(pokracovanie)
NEDELA
Nedela
a cirkevné
magistérium
Sväté
Písmo nám nezaznamenáva, ci
to bol Jezis Kristus, ktory prikázal
svojej Cirkvi zmenit sobotu na nedelu, alebo to
ona urobila zo svojej vlastnej autority.
Zdá sa, ze to urobila ona sama z moci
autority, ktorou bola obdarovaná, aby
oslávila najväcsí den svojho
Zenícha Jezisa Krista.
Kristova
Cirkev má na to právo, lebo
dostala neobmedzenú autoritu:
Co
zviazete na zemi, bude zviazané v
nebi, a co rozviazete na zemi, bude
rozviazané v nebi.
Mt
18:18
Cirkev
nezrusila obsah (podstatu) sobotného dna,
nezmenila to, cím sobota bola
ustanovená "pre cloveka", zmenila iba
jeho poradie v tyzdni a tym i jeho
symbolizmus.
Jezis
vstal z mrtvych "prvého dna v
tyzdni"
(Mt
28:1; Mk 16:2; Lk 2:1, Jn
20:1).
Ako
"prvy den", den Kristovho vzkriesenia
nám pripomína prvé
stvorenie. Nakolko je to "ôsmy den" ,
ktory nasleduje po sobote, znamená
nové stvorenie zahájené
Kristovym zmrtvychvstaním. Pre
krestanov sa stal prvym zo vsetkych
dní, prvym zo vsetkych sviatkov, dnom
Pána (hé Kyriaké
hémera, dies dominica) -
nedelou.
Katechizmus
katolíckej Cirkvi (publ. r. 1994),
2174
Sobota,
ktorá predstavovala dovrsenie
prvého stvorenia, je nahradená
nedelou, ktorá pripomína
nové stvorenie zahájené
Kristovym zmrtvychvstaním.
Katechizmus
katolíckej Cirkvi, 2190
Nedela
a Biblia - Novy Zákon
Cirkev
nezmenila sobotu na nedelu az po roku 313, ako
to tvrdia adventisti, ale uz v prvopociatkoch
zacínala zachovávat
nedelu.
Ked
sme sa v prvy den tyzdna zisli na
lámanie chleba
Sk
20:7
Tento
prechod na nedelu Cirkev nerobila
násilne, jednym rezom, nakolko sa tu
nejedná o prirodzeny mravny
zákon.
Lebo
niekto robí rozdiel medzi dnom a dnom,
iny nerozlisuje dni; len nech je kazdy
úplne presvedceny o svojom. Kto
zachováva den, zachováva ho
kvôli Pánovi;
Rim
14:5-6
Nedela
a Apostolskí Otcovia
Zachované
texty Apostolskych Otcov, t.j. tych otcov,
ktorí boli priamymi uceníkmi
apostolov, tiez potvrdzujú túto
skutocnost.
Zhromazdujeme
sa v den slnka, pretoze je to prvy den, v
ktorom Boh vyviedol z temnôt hmotu a
stvoril svet; tohoto dna tiez Jezis Kristus,
nás Spasitel, vstal z mrtvych.
Sv.
Justín, Apol. I, 67
Tí,
ktorí zili podla starého
poriadku vecí, sa obrátili k
novej nádeji a nebrali uz ohlad na
sobotu, ale na den
Pána
Sv.
Ignác Antiochijsky, Ad Magnesios,
9,1
Nedela
a Biblia - Stary
Zákon
Zalm
118 hovorí o dni z ktorého sa
máme radovat. Je to den, ktory je v
priamom súvise s Mesiásom, teda
Jezisom Kristom. Je teda jasné, ze ide o
den vzkriesenia Mesiása.
Kamen,
co stavitelia zavrhli, stal sa kamenom
uholnym. To sa stalo na pokyn Pána;
vec v nasich ociach obdivuhodná. Toto
je den, ktory ucinil Pán, plesajme a
radujme sa z neho.
Z
118:22-24
Pri
opise slávenia Velkej Noci, sa vo
Svätom Písme v Knihe Levitikus
píse:
Pán
vravel Mojzisovi:"Hovor Izraelitom a povedz
im: Ked prídete do krajiny,
ktorú vám dám, a budete
konat zatvu, prineste zo svojej zatvy prvy
snop knazovi! On bude snop podávat
pred Pánom, aby vám
získal zalúbenie; v den po
sobote ho bude knaz
podávat
Tento príkaz
bude vecny v budúcich pokoleniach
vo vsetkych vasich bydliskách. Odo
dna, ked ste po sobote obetovali svoj
podávací snop, budete
pocítat sedem plnych tyzdnov az do
dna, ktory nasleduje po siedmej sobote
Vtedy prinesiete Pánovi
potravinovú obetu
V ten isty den
zvoláte sväté
zhromazdenie. Vtedy nesmiete vykonávat
nijakú sluzobnú prácu.
To je vecny príkaz pre vsetky
pokolenia vo vsetkych vasich
bydliskách.
Lv
23:9-21
Sv.
Pavol vysvetluje, ze táto prvotina
úrody, prvy snop predstavoval
zmrtvychvstalého Jezisa
Krista.
Ale
Kristus vstal z mrtvych, prvotina
zosnulych
Ved ako vsetci
umierajú v Adamovi, tak zasa vsetci
ozijú v Kristovi. Ale kazdy v
poradí, aké mu patrí:
prvotinou je Kristus; potom, pri jeho
príchode, tí, co patria
Kristovi.
1
Kor 15:20
Hoci
vieme, ze starozákonné predpisy
boli len docasné, predsa Biblia na
horeuvedenom mieste hovorí o "vecnom
príkaze", ako je to napríklad aj
pri ustanovení sviatku Velkej Noci. Nuz
na tomto mieste Knihy Levitikus sa podáva
predobraz nedele.
(pokracovanie)