Odpoved
na námietky
adventistov
|
Desat
Bozích prikázaní a v
rámci nich zvlást
-
SOBOTA
Sobota a
predobrazy Starého
Zákona
Tvrdís, ze
katolícka Cirkev neuznáva ani len
desat Bozích prikázaní, ako
teda môze byt pravou Cirkvou.
Co k tomu povedat?
Najprv azda to, ze
kazdé Sväté Písmo
(Biblia), i to ktoré
uzívajú adventisti, sa delí
na dve casti: Stary a Novy Zákon.
Cize, ked je Stary
Zákon stary", musí tam byt
nieco uz staré, a práve tak v
Novom Zákone musí byt nieco
nové. Inak by slová Stary" a
Novy" boli nezmyselné.
Stary Zákon
(Starú Zmluvu) uzavrel Pán
(Hospodin) so svojím ludom
prostrednícstvom Mojzisa na hore Sinaj.
Bola uzavretá krvou obetnych zvierat.
Ked
totiz Mojzis oznámil vsetkému
ludu vsetky prikázania podla
zákona, vzal krv teliat a capov s
vodou, so sarlátovou vlnou a yzopom a
pokropil samu knihu aj vsetok lud, hovoriac:
To je krv zmluvy, ktorú pre
vás nariadil Boh."
Hebr
9:19-20
A ten isty Boh,
Vtelené Slovo (Ján 1:14), ktory
prebyval medzi nami, uzavrel so svojím
novym ludom (Mt 21:43, Tit 2:14) Novú
Zmluvu pri Poslednej veceri, ked
povedal:
Vezmite
a jedzte: toto je moje telo." Potom vzal
kalich, vzdával vdaky a dal im ho,
hovoriac: Pite z neho vsetci: toto je
moja krv novej zmluvy, ktorá sa
vylieva za vsetkych na odpustenie
hriechov."
Mt
26:26-28
Zmluva je vsak iba vtedy
zmluvou, ak obe strany k niecomu zaväzuje.
Zo strany Bozej tymto záväzkom
sú prislúbenia, zo strany ludu
prikázania. Vidíme, ze aj Mojzis
oznámil vsetky prikázania
podla zákona". Áno, je pravdou, ze
Boh desat z nich vlastnorucne"
napísal na kamenné tabule - asi
preto, ze mali osobitnú dôlezitost
- ale to nic nemení na veci, ze sa muselo
zachovávat nielen tychto desat
prikázaní, ale vsetky bez vynimky.
Ak
nebudes zachovávat a plnit vsetky
slová tohoto zákona,
ktoré sú napísané
v tejto knihe
Pán rozmnozí
tvoje rany.
5M
28:58 a inde
Táto prvá
zmluva aj z jej nariadeniami je prípravou
na príchod Krista a jeho ucenia.
No
kym neprisla viera, boli sme zajatci pod
dozorom zákona
A tak bol
zákon nasim vychovávatelom pre
Krista
Gal
3:23-24
Pod slovom
Zákon" sa v novozákonnych
knihách myslí obycajne Stary
zákon. Vyplyva to zo súvisu
textu.
Nuz, ked sme boli pod
dozorom zákona, ktory nám svojimi
prikázaniami predstavoval
porucníkov a správcov" (por.
Gal 4:2), znamená to asi tolko, ze teraz
uz nie sme pod dozorom zákona a tá
hromada obradnych predpisov (aj o
jedlách) pre nás uz
neplatí. Platila pre Zidov a v dobe pred
Kristom, pred plnostou Bozieho zjavenia, zaiste
mala svoj vyznam.
Kym
je dedic malolety
Je pod
porucníkmi a správcami az do
casu, ktory urcil otec.
Gal
4:1-2
Ved cielom
zákona je Kristus.
Rim
10:4
Zákon
a proroci sú az po Jána.
Odvtedy sa zvestuje Bozie
královstvo
Lk
16:16
Príchod Krista a jeho
náuky sa v Starom Zákone
pripravoval jednak tym, ze Boh postupne vzdy
viac zjavoval ludom seba samého, jednak
tym, ze Krista a jeho náuku predpovedal
nielen slovne (prorokmi), ale aj vecne. To
znamená, ze veci alebo historické
udalosti predobra-zovali niektoré
skutocnosti Nového Zákona.
