R

33

V

HOME

OTÁZKY 1 >>> xx

CLÁNKY

REDEMPTORISTI-CSSR

Z DIEL SV. ALFONZA

Ikona Matky Ustavicnej Pomoci

Môj prvy katechizmus

MODLITBY

Iné NASE linky

Iné LINKY pre Vás

Základné informácie o nasej stránke

E-MAIL

33

15
Adventista a katolík

(pokracovanie)
Odpoved na námietky adventistov

SVÄTOST CIRKVI

[Pozrime sa teraz do svetla!] Ono, a nie tma, je meradlom, ktorym rozlisujeme zlato od striebra, striebro od bronzu…

Adventisti argumentujú tmou, katolícka Cirkev argumentuje svetlom. Vyzerá to asi takto:



V královstve nastal hlad. Král dal rozhlásit: „Vyjdite na more a nachytajte pre moje královstvo ryby!" Vysli dve lode. Na prvy pohlad rovnaké. Jedna chytila 12 ton ryb, z ktorych 4 tony odhodila, lebo boli zlé, druhá chytila 20 kusov a 5 z nich odhodila. Ked prisli pred krála tí z prvej lode, zlozili mu k nohám 8 ton ryb. Aj tí z druhej lode mu dali k nohám svoje ryby a povedali: „Ale my sme odhodili iba 5 zlych ryb, kym títo ich mali 4 tony!" Král im odpovedal: „Lovili ste predsa v celom mori, tak ako aj oni."

 

Krácali vedla seba dvaja priatelia. Cestou prisli k stromu zatazenému chutnym ovocím. Chvílu pred ním mlcky stáli. „Nanic strom!" - ozval sa jeden. Ten druhy na neho s údivom pozrel. Nechápal, ako mohol k takému záveru dospiet. Ale kedze priatelstvo malo v jeho ociach nesmiernu hodnotu, bol ochotny, i pri najmensej moznosti zapochybovat o svojom úsudku a pripustit alebo uznat úsudok priatela. Strom pred ním bol vsak prílis jasnou skutocnostou, nez aby mohol pochybovat. A pretoze nikdy nepredpokladal u priatela zlú vôlu, videl iba jedno riesenie: „Preco tak tvrdís?" - opytal sa. „Pozri sa" - odpovedal mu priatel - „pozri sa na tento konárik! Prázdny. Vidís, ani na tomto nic nie je… ani na tomto… ani na tamtom… a ani na tamtom tam."

 

A do tretice, Adam, este jeden obraz:

Kvalita horolezeckého nácinia sa nikdy nedá hodnotit podla poctu ludí, ktorí na vrchy nevysli, t.j. ktorí nácinie nepouzívali alebo zle pouzívali, ale podla toho, kolko horolezcov ním na vrchy vyslo a aké vysoké stíty ním dobyli.



Nehodnotme teda ludí podla názvu, napríklad ci katolík, ci nekatolík, ale podla ovocia!

Vy ste svetlo sveta. Mesto postavené na návrsí sa nedá ukryt. Ani lampu nezaznú a nepostavia pod mericu, ale na svietnik, aby svietila vsetkym, co sú v dome. Nech tak svieti vase svetlo pred ludmi, aby videli vase dobré skutky a oslavovali vásho Otca, ktory je na nebesiach.

Mt 5:14-16

Mám sa teda zacat chválit? Nie! Lebo nebudem predsa hovorit o sebe, ale o inych. A skutky inej osoby si nemôze nikto prisvojit, len tá osoba, ktorá ich vykonala, a Boh, pretoze sú predovsetkym dielom jeho milosti.

Okrem toho upozornujem, ze nechcem a ani nemôzem spomenút vsetko ovocie, ktoré katolícka Cirkev - jej vierouka, ucenie - ludstvu doniesla. A nebude to ani nijaky systematicky prehlad. Bude toho vsak dost, aby sa dalo porovnat. Budem hovorit vseobecne i jednotlivo. Aby som nepodporil Tvoju domnienku, ze vsetko viem iba vseobecne a „zjem" vsetko, co mi katolícka Cirkev predlozí, zacnem od konkrétnych prípadov.

