(pokracovanie)
Odpoved
na námietky
adventistov
|
VIERA
A TAJOMSTVÁ
Predmetom
viery sú predovsetkym zjavené
TAJOMSTVÁ a nie Desat Bozich
prikázaní
Ak by Boh prikazoval len to,
co lahodí násmu rozumu, nemusel by
byt zjavny dôvod poslusnosti, totiz osobny
Boh, lebo dôvodom v tom prípade by
mohla byt i len samotná rozumnost veci,
bez vztahu k osobnému Bohu. A Boha
zaujíma nasa láska a nie nase
mudrovanie. A láska znamená robit
vsetko kvôli Jezisovi Kristovi,
kvôli jeho Osobe. Aby vsak bolo
zjavné, ze prícinou násho
konania je predovsetkym jeho Osoba, je
potrebné konat i to, co sa rozumu
nepozdáva. Cize konáme na
základe viery a nie na základe
toho, ze by nám nás rozum ukazoval
potrebu takého konania. Ale toto Ti
musím viac priblízit, lebo v prvom
liste, priznávam, som Ti to nedostatocne
predlozil. Preto mi aj píses, ze si
protirecím. Pod vecami, o ktorych
sa nemôzes presvedcit" som myslel na
tajomstvá krestanskej viery, lebo ony, a
nie Desat Bozích prikázaní,
sú predmetom nasej viery.
Ako príklad zoberme
tajomstvo, v ktoré aj vy veríte,
tajomstvo Najsvätejsej Trojice! Jeden
jediny Boh a predsa sú tri Osoby. To, ze
Boh, nekonecne mocny Pán a Stvoritel
jestvuje, k tomu nebolo treba Kristovo zjavenie,
pretoze Bozia existencia sa dá objavit
rozumom zo stvorenych vecí (vid Rim
1:20). Nikto nikdy by vsak neprisiel na to, ze v
tomto Bohu sú tri Osoby. A hoci to teraz
uz vieme, nemôzeme sa o podstate tohoto
faktu ani teraz rozumom presvedcit.
Nedáme si to nikdy dohromady". Pre
rozum je táto vec zdanlivym
protirecením. Ale iba zdánlivym!
Pretoze jasné, evidentné
protirecenie v tom nikdy nenájdeme
(protirecením by bolo povedat
napríklad, ze je jeden Boh a traja
Bohovia zároven). Nuz ked nám Boh
zjavuje v sebe tri Osoby, co môzeme my
svojím rozumcekom hovorit, ci je to tak
alebo nie je. Treba sklonit svoj rozum pred
Bozím rozumom. A toto je
najväcsí úkon pokory, pretoze
sa tym clovek vzdáva toho
najvlastnejsieho. Toto je podstata viery. Ale
zároven je to aj podstata lásky,
lebo láska spocíva v JA" a
TY". A práve vierou sa zriekame
seba jedine kvôli TY".
Netvrdím, ze
tajomstvá nasej viery Boh vymyslel"
len preto, aby skúsal nasu lásku.
Ony zaiste i samy v sebe skryvajú
úzasnú harmóniu a
krásu, hoci teraz sú pre
nás rozum paradoxom, akoby
nezmyslom.
Druhym velkym tajomstvom je
pre nás Jezis, Boh a clovek v jednej
osobe. A hoci obe prirodzenosti, bozská a
ludská, nie sú v Kristovi
zmiesané", predsa na základe
osobného spojenia sú tak
nepochopitelne úzko spojené, ze co
robí Jezis ako clovek, to robí aj
ako Boh, a naopak. Takze pravdu hovoríme,
ked povieme: Boh bol za nás
ukrizovany".
Ved práve preto sa
Zidia na Jezisovi tak pohorsovali, lebo boli
presvedcení, ze Boh by sa nedal opluvat,
zbicovat a ukrizovat.
Dalsím tajomstvom,
ktoré som uz spomínal, je
tajomstvo jeho Tela a Krvi pod spôsobmi
chleba a vína.
Samotná Cirkev je
velkym tajomstvom. A i tu je tajomstvom
nepochopitelne úzke spojenie s Kristom.
Kristus a Cirkev sú jedno.
Neverís,
ze ja som v Otcovi a Otec vo mne?
