(pokracovanie)
Odpoved
na námietky
adventistov
|
SVÄTOST
CIRKVI
[Pozrime sa teraz do
svetla!] Ono, a nie tma, je meradlom, ktorym
rozlisujeme zlato od striebra, striebro od
bronzu
Adventisti argumentujú
tmou, katolícka Cirkev argumentuje
svetlom. Vyzerá to asi takto:
V
královstve nastal hlad. Král
dal rozhlásit: Vyjdite na more a
nachytajte pre moje královstvo ryby!"
Vysli dve lode. Na prvy pohlad
rovnaké. Jedna chytila 12 ton ryb, z
ktorych 4 tony odhodila, lebo boli
zlé, druhá chytila 20 kusov a 5
z nich odhodila. Ked prisli pred krála
tí z prvej lode, zlozili mu k
nohám 8 ton ryb. Aj tí z druhej
lode mu dali k nohám svoje ryby a
povedali: Ale my sme odhodili iba 5
zlych ryb, kym títo ich mali 4 tony!"
Král im odpovedal: Lovili ste
predsa v celom mori, tak ako aj oni."
Krácali
vedla seba dvaja priatelia. Cestou prisli k
stromu zatazenému chutnym
ovocím. Chvílu pred ním
mlcky stáli. Nanic strom!" -
ozval sa jeden. Ten druhy na neho s
údivom pozrel. Nechápal, ako
mohol k takému záveru dospiet.
Ale kedze priatelstvo malo v jeho ociach
nesmiernu hodnotu, bol ochotny, i pri
najmensej moznosti zapochybovat o svojom
úsudku a pripustit alebo uznat
úsudok priatela. Strom pred ním
bol vsak prílis jasnou skutocnostou,
nez aby mohol pochybovat. A pretoze nikdy
nepredpokladal u priatela zlú
vôlu, videl iba jedno riesenie:
Preco tak tvrdís?" - opytal sa.
Pozri sa" - odpovedal mu priatel -
pozri sa na tento konárik!
Prázdny. Vidís, ani na tomto
nic nie je
ani na tomto
ani na
tamtom
a ani na tamtom tam."
A do tretice, Adam, este
jeden obraz:
Kvalita
horolezeckého nácinia sa nikdy
nedá hodnotit podla poctu ludí,
ktorí na vrchy nevysli, t.j.
ktorí nácinie
nepouzívali alebo zle
pouzívali, ale podla toho, kolko
horolezcov ním na vrchy vyslo a
aké vysoké stíty
ním dobyli.
Nehodnotme teda ludí
podla názvu, napríklad ci
katolík, ci nekatolík, ale podla
ovocia!
Vy
ste svetlo sveta. Mesto postavené na
návrsí sa nedá ukryt.
Ani lampu nezaznú a nepostavia pod
mericu, ale na svietnik, aby svietila
vsetkym, co sú v dome. Nech tak svieti
vase svetlo pred ludmi, aby videli vase
dobré skutky a oslavovali vásho
Otca, ktory je na nebesiach.
Mt
5:14-16
Mám sa teda zacat
chválit? Nie! Lebo nebudem predsa hovorit
o sebe, ale o inych. A skutky inej osoby si
nemôze nikto prisvojit, len tá
osoba, ktorá ich vykonala, a Boh, pretoze
sú predovsetkym dielom jeho milosti.
Okrem toho upozornujem, ze
nechcem a ani nemôzem spomenút
vsetko ovocie, ktoré katolícka
Cirkev - jej vierouka, ucenie - ludstvu
doniesla. A nebude to ani nijaky systematicky
prehlad. Bude toho vsak dost, aby sa dalo
porovnat. Budem hovorit vseobecne i jednotlivo.
Aby som nepodporil Tvoju domnienku, ze vsetko
viem iba vseobecne a zjem" vsetko, co mi
katolícka Cirkev predlozí, zacnem
od konkrétnych prípadov.
V januári 1948
istá sestra v loretánskom
klástore prosí svoju
predstavenú, aby mohla zit sama mimo
klástora a aby smela pracovat v
chatrciach Kalkaty. Vo februári 1948 si
vyprosuje od pápeza Pia XII.
oficiálne dovolenie, ktoré coskoro
dostáva.
V Kalkate je totiz mnozstvo
ludí, ktorí zijú na ulici,
tam sa rodia a na ulici i zomierajú.