V januári 1948 istá sestra v loretánskom klástore prosí svoju predstavenú, aby mohla zit sama mimo klástora a aby smela pracovat v chatrciach Kalkaty. Vo februári 1948 si vyprosuje od pápeza Pia XII. oficiálne dovolenie, ktoré coskoro dostáva.

V Kalkate je totiz mnozstvo ludí, ktorí zijú na ulici, tam sa rodia a na ulici i zomierajú. Odhaduje sa, ze v Kalkate je ich asi milión. Táto sestra 18. augusta 1948 odchádza z loretského klástora, oblieka si jednoduché biele sari, aké nosia bengálske zeny, a zacína zhánat pre tychto ludí nejaké prostriedky: tabletky aspirínu, obväzy, jód… Zacína doslova s holymi rukami, avsak so srdcom plnym viery a nádeje v Boziu pomoc. 19. marca 1949 sa ako prvá k nej hlási mladá Bengálcanka Subhasini Dasová. Dnes sú uz tieto misionárky rozsírené po celom svete a pracujú medzi najchudobnejsími z chudobnych. Ba majú aj muzskú vetvu. Uvediem Ti niektoré statistické údaje z roku 1975:

Misionárky lásky mali v Indii 65 radovych domov, z toho 10 pre bratov, 81 skôl, 335 pojazdnych ambulancií, 67 kliník pre malomocnych, 28 domov pre opustené deti, 28 ústredí rodinného plánovania a 32 domov pre umierajúcich. Rád mal 935 sestier a 185 bratov. Sestra Anezka (Dasová) odhadovala vtedy pocet pacientov osetrenych v ambulatóriách na 1,6 milióna a pocet osadenstva v domovoch pre umierajúcich na 2 000. Na klinikách pre malomocnych bolo v tom case osetrovanych na 43 000 postihnutych. Sestry a bratia sa starali o 2 000 opustenych detí. To je ovocie za prvych 25 rokov rádu. A celé toto dielo je zalozené na láske a udrzuje ho láska, pretoze vsetko je postavené na základe milodarov, ktoré jej dnes prichádzajú z celého sveta. A nielen milodary, ale aj samotní studenti zo západného sveta (napríklad Kanady) chodia k nej na vypomoc pocas prázdnin. Istí studenti z Kanady sa vyjadrili, ze v ich zivote po takejto vypomoci nastal zásadny zivotny obrat.

To je v skratke Matka Terézia. Pod tymto menom je známa po celom svete. Ale ci by nemala byt známou kazdá z tych dalsích niekolkych tisícov jej reholnych sestier? I ked nemôzeme poznat vsetky ich mená, za kazdym jednym sa skryva dnes este mladé dievca, ktoré sa z lásky k Jezisovi Kristovi a jeho královstvu zrieklo manzelstva, aby uskutocnilo ideál krestanskej dokonalosti:

Ak chces byt dokonaly, chod, predaj, co más, rozdaj chudobnym a budes mat poklad v nebi. Potom príd a nasleduj ma!

Mt 19,21

Lebo sú ludia neschopní manzelstva…a iní sa takymi urobili sami pre nebeské královstvo. Kto to môze pochopit, nech pochopí!

Mt 19,12

Pochopil, Adam, niekto z adventistov toto miesto Písma? Vdaka katolíckej Cirkvi to vsak pochopilo len v súcasnosti milión a dvestotisíc zien (tolko je totiz na svete reholnícok) a asi tolko muzov (knazov a reholníkov). A kolko ich bolo v celej histórii Cirkvi! Keby som nebol cely tento dopisisko písal, iba toto, muselo by to byt dostatocnym argumentom pravosti katolíckej Cirkvi.

Kedze katolícku vierouku neuznávas, nebudem sa rozpisovat o tych, ktorí polozili cely svoj zivot a casto obetovali i smrt za katolícku vieru, ani o tych, ktorí prinesli duchovné dobrodenia ludstvu, ktoré sa vsak nedajú tak „ohmatat", ako dielo Matky Terézie. Preto pozrime sa este na niektorych, ktorych ovocie je takpo-vediac fyzicky viditelné.

