(pokracovanie)
Odpoved
na námietky
adventistov
|
SOLA
SCRIPTURA? - JEDINE PÍSMO?
Pozrime sa teda teraz, co
hovorí samotné Písmo o
sebe, ci sa ono povazuje za bezprostredné
pravidlo, podla ktorého by si mal clovek
sám urcovat, co a ako má
verit.
Prvá vec, ktorú
rozhodne tvrdís, je, ze Jezis vyslovne
kazdému prikazuje cítat
Písmo a tak sa dopatrávat
pravdy:
Príkaz
Pána Jezisa Skúmajte
Písma
" platí pre
kazdého cloveka a nie len pre knazov.
Pozrel som sa teda do
Písma, ale nic také som nenasiel,
ale nasiel som:
Skúmate
Písma, lebo si myslíte, ze v
nich máte vecny zivot, a práve
ony svedcia o mne.
Jn
5: 39
Vo Svätom Písme,
ktoré si mi daroval, je to
takto:
Ved
spytuj(e)te písma, ze v nich
máte vecny zivot, a ony sú to,
ktoré svedcia o mne.
l.
c.
Teda i v nasom i vo vasom
Písme je oznamovací a nie
rozkazovací spôsob.
Oznamovací spôsob jasne vyplyva aj
zo zmyslu vety. A i keby duch adventismu v
novsom preklade vásho Písma toto
e", ktoré teraz tu vidím v
zátvorke, vynechal a urobil z toho
rozkazovací spôsob, ani tak by nic
nevyriesil, pretoze Jezis tieto slová
adresuje zákonníkom a farizejom,
co vyplyva z predchádzajúceho 33.
versa, lebo oni vyslali poslov k Jánovi
(por. Jn
1:19).
Jednoduchy lud,
zástup",
necíta Písmo, lebo obycajne ani
nevie cítat, ale pocúva, ked ho
cítajú a vykladajú
zákonníci.
Zástup
mu odvrával: My sme poculi zo
Zákona, ze Mesiás ostane
naveky."
Jn
12:34
Teda poculi" a
nie cítali".
Ako inác by mohli
platit dalsie Jezisove slová?:
Zákonníci
a farizeji zasadli na Mojzisov stolec. Preto
robte a zachovávajte vsetko, co
vám povedia, ale podla ich skutkov
nerobte: lebo hovoria a
nekonajú.
Mt
23:2-3
Tu sa ta, Adam, môzem
opytat: Ak podla Teba Stary Zákon este
vzdy platí, ako to, ze poslúchas
adventistickú hierarchiu a nie zidovskych
rabínov? Ja ich neposlúcham, lebo
viem, ze ich autorita skoncila pri poslednej
veceri, ked Jezis ustanovil Novú Zmluvu a
s nou i Petrov Stolec. Ked
starozákonná hierarchia má
takú váznost, o co väcsiu
má mat novozákonná! Ved
naco iné by to Pán Jezis hovoril
pred svojím koncom, ak nie s ohladom na
nu.
Dalej píses a
podciarkujes:
Písmo
a len Písmo je zvrchovanym
kritériom pravdy.
Ale Písmo
hovorí:
Cirkev
(je)
stlp a opora pravdy.
1
Tim 3:15
Komu mám teda verit,
Tebe, alebo Písmu?
Dalej, Adam, pozerás
sa na vec pod zornym uhlom XX. storocia a i
tento uhol este zuzujes len na nase pomery.
Rozsír vsak svoj pohlad na celych
dvetisíc rokov a na vsetky krajiny a tam
uplatni svoj názor jedine
Písmo"!
Obstojí?
Ved taky masovy alfabetizmus,
ze totiz ludia vedia cítat, je javom len
najposlednejsích storocí (ak nie
storocia). Napríklad pred
príchodom Cyrila a Metoda Slovania nemali
vôbec ziadne písmo, a nie to este,
aby vedeli cítat. Ale ani v
súcasnosti situácia nie je
ruzová. V Etiópii je
napríklad 40 percent analfabetov, v Indii
vyse 90 percent. Preco sírite svoju vieru
v Tretom svete", a nie len tam, pomocou
obrazov a filmov? Preco tymto analfabetom
nedáte do ruky Bibliu a nepoviete im:
Tu más, cítaj!"?