Odhaduje sa, ze v Kalkate je ich asi
milión. Táto sestra 18. augusta
1948 odchádza z loretského
klástora, oblieka si jednoduché
biele sari, aké nosia bengálske
zeny, a zacína zhánat pre tychto
ludí nejaké prostriedky: tabletky
aspirínu, obväzy, jód
Zacína doslova s holymi rukami, avsak so
srdcom plnym viery a nádeje v Boziu
pomoc. 19. marca 1949 sa ako prvá k nej
hlási mladá Bengálcanka
Subhasini Dasová. Dnes sú uz tieto
misionárky rozsírené po
celom svete a pracujú medzi
najchudobnejsími z chudobnych. Ba
majú aj muzskú vetvu. Uvediem Ti
niektoré statistické údaje
z roku 1975:
Misionárky
lásky mali v Indii 65 radovych domov, z
toho 10 pre bratov, 81 skôl, 335
pojazdnych ambulancií, 67 kliník
pre malomocnych, 28 domov pre opustené
deti, 28 ústredí rodinného
plánovania a 32 domov pre
umierajúcich. Rád mal 935 sestier
a 185 bratov. Sestra Anezka (Dasová)
odhadovala vtedy pocet pacientov osetrenych v
ambulatóriách na 1,6
milióna a pocet osadenstva v domovoch pre
umierajúcich na 2 000. Na
klinikách pre malomocnych bolo v tom case
osetrovanych na 43 000 postihnutych. Sestry
a bratia sa starali o 2 000 opustenych
detí. To je ovocie za prvych 25 rokov
rádu. A celé toto dielo je
zalozené na láske a udrzuje ho
láska, pretoze vsetko je postavené
na základe milodarov, ktoré jej
dnes prichádzajú z celého
sveta. A nielen milodary, ale aj samotní
studenti zo západného sveta
(napríklad Kanady) chodia k nej na
vypomoc pocas prázdnin. Istí
studenti z Kanady sa vyjadrili, ze v ich zivote
po takejto vypomoci nastal zásadny
zivotny obrat.
To je v skratke Matka
Terézia. Pod tymto menom je známa
po celom svete. Ale ci by nemala byt
známou kazdá z tych dalsích
niekolkych tisícov jej reholnych sestier?
I ked nemôzeme poznat vsetky ich
mená, za kazdym jednym sa skryva dnes
este mladé dievca, ktoré sa z
lásky k Jezisovi Kristovi a jeho
královstvu zrieklo manzelstva, aby
uskutocnilo ideál krestanskej
dokonalosti:
Ak
chces byt dokonaly, chod, predaj, co
más, rozdaj chudobnym a budes mat
poklad v nebi. Potom príd a nasleduj
ma!
Mt
19,21
Lebo
sú ludia neschopní
manzelstva
a iní sa takymi
urobili sami pre nebeské
královstvo. Kto to môze
pochopit, nech pochopí!
Mt
19,12
Pochopil, Adam, niekto z
adventistov toto miesto Písma? Vdaka
katolíckej Cirkvi to vsak pochopilo len v
súcasnosti milión a
dvestotisíc zien (tolko je totiz na svete
reholnícok) a asi tolko muzov (knazov a
reholníkov). A kolko ich bolo v celej
histórii Cirkvi! Keby som nebol cely
tento dopisisko písal, iba toto, muselo
by to byt dostatocnym argumentom pravosti
katolíckej Cirkvi.
Kedze katolícku
vierouku neuznávas, nebudem sa rozpisovat
o tych, ktorí polozili cely svoj zivot a
casto obetovali i smrt za katolícku
vieru, ani o tych, ktorí prinesli
duchovné dobrodenia ludstvu, ktoré
sa vsak nedajú tak ohmatat", ako
dielo Matky Terézie. Preto pozrime sa
este na niektorych, ktorych ovocie je
takpo-vediac fyzicky viditelné.
Pred sto rokmi zomrel v
Turíne Don Bosko. Pokial viem, jeho
zivotopis si drzal v ruke, ale vela si z neho
neprecítal. Tá skutocnost totiz
privelmi odporovala Tvojmu názoru. Preto
si radsej poprel celé jeho dielo. Poprel
si, ze také nieco by mohol uskutocnit.
Inác povedané,
vás postoj k historickym faktom je taky,
ze ked treba dokázat nieco proti Cirkvi,
vtedy história funguje", ale
kedykolvek ked je nieco v prospech Cirkvi, vtedy
história nefunguje".
Ale spomínal som Don
Boska. Tento knaz si získal
poulicnú mládez Turína,
pomáhal jej, staval pre tychto
bezdomovcov útulky, privádzal ich
k Bohu. Zalozil kongregáciu, ktorá
je dnes rozsírená po celom svete a
má na starosti mládez.
Volajú sa seleziáni. Aj u
nás mali domy a vychovávali
mládez, kym ich komunisti násilne
neodstránili.