Pred sto rokmi zomrel v Turíne Don Bosko. Pokial viem, jeho zivotopis si drzal v ruke, ale vela si z neho neprecítal. Tá skutocnost totiz privelmi odporovala Tvojmu názoru. Preto si radsej poprel celé jeho dielo. Poprel si, ze také nieco by mohol uskutocnit.

Inác povedané, vás postoj k historickym faktom je taky, ze ked treba dokázat nieco proti Cirkvi, vtedy história „funguje", ale kedykolvek ked je nieco v prospech Cirkvi, vtedy história „nefunguje".

Ale spomínal som Don Boska. Tento knaz si získal poulicnú mládez Turína, pomáhal jej, staval pre tychto bezdomovcov útulky, privádzal ich k Bohu. Zalozil kongregáciu, ktorá je dnes rozsírená po celom svete a má na starosti mládez. Volajú sa seleziáni. Aj u nás mali domy a vychovávali mládez, kym ich komunisti násilne neodstránili.

Je známy prípad, este z Don Boskovho zivota, ked v Turíne vypukol mor, ako jeho chovanci osetrovali postihnutych morom. Vsetci samozrejme boli dobrovol-níci. Zaujímavé je, ze ani jeden z nich nezomrel na nákazu.

Osetrovaniu chorych a starych sa venoval sv. Vincent z Pauly. Je to dielo podobné dielu Matky Terézie. Keby v tych casoch boli také telekomunikacné prostriedky ako dnes, zaiste by bol taky známy, ako dnes Matka Terézia. Jeho spolocnost, i zenská vetva, trvajú az dodnes. Stalo sa raz, ze sa tento svätec vymenil s väznom, ktorého viedli na galeje. Ked karavána väznov prisla do Afriky, spoznal ho tam isty porucík. Vincent si vsak nechcel dat snat retaze, kym ho neubezpecili, ze byvalému väznovi nic neurobia.

Knaz Maximilián Kolbe, ktory bol teraz svätoreceny, sa dobrovolne vymenil za otca viacclennej rodiny, ktory mal íst do „bunkra hladu" v Osviencime. Zomrel namiesto neho.

Podobne je známy prípad z obdobia francúzkej revolúcie. Istá sestricka, myslím, ze sa volala Alzbeta, prisla do väzenia, aby podala útechu zene odsúdenej na trest smrti. Zena mala dieta, ktoré by doma asi samo zomrelo. Zacala si zúfat. Vtedy sestra Alzbeta navrhla, aby si vymenili saty a miesta. „Podvod" sa vydaril. Na druhy den bola sestra Alzbeta popravená.

Nedávno blahoreceny knaz Peter Donders, Holandan, pôsobil v Suriname medzi malomocnymi. Okrem duchovnej správy im vysluhoval aj vo vsetkych telesnych potrebách. Jeho mimoriadne obetavá práca vzbudila pozornost úradov. Udelili mu akési vyznamenanie a isli za ním, aby mu ho odovzdali. Avsak pre neznesitelny smrad usli z toho miesta. A on v tom prostredí pracoval a zil 27 rokov.

Pred niekolkymi rokmi zomrel pater Damián. Pôsobil na ostrove Molokai medzi malomocnymi. Bol to vlastne ostrov vyhradeny pre malomocnych. Tak isto slúzil malomocnym v duchovnych i telesnych potrebách. Nakoniec aj sám zomiera na malomocenstvo.

Spomeniem sv. Alzbetu Uhorskú, ktorá pre lásku k chudobnym vysla pred svetom na posmech. Bola to vydatá zena.

Celá európska kultúra stojí na krestanstve, ktorého nositelom bola a je katolícka Cirkev. Cirkev zakladala skoly, univerzity. Cirkev polozila a budovala základy vedy hoci to nepatrilo k jej najvlastnejsiemu poslaniu.

