(pokracovanie)
Odpoved
na námietky
adventistov
|
HRIESNOST
CIRKVI?
A ako si mozno, Adam,
pamätás, argument, ktory si mi
nakoniec najviac predkladal, s ktorym sme
koncili, na ktorom sme si prestali
rozumiet" (ak nechcem povedat:
dôverovat), bol hriesnost
katolíckej Cirkvi. Aj teraz, po deviatich
rokoch mi píses:
S
katolíkmi, jednoduchymi clenmi, sa
casto stretávam a ovocie"
daného stavu pozorujem kazdy den. A
znova Ti opakujem: Falosné
nábozenstvo plodí falosny
zivot."
A na inom mieste mi
píses:
a
nevidís dôsledky (ovocie) tohto
stavu v minulosti i v súcasnosti. A
Pán Jezis povedal, ze strom poznat po
ovocí
Co ja na to?
Nuz, musím sa Ti
priznat a vlastne aj ospravedlnit, ze som dost
dlho vsetkych, ktorí vzdy vytahovali
tento argument proti katolíckej Cirkvi,
pokladal za ludí zlej vôle. Ale
spoznal som, ze som tento problém
podcenoval. Teraz viem, ze nie kazdy, kto tymto
argumentuje je celkom bez dobrej vôle,
pretoze uznávam, ze hriesnost nás
katolíkov je velkou prekázkou na
ceste ku katolíckej Cirkvi. Zaiste aj na
katolíkov, a predovsetkym na
katolíkov, sa vztahujú
slová Ducha Svätého,
ktoré napísal Apostol svojim
bratom:
pre vás sa pohania
rúhajú Boziemu menu.
Rim
2:24
Toto je vsak iba jedna
stránka veci.
Ale zostanme teraz pri
nej!
Ak za kritérium
pravosti Cirkvi - a teda aj nábozenstva,
ktoré ona hlása - pokladás
bezhriesnost jej clenov, potom ziadna cirkev nie
je pravá pretoze:
vsetci
zhresili
Rim
5:12
Ak
hovoríme, ze nemáme hriech,
klameme sami seba a nie je v nás
pravda.
1
Jn 1:8
Ak
hovoríme, ze sme nezhresili, jeho
robíme luhárom a nie je v
nás jeho slovo.
1
Jn 1:10
Predpokladám, Adam, ze
i keby som Ti tieto argumenty neuviedol, nikdy
by ta nenapadlo tvrdit, ze advetisti sú
bez hriechu.
Ale potom ani
adventistická cirkev nie je pravá,
lebo aj jej clenovia hresia.
Áno, viem, je tu este
druhá moznost. Ba vlastne je tu uz iba
druhá moznost: ze sa totiz
pokladáte za mensich hriesnikov, ako
sú katolíci. Ale ci
nevyzerá v tomto prípade
vás postoj potom tak, ako toho cloveka,
ktory sa - aspon podla mna dobromyselne, lebo i
sám som sa uz pri takomto postoji
nachytal" - modlil:
Boze,
dakujem ti, ze nie som ako
tento
Lk
18:11
A myslím, ze vies
dobre, ako ten clovek pred Bohom obstál.
Ci pre vás neplatia
slová Jezisa Krista:
Nesúdte
a nebudete súdení. Neodsudzujte
a nebudete odsúdení!
Lk
6:37
Nuz ale, keby neplatili, nech
adventisti prví hodia do katolíkov
kamen"
(Jn 8:7).
Alebo, ze by bola
mozná este tretia nemozná moznost?
Prepác, Adam, za tento krkolomny zvrat,
ale pouzil som ho len preto, lebo ak chces
povedat, ze sa nepokladáte za
mensích hriesnikov, ako sú
katolíci, tak potom nechápem, co
si chcel tym povedat, ked poukazujes na
hriesnost katolíkov?
Este sa trochu
vrátim!
Ak pravost hlásania
závisí od toho, kolko clenovia
tej-ktorej cirkvi hresia, potom kazdá
cirkev by musela - podla Tvojho ponímania
- hlásat bludy, a to viac alebo menej,
pretoze v kazdej clenovia hresia. Ci nie? Ved,
ak to podla Teba platí o
katolíkoch, preco by to nemalo platit aj
o adventistoch?
Jezis povedal: Naucte
ich zachovávat vsetko, co som vám
prikázal!". Ale kto ta môze naucit
vsetko", ked by pravost hlásania
mala závisiet od bezhriesnosti?!
Tu práve osvedci svoju
vieru, ci verís, ze Boh má moc
podat Ti neomylne svoju náuku skrze
omylnych ludí!
Dalej, je podstatny rozdiel,
ci ukazujeme ludom do blata alebo ci im
ukazujeme do svetla. Ukazovat do blata, to po
prvé nikoho nepovzbudí, po
druhé ponizuje toho, o ktorom
hovoríme, a za tretie, a najhorsie, ze
skodíme sami sebe, pretoze sa
oberáme o Boziu pomoc, lebo je
napísané:
Boh
pysnym odporuje, ale pokornym dáva
milost!" (1Pt 5:5)
Pretoze láska
nemyslí
na zlé" (1 Kor
13:5), nechcem tu ani ja
pocítat so zlomyselnostou, so zlou
vôlou, ale predpokladám
neuvedomenie si veci.
