(pokracovanie)
Odpoved
na námietky
adventistov
|
Poradie
soboty a prikázanie lásky -
II.
Desatoro
ako také. - Prirodzeny a pozitívny
mravny zákon. - Viera a mravy nie je
celkom jedno a to isté.
Vsetko toto je z
rôznych pohladov k otázke
adventistického a katolického
chápania soboty - siedmeho dna. A teraz
sa pozrime na Desat Bozích
prikázaní celkove! Najprv, ako je
to v Písme a ako v katechizme:
Dt (5
Mojzisova) 5:6-21
|
Katechetická
formula
|
I.
Ja som Pán, Boh
tvoj, ktory ta vyviedol zo zeme egyptskej,
z domu otroctva. Nebudes mat inych bohov
okrem mna. Neurobís si nijakej
modly, ani obrazu cohosi, co je hore na
nebi, ani toho, co je dolu na zemi, alebo
vo vode pod zemou. Nebudes sa im klanat,
ani ich uctievat, pretoze ja Pán,
Boh tvoj, som Bohom ziarlivym, co trescem
vinu otcov na synoch az do tretieho a
stvrtého pokolenia u tych, co mna
nenávidia, ale zmilúvam sa
az nad tisícimi, co mna
milujú a rozkazy moje
zachovávajú.
|
Ja som Pán,
Boh tvoj, nebu-des mat inych bohov
okrem mna, aby si sa im
klanal.
|
II.
Nevezmes meno
Pána, Boha svojho, nadarmo, lebo
Pán nenechá bez trestu toho,
ktory meno jeho zneuzije nadarmo.
|
Nevezmes me-no Bozie
na-darmo.
|
III.
Zachovaj den
sobotnajsí, aby si ho
zasvätil, ako ti Pán, Boh
tvoj, prikázal. Za sest dní
budes pracovat a robit svoju prácu,
ale siedmy den je sobota, (to jest
odpocinok) pre Pána, Boha tvojho; v
nom nebudes robit nijakú
prácu, ani ty, ani tvoj syn, ani
tvoja dcéra, ani tvoj sluha, ani
slúzka, ani tvoj vôl, ani
osol, ani akykolvek tvoj dobytok, ba ani
cudzinec nie, co v tvojom bydlisku byva,
aby tvoj sluha a tvoja slúzka mali
podobny odpocinok ako ty sám.
Pamätaj, ze si bol otrokom v
egyptskej zemi, ze Pán, Boh tvoj,
vyviedol ta odtial mocnou pravicou a
zdvihnutym ramenom: preto Pán, Boh
tvoj, prikázal ti zachovávat
sobotnajsí den.
|
Spomni si, aby
si den svia-tocny svätil.
|
IV.
Cti otca svojho a matku
svoju, ako ti to Pán, Boh tvoj,
prikázal, aby dni tvojho zivota
dlho trvali a tebe sa darilo v zemi,
ktorú ti Pán, Boh tvoj,
dáva.
|
Cti otca
svojho i matku svoju.
|
V.
Nezabijes,
|
Nezabijes.
|
VI.
a
nezosmilnís,
|
Nezosmilnís.
|
VII.
a
nepokradnes
|
Nepokradnes.
|
VIII.
a nevystúpis ako
falosny svedok proti blíznemu
svojmu,
|
Neprerieknes
krivého svedectva proti
blíznemu svojmu.
|
IX.
a nepoziadas manzelku
blízneho svojho,
|
Nepoziadas manzelku
blízneho svojho.
|
X.
a nepoziadas domu
blízneho svojho, ani jeho pola, ani
jeho sluhu, ani jeho slúzky, ani
jeho vola, ani jeho osla, nicoho, co
prinálezí tvojmu
blíznemu!
|
Ani nepoziadas
majetku blízneho svojho ani
nicoho, co jeho je.
|
Desat Bozích
prikázaní, ako si mi to aj Ty
uvádzal, sa nachádza este v Druhej
knihe Mojzisovej v dvadsiatej kapitole (Ex 20).
Je zaujímavé, ze ani v samotnom
Svätom Písme sa Desat Bozích
prikázaní navzájom presne
nezhoduje.
Podstata je tá
istá, ale litera" nie. A toto je
práve aj nás problém, Adam.