Áno, niektorí „vedci" sa pohrdavo pozerajú na Cirkev. Podobajú sa synovi, ktory ked vyrástol a osamostatnil sa, zacal sa posmievat svojej matke. Zabudol, ze ked bol maly, matka ho musela prebalovat. Ked bola veda v plienkach, boli to predovsetkym knazi a mnísi, ktorí sa starali o jej rozvoj.

Mozno by si mi tu pripomenul prípad Galilea Galileiho. Odpoviem Ti na to známou, otrepanou, ale az zarázajúco pravdivou vetou: „Kto nic nerobí, ten naozaj nic nepokazí."

Nemôzem nespomenút sv. Cyrila a sv. Metoda. V case, ked k nám prisli, Slovania (nielen Slováci) nemali ziadne, opakujem, ziadne písmo. Oni nám vytvorili hlaholskú abecedu, ktorá podla samotnych nepriatelov katolíckej Cirkvi je „dielo celoeurópskeho vyznamu". A dalej: „Staroslovienska ortografia (pravopis) takto dosiahla úroven byzantskej gréctiny a predstihla vsetky doterajsie pokusy o národnú ortografiu u ostatnych západoeu-rópskych národností, nevynímajúc ani Nemcov."

Kazdá kultúra, ako vies, a tiez veda a pokrok sa zacínajú od cítania a písania. Avsak vzhladom na nás dialóg je tu nieco omnoho zaujímavejsie: Prvé slová, ktoré boli prelozené do staroslovienskeho jazyka, boli slová Svätého Písma - „Na pociatku bolo Slovo…". Okrem toho, títo bratia prelozili celé Sväté Písmo do reci zrozumitelnej ludu. Nechápem, ako môzete hovorit, ze Cirkev je proti Písmu a nechce, aby ho ludia poznali! Ci to nie je nedostatok elementárnej spravodlivosti?!

Celé charitatívne dielo (nemocnice, starobince, detské domovy, ústavy pre choromyselnych…) stojí na katolíckych základoch. Prvé zalozil sv. Bazil vo stvrtom storocí. A keby si neveril, ze to vsetko je naozaj na katolíckych základoch, zamysli sa nad tym, preco sa zdravotné sestry v nemocniciach volajú zdravotné „sestry" a preco sa napríklad zeny v úradoch nevolajú „kancelárske sestry" ?

A co pápez Ján Pavol II. ? Vy tvrdíte, ze je to selma. A ja sa Teba pytam: Si o tom presvedceny preto, ze by si videl jeho zlé ovocie, alebo preto, ze Ti to adventisti, ci lepsie povedané duch adventizmu (pretoze ostatní adventisti môzu byt na tom práve tak ako Ty) nahovoril? Mohol by si mi povedat nejaky jeho závazny poklesok, pravda okrem toho, ze je katolíkom? Ako je mozné ze vrah, ktory na neho strielal, to lutuje, prosí ho o odpustenie a modlí sa za neho? Vari prostredníctvom diabla z neho vyhnal diabla? Ci by sa vás neopytal Jezis:

Ako môze satan vyhánat satana?

Mk 3:23

Isté dievca sa stalo veriacou v Jezisa Krista len z púheho televízneho prenosu, ked bol pápez na návsteve v Japonsku.

Pri svojich cestách po svete nikdy nezabudne íst k tym najchudobnejsím, k utlácanym národnostnym mensinám, nikdy nezabudne zastat sa ich práv i napriek tomu, ze tym vstúpi do svedomia vládnucím vrstvám, najostrejsie sa zastáva práva na zivot tych, ktory sa este nenarodili, i ked to dnes vôbec nie je populárne, navstevuje väznov, chorych, malomocnych. Nie raz sa stalo, ze objal malomocného. Objal uz takého niekto z adventistov a k tomu este z vasich predstavitelov? Viem, mozno povies, ze to vsetko je len pokrytectvo. Ale v tom prípade: „Ach, Boze, daj nech je kazdy clovek na svete takym pokrytcom!"

Ako môzes, Adam, nevidiet, ze v nenávisti proti pápezovi ste zajedno s bezbozníkmi najhrubsieho zrna, ze nenávist proti nemu kricíte spolu s nimi do jedného mikrofónu?!