Napríklad:
|
Neposkvrneny,
bezchybny velkonocny baránok
|
Jezis
Kristus
|
|
Zidia mu
nesmeli polámat
kosti
|
Ani Jezisovi
nepolámali na krízi kosti
(Jn 19:36)
|
|
Adam
|
Kristus (Rim
5:15)
|
|
Melchizedek
|
Kristus -
Velknaz (Hebr 5:10)
|
|
Medeny had (4M
21:9)
|
Kristus na
krízi (Jn
3:14-15)
|
|
Obriezka
|
Krst (Kol
2:11)
|
|
Útek z
Egypta
|
Útek z
diablovho otroctva
|
|
Odpocinok Zidov
v Prislúbenej
zemi
|
Nebesky, vecny
odpocinok (Hebr 4:1-8)
|
|
Obrad Mojzisov
|
Liturgia
krestanská (Hebr
8:1-13)
|
|
Pozemsky
Jeruzalem
|
Nebesky
Jeruzalem (Gal 4:24-31)
|
|
Jonás
tri dni v bruchu
velryby
|
Kristus tri dni
v hrobe (Mt 12:39)
|
Ked mi teda uvádzas,
Adam, argumenty z Písma:
Nemyslite
si, ze som prisiel zrusit Zákon alebo
Prorokov; neprisiel som ich zrusit, ale
naplnit. Veru, hovorím vám: Kym
sa nepominie nebo i zem, nepominie sa ani
jediné písmeno ani
jediná ciarka zo Zákona, kym sa
vsetko nesplní.
Mt
5:17-18 (Lk 16:17)
Rusíme
teda vierou zákon? Vôbec nie!
Naopak, zákon potvrdzujeme.
Rim
3:31
treba ich v uvedenom zmysle
chápat, ak chces rozumiet a nedostat sa
do protirecenia s ostatnymi vyrokmi
Svätého Písma.
Ked totiz prislo to, co obraz
predobrazoval, obraz uz nie je potrebny. Naco mi
je obraz, ked uz mám
skutocnost?!
Ak teda myslíme na to,
ze predobrazy sa uskutocnili, tak Stary
zákon naozaj nie je zruseny a nepadla z
neho ani ciarka, ale je splneny".
Precítaj este raz Mt 5:18 posledné
slová ! Ale ak myslíme na to, ze
obrazy uz nám nie sú
potrebné, nuz v tomto zmysle Stary
zákon je zruseny.
Príklad:
Necisté pokrmy a
nápoje predstavovali pohanské
národy, s ktorymi sa Zidia nesmeli
stykat. Pri dotyku s nimi sa museli ocistovat.
Po smrti a zmrtvychvstaní Krista, ked
bolo treba hlásat radostné
posolstvo vsetkym národom, padla aj
táto bariéra a s nou aj vyznam
delenia pokrmov na cisté a
necisté. Dosvedcujú to Skutky
apostolov 10:11n
(Peter)
Videl otvorené nebo a zostupovat
akúsi nádobu, ako velké
prestieradlo, spústané za styri
rohy na zem. Boli v nej vsetky druhy
stvornozcov, zemeplazov a nebeské
vtáctvo. I zaznel mu hlas:
Peter, vstan, zabíjaj a jedz!"
Ale Peter povedal: Nijakym cinom, Pane
! Ved som nikdy nejedol nic poskvrnené
a necisté." Ale hlas sa mu ozval
znova, druhy raz: Co Boh ocistil, ty
nenazyvaj poskvr-nenym!" Toto sa opakovalo
tri razy a hned bola nádoba
vzatá do neba. Kym bol Peter v
rozpakoch, co to bol za úkaz, ktory
videl
Predobrazy zo
Starého zákona sa plne pochopili
az skrze Novy zákon. Vidíme, ze
sám Peter nechápal vyznam cistych
a necistych pokrmov. Ale pochopil, pretoze
hovorí:
Vy
viete, ze Zid sa nesmie spolcit ani
stretnút s cudzincom. Ale mne Boh
ukázal, ze nemám nikoho nazyvat
poskvrnenym alebo necistym clovekom.
Sk
10:28
a
dalej:
Naozaj
poznávam, ze Boh nenadrza nikomu, ale
v kazdom národe mu je mily ten, kto sa
ho bojí a koná spravodlivo.
Sk
10:34-35
A pripájam Ti k tomu
este poznámku z násho
Písma:
Zidia
rozoznávali cisté a
necisté pokrmy. Práve tak aj
seba pokladali za cistych (najmä pre
prijatú obriezku, na ktorú sa
hladelo ako na ocistujúci obrad).
Naproti tomu ostatnych ludí, teda
pohanov, pokladali za necistych.
