívame. A ak sme nieco pekné videli, sme smutní, ak to nemáme komu porozprávat, cize nemáme to s kym prezit. A naopak, aj trpké chvíle násho zivota sa nám premenia na radost, ked nás v nich niekto chápe, niekto ich s nami spolocne prezíva.

I najfantastickejsie prírodné scenérie bez „TY" sú nudné, i najbanálnejsie veci s „TY" sú fantastické.

To je tajomstvo osoby!

Spolocné prezívanie jednej skutocnosti dvoma osobami rovná sa radost.

Ako zaujímavo sa z tohto pohladu javí tajomstvo Najsvätejsej Trojice! Tri Osoby prezívajú jednu skutocnost svojej bozskej bytosti a to tak dokonale, ze táto je vlastná vsetkym trom Osobám. A kedze táto skutocnost je absolútna (teda je Bohom), aj ich blazenost z jej prezívania je absolútna. Tri Osoby, ale iba jeden Boh.

Toto je teda cielom dialógu: dospiet k spolocnému prezívaniu nejakej skutocnosti (v nasom prípade Bohom zjavenych skutocností). A hoci nase poznanie tu na zemi je ohranicené, a z toho vyplyvajúca radost je tiez konecná, predsa je predobrazom, ale i podmienkou tej radosti, ktorá nás caká v spolocenstve troch bozskych Osôb.

Na ceste za tymto cielom sú vsak nebezpecenstvá, úskalia. Co je treba na ceste dialógu, aby dve osoby videli rovnako skutocnost? Lebo len to, co sa vidí rovnako, môze sa spolocne prezívat.

V dialógu musí byt najprv pravdivost! A to z oboch strán. Kto by chcel druhému odovzdat to, co sám nevidí, tam by nebolo co spolocne prezívat. Tam by dialóg nemal zmysel.

Ak sa podmienka pravdivosti splní, môzu tu byt dalsie problémy, ktoré vyplyvajú z nasledujúceho.

Nosnym prostriedkom nehmotnej myslienky (pojmu) je fyzické slovo. Je to vsak prostriedok znacne nedokonaly.

Preco?

Lebo zmyslami vnímatelnych vecí (skutocností) je velké mnozstvno (klas, nozík, teplo, hviezdy, vôna…) a este viac bytostí (bytí) je mimo dosahu zmyslov (atóm, röntgenové ziarenie, láska, stastie, viera, anjel, Boh…, ale dnes i Cicero, Alexander Velky…).

Kazdá skutocnost, pri jej spoznaní, zanechá v mysli cloveka „odtlacok", „obraz" - pojem. A ked clovek premysla, vtedy to jeho premyslanie je „rozprávaním" pre seba samého priamo prostredníctvom tychto pojmov (obrazov). Ked sa vsak clovek s tym, co spoznal, chce s niekym podelit, vzniká tazkost. Tazkost preto, lebo sa nemôze s druhym porozprávat priamo prostredníctvom tychto pojmov. Ak chce, aby druhému vznikla v mysli tá istá predstava, ktorú má on, nemôze mu ju tam „vliat". Musí svoju predstavu oznacit fyzickym (vtelenym - ci uz zvukovym, písanym, znakovym) slovom, ktoré ten druhy môze zmyslami zachytit a tak skrze slovo (dia-logos) nepriamo môze spoznat obraz tej istej skutocnosti.

Slov je vsak ovela menej ako pojmov a preto sme nútení oznacovat jednym slovom viac pojmov. A toto je prícinou mnohych nedorozumení, podozrievaní, nedôvery… Pouzívame totiz niekedy rovnaké slová, ale kazdy si pod nimi môzeme predstavit nieco iné.

Kazdy vyrastáme vo viac-menej odlisnych prostrediach, co má za následok, ze casto tie isté slová majú pre nás odlisny vyznam, ba nezriedka i celkom odlisny, hoci hovoríme tym istym spisovnym jazykom. Ujednotit sa, co kto pod ktorym slovom myslí, je nelahká práca. Je to úskalie niekedy takmer neprekonatelné. Napadlo ma, Adam, ze je to hádam najtazsia práca na svete: vyjasnit si pojmy. Avsak na nic iné nás Pán Boh nedal na svet, nez iba aby sme hladali Pravdu. A On hovorí: „Kto hladá, nájde." Ked pri kazdej tazkej práci, teda pri tejto zvlást je clovek pokúsany k netrpezlivosti. Neraz sa totiz dostane do situácie, kde si povie:

Alebo si nerozumieme preto, ze i pri najlepsej vôli, hoci pouzívame tie najlepsie slová, predstavujeme si pod nimi, ci aspon pod niektorymi, iné pojmy, alebo ten druhy nemá záujem o dialóg, nie je úprimny.

V beznom zivote sa obycajne predpokladá, ze ten druhy nie je úprimny. Hoci mnohokrát je tento predpoklad správny, predsa neraz je aj mylny. V tomto prípade by sme neprávom urobili z niekoho luhára, cím by sme ho obrali o cest a tym o najväcsí majetok, ktory clovek môze vlastnit. Stali by sme sa vlastne zlodejmi.

Pytam sa, kedy môzeme brat do úvahy neúprimnost partnera v dialógu?