Katolícka Cirkev sa pozerá na
Ducha, vy sa pozeráte na
písmená", na poradie",
na císla". Nemám nic proti
císlam, ci poradiu, ale proti tomu, ked
sa okolo nich urobí
svätoziara", proti tomu, ked sa im
dá vyznam, ktory nemajú, ked sa z
nich urobí cosi podstatné. A keby
to predsa len tak bolo, preco potom Boh
neocísloval jasne prikázania,
odkial pokial je ktoré?! Ved text
Písma ich nikde nemá
ocíslované. Tvrdís, ze
katolícka Cirkev vynechala druhé
prikázanie, kym ona vase
druhé prikázanie"
pokladá za súcast prvého,
pretoze neurobit si nijakej modly, ani
obrazu cohosi
" jasne súvisí
s Nebudes mat inych bohov". A hoci u Zidov
tento príkaz platil doslovne, u krestana
je záväzná iba podstata tohto
príkazu. Dôvod je ten, ze v case
nábozenskej maloletosti
(por. Gal
4:3), ked poznanie Boha
bolo slabé a k tomu este pod vplyvom
vásní zdeformované, mohlo
sa stat, akoze sa aj stalo, ze si ludia
spletú Boha so zlatym telatom alebo
nejakym inym vytvorom ludskych rúk. Ked
vsak prostredníctvom Krista prisla plnost
zjavenia, niet uz pochyb, aky Boh je a ako
zmysla. A kedze Jezis osobne je Bohom, nikto si
ho uz nemôze zamenit so zlatym telatom, ci
címkolvek inym. Kde uz raz prislo
krestanstvo, tam uz nie je mozná
predkristova forma pohanstva. Kde raz prislo
krestanstvo, tam sa svet uz nemôze klanat
sochám, ci inym vytvorom ludskych
rúk, tam uz svet nemôze zostat
nekrestanskym, pretoze ak sa nestane
krestanskym, môze sa stat jedine
antikrestanskym. História i
prítomnost je toho jasnym svedkom. Zidia,
kedze nemali jasnú predstavu o Bohu, bolo
im - pre uvedené nebezpecenstvo -
zakázané robit sochy alebo obrazy.
My vsak, kedze uz prisla viera,
nepodliehame
vychovávatelovi" (Gal
3:25). Ked teda Cirkev
nevyzaduje otrocké plnenie litery
(por. 2
Kor 3:6n), robí to
preto, lebo vie, ze Kristus nás povolal k
slobode
(por. Gal
5:13-15; 4:31n).
Ak si vsak vy myslíte,
ze tento príkaz pre krestana platí
v tej istej forme, ako platil pre Zidov,
odpovedz mi, preco vydávate
obrázkové knihy (ci pre vás
neplatí:
Neurobís si nijakého
obrazu")? Preco
natácate filmy, ktoré sú
vlastne tiez obrazmi, preco sa dávate
fotografovat, atd.? Preco ústami tento
príkaz vyznávate a skutkami ho
popierate? Ci len preto, aby ste mali nieco
proti katolíckej Cirkvi?
Píses mi, ze na prvej
doske boli prvé 4 prikázania. Hoci
mne je tento fakt lahostajny, predsa by som bol
rád, keby si mi ukázal, kde je to
v Písme potvrdené!
Este sa tu chcem zmienit o
jednej veci. Z Tvojho listu mi vysvitá,
ze predmetom Tvojej viery je predovsetkym Desat
Bozích prikázaní. Ak je
tomu tak, tak je to zásadny omyl. Poznat
základny mravny zákon, ktory
má kazdy clovek vpísany do svojej
prirodzenosti, k tomu clovek nepotrebuje vieru,
pretoze ho clovek poznáva bez toho, aby
mu ho niekto musel povedat. Co poznávam
vlastnym rozumom, to nepotrebujem verit.
A
ked pohania, ktorí nemajú
zákon, od prírody robia, co
zákon pozaduje, hoci taky zákon
nemajú, sami sebe sú
zákonom. Tym ukazujú, ze
majú poziadavky zákona
vpísané vo svojich srdciach, co
im dosvedcuje zároven aj ich svedomie
aj ich myslienky
Rim
2:14-15
Viera sa vztahuje na to, co
nevidím
(Hebr 11:1), a to nielen
ocami, ale ani rozumom. Lebo keby to platilo len
pre oci, potom by som matematiku musel verit a
nie vediet. Potom by kazdy clovek musel byt
veriaci, pretoze kazdy verí tomu comu
rozumie.
Vieru môzem prejavit
napríklad tu, ked Jezis povie:
Moje
telo je pravy pokrm a moja krv je pravy
nápoj." (Jn 6:55),
a to tak, ze verím, ze jeho telo je
opravdivy pokrm a nie symbolicky. A ked mi
hovorí:
Ak
nebudete jest telo Syna cloveka a pit jeho krv,
nebudete mat v sebe zivot" (Jn
6:54), tak budem jest
jeho telo a pit jeho krv, pravda, ak
verím ze je tomu tak. Mravny zákon
je mravny zákon a pravdy viery sú
pravdy viery. Nekázem Ti to rozdelovat,
ale rozlisovat.
Jediná vec,
ktorá zo Starého Zákona
zostala aj v Novom je prirodzeny mravny
zákon, ktory vyplyva z prirodzenosti
cloveka. A kedze tá sa nezmenila, nemohol
sa zmenit ani mravny zákon.
(pokracovanie)
|