Ale vlastne na tom nie je nic divného, pretoze:

Ked pána domu nazvali Belzebulom, o co skôr jeho domácich?!

Mt 10:25

A o co skôr jeho prvého sluzobníka na Petrovom stolci! Vlastne by vám katolíci mali vdacit za to, ze ich upevnujete vo viere. Ste vy a vasi predstavení tak nenávidení od sveta, ako katolícka Cirkev a exkluzívne pápez?! Ak más oci, vidís a nemusím Ti to ukazovat, ak nemás oci, tiez by bolo zbytocné Ti to ukazovat.

Ale myslím, ze dost bolo „bláznivého" chválenia katolíckej Cirkvi (por. 2 Kor 11:16 az 12:13); teraz môzeme porovnat. Mohol by si mi Adam, ukázat jeden ústav na svete, kde sa adventistické, Bohu zasvätené sestry, starajú o tych, o ktorych nemá nikto záujem? Ja som este ani nestretol, ani nepocul o adventistke (-ovi), ktorá by sa zriekla manzelstva pre královstvo Bozie.

Môzem povedat, ze dost som pochodil sveta, ale s velmi málo adventistami som sa stretol, ba vlastne i o nich iba pocul. Bolo to asi v piatich prípadoch. Z toho v styroch prípadoch som o nich pocul v pochvalnom zmysle a len v jednom prípade v negatívnom. Obycajne islo o to, ze sú svedomitymi pracovníkmi.

Neodvrhujem ich ovocie!

Nemôzem vsak odvrhnút a nevidiet najmenej také isté ovocie aj u katolíkov. Vo svojom zivote som ich uz stretol totiz mnoho, ktorí si velmi svedomite plnia povinnosti, tak v práci ako aj doma. Adventista nechce v sobotu pracovat a preto je na pracovisku, povedal by som, kuriozitou, takze si ho vsetci vsimnú a skôr ho pozorujú. Ked vsak pracuje svedomite katolík, nikto si to nevsíma, pretoze je to cosi normálne, ci inác povedané, katolík je prílis vsedny svetonázor na to, aby si ho niekto z toho dôvodu vsímal. Okrem toho im robia „dobrú sluzbu" tí bratia katolíci, pre ktorych je nábozenstvo len formalitou. Je to vseobecny trend, ze sa poukazuje na hriesnost katolíkov, následkom coho tí, ktorí si svedomite plnia povinnosti, este viac upadajú do nepozornosti okolia. Ale to je naozaj dobre, pretoze takto sú velmi dobre chránení pred pychou - pred tym najhorsím. Vidís, aj to je velká vyhoda katolíckej Cirkvi!

Môj majster v mojom zamestnaní mi spomínal, ako bol v koncentracnom tábore v Sovietskom Zväze. Rozprával mi, ako na vlastné oci videl, ako chceli adventistov donútit, aby pracovali v sobotu. Hoci im na hrud mierili hlavne a na krk im dali povraz, nepovolili.

Treba prejavit obdiv ludom, ktorí si takto dokázu stát za svojím svedomím!

Hoci som presvedceny, ze je to mylné svedomie (vid Rim 14:5), predsa verím, ze Boh takého cloveka odmení, pretoze:

On stojí alebo padá svojmu pánovi. Ale bude pevne stát, lebo Pán má moc podrzat ho.

Rim 14:4

„Amicus Platon, sed magis amica veritas" („Platón je priatelom, ale väcsou priatelkou je pravda") - hovorieval Aristoteles, Platónov ziak. Chcem tym povedat, Adam, ze akokolvek by som mal v úcte spomenutych adventistov, nemôzem nevidiet vec v Jezisovom svetle. Jezis totiz hovorí:

Nik nemá väcsiu lásku ako ten, kto polozí svoj zivot za svojich priatelov.

Jn 15:13

Uváz teda, co je viac: polozit zivot za blízneho, ci za sobotu?

