R

33

V

HOME

OTÁZKY 1 >>> xx

CLÁNKY

REDEMPTORISTI-CSSR

Z DIEL SV. ALFONZA

Ikona Matky Ustavicnej Pomoci

Môj prvy katechizmus

MODLITBY

Iné NASE linky

Iné LINKY pre Vás

Základné informácie o nasej stránke

E-MAIL

33

25
Adventista a katolík

(pokracovanie)
Odpoved na námietky adventistov

ZÁSLUHY A SPÁSA - PROTIRECENIE A TAJOMSTVO

Kto môze vediet, aké formy bytia existujú? Co vies, aká je plnost bytia? Mnohokrát, ked si clovek myslí, ze si nieco protirecí, je to len preto, ze vynechá nieco z bytia, nevie o nejakej skutocnosti.

Predstav si takych starovekych cestovatelov, ktorí uz mnohokrát cestovali z Európy cez Áziu do Cíny! A dalej si predstav, ze ked sú uz títo cestovatelia vychystaní na cestu, niekto by im povedal: „Urobte celom vzad a chodte a prídete do Cíny!" Co myslís, co by mu asi povedali? Co by povedali, keby im prikázal íst „od" Cíny s tvrdením, ze prídu do Cíny? Ja si myslím, ze by nic nepovedali, len by ukázali prstom na celo, ci to tam má vsetko v poriadku.

A predsa by sa oni mylili. Lebo vynechali nieco z bytia, totiz gulatost Zeme. Nevedeli by, ze íst do Cíny cestou na vychod ci na západ si neprotirecí. Z pozemskej perspektívy je Zem rovinou, z nebeskej gulou. Z ludského hladiska sa zdajú byt mnohé veci nemozné, ale z Bozieho sú mozné.

Nepochybnym protirecením by bolo, keby sme pove-dali, ze tymto smerom sa dá, ale zároven nedá dôjst do Cíny. Nie je vsak protirecením, ked povieme, ze do Cíny sa dá íst tymto smerom, ale dôjdeme tam aj protismerom. Podobne by bolo protirecením povedat, ze máme, ale zároven nemáme slobodnú vôlu. Nie je ale protirecením, ked povieme, ze nasa vôla je slobodná, ale jej chcenie je zároven v plnej miere úcinkom Bozej vôle.

V nasom prípade by bolo protirecením povedat, ze nase skutky sú nase, ale pretoze ich robí Kristus, nie sú nase. Ale nie je protirecením, ked povieme, ze tie isté skutky sú zároven i dielom nasim a sú zároven i dielom Kristovym.

Vsimni si: Ak ide o protirecenie, stoja proti sebe „áno" a „nie", „je" a „nie je". Pri tajomstvách, ktoré katolícka Cirkev jasne predkladá, vsak stojí vedla seba 2x „je", stojí vedla seba dvakrát „áno". To je „pre-miera", „cez-miera", ci plnost bytia a nie protirecenie.

Nás rozum nemôze, pokial zijeme tu na zemi, uchopit, pochopit toto súbytie, sújestvovanie, túto súexistenciu. Toto sú správne vyrazy, lebo hovorit len o súcasnom jestvovaní znamená len tolko, ze dve skutocnosti SÚ v tom istom case. New York a Praha napríklad jestvujú v tom istom case, no na tom pre nás rozum nie je nic nepochopitelného. My vsak hovoríme o SÚbytí, SÚjestvovaní. Tri Osoby v Bohu sújestvujú, sú jednou bytostou.

Preto, ked som trochu vyssie povedal, ze 2-krát „je" stojí „vedla" seba, vyjadril som sa trochu nepresne. Este správnejsie je povedat: „v" sebe. Vsimni si napríklad, ze Písmo Sväté hovorí, ze sme ospravedlnení „v" Kristovi, nie „pre" Krista, alebo „kvôli" Kristovi.

Ved v Kristovi Boh zmieril svet so sebou… aby sme sa v nom stali Bozou spravodlivostou.

2 Kor 5:19,21

To nie je, Adam, ako som to uz spomínal, len nejaká vonkajsia zámena bez vnútorného princípu.

Pri prvom stvorení Boh tvoril podla obrazu svojej podstaty, ktorá je jedna. Pri novom stvorení vsak takpovediac predlzuje do stvorenstva aj svoje trojosobné bytie. V tom je prvá prícina a pôvod krestanskych tajomstiev.

Krestanské tajomstvá sú ako vysokohorské hrebene. Kto po nich kráca, má sa drzat vysokohorského sprie-vodcu. Kto sa ho nedrzí, dostáva závrat a zrúti sa alebo nalavo, alebo napravo. Mnohí totiz uz vyliezli na hreben, ale ked si uvedomili, kde stoja, zatocila sa im hlava, padli a dolámali sa. Kalvín napríklad, ked stál hore, videl na jednej strane hory napísané: „Nik nemôze príst ku mne, ak ho nepritiahne Otec." (Jn 6:44). Z druhej strany videl slobodnú ludskú vôlu. Zdalo sa mu to nezlucitelné, naklonil sa na prvú stranu na úkor druhej, lebo sa mu zdala byt istejsia, ale stratil rovnováhu a logickym usudzovaním, berúc do úvahy len prvú stranu, padol do priepasti, ktorá sa menuje „Absolútna predurcenost do pekla alebo do neba, bez ohladu na snazenie cloveka". Polámané kosti, t. j. praktické dôsledky, hovoria jasne o tom, ze sa kdesi stala chyba. Pred storociami sa z tej istej hory zrútili pelagiáni, ale na opacnú stranu. Zdalo sa im, ze tá ludská sloboda je predsa len prílis zrejmá vec, nez aby sa mohla popriet. Urobili teda krok na „istejsiu" stranu, ale skoncilo to tiez v priepasti. Volá sa: „Clovek pre rozhodnutie sa pre nebo nepotrebuje Boziu milost. Rozhodnutie sa pre nebo nie je z Bozej moci, ale závisí len od cloveka."