Tvrdím, ze iba vtedy, ked o tom máme morálnu istotu.

A istotu môzeme mat iba vtedy, ked v reci toho druhého je jasné protirecenie. Také jasné, ako je nám jasné, ze dva a dva nie sú tri. V ostatnych prípadoch je predpoklad neúprimnosti len viac alebo menej pravdepodobny. Avsak v tak váznej veci, ako je cest cloveka, nemôzeme sa spoliehat na pravdepodobnost.

Teda, Adam, v tomo vidím jedno úskalie. Druhé úskalie súvisí s prvym, - ako nakoniec vsetko so vsetkym - ale má svoju osobitost.

I ked sa debata mnohokrát zacne v dobrom duchu, postupne sa zahniezduje nedôvera a podrázdenost a to práve preto, ze sa nám zdá byt velmi pravdepodobny predpoklad neúprimnosti. Zdá sa nám, ze ten druhy nás neberie vázne a chce nás len zosmiesnit.

A toto je to úskalie!

Jeho názov je: Irónia. Po slovensky asi najlepsie: Ustipacnost.

Teoreticky by tu nebol problém, pretoze irónia a láska k blíznemu sa nezrovnávajú, ale v praxi to nie je také jednoduché rozoznat. Ak sa totiz pri dialógu z nespráv-neho názoru vyvodí prakticky záver, tento sám osebe casto vyznie komicky, ironicky, bez toho, aby tu bol úmysel z niekoho si utahovat. Preto som presvedceny, ze je nemozné absolútne sa vyhnút v dialógu ironickej forme, ktorá najrychlejsie a najjasnejsie vie poukázat na chybu. A keby sme sa o to predsa pokúsali, myslím, ze by sme museli drvivú väcsinu problémov obíst mlcaním, alebo hovorit len velmi zdaleka a tym aj velmi nejasne, aby azda nase argumenty nevyzneli ako irónia a ten druhy ich nevzal ako útok proti vlastnej osobe. Ale v tom prípade by vlastne dialóg nebol mozny. Lebo kto viac miluje svoje „ja" ako pravdu, ten bude kazdy argument proti svojmu názoru povazovat za iróniu, to znamená za útok na vlastnú osobu, a teda kazdá debata ho nahnevá. Vidíme napríklad u farizejov, ako pukali zlostou po dialógoch s Jezisom. A on urcite s nimi nehovoril s úmyslom popudzovat ich.

Z tohto hladiska, Adam, mienim Ti aj ja písat. Nechcem sa teda len zdaleka a jemne dotykat problémov, aby som tym neskomplikoval, nezahmlil to, co chcem povedat, ale z druhej strany chcem co najviac odstránit tie miesta, kde ironická forma nie je potrebná alebo jej hroty sú prílis ostré. Úmysel mám, ale ako sa mi to podarí, neviem. Verím vsak, ze más dobrú vôlu. A aj túto úvahu o dialógu Ti písem nie preto, ze by som u Teba predpokladal vsetky tieto chyby, ale preto, aby som vyjasnil svoje stanovisko a nakolko je mozné predisiel nedorozumeniam.

 

Podme teda k veci !!

(pokracovanie)
8
Adventista a katolík

1 - Úvodná strana
2 - Prv nez otocís list - SRDCE ZRODU
3 - CENTRÁLNY PILIER ADVENTISTOV
4 - VYDANIE TEJTO KNIHY
5 - Z DEJÍN ADVENTISTOV
6 - FARBA TEJTO KNIHY
7 - Námietky adventistov proti katolíckej Cirkvi (Vyjadrené jednym z nich)
8 - Odpoved na námietky adventistov - DIALÓG !
9 - Desat Bozích prikázaní a v rámci nich zvlást - SOBOTA
10 - Poradie soboty a prikázanie lásky - I.
11 - Poradie soboty a prikázanie lásky - II. - Desatoro ako také. - Prirodzeny a pozitívny mravny zákon. - Viera a mravy nie je celkom jedno a to isté.
12. - Autorita a dôvod na zmenu dna
13. - Autorita a poslanie.
14. - Hriesnost Cirkvi?
15. - Svätost Cirkvi
16. - SOLA SCRIPTURA? - Jedine Písmo?
17. - Predmetom viery sú TAJOMSTVÁ a nie Desat Bozich prikázaní.
18. "TELEGRAFICKÉ" ODPOVEDE
19. Dalsie námietky adventistov
OTÁZKA OSPRAVEDLNENIA A SPASENIA - ZÁSLUHY A SPÁSA
20. DEDICNY HRIECH
21. TAJOMSTVO BOHOCLOVEKA
22. KRISTOVO MYSTICKÉ TELO
23. SKUTKY A PRAVÁ VIERA
24. NASA JEDNOTA V KRISTOVI
25. PROTIRECENIE A TAJOMSTVO
26. POJEM TAJOMSTVA
27. ZÁSLUHY A SPÁSA - CO NA TO BIBLIA?
STRUCNE ZHRNUTIE
28. Sobota
29. Nedela
30. Cisté a necisté jedlá
31. Maly roh

HOME - Spät na »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Spät k ZOZNAMU CLÁNKOV