R

33

V

HOME

OTÁZKY 1 >>> xx

CLÁNKY

REDEMPTORISTI-CSSR

Z DIEL SV. ALFONZA

Ikona Matky Ustavicnej Pomoci

Môj prvy katechizmus

MODLITBY

Iné NASE linky

Iné LINKY pre Vás

Základné informácie o nasej stránke

E-MAIL

33

19
Adventista a katolík

(pokracovanie)
Dalsie námietky adventistov

(Vyjadrené jednym z nich)

Ahoj Palo!

 

Predom ta srdecne pozdravujem. Dostal som Tvoj list a ten ma núti, aby som Ti konecne odpovedal, ved mám este poriadny dlh, odpoved na Tvoj obsiahly list asi spred 2 rokov. Prepác, ze tak neskoro, ale na podobné listy treba dost casu a pokoja a to oboje som nemal navyse. Nebudem Ti písat naraz na vsetky otázky, ktorych si sa dotkol, ale postupne.

Popísal si vo svojom liste vela obhajujúcich argumentov svojej viery, respektíve katolíckej vierouky a zároven si vyjadril vela závaznych tvrdení o vierouke Cirkvi adven-tistov. Tvoje stanoviská v otázke vierouky vyzadujú jasnú odpoved. S pomocou Bozou sa Ti ju pokúsim postupne podat a blizsie vysvetlit svoje presvedcenie z biblického hladiska.

Zacnem netradicne, odzadu, prakticky od konca Tvojho prvého listu. Píses: „Boh chráni cest cloveka tym, ze mu umoznuje zadostucinit", dalej „Pristúp pokornejsie ku katolíckej náuke a spoznás, ze Bozia láska, múdrost a moc i tu neocakávane presiahla ludsky rozum, pretoze sa rozhodla dat clovekovi nebo nie ako «zobracenku», ale za zásluhu."

Aj ked sú vsetky otázky nacrtnuté v Tvojom liste iste dôlezité, písem odpoved - prvú v prípade - na túto otázku preto, ze ju pokladám za zivotne dôlezitú, kardinálnu v chápaní spasenia veriacim clovekom. Ide teda o to, ci je clovek spaseny z viery, alebo zo skutkov. Otvorene Ti hovorím, ze zásadne nemôzem s Tebou súhlasit a na rovinu povedané, ak niekto verí, ze spaseny bude zo skutkov, je to tragédia. Téma ospravedlnenia a spasenia by sa dala rozpísat na velmi vela strán, budem sa ale snazit byt vecny.

Poprvé o spasení ako o zobracenke nemôze byt reci, podobne, ako nemôze byt reci o spasení ako zásluhe. O spasenie nikto nezobral, ani nezobre, spasenie bolo dávno pred stvorením pripravené a je cloveku len ponúkané. Ak by to tak nebolo, zbytocne by clovek o spasenie trebárs aj zobral, nic by mu to nepomohlo, nehovoriac o tom, ze slovo „dar" a „zásluha" sa vzájomne vylucujú. Ak by si mohol clovek spasenie zaslúzit, zbytocná by bola obet Jezisa Krista.

Bozí vyrok znie „odplata za hriech je smrt". A práve tym, ze Kristus zomrel za nás, môzeme my zit. To je vlastne zmysel gréckeho vyrazu (katallagé) zmierenie, znamená vlastne vymena, zámena. To znamená, ze Boh Krista pri zmierení vymiena za nás. Vinu a trest (nase) dáva na Krista a jeho (Kristovu) spravodlivost pripocítavá nám. Zmierenie nemozno pokladat za nejaké upokojenie Boha.

Ved nie ludia zmierujú Boha so sebou, ale Boh zmieruje svet so sebou (2 Kor 5:18-19).

Zmierenie je vsak nielen znamením Bozej lásky, ktorym by Boh chcel naznacit, ze sa uz na neho nehnevá, ale odstránením (odpykaním) viny. To znamená, ze hriech nie je vytrety nejak tak, ako ked z tabule zotrieme nejakú bezvyznamnú ciarku. Boh by tym znehodnotil svoju lásku i svoj zákon. V smrti je Bozia láska k cloveku spojená so svätostou Bozou a uskutocnením práva. Boh je v Kristovi sám zmiercom i sudcom, v milosti i v súde. Kedze nás chce spasit, sám sa miesto nás stavia pod súd. Boh teda v zmierení stojí na nasom mieste a my stojíme na mieste Kristovom. Zmierenie je naplnenie Bozej milosti bez újmy na jeho spravodlivosti, lebo cena za spasenie cloveka je v plnej vyske zaplatená Kristovou smrtou a nie niecím ludskym.

Zjednodusene povedané: zmierenie = spasenie = Jezis zomrel za mna!

Bozia milost je jedinou nádejou cloveka (1 Pet 1:13). Clovek sám totiz nemôze vlastnymi skutkami zmenit spravodlivy rozsudok Bozí na ospravedlnujúci vyrok, pretoze hriesnik sa so svojimi tymito nedostatocnymi, hriechom poznamenanymi skutkami (vykonmi) chce len proti Bohu presadit, aby nemusel pred ním kapitulovat. V „dobrych skutkoch" cloveka ide o ludskú cest a sebapresadenie a tym o prvotny hriech falosnej autonómie - pychy. Kto chce byt ospravedlneny zo zákona (zákonom), dosahuje zlorecenstvo (Gal 3:10-11).