Videním dal Boh Petrovi najavo, ze v
Novom zákone prestal predpis o
necistych pokrmoch, a tak je
odstránená aj priehrada,
postavená medzi ludstvom, ktorá
delila ludí na dve skupiny: na Zidov a
na nezidov. Vsetci môzu byt teda priamo
prijatí do Cirkvi a nemusia
prichádzat do nej oklukou tak, aby sa
najprv stali vyznavacmi zidovského
nábozenstva a az potom
krestanského. Táto okluka by
bola byvala velkou prekázkou pre
sírenie Cirkvi, lebo Zidia vtedy nikde
na svete neboli oblúbení. Zo
svojho videnia poznal sv. Peter, ze dostal
pokyn od Boha, aby bez rozpakov priamo prijal
pohanov do Cirkvi a aby od nich neziadal, aby
zachovávali obradny zákon
Zidov.
Keby to nebolo tak, Adam, ako
by mohlo to isté Písmo
tvrdit:
Ale teraz sme oslobodení od
zákona
aby sme tak slúzili
po novom, v Duchu, a nie po starom, podla
litery.
Rim
7:6
Vyzen
otrokynu i jej syna,
Gal
4:30
otrokyna" je
Stary zákon. Porovnaj Gal 4:24
!
Kazdému,
kto sa dá obrezat, znova dosvedcujem,
ze je povinny zachovávat cely
zákon.
Gal
5:3
Kto sa teda
nedá obrezat, nie je povinny
zachovávat cely zákon.
Ked
povedal novú", vyhlásil
prvú za starú; co vsak je
prezité a zostarlo, je blízko
zániku.
Hebr
8:13
A tak bol
zákon nasim vychovávatelom pre
Krista, aby sme boli ospravedlnení z
viery. Ale ked prisla viera, uz nepodliehame
vychovávatelovi.
Gal
3:24-25
A teraz podme k násmu
problému! Je aj sobota iba
predobrazom?
Odpovedá nám na
to Duch Sväty skrze
Písmo:
Nech
vás teda nik nesúdi pre pokrm
ani pre nápoj ani pre sviatok,
novmesiac alebo soboty, lebo ony sú
len tienom budúcich vecí, no
skutocnost je Kristus.
Kol
2:16-17
Sobota je teda len
predobrazom, tienom toho co sa malo v Kristovi
uskutocnit.
Podla adventistického
chápania sobota je presne ten den, ked si
Boh odpocinul" od námahy siestich
dní. A presne od tohto dna sa dokola vzdy
svätí siedmy den.
Ale pytam sa: Môze
vôbec Boh odpocívat? Boh je predsa
círi Akt, nekonecny Cin! Boh predsa
nemôze sest dní pracovat a jeden
den odpocívat; nemôze sa
namáhat, byt raz ukonany a raz
odpocinuty, pretoze Boh sa nemôze
menit.
(u
neho) niet premeny (Jak 1:17)
Ze je nemenny, to vsak
neznamená, ze je mrtvolne nehybny, ale ze
je nemenny práve ako nekonecny Cin. On
nemôze nebyt absolútnym Pohybom! V
tom u neho nemôze nastat nijaká
zmena. Prostoduché predstavy Zidov o tom,
ze po diele stvorenia si Boh isiel
odpocinút, vyvracia i Jezis, ked na ich
pobúrenie pre uzdravenie v sobotu im
odpovedá:
Môj
Otec pracuje doteraz, aj ja pracujem!" Preto
sa Zidia este väcsmi usilovali zabit ho,
lebo nielenze porusoval sobotu
Jn
5:17-18
Preco ale potom Písmo
na inom mieste hovorí:
za
sest dní Pán utvoril nebo a
zem, more a vsetko, co je v nich, v siedmy
den vsak odpocíval.
2M(Ex)
20:11
Neprotirecí si
Písmo?
Nie, pretoze to bolo
povedané na predobraz budúcich
vecí. Tento predobraz sa stal
skutocnostou vtedy, ked Kristus odpocíval
v sobotu v hrobe Jozefa z Arimateje. Adventisti
veria v tajomstvo Najsvätejsej Trojice,
veria, ze Jezis z Nazareta je Boh a preto
môzem bez dalsej námahy povedat: Tu
Boh odpocíval po dokonanom diele! Co je v
Starom zákone názorne, tu je
podstatne. Co nie je mozné Bohu ako Bohu,
to je mozné Bohu ako Clovekovi.
Velké tajomstvo
viery!
Toto bolo to
podstatné.
(pokracovanie)