Otázka
- 156
|
Tvrdost
Starého
Zákona?
|
3.
sept 2003
|
Zdravím.
Chcel
by som vás poprosit o vyklad textu z
Knihy Numeri:
Nm
31:17-18 - Zábíjanie a
túzba po pannách.
Preto
teraz pobite vsetkych chlapcov a
pozabíjajte aj vsetky zeny,
ktoré uz obcovali s muzom. Ale vsetky
devy, ktoré este neobcovali s muzom,
nechajte nazive pre seba!
Neviem
to dat do súladu s Desatorom. Existuje
nejaky seriózny vyklad tohto textu
?
S
pozdravom Igor
Odpoved
|
o.
Eirene
|
16.
feb 2004
|
Zdravím
aj ja.
Trest
smrti nebol nikdy zakázany v ucení
Cirkvi. To, co Desatoro zakazuje, je zabitie
nevinného cloveka. Dnes, vzhladom na
velké prostriedky, ktoré
stát (polícia) má k
dispozícii, trest smrti je takmer
nepotrebny. Tak to ucí aj Sv. Otec.
V
Tvojej otázke je treba vidiet cely
kontext:
Mojzis,
knaz Eleazar a vsetky kniezatá
ludu im vysli z tábora
v ústrety. Mojzis sa vsak
rozhneval na velitelov vojsk, na vodcov, na
tisícnikov a stotníkov,
ktorí sa vracali z bojovej
vypravy. Mojzis im vycítal: "Preco ste
nechali vsetky zeny nazive?! Ved to
práve ony na Balámovu radu
zviedli Izraelitov, aby kvôli Fogorovi
odpadli od Pána, za co stihla
Pánov lud nákaza! Preto
teraz pobite vsetkych chlapcov
a pozabíjajte aj vsetky
zeny
(Nm 31:13n)
Je
tu nebezpecenstvo odpadu od Boha.
Odpadnút od Boha je horsie ako smrt tela,
lebo smrt duse je na veky, smrt tela trvá
iba chvílku.
Jezis
hovorí:
Nebojte
sa tych; co zabíjajú telo, ale
dusu zabit nemôzu. Skôr sa bojte
toho, ktory môze i dusu
i telo zahubit v pekle. (Mt
10:28)
Teda,
ak sa clovek má právo
bránit proti tym, ktorí ho
chcú zabit, i tym, ze zabije nepriatela,
nemal by mat prinajmenej to isté
právo, ked je ohrozeny jeho vecny
zivot?
Stary
zákon predstavuje SPRAVODLIVOST, Novy
zákon predstavuje MILOSRDENSTVO. Bolo by
smiesne povedat, ze Stary zákon je
nespravodlivy, lebo koná spravodlivost.
Mozno sa nám to vidí tvrdé,
ale je to spravodlivé. Ale predovsetkym
si musíme uvedomit, ze Stary zákon
bol prvym spravodlivym zákonom v tomto
zvrhlom ludskom pokolení. Az ked si
uvedomíme zverstvá a nemoralitu,
ktoré boli v okolitych národoch,
az vtedy uvidíme, ako nesmierne vzneseny
bol Stary zákon vo vtedajsom svete. Ak
Stary zákon hovorí "oko za oko",
tym nechce povedat, ze ak ti niekto vybije oko
aj ty mu "musís" vybit oko. Stary
zákon tym chce povedat, ze ty mu nesmies
vybit obidve oci za jedno oko. Ludia vtedy
neboli absolútne schopní Kristovej
lásky, ktorú my dnes uz
poznáme a máme sviatosti,
sväteniny, Kristovo ucenie, ktoré
nám dávajú silu, aby sme aj
my mohli milovat ako Kristus miloval. V casoch
Starého zákona, kto mne zabil
príbuzného, ja som mu vyhubil
celú rodinu. Nuz spravodlivost
Starého zákona kládla
hrádzu tejto nespravodlivosti.
Co
nám ludom chyba, je Bozia
perspektíva. Boh vie velmi dobre, co je
dobro a co je zlo. My v tom Boha nemôzeme
poucovat. Ak Boh v Starom zákone ziada
trest smrti napríklad za niektoré
sexuálne hriechy (Lv 20:15-16), za odpad
od viery k falosnému nábozenstvu
(Nm 25:5), za obetovanie deti modlám (Lv
20:20), za rúhanie, preklínanie
Bozieho mena (Lv 24:11n), za zabitie
akékokolvek cloveka, teda i za abort (Lv
24:17), za zbieranie dreva v sobotu (Nm 15:32),
za odvrátenie veriaceho cloveka od viery
(Dt 13:10), za klananie sa slnku, "matke" zemi a
podobne (Dt 17:2) tak je to spravodlivé.
Ak je to aj dnes pred nasimi ocami, je to preto,
aby sme videli, kolko nám toho dnes Boh
odpústa a aby sme si uvedomili, ze zijeme
v este lepsom zákone ako je Stary
zákon, ze zijeme v zákone
milosrdenstva. Krestanstvo zrusilo väcsinu
tychto trestov a ucí, ze iba tolko
trestov sa má pouzívat, kolko je
NUTNÉ na zachovanie poriadku a
bezpecnosti v spolocnosti.
Nuz,
co tu Mojzis robí, a je to vôla
Bozia, ako predstavitel, vodca spolocnosti
chráni spolocnost Izraelitov pred
nesmiernym zlom. A ako ZODPOVEDNY za blaho tejto
spolocnosti má nielen právo
vynásat takéto tresty, ale aj
povinnost, aby obránil spolocnost pred
este väcsím zlom, ktoré by
nastalo ponechaním tychto osôb
nazive.
Cely
problém je vsak v tom, ze nám sa
velmi nezdá, ze morálna
nákaza by mohla byt az takym velkym zlom.
Sme krátkozrakí na to, aby sme
videli, ze, - v dlhodobej perspektíve, -
lahostajnost k morálnym nezriadenostiam