Ludská zásluha a Bozia milost sa vylucujú.

Clovek vsak môze a má byt zachráneny cestou milosti (Ef 2:8,9, Rim 4:16). Táto cesta milosti je zjavená v Kristovom Evanjeliu, „radostnej zvesti", kde je uistenie, ze Boh cloveka ospravedlnuje bez jeho skutkov, „zadarmo", skrze vieru (Ján 3:16).

Svoju spásu si síce nemôzeme vypracovat, pretoze Boh ju pripravil sám, ale pre spásu sa môzeme rozhodnút alebo ju odmietnut - to jediné zálezí od nás.

V evanjeliu Boh osvedcuje túto láskavost (spasenie), na ktorú nikto nemá nárok, vsetkym ludom a ziada aby ludia evanjeliu uverili, t. j. dôverovali tomuto slubu (Mar 1:15), aby zobrali Pána Boha za slovo.

Pán, Boh vo vsetkych casoch spájal spásu cloveka s vierou (ospravedlnením z viery: Rim 3:21, Rim 4:3:6-7). Skutky ako prostriedok spásy sú vylúcené (Rim 3:20,28, Rim 11:6, 2 Tim 1:9).

Akú úlohu vsak majú potom skuty, ktoré slovo Bozie od krestana pozaduje (Mat 5:16)? Z krestanského zivota ich nemozno vylúcit, lebo oni dokazujú nasu vieru. Kde je clovek vierou spojeny s Kristom, tam sú skutky zodpovedajúce tejto viere (Gal 5:6). Avsak tieto skutky pochádzajú z viery (1 Tes 1:3) a sú, ako viera sama, nie dielom cloveka, ale Boha. Dobré skutky sú teda nie prostriedkom k spáse, ale jej dôsledkom!!!!

M. Luther: „Dobré, zbozné skutky nikdy neurobia dobrého, zbozného cloveka, ale dobry, zbozny clovek robí dobré skutky."

Vsetky dobré skutky krestana sú skutkami Krista, ktory v nom prebyva skrze Ducha Svätého (Gal 2:20), koná ich Boh (Iz 26:12), sú darom Bozím (1 Kor 4:7) a dejú sa nie ku cti cloveka (Luk 17:10), ale jedine ku cti Bozej (zalm 115:1).

Skutky sú teda „skúskou, pecatou a ovocím" viery.

Záverom: Spasenie je len z viery, nie zo skutkov, a nemozno si ho nijako zaslúzit!!!

Ucenie o spasení zo skutkov, alebo o „zaslúzenom spasení" je nehorázny blud a radím Ti v najlepsom duchu ho opustit - pokial tomu naozaj verís.

Najblizsie sa vyjadrím k dalsej z otázok Tvojho listu.

 

Ahoj

Adam!

 

 

P. S. prepác za môj skrabopis. Medzicasom sme sa opät prestahovali. Adresu Ti pripájam.

Ak by si mal cestu okolo, zastav sa.

(pokracovanie )
19
Adventista a katolík

1 - Úvodná strana
2 - Prv nez otocís list - SRDCE ZRODU
3 - CENTRÁLNY PILIER ADVENTISTOV
4 - VYDANIE TEJTO KNIHY
5 - Z DEJÍN ADVENTISTOV
6 - FARBA TEJTO KNIHY
7 - Námietky adventistov proti katolíckej Cirkvi (Vyjadrené jednym z nich)
8 - Odpoved na námietky adventistov - DIALÓG !
9 - Desat Bozích prikázaní a v rámci nich zvlást - SOBOTA
10 - Poradie soboty a prikázanie lásky - I.
11 - Poradie soboty a prikázanie lásky - II. - Desatoro ako také. - Prirodzeny a pozitívny mravny zákon. - Viera a mravy nie je celkom jedno a to isté.
12. - Autorita a dôvod na zmenu dna
13. - Autorita a poslanie.
14. - Hriesnost Cirkvi?
15. - Svätost Cirkvi
16. - SOLA SCRIPTURA? - Jedine Písmo?
17. - Predmetom viery sú TAJOMSTVÁ a nie Desat Bozich prikázaní.
18. "TELEGRAFICKÉ" ODPOVEDE
19. Dalsie námietky adventistov
OTÁZKA OSPRAVEDLNENIA A SPASENIA - ZÁSLUHY A SPÁSA
20. DEDICNY HRIECH
21. TAJOMSTVO BOHOCLOVEKA
22. KRISTOVO MYSTICKÉ TELO
23. SKUTKY A PRAVÁ VIERA
24. NASA JEDNOTA V KRISTOVI
25. PROTIRECENIE A TAJOMSTVO
26. POJEM TAJOMSTVA
27. ZÁSLUHY A SPÁSA - CO NA TO BIBLIA?
STRUCNE ZHRNUTIE
28. Sobota
29. Nedela
30. Cisté a necisté jedlá
31. Maly roh

HOME - Spät na »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Spät k ZOZNAMU CLÁNKOV