Preco od tychto ludí ziadate, aby najprv
uverili vasim ucitelom?
Nazdávam sa, ze asi
preto, lebo nevedia cítat.
Vidís, Adam,
stací taky banálny argument, aby
som nemusel dalej uz nic písat. Ale ked
som uz v tom, chcel by som obraz", ktory
vidia moje oci", dokreslit do konca. Mozno
ze s pomocou Bozou ho aj Ty tak uvidís.
Pokracujme !
Pozrime sa, ci vasa zásada Sola
Scriptura" by mohla platit aspon u tych,
ktorí vedia cítat!
1) Más
originál Písma? Ty
osobne!
Odpoviem za Teba:
nemás. Lebo originál bol len
jeden, ten sa odpisoval a odpisy sa dalej
odpisovali, vlastne samé sa
neprepisovali, ale ludia ich prepisovali a zase
iní ludia ich prekladali, az nakoniec
jeden exemplár Biblie sa dostal Tebe do
ruky. Len neviem, ako by sa Ti ten
exemplár dostal do ruky, nebyt uvedenej
tradície (trado" -
podávam").
2) Cítas
Písmo v pôvodnom jazyku
(hebrejcine, aramej-cine alebo v
gréctine)?
Más vysokú
skolu a preto Ti nemusím velmi
vysvetlo-vat, ze preklady z reci do reci sa
nerobia mechanicky, dosadením slova za
slovo, lebo velmi casto by takto vysli nezmysly,
ale ze pri vybere slov sa musí
vychádzat z celkového
(správneho) zmyslu. Teda nestací,
aby prekladatel poznal rec, ale musí
chápat aj vec, ktorú
prekladá.
Ty si sa teda spolahol na
adventistickych ucitelov. Uveril si im, ze oni
sami majú vo veci jasno a ze Ti
Písmo bezchybne, cize neomylne,
vykladajú. Uz preklad Písma je
totiz jeho vyklad.
3) Odkial vies,
ktoré knihy patria k Písmu, ze ich
autorom je Duch Sväty a ze sú teda
neomylné???
Ja vidím len dve
moznosti: Nakolko si nebol osobne ani s
Pánom Jezisom (vtedy vlastne
novozákonné knihy neboli este
napísané), ani s apostolmi, alebo
si si to sám urcil, alebo Ti to povedali
iní.
a) Ak si si Ty sám
urcil, ktoré knihy z tolkych
státisícov, ktoré na svete
existujú, sú neomylné a k
tomu este i cely ich obsah, kazdé slovo a
ciarka, nutne to znamená, ze i Ty si v
tejto veci neomylny. Znamená to, ze Ty
dokázes neomylne rozoznat pravdu od lzi.
Znamená to, ze Ty dokázes medzi
tolkou spústou kníh, ktoré
casto o sebe tvrdia, ze majú v sebe
zivotnú pravdu, nájst tie
pravé a k tomu este urcit, ze tam ani
slovo, ani len ciarka nie je proti pravde. Cize
na svete je o jedného pápeza viac.
b)Ak Ti to povedali
iní, Adam, preco si sa nad tym
nepohorsil? A nielen tu, lebo vo vsetkych troch
prípadoch a aj v prípade
analfabetizmu ide o podanie - - tradíciu.
Tu Ti scasti vysvetlujem katolícky pojem
tradície, ktory ta tolko pohorsuje. Preco
ta vsak nepohorsuje tradícia u
adventistov, to neviem.
Na záver tychto
myslienok sa ta pytam Tvojimi vlastnymi
slovami:
V
otázke svojho spasenia sa spoliehas na
druhych ludí?
Raz dávali v
televízii seriál v
súvislosti s kníhtlacou.