K tym totiz, ktorí polozili svoj zivot za blízneho, sa nepocítajú iba tí, ktorí ho polozili v jednom case, napríklad otec Kolbe, ale i tí, ktorí ho polozili celkove, napríklad Matka Tereza a jej niekolko tisíc sestier, ktoré sa zriekli vsetkych svojich oprávnenych dobier, ktoré zivot poskytuje, len aby sa mohli plne venovat chudobnym.

Mne, Adam, katolicizmus nebráni vidiet dobré stránky u inych a preto si viem celkom dobre predstavit, ze sa medzi adventistami cítis dobre a zaiste tam más aj mnohych priatelov. Predsa vsak som presvedceny, ze i Ty raz, ak más dobrú vôlu, budes musiet povedat: „Magis amica veritas."

Chcem na tomto mieste doplnit este jednu vec:

Boh vypocuje kazdého, kto sa k nemu modlí, ci je to adventista, ci katolík, ci mohamedán. Ak by si teda uvazoval na pravost adventistickej cirkvi z toho, ze si tam pozoroval vyslysania, to mnoho nedokazuje. Jezis predsa hovorí:

Kazdy, kto prosí, dostane.

Mt 7:7

Co mám teda povedat na záver? Cím si mám vysvetlit to, ze nevidís ovocie katolíckej Cirkvi? Zlou vôlou? Kym je iná moznost, tym si to vysvetlit nechcem!

Ktorá bola prvá vec, ktorú ta duch adventizmu naucil chápat, Písmo alebo hriesnost katolíkov? Myslím, ze to druhé, pretoze inác by Ti nemohlo byt, i po tolkych rokoch, z celého Písma istych iba desat Bozích prikázaní. Toto je, Adam, cely vás kamen úrazu. A ak nevidís svetlo katolíckej Cirkvi, ospravedlnujem si to tym, ze sa nedá hladiet zároven do tmy i do svetla.

Vsetko, Adam, co som doteraz napísal, bola konfrontácia nasich názorov so Svätym Písmom, ktoré Ty pokladás za jediné pravidlo viery, ci ako inác hovoríte: „Sola Scriptura!"

(pokracovanie)
15
Adventista a katolík

1 - Úvodná strana
2 - Prv nez otocís list - SRDCE ZRODU
3 - CENTRÁLNY PILIER ADVENTISTOV
4 - VYDANIE TEJTO KNIHY
5 - Z DEJÍN ADVENTISTOV
6 - FARBA TEJTO KNIHY
7 - Námietky adventistov proti katolíckej Cirkvi (Vyjadrené jednym z nich)
8 - Odpoved na námietky adventistov - DIALÓG !
9 - Desat Bozích prikázaní a v rámci nich zvlást - SOBOTA
10 - Poradie soboty a prikázanie lásky - I.
11 - Poradie soboty a prikázanie lásky - II. - Desatoro ako také. - Prirodzeny a pozitívny mravny zákon. - Viera a mravy nie je celkom jedno a to isté.
12. - Autorita a dôvod na zmenu dna
13. - Autorita a poslanie.
14. - Hriesnost Cirkvi?
15. - Svätost Cirkvi
16. - SOLA SCRIPTURA? - Jedine Písmo?
17. - Predmetom viery sú TAJOMSTVÁ a nie Desat Bozich prikázaní.
18. "TELEGRAFICKÉ" ODPOVEDE
19. Dalsie námietky adventistov
OTÁZKA OSPRAVEDLNENIA A SPASENIA - ZÁSLUHY A SPÁSA
20. DEDICNY HRIECH
21. TAJOMSTVO BOHOCLOVEKA
22. KRISTOVO MYSTICKÉ TELO
23. SKUTKY A PRAVÁ VIERA
24. NASA JEDNOTA V KRISTOVI
25. PROTIRECENIE A TAJOMSTVO
26. POJEM TAJOMSTVA
27. ZÁSLUHY A SPÁSA - CO NA TO BIBLIA?
STRUCNE ZHRNUTIE
28. Sobota
29. Nedela
30. Cisté a necisté jedlá
31. Maly roh

HOME - Spät na »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Spät k ZOZNAMU CLÁNKOV