R

33

V

HOME

OTÁZKY 1 >>> xx

CLÁNKY

REDEMPTORISTI-CSSR

Z DIEL SV. ALFONZA

Ikona Matky Ustavicnej Pomoci

Môj prvy katechizmus

MODLITBY

Iné NASE linky

Iné LINKY pre Vás

Základné informácie o nasej stránke

E-MAIL

33

9
Adventista a katolík

Odpoved na námietky adventistov

Desat Bozích prikázaní a v rámci nich zvlást - SOBOTA

Sobota a predobrazy Starého Zákona

 

 

Tvrdís, ze katolícka Cirkev neuznáva ani len desat Bozích prikázaní, ako teda môze byt pravou Cirkvou.

Co k tomu povedat?

Najprv azda to, ze kazdé Sväté Písmo (Biblia), i to ktoré uzívajú adventisti, sa delí na dve casti: Stary a Novy Zákon.

Cize, ked je Stary Zákon „stary", musí tam byt nieco uz staré, a práve tak v Novom Zákone musí byt nieco nové. Inak by slová „Stary" a „Novy" boli nezmyselné.

Stary Zákon (Starú Zmluvu) uzavrel Pán (Hospodin) so svojím ludom prostrednícstvom Mojzisa na hore Sinaj. Bola uzavretá krvou obetnych zvierat.

Ked totiz Mojzis oznámil vsetkému ludu vsetky prikázania podla zákona, vzal krv teliat a capov s vodou, so sarlátovou vlnou a yzopom a pokropil samu knihu aj vsetok lud, hovoriac: „To je krv zmluvy, ktorú pre vás nariadil Boh."

Hebr 9:19-20

A ten isty Boh, Vtelené Slovo (Ján 1:14), ktory prebyval medzi nami, uzavrel so svojím novym ludom (Mt 21:43, Tit 2:14) Novú Zmluvu pri Poslednej veceri, ked povedal:

„Vezmite a jedzte: toto je moje telo." Potom vzal kalich, vzdával vdaky a dal im ho, hovoriac: „Pite z neho vsetci: toto je moja krv novej zmluvy, ktorá sa vylieva za vsetkych na odpustenie hriechov."

Mt 26:26-28

Zmluva je vsak iba vtedy zmluvou, ak obe strany k niecomu zaväzuje. Zo strany Bozej tymto záväzkom sú prislúbenia, zo strany ludu prikázania. Vidíme, ze aj Mojzis oznámil „vsetky prikázania podla zákona". Áno, je pravdou, ze Boh desat z nich „vlastnorucne" napísal na kamenné tabule - asi preto, ze mali osobitnú dôlezitost - ale to nic nemení na veci, ze sa muselo zachovávat nielen tychto desat prikázaní, ale vsetky bez vynimky.

Ak nebudes zachovávat a plnit vsetky slová tohoto zákona, ktoré sú napísané v tejto knihe…Pán rozmnozí tvoje rany.

5M 28:58 a inde

Táto prvá zmluva aj z jej nariadeniami je prípravou na príchod Krista a jeho ucenia.

No kym neprisla viera, boli sme zajatci pod dozorom zákona…A tak bol zákon nasim vychovávatelom pre Krista

Gal 3:23-24

• Pod slovom „Zákon" sa v novozákonnych knihách myslí obycajne Stary zákon. Vyplyva to zo súvisu textu.

• Nuz, ked sme boli pod dozorom zákona, ktory nám svojimi prikázaniami predstavoval „porucníkov a správcov" (por. Gal 4:2), znamená to asi tolko, ze teraz uz nie sme pod dozorom zákona a tá hromada obradnych predpisov (aj o jedlách) pre nás uz neplatí. Platila pre Zidov a v dobe pred Kristom, pred plnostou Bozieho zjavenia, zaiste mala svoj vyznam.

Kym je dedic malolety… Je pod porucníkmi a správcami az do casu, ktory urcil otec.

Gal 4:1-2

Ved cielom zákona je Kristus.

Rim 10:4

Zákon a proroci sú az po Jána. Odvtedy sa zvestuje Bozie královstvo

Lk 16:16

Príchod Krista a jeho náuky sa v Starom Zákone pripravoval jednak tym, ze Boh postupne vzdy viac zjavoval ludom seba samého, jednak tym, ze Krista a jeho náuku predpovedal nielen slovne (prorokmi), ale aj vecne. To znamená, ze veci alebo historické udalosti predobra-zovali niektoré skutocnosti Nového Zákona. Napríklad:

Neposkvrneny, bezchybny velkonocny baránok
Jezis Kristus
Zidia mu nesmeli polámat kosti
Ani Jezisovi nepolámali na krízi kosti (Jn 19:36)
Adam
Kristus (Rim 5:15)
Melchizedek
Kristus - Velknaz (Hebr 5:10)
Medeny had (4M 21:9)
Kristus na krízi (Jn 3:14-15)
Obriezka
Krst (Kol 2:11)
Útek z Egypta
Útek z diablovho otroctva
Odpocinok Zidov v Prislúbenej zemi
Nebesky, vecny odpocinok (Hebr 4:1-8)
Obrad Mojzisov
Liturgia krestanská (Hebr 8:1-13)
Pozemsky Jeruzalem
Nebesky Jeruzalem (Gal 4:24-31)
Jonás tri dni v bruchu velryby
Kristus tri dni v hrobe (Mt 12:39)

Ked mi teda uvádzas, Adam, argumenty z Písma:

Nemyslite si, ze som prisiel zrusit Zákon alebo Prorokov; neprisiel som ich zrusit, ale naplnit. Veru, hovorím vám: Kym sa nepominie nebo i zem, nepominie sa ani jediné písmeno ani jediná ciarka zo Zákona, kym sa vsetko nesplní.