Je známy
prípad, este z Don Boskovho zivota, ked v
Turíne vypukol mor, ako jeho chovanci
osetrovali postihnutych morom. Vsetci samozrejme
boli dobrovol-níci.
Zaujímavé je, ze ani jeden z nich
nezomrel na nákazu.
Osetrovaniu chorych a starych
sa venoval sv. Vincent z Pauly. Je to dielo
podobné dielu Matky Terézie. Keby
v tych casoch boli také
telekomunikacné prostriedky ako dnes,
zaiste by bol taky známy, ako dnes Matka
Terézia. Jeho spolocnost, i zenská
vetva, trvajú az dodnes. Stalo sa raz, ze
sa tento svätec vymenil s väznom,
ktorého viedli na galeje. Ked
karavána väznov prisla do Afriky,
spoznal ho tam isty porucík. Vincent si
vsak nechcel dat snat retaze, kym ho
neubezpecili, ze byvalému väznovi
nic neurobia.
Knaz Maximilián Kolbe,
ktory bol teraz svätoreceny, sa dobrovolne
vymenil za otca viacclennej rodiny, ktory mal
íst do bunkra hladu" v Osviencime.
Zomrel namiesto neho.
Podobne je známy
prípad z obdobia francúzkej
revolúcie. Istá sestricka,
myslím, ze sa volala Alzbeta, prisla do
väzenia, aby podala útechu zene
odsúdenej na trest smrti. Zena mala
dieta, ktoré by doma asi samo zomrelo.
Zacala si zúfat. Vtedy sestra Alzbeta
navrhla, aby si vymenili saty a miesta.
Podvod" sa vydaril. Na druhy den bola
sestra Alzbeta popravená.
Nedávno blahoreceny
knaz Peter Donders, Holandan, pôsobil v
Suriname medzi malomocnymi. Okrem duchovnej
správy im vysluhoval aj vo vsetkych
telesnych potrebách. Jeho mimoriadne
obetavá práca vzbudila pozornost
úradov. Udelili mu akési
vyznamenanie a isli za ním, aby mu ho
odovzdali. Avsak pre neznesitelny smrad usli z
toho miesta. A on v tom prostredí
pracoval a zil 27 rokov.
Pred niekolkymi rokmi zomrel
pater Damián. Pôsobil na ostrove
Molokai medzi malomocnymi. Bol to vlastne ostrov
vyhradeny pre malomocnych. Tak isto
slúzil malomocnym v duchovnych i
telesnych potrebách. Nakoniec aj
sám zomiera na malomocenstvo.
Spomeniem sv. Alzbetu
Uhorskú, ktorá pre lásku k
chudobnym vysla pred svetom na posmech. Bola to
vydatá zena.
Celá európska
kultúra stojí na krestanstve,
ktorého nositelom bola a je
katolícka Cirkev. Cirkev zakladala skoly,
univerzity. Cirkev polozila a budovala
základy vedy hoci to nepatrilo k jej
najvlastnejsiemu poslaniu.
Áno, niektorí
vedci" sa pohrdavo pozerajú na
Cirkev. Podobajú sa synovi, ktory ked
vyrástol a osamostatnil sa, zacal sa
posmievat svojej matke. Zabudol, ze ked bol
maly, matka ho musela prebalovat. Ked bola veda
v plienkach, boli to predovsetkym knazi a
mnísi, ktorí sa starali o jej
rozvoj.
Mozno by si mi tu pripomenul
prípad Galilea Galileiho. Odpoviem Ti na
to známou, otrepanou, ale az
zarázajúco pravdivou vetou:
Kto nic nerobí, ten naozaj nic
nepokazí."
Nemôzem
nespomenút sv. Cyrila a sv. Metoda. V
case, ked k nám prisli, Slovania (nielen
Slováci) nemali ziadne, opakujem, ziadne
písmo. Oni nám vytvorili
hlaholskú abecedu, ktorá podla
samotnych nepriatelov katolíckej Cirkvi
je dielo celoeurópskeho vyznamu". A
dalej: Staroslovienska ortografia
(pravopis) takto dosiahla úroven
byzantskej gréctiny a predstihla vsetky
doterajsie pokusy o národnú
ortografiu u ostatnych
západoeu-rópskych
národností,
nevynímajúc ani
Nemcov."