Vec sa totiz má tak,
ze ak rybár chce, aby ryba zhltla
hácik, obalí ho chutnym - aspon
pre rybu - cervom. Ak chce zly duch, aby clovek
zjedol jeho hácik", obalí ho
tym, co clovekovi najviac chutí a to je
velkost. Ukazuje mu na hriechy inych:
Pozri, akych hriechov sa tento
dopústa! Ty také nerobís."
- Jednoduchy trik, ale velmi úcinny!
- Naozaj, ja taky nie som! Ja
také daco nerobím!
Nóó
aspon tak casto sa mi to
nestalo." - myslí si clovek a v
podvedomí mu ostáva: Som
na tom teda lepsie. Som cnostnejsí."
- Tak pouzil blízneho za schodík
na ktory vystúpil, aby sa zdal sám
sebe velkym. A zjedol s tym aj
hácik" - upadol do najosklivejsieho
hriechu: pychy.
Nie, nepísem Ti to
preto, aby som Ti ukázal, ze adventisti
majú tento hriech, pretoze si
nemyslím ze by sme my do neho neupadali.
Ide len o to, ze tento problém je v
duchovnom zivote ak nie najväcsí,
tak istotne jeden z najväcsích. Jeho
podstatu som Ti práve povedal. V
praktickom zivote vsak má mnoho foriem,
ktoré sa nedajú vzdy hned a lahko
rozoznat. Z jednej strany clovek uteká od
pychy a z druhej strany jej bezí rovno do
nárucia. Len s Bozou pomocou môze
clovek zvítazit, lepsie povedané
vítazit" nad samolúbostou.
Svätci sa najviac báli toho, ze
uveria vo vlastnú svätost a preto sa
pokorovali, kde sa len dalo, podla slov
Písma:
V
pokore pokladajte jeden druhého za
vyssieho." (Fil 2:3) Sv.
Vincent napríklad, ked prisiel do
niektorého mesta, modlil sa, aby Boh
netrestal mesto preto, ze do neho vstúpil
taky velky hriesnik (myslel tym seba
samého). Vsetci svätci boli
presvedcení o svojej nicote. A ze toto
presvedcenie nebolo u nich iba slovo,
prázdna fráza, to dokázali
skutkami svojho zivota. Vtipne vystihuje tento
problém sv. Frantisek Salezsky, ked
hovorí, ze samolúbost zomiera pol
hodiny po smrti cloveka.
Tymto som chcel povedat, ze
diabol velmi dobre pozná ludskú
psychiku a vie, kde je clovek
najzranitelnejsí. Obzri sa len dookola!
Samá kritika! Ci v profánnom, ci v
nábozenskom zivote. A jedno má
táto kritika spolocné: ten druhy
je hriesnik, nie ja.
Vycítal si mi
niekolkokrát, preco katolícka
Cirkev trpí ludí vlaznych alebo
neplniacich si povinnosti. Podla Teba by ich
mala vylúcit. Cirkev by mala drzat iba
kvalitnych clenov, aby nebola svetu na
pohorsenie.
Velmi lákavá
myslienka!
I pre mnohych
katolíkov!
Ale kto takto zmysla,
chytá sa na ten isty hácik",
o ktorom som pred chvílou horovil,
pretoze zaiste sa pocíta za
jedného z tych kvalitnych" clenov.
Prejdime si zase
Písmo!
Ked potom Jezis sedel v dome za stolom,
prisli mnohí mytnici a hriesnici a
stolovali s ním a s jeho
uceníkmi. Ked to videli farizeji,
hovorili jeho uceníkom: Preco
vás ucitel jedáva s mytnikmi a
hriesnikmi?" On to zacul a povedal:
Lekára nepotrebujú
zdraví, ale chorí. Chodte a
naucte sa, co to znamená:
»Milosrdenstvo chcem, a nie obetu.«
Neprisiel som volat spravodlivych, ale
hriesnikov."
Mt
9:10-13
Cirkev je pre
hriesnikov.
Hla,
pazravec a pijan, priatel mytnikov a
hriesnikov!
Mt
11:19
Ako na Jezisa, tak aj
na jeho Cirkev dnes padajú slová:
Hla, priatelka hriesnikov! Nemôze
byt od Boha!"
Sluhovia
mu povedali: »Chces, aby sme sli a
vyzbierali ho?« On odpovedal: »Nie,
lebo pri zbieraní kúkola by ste
mohli vytrhnút aj psenicu. Nechajte
oboje rást az do zatvy.«
Mt
13:28-30
Nech ta teda
nepohorsuje kúkol v katolíckej
Cirkvi, pretoze Cirkev
zachytáva
vsetky druhy. Ked je plná, vytiahnu ju
na breh, pasadajú si, dobré
vyberú do nádob a zlé
vyhodia von. Tak bude aj na konci
sveta.