Zapamätal som si, ze v dobe pred jej
zavedením (r. 1436) jedna kniha mala
takú cenu, ako vsetky domy v jednej
ulici. Keby sme teda pripustili, ze vsetci ludia
vedia a vedeli cítat, museli by sme este
pripustit, ze vsetci ovládajú tri
biblické reci, majú
prestudované vsetky súvisiace
otázky historické,
filozofické, filologické,
prírodopisné,
kultúrne
a ze, aspon po XV.
storocie, vsetci veriaci boli boháci. Zo
Sola Scriptura" by teda vyplyvalo, ze
Jezis urobil sírenie krestanstva
závislym na múdrosti a bohatstve.
Preco vsak potom hovorí:
Zvelebujem
ta, Otce, Pán neba i zeme, ze si tieto
veci skryl pred múdrymi a rozumnymi a
zjavil si ich malickym.
Mt
11:25
lebo
ma pomazal, aby som hlásal evanjelium
chudobnym.
Lk
4:18
A je tu este jedna
komplikácia. Ide o to, ze
Sväté Písmo je jednoducho
velmi tazko dostat (pozn. za komunizmu), na
mnohych miestach sveta je ho chronicky
nedostatok. Teda vidís, ze z hladiska
Sola Scriptura" sa hromadí
komplikácia na komplikáciu a
katolícku náuku, ze viera
ludí sa riadi v prvom rade ucitelskym
úradom Cirkvi, nie a nie odvysvetlit.
Viera totiz naozaj závisí od
hlásania a nie od cítania
(por. Rim
10:17).
Zivy ucitelsky úrad sa
vie prispôsobit posluchácom, ich
mentalite, reci, chápavosti
Toto
Písmo nedokáze. Boh je nás
Otec a preto sa nemohol nepostarat o to, aby
blahozvest bola prístupná pre
kazdého cloveka vsetkych cias. A postaral
sa o to práve zivym ucitelskym
úradom Cirkvi:
Chodte
a ucte!",
Kto
vás poslúcha, mna
poslúcha",
Ked
zachovávali moje slová,
budú zachovávat aj
vase".
Ako to, Adam, ze ta ani tolko
argumentov nevie presvedcit? Ja sa
nazdávam, ze viem preco. Pretoze si este
viac presvedceny o jednej pravde, ktorá
vsak nie je v Písme. Píses
mi:
(Písmo
Sväté) ktoré nie je clovek
- ktoré sa nemení
Toto je jeden z Tvojich
neochvejnych" bodov, okolo ktorého
riadis svoje myslienky. Si si isty, ze clovek je
prílis labilnym elementom na to, aby
mohol hodnoverne prenásat pravdu z
pokolenia na pokolenie. Co je vsak
napísané, to je
neotrasitelné.
Littera scripta manet"
- Napísaná litera
ostáva" (písmo nepopustí).
Toho sa Ty pevne drzís. A zaiste
väcsina by s Tebou teraz súhlasila,
i katolíci, keby neverili, ze:
Co
je svetu bláznivé, to si
vyvolil Boh, aby zahanbil múdrych, a
co je svetu slabé, vyvolil si Boh, aby
zahanbil silnych; co je svetu
neurodzené a cím pohrda, to si
vyvolil Boh, ba aj to, coho niet, aby zmaril
to, co je, aby sa pred Bohom nik
nevystatoval.
1Kor
1:27,29
Ako lepsie môze Boh
vyskúsat tvoju poslusnost a pokoru, ak
nie tym, ze Ti prikáze nieco
bláznivé", nieco, co je na
prvy pohlad proti rozumu? Vtedy osvedci svoju
vieru v Boziu moc! Alebo neverís, ze Boh
má moc skrze labilnych" ludí
podat Ti neomylne svoju náuku?
Balámov prípad zo Starého
Zákona ta mozno presvedcí
(4.
Mojzisova ci Nm 22-24, Júdov list
11).
(pokracovanie)