Kazdá kultúra,
ako vies, a tiez veda a pokrok sa
zacínajú od cítania a
písania. Avsak vzhladom na nás
dialóg je tu nieco omnoho
zaujímavejsie: Prvé slová,
ktoré boli prelozené do
staroslovienskeho jazyka, boli slová
Svätého Písma - Na
pociatku bolo Slovo
". Okrem toho,
títo bratia prelozili celé
Sväté Písmo do reci
zrozumitelnej ludu. Nechápem, ako
môzete hovorit, ze Cirkev je proti
Písmu a nechce, aby ho ludia poznali! Ci
to nie je nedostatok elementárnej
spravodlivosti?!
Celé
charitatívne dielo (nemocnice,
starobince, detské domovy, ústavy
pre choromyselnych
) stojí na
katolíckych základoch. Prvé
zalozil sv. Bazil vo stvrtom storocí. A
keby si neveril, ze to vsetko je naozaj na
katolíckych základoch, zamysli sa
nad tym, preco sa zdravotné sestry v
nemocniciach volajú zdravotné
sestry" a preco sa napríklad zeny v
úradoch nevolajú
kancelárske sestry" ?
A co pápez Ján
Pavol II. ? Vy tvrdíte, ze je to selma. A
ja sa Teba pytam: Si o tom presvedceny preto, ze
by si videl jeho zlé ovocie, alebo preto,
ze Ti to adventisti, ci lepsie povedané
duch adventizmu (pretoze ostatní
adventisti môzu byt na tom práve
tak ako Ty) nahovoril? Mohol by si mi povedat
nejaky jeho závazny poklesok, pravda
okrem toho, ze je katolíkom? Ako je
mozné ze vrah, ktory na neho strielal, to
lutuje, prosí ho o odpustenie a
modlí sa za neho? Vari
prostredníctvom diabla z neho vyhnal
diabla? Ci by sa vás neopytal
Jezis:
Ako
môze satan vyhánat
satana?
Mk
3:23
Isté dievca sa stalo
veriacou v Jezisa Krista len z púheho
televízneho prenosu, ked bol pápez
na návsteve v Japonsku.
Pri svojich cestách po
svete nikdy nezabudne íst k tym
najchudobnejsím, k utlácanym
národnostnym mensinám, nikdy
nezabudne zastat sa ich práv i napriek
tomu, ze tym vstúpi do svedomia
vládnucím vrstvám,
najostrejsie sa zastáva práva na
zivot tych, ktory sa este nenarodili, i ked to
dnes vôbec nie je populárne,
navstevuje väznov, chorych, malomocnych.
Nie raz sa stalo, ze objal malomocného.
Objal uz takého niekto z adventistov a k
tomu este z vasich predstavitelov? Viem, mozno
povies, ze to vsetko je len pokrytectvo. Ale v
tom prípade: Ach, Boze, daj nech je
kazdy clovek na svete takym
pokrytcom!"
Ako môzes, Adam,
nevidiet, ze v nenávisti proti
pápezovi ste zajedno s bezbozníkmi
najhrubsieho zrna, ze nenávist proti nemu
kricíte spolu s nimi do jedného
mikrofónu?!
Ale vlastne na tom nie je nic
divného, pretoze:
Ked
pána domu nazvali Belzebulom, o co
skôr jeho domácich?!
Mt
10:25
A o co skôr jeho
prvého sluzobníka na Petrovom
stolci! Vlastne by vám katolíci
mali vdacit za to, ze ich upevnujete vo viere.
Ste vy a vasi predstavení tak
nenávidení od sveta, ako
katolícka Cirkev a exkluzívne
pápez?! Ak más oci, vidís a
nemusím Ti to ukazovat, ak nemás
oci, tiez by bolo zbytocné Ti to
ukazovat.
Ale myslím, ze dost
bolo
bláznivého"
chválenia katolíckej Cirkvi
(por. 2
Kor 11:16 az 12:13);
teraz môzeme porovnat. Mohol by si mi
Adam, ukázat jeden ústav na svete,
kde sa adventistické, Bohu
zasvätené sestry, starajú o
tych, o ktorych nemá nikto záujem?
Ja som este ani nestretol, ani nepocul o
adventistke (-ovi), ktorá by sa zriekla
manzelstva pre královstvo Bozie.
Môzem povedat, ze dost
som pochodil sveta, ale s velmi málo
adventistami som sa stretol, ba vlastne i o nich
iba pocul. Bolo to asi v piatich
prípadoch. Z toho v styroch
prípadoch som o nich pocul v pochvalnom
zmysle a len v jednom prípade v
negatívnom. Obycajne islo o to, ze
sú svedomitymi
pracovníkmi.
Neodvrhujem ich
ovocie!
Nemôzem vsak
odvrhnút a nevidiet najmenej také
isté ovocie aj u katolíkov. Vo
svojom zivote som ich uz stretol totiz mnoho,
ktorí si velmi svedomite plnia
povinnosti, tak v práci ako aj doma.