Mt
13:47-49
Nalomenú
trst nedolomí, hasnúci
knôtik nedohasí.
Mt
12:20-21
Vid prípad
Judása! Vedeli o nom, ze je zlodej a
predsa mu Jezis dával sancu do poslednej
chvíle. Nevylúcili ho spomedzi
seba.
Bratia,
keby aj niekoho pristihli pri nejakom
poklesku
napravte ho v duchu miernosti;
a daj si pozor, aby si aj ty neupadol do
pokusenia.
Gal
6:1
Lebo
ak príde na vase zhromazdenie muz so
zlatym prstenom a v skvostnom rúchu a
príde aj chudobny v chatrnom
odeve
Jak
2:2
Aky kontrast uz v
prvotnej Cirkvi! A predsa Duch Lásky
hovorí:
Dobre
robíte" (Jak 2:8),
ak ani bohácov nevylucujete zo svojho
zhromazdenia, len im, pre ich bohatstvo,
nesmiete dávat prednost pred chudobnymi.
Avsak iny duch volá: Cirkev je
prílis benevolentná!"
A ze keby sme z prvotnej
Cirkvi vypichli len zlé stránky a
len tie neprestajne omielali, ze by tá
vyzerala práve tak blede, ako blede teraz
vyzerá katolícka Cirkev v Tvojich
ociach, pozrime sa dalej!
Apostol Pavol píse Galatanom:
Kdeze
je teda vasa blazenost?
Gal
4:15
Ale ak sa
medzi sebou hryziete a zeriete, dajte si
pozor, aby ste sa navzájom
neponicili.
Gal
5:15
Korintanom
píse:
Uz
vôbec to je u vás chyba, ze sa
súdite medzi sebou!
krivdíte a skodíte, a to
bratom!
1
Kor 6:7-8
Pozri, co píse apostol
Jakub:
Odkial
sú medzi vami boje a odkial
rozbroje?
Ziadostiví ste, a
nemáte. Vrazdíte a
závidíte, a nemôzete nic
dosiahnut. Hádate sa a bojujete. Nic
nemáte, lebo neprosíte.
Prosíte, a nedostávate, lebo
zle prosíte; chcete to vyuzit na svoje
náruzivosti.
4:1-4
Teraz pozri, co odkazuje
Jezis pergamskej cirkvi:
Mám
vsak nieco proti tebe: ze más tam
takych, co sa pridrzajú Balaamovho
ucenia.
Zjv
2:14
Co odkazuje sardskej
cirkvi:
Tvoje
skutky nenachádzam dokonalé
pred mojím Bohom
rob
pokánie
Ale más v
Sardách zopár ludí,
ktorí si neposkvrnili odev. Tí
budú so mnou chodit v bielom, lebo
sú toho hodní.
3:2-4
Laodicejskej
cirkvi:
Poznám
tvoje skutky, ze nie si ani studeny ani
horúci. Kiez by si bol studeny alebo
horúci! Takto, ze si vlazny, ani
horúci ani studeny, uz-uz ta
vyplúvam z úst.
3:15-16
Vo Svätom Písme
je este viac príkladov, ale toto
stací!
Cirkev je matkou. A matka, ak
sa jej niektorí synovia mravne pokazia,
nevyhána ich hned z domu. Nepozerá
sa, co o jej rodine hovorí svet,
neposlúcha, ked jej radia, aby uz konecne
prísne zakrocila, ale trpí,
modlí sa, dohovára,
napomína a predovsetkym caká. Lebo
tak jej to diktuje láska. A tá
istá láska ju v jednom
prípade donúti vyhnat hriesnika z
domu a to vtedy, ked tazko ohrozuje alebo
zvádza na zlé aj ostatné
jej deti. A tak je to aj v katolíckej
Cirkvi, ked musí exkomunikovat -
vylúcit z Cirkvi.
A este jedna vec ohladom
hriesnosti!
Kto má väcsie
poznanie, môze viac zhresit. Vid
Lukás
12:47! Ked sa teda
katolíkom tak vehementne vytyka ich
hriesnost, a tie isté chyby sa u nich
vidia niekolko násobne väcsie, ako u
inych, tym, i ked si to málokto
uvedomuje, vlastne priznáva, ze pravdu
predpokladá v katolíckej Cirkvi.
Bol by Judás taky príslovecny,
keby nebol clenom Kristovej Cirkvi?!
No ako ani hriech
Judása, ani chyby ostatnych apostolov a
prvych krestanov nemohli znicit to, co
Bohoclovek zalozil, tak Cirkev nemôzu
znicit ani velké hriechy niektorych
pápezov, biskupov, ci prostych veriacich.
Dost vsak bolo
tmy!
Aj ju vsak bolo treba
osvetlit.
Pozrime sa teraz do svetla!
(pokracovanie)