Jn
14:10
V ten den
spoznáte, ze ja som vo svojom Otcovi,
vy vo mne a ja vo vás.
Jn
14:20
aby
vsetci boli jedno, ako ty, Otce, vo mne a ja
v tebe, aby aj oni boli v nás
jedno
aby boli jedno, ako sme my jedno
- ja v nich a ty vo mne, Nech sú tak
dokonale jedno,
Jn
17:21-23
a
budú dvaja v jednom tele. Toto
tajomstvo je velké; ja hovorím
o Kristovi a Cirkvi.
Ef
5:32
Hoci Kristus a Cirkev
majú to isté telo, predsa osoby
sú odlisné. Kedze vsak telo je
jedno, ked
trpí
jeden úd, trpia spolu s ním
vsetky údy
1
Kor 12:26
a kto útocí na
toto telo, útocí na vsetky osoby,
ktoré ho vlastnia.
Ja
som Jezis, ktorého ty prenasledujes.
Sk
9:5
Mozno povies, Adam, ze to
vsetko je len teoretizovanie.
Nemyslím!
Posledné
napríklad súvisí s
Jezisovymi slovami na poslednom súde:
Veru,
hovorím vám: Cokolvek ste urobili
jednému z tychto mojich najmensích
bratov, mne ste urobili." (Mt 25:40)
Katolícka Cirkev
to vysvetluje v zmysle uvedeného
tajomstva a teda doslovne. Vám, kedze to
nejde do rozumu a chceli by ste mu ulahodit
(neviete totiz, ze je to otázka viery),
vypomáhate si slovíckom
akoby". Teda: akoby ste to mne
urobili." Zaiste aj takáto viera"
povzbudí ku konaniu dobrych skutkov. Ale
verit, ze co robíme blíznemu,
robíme priamo, bezprostredne Jezisovi, to
cloveka vypne celkom k inému vykonu. Keby
napríklad viera Matky Terézie v
toto tajomstvo nebola taká pevná
ako je, najskôr by asi ostala v
Albánsku, mozno by vychovala slusne tri,
styri deti, ale tisíce malomocnych,
chorych, opustenych, pohode-nych detí by
zomrelo bez lásky a mozno v
zúfalstve. Avsak tie tisíce
ludí, ktorí pocítili teplo
lásky, oslavujú nebeského
Otca
(por. Mt. 5:16) vdaka
tomu, ze Matka Terézia verí tak,
ako ju to ucí katolícka Cirkev a
nevsunula tam slovícko akoby". Teda
nie je jedno v co verís a ako
verís. Jezis Kristus zveril svoje pravdy
Cirkvi a jej dal aj svojho Ducha.
Ked
príde on, Duch pravdy, uvedie
vás do plnej pravdy.
Jn
16:13
A ja
poprosím Otca, a on vám
dá iného Tesitela, aby zostal s
vami naveky.
Jn
14:16
A jej aj prikázal
ucit:
a
naucte ich zachovávat vsetko.
Mt
28:20
Ty si vsak pohrdol jej
ucitelskou autoritou, zneomylnil" si svoj
rozum a dopadol si tak, ako by dopadlo
sestrocné dieta, keby mu dali najlepsie
knihy, ale nedali by mu ucitelov. Z
celého Písma Ti zostal istym len
základny mravny zákon, ktory bol
isty i pohanom pred Mojzisom, i tym dnesnym,
ktorí ho dokonca i uznávajú
(vid ako sa ohánajú pravdou,
úctou
), len ho neplnia. Spomen si,
ako si sa raz s celou silou vôle pustil do
cítania Písma, aby si ho pochopil
a ako to skoncilo. To preto, lebo si
myslís, ze si odkázany len na
svoje sily. Boh Ti vsak vo svojej dobrote dal
Cirkev, aby ta postupne za ruku priviedla k
plnému poznaniu právd viery a v
spolupráci s Tebou i k dokonalosti. Ale
Teba práve to popudzuje, ze by si sa mal
dat od niekoho viest za ruku. V tomto, Adam,
vidím cely Tvoj problém. Kiez by
si pochopil slová:
Kto
neprijme Bozie královstvo ako dieta,
nevojde don.
Mk
10:15
(pokracovanie)