Adventista nechce v sobotu pracovat a preto je
na pracovisku, povedal by som, kuriozitou, takze
si ho vsetci vsimnú a skôr ho
pozorujú. Ked vsak pracuje svedomite
katolík, nikto si to nevsíma,
pretoze je to cosi normálne, ci
inác povedané, katolík je
prílis vsedny svetonázor na to,
aby si ho niekto z toho dôvodu
vsímal. Okrem toho im robia
dobrú sluzbu" tí bratia
katolíci, pre ktorych je
nábozenstvo len formalitou. Je to
vseobecny trend, ze sa poukazuje na hriesnost
katolíkov, následkom coho
tí, ktorí si svedomite plnia
povinnosti, este viac upadajú do
nepozornosti okolia. Ale to je naozaj dobre,
pretoze takto sú velmi dobre
chránení pred pychou - pred tym
najhorsím. Vidís, aj to je
velká vyhoda katolíckej
Cirkvi!
Môj majster v mojom
zamestnaní mi spomínal, ako bol v
koncentracnom tábore v Sovietskom
Zväze. Rozprával mi, ako na
vlastné oci videl, ako chceli adventistov
donútit, aby pracovali v sobotu. Hoci im
na hrud mierili hlavne a na krk im dali povraz,
nepovolili.
Treba prejavit obdiv ludom,
ktorí si takto dokázu stát
za svojím svedomím!
Hoci som presvedceny, ze je
to mylné svedomie
(vid Rim
14:5), predsa
verím, ze Boh takého cloveka
odmení, pretoze:
On
stojí alebo padá svojmu
pánovi. Ale bude pevne stát,
lebo Pán má moc podrzat ho.
Rim
14:4
Amicus Platon, sed
magis amica veritas" (Platón je
priatelom, ale väcsou priatelkou je
pravda") - hovorieval Aristoteles,
Platónov ziak. Chcem tym povedat, Adam,
ze akokolvek by som mal v úcte
spomenutych adventistov, nemôzem nevidiet
vec v Jezisovom svetle. Jezis totiz
hovorí:
Nik
nemá väcsiu lásku ako ten,
kto polozí svoj zivot za svojich
priatelov.
Jn
15:13
Uváz teda, co je viac:
polozit zivot za blízneho, ci za sobotu?
K tym totiz, ktorí
polozili svoj zivot za blízneho, sa
nepocítajú iba tí,
ktorí ho polozili v jednom case,
napríklad otec Kolbe, ale i tí,
ktorí ho polozili celkove,
napríklad Matka Tereza a jej niekolko
tisíc sestier, ktoré sa zriekli
vsetkych svojich oprávnenych dobier,
ktoré zivot poskytuje, len aby sa mohli
plne venovat chudobnym.
Mne, Adam, katolicizmus
nebráni vidiet dobré
stránky u inych a preto si viem celkom
dobre predstavit, ze sa medzi adventistami
cítis dobre a zaiste tam más aj
mnohych priatelov. Predsa vsak som presvedceny,
ze i Ty raz, ak más dobrú
vôlu, budes musiet povedat: Magis
amica veritas."
Chcem na tomto mieste doplnit
este jednu vec:
Boh vypocuje kazdého,
kto sa k nemu modlí, ci je to adventista,
ci katolík, ci mohamedán. Ak by si
teda uvazoval na pravost adventistickej cirkvi z
toho, ze si tam pozoroval vyslysania, to mnoho
nedokazuje. Jezis predsa
hovorí:
Kazdy,
kto prosí, dostane.
Mt
7:7
Co mám teda povedat na
záver? Cím si mám vysvetlit
to, ze nevidís ovocie katolíckej
Cirkvi? Zlou vôlou? Kym je iná
moznost, tym si to vysvetlit nechcem!
Ktorá bola prvá
vec, ktorú ta duch adventizmu naucil
chápat, Písmo alebo hriesnost
katolíkov? Myslím, ze to
druhé, pretoze inác by Ti nemohlo
byt, i po tolkych rokoch, z celého
Písma istych iba desat Bozích
prikázaní. Toto je, Adam, cely
vás kamen úrazu. A ak
nevidís svetlo katolíckej Cirkvi,
ospravedlnujem si to tym, ze sa nedá
hladiet zároven do tmy i do svetla.
Vsetko, Adam, co som doteraz
napísal, bola konfrontácia nasich
názorov so Svätym Písmom,
ktoré Ty pokladás za jediné
pravidlo viery, ci ako inác
hovoríte: Sola Scriptura!"
(pokracovanie)