Teraz je medzi oboma nepreniknutelná bariéra horského masívu. Keby sa boli drzali sprievodcu, mohli v jednote krácat a kochat sa pohladom na harmóniu horskych hrebenov.

Este jeden príklad.

Po inom hrebeni, ktory sa volá Kristovo Bohoclove-censtvo, krácali v prvych storociach Árius, dokéti a iní. „Jedna Osoba zároven Bohom i clovekom?! To je predsa nezmysel! Ako mohol byt Boh ukrizovany?!" - Tak nejako si myslel Árius, poprel Kristovo Bozstvo a naklonil sa len na stranu Kristovho clovecenstva. Ale skoncil v priepasti, ktorá sa nazyva „Kristus je len clovek". Dnes sú tam aj Jehovovi svedkovia. Dokétom sa zasa zdalo istejsie, ze Kristus je Boh, a preto tvrdili, ze mal len zdanlivé telo. Odklonili sa od reálnosti jeho ludskej prirodzenosti a prepadli sa na druhú stranu.

Ten nás hreben, Adam, nadväzuje na ten prvy. Z jednej strany vidíme, ze dobré skutky sú dielom Bozím, ale z druhej strany, ze sú dielom nasim.

A v príkladoch by sa dalo takto pokracovat este dalej.

Krestanské tajomstvá sú teda skutocnosti, ktoré si nás rozum nevie dat dokopy, nás rozum nedovidí na „uzlík", kde sú tieto skutocnosti spojené.

Predpokladám, Adam, ze by sa dalo namietnut: Co som raz spoznal, to pre mna viac nie je tajomstvom. Ked nám raz Kristus odhalil Bozie zámery s nami, tajomstvá uz neexistujú. „Tajomstvá neexistujú", povedali mi raz jehovisti. Apostol Pavol v liste Efezanom (3:4-5) napríklad píse:

Ked si to precítate, môzete zvediet, ako som poznal Kristovo tajomstvo. Ono v inych pokoleniach nebolo ludom známe...

O nieco dalej vsak Pavol píse:

Toto tajomstvo je velké; ja hovorím o Kristovi a Cirkvi.

Ef 5:32

Ako chápat tieto vyroky, ked raz Pavol hovorí, ze „poznal" tajomstvo a raz, ze „je" to tajomstvo?

V prvom citáte ide o to, ze keby nám nebolo zjavené, ze Kristus a Cirkev (v danom prípade) sú jedno, nikdy by sme na to neprisli. Bolo by to pre nás tajomstvom. Ze vsak tieto dve skutocnosti sú jedno, nám je to uz známe, tento fakt uz poznáme, ale tajomnym pre nás zostáva aj nadalej ten „uzlík", spôsob, modus spojenia. Preto apostol hovorí „je to velké tajomstvo". Ked teda hovorí „poznal som tajomstvo", myslí na fakt, ked hovorí „je to tajomstvo", myslí na modus, spôsob jeho existencie.

(pokracovanie)
25
Adventista a katolík

1 - Úvodná strana
2 - Prv nez otocís list - SRDCE ZRODU
3 - CENTRÁLNY PILIER ADVENTISTOV
4 - VYDANIE TEJTO KNIHY
5 - Z DEJÍN ADVENTISTOV
6 - FARBA TEJTO KNIHY
7 - Námietky adventistov proti katolíckej Cirkvi (Vyjadrené jednym z nich)
8 - Odpoved na námietky adventistov - DIALÓG !
9 - Desat Bozích prikázaní a v rámci nich zvlást - SOBOTA
10 - Poradie soboty a prikázanie lásky - I.
11 - Poradie soboty a prikázanie lásky - II. - Desatoro ako také. - Prirodzeny a pozitívny mravny zákon. - Viera a mravy nie je celkom jedno a to isté.
12. - Autorita a dôvod na zmenu dna
13. - Autorita a poslanie.
14. - Hriesnost Cirkvi?
15. - Svätost Cirkvi
16. - SOLA SCRIPTURA? - Jedine Písmo?
17. - Predmetom viery sú TAJOMSTVÁ a nie Desat Bozich prikázaní.
18. "TELEGRAFICKÉ" ODPOVEDE
19. Dalsie námietky adventistov
OTÁZKA OSPRAVEDLNENIA A SPASENIA - ZÁSLUHY A SPÁSA
20. DEDICNY HRIECH
21. TAJOMSTVO BOHOCLOVEKA
22. KRISTOVO MYSTICKÉ TELO
23. SKUTKY A PRAVÁ VIERA
24. NASA JEDNOTA V KRISTOVI
25. PROTIRECENIE A TAJOMSTVO
26. POJEM TAJOMSTVA
27. ZÁSLUHY A SPÁSA - CO NA TO BIBLIA?
STRUCNE ZHRNUTIE
28. Sobota
29. Nedela
30. Cisté a necisté jedlá
31. Maly roh

HOME - Spät na »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Spät k ZOZNAMU CLÁNKOV