Mt 5:17-18 (Lk 16:17)

Rusíme teda vierou zákon? Vôbec nie! Naopak, zákon potvrdzujeme.

Rim 3:31

treba ich v uvedenom zmysle chápat, ak chces rozumiet a nedostat sa do protirecenia s ostatnymi vyrokmi Svätého Písma.

Ked totiz prislo to, co obraz predobrazoval, obraz uz nie je potrebny. Naco mi je obraz, ked uz mám skutocnost?!

Ak teda myslíme na to, ze predobrazy sa uskutocnili, tak Stary zákon naozaj nie je zruseny a nepadla z neho ani ciarka, ale je „splneny". Precítaj este raz Mt 5:18 posledné slová ! Ale ak myslíme na to, ze obrazy uz nám nie sú potrebné, nuz v tomto zmysle Stary zákon je zruseny.

Príklad:

Necisté pokrmy a nápoje predstavovali pohanské národy, s ktorymi sa Zidia nesmeli stykat. Pri dotyku s nimi sa museli ocistovat. Po smrti a zmrtvychvstaní Krista, ked bolo treba hlásat radostné posolstvo vsetkym národom, padla aj táto bariéra a s nou aj vyznam delenia pokrmov na cisté a necisté. Dosvedcujú to Skutky apostolov 10:11n

(Peter) Videl otvorené nebo a zostupovat akúsi nádobu, ako velké prestieradlo, spústané za styri rohy na zem. Boli v nej vsetky druhy stvornozcov, zemeplazov a nebeské vtáctvo. I zaznel mu hlas: „Peter, vstan, zabíjaj a jedz!" Ale Peter povedal: „Nijakym cinom, Pane ! Ved som nikdy nejedol nic poskvrnené a necisté." Ale hlas sa mu ozval znova, druhy raz: „Co Boh ocistil, ty nenazyvaj poskvr-nenym!" Toto sa opakovalo tri razy a hned bola nádoba vzatá do neba. Kym bol Peter v rozpakoch, co to bol za úkaz, ktory videl…

• Predobrazy zo Starého zákona sa plne pochopili az skrze Novy zákon. Vidíme, ze sám Peter nechápal vyznam cistych a necistych pokrmov. Ale pochopil, pretoze hovorí:

Vy viete, ze Zid sa nesmie spolcit ani stretnút s cudzincom. Ale mne Boh ukázal, ze nemám nikoho nazyvat poskvrnenym alebo necistym clovekom.

Sk 10:28

a dalej:

Naozaj poznávam, ze Boh nenadrza nikomu, ale v kazdom národe mu je mily ten, kto sa ho bojí a koná spravodlivo.

Sk 10:34-35

A pripájam Ti k tomu este poznámku z násho Písma:

Zidia rozoznávali cisté a necisté pokrmy. Práve tak aj seba pokladali za cistych (najmä pre prijatú obriezku, na ktorú sa hladelo ako na ocistujúci obrad). Naproti tomu ostatnych ludí, teda pohanov, pokladali za necistych. Videním dal Boh Petrovi najavo, ze v Novom zákone prestal predpis o necistych pokrmoch, a tak je odstránená aj priehrada, postavená medzi ludstvom, ktorá delila ludí na dve skupiny: na Zidov a na nezidov. Vsetci môzu byt teda priamo prijatí do Cirkvi a nemusia prichádzat do nej oklukou tak, aby sa najprv stali vyznavacmi zidovského nábozenstva a az potom krestanského. Táto okluka by bola byvala velkou prekázkou pre sírenie Cirkvi, lebo Zidia vtedy nikde na svete neboli oblúbení. Zo svojho videnia poznal sv. Peter, ze dostal pokyn od Boha, aby bez rozpakov priamo prijal pohanov do Cirkvi a aby od nich neziadal, aby zachovávali obradny zákon Zidov.

Keby to nebolo tak, Adam, ako by mohlo to isté Písmo tvrdit:


Ale teraz sme oslobodení od zákona…aby sme tak slúzili po novom, v Duchu, a nie po starom, podla litery.

Rim 7:6

Vyzen otrokynu i jej syna,… Gal 4:30

• „otrokyna" je Stary zákon. Porovnaj Gal 4:24 !

 

Kazdému, kto sa dá obrezat, znova dosvedcujem, ze je povinny zachovávat cely zákon.

Gal 5:3

• Kto sa teda nedá obrezat, nie je povinny zachovávat cely zákon.

 

Ked povedal „novú", vyhlásil prvú za starú; co vsak je prezité a zostarlo, je blízko zániku.

Hebr 8:13

A tak bol zákon nasim vychovávatelom pre Krista, aby sme boli ospravedlnení z viery. Ale ked prisla viera, uz nepodliehame vychovávatelovi.

Gal 3:24-25


A teraz podme k násmu problému! Je aj sobota iba predobrazom?

Odpovedá nám na to Duch Sväty skrze Písmo:

Nech vás teda nik nesúdi pre pokrm ani pre nápoj ani pre sviatok, novmesiac alebo soboty, lebo ony sú len tienom budúcich vecí, no skutocnost je Kristus.

Kol 2:16-17

Sobota je teda len predobrazom, tienom toho co sa malo v Kristovi uskutocnit.

Podla adventistického chápania sobota je presne ten den, ked si Boh „odpocinul" od námahy siestich dní. A presne od tohto dna sa dokola vzdy svätí siedmy den.

Ale pytam sa: Môze vôbec Boh odpocívat? Boh je predsa círi Akt, nekonecny Cin! Boh predsa nemôze sest dní pracovat a jeden den odpocívat; nemôze sa namáhat, byt raz ukonany a raz odpocinuty, pretoze Boh sa nemôze menit.

(u neho) niet premeny (Jak 1:17)

Ze je nemenny, to vsak neznamená, ze je mrtvolne nehybny, ale ze je nemenny práve ako nekonecny Cin. On nemôze nebyt absolútnym Pohybom! V tom u neho nemôze nastat nijaká zmena. Prostoduché predstavy Zidov o tom, ze po diele stvorenia si Boh isiel odpocinút, vyvracia i Jezis, ked na ich pobúrenie pre uzdravenie v sobotu im odpovedá:

„Môj Otec pracuje doteraz, aj ja pracujem!" Preto sa Zidia este väcsmi usilovali zabit ho, lebo nielenze porusoval sobotu…

Jn 5:17-18

Preco ale potom Písmo na inom mieste hovorí:

za sest dní Pán utvoril nebo a zem, more a vsetko, co je v nich, v siedmy den vsak odpocíval.

2M(Ex) 20:11

Neprotirecí si Písmo?

Nie, pretoze to bolo povedané na predobraz budúcich vecí. Tento predobraz sa stal skutocnostou vtedy, ked Kristus odpocíval v sobotu v hrobe Jozefa z Arimateje. Adventisti veria v tajomstvo Najsvätejsej Trojice, veria, ze Jezis z Nazareta je Boh a preto môzem bez dalsej námahy povedat: Tu Boh odpocíval po dokonanom diele! Co je v Starom zákone názorne, tu je podstatne. Co nie je mozné Bohu ako Bohu, to je mozné Bohu ako Clovekovi.

Velké tajomstvo viery!

Toto bolo to podstatné.

(pokracovanie)
9
Adventista a katolík

1 - Úvodná strana
2 - Prv nez otocís list - SRDCE ZRODU
3 - CENTRÁLNY PILIER ADVENTISTOV
4 - VYDANIE TEJTO KNIHY
5 - Z DEJÍN ADVENTISTOV
6 - FARBA TEJTO KNIHY
7 - Námietky adventistov proti katolíckej Cirkvi (Vyjadrené jednym z nich)
8 - Odpoved na námietky adventistov - DIALÓG !
9 - Desat Bozích prikázaní a v rámci nich zvlást - SOBOTA
10 - Poradie soboty a prikázanie lásky - I.
11 - Poradie soboty a prikázanie lásky - II. - Desatoro ako také. - Prirodzeny a pozitívny mravny zákon. - Viera a mravy nie je celkom jedno a to isté.
12. - Autorita a dôvod na zmenu dna
13. - Autorita a poslanie.
14. - Hriesnost Cirkvi?
15. - Svätost Cirkvi
16. - SOLA SCRIPTURA? - Jedine Písmo?
17. - Predmetom viery sú TAJOMSTVÁ a nie Desat Bozich prikázaní.
18. "TELEGRAFICKÉ" ODPOVEDE
19. Dalsie námietky adventistov
OTÁZKA OSPRAVEDLNENIA A SPASENIA - ZÁSLUHY A SPÁSA
20. DEDICNY HRIECH
21. TAJOMSTVO BOHOCLOVEKA
22. KRISTOVO MYSTICKÉ TELO
23. SKUTKY A PRAVÁ VIERA
24. NASA JEDNOTA V KRISTOVI
25. PROTIRECENIE A TAJOMSTVO
26. POJEM TAJOMSTVA
27. ZÁSLUHY A SPÁSA - CO NA TO BIBLIA?
STRUCNE ZHRNUTIE
28. Sobota
29. Nedela
30. Cisté a necisté jedlá
31. Maly roh

HOME - Spät na »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Spät k ZOZNAMU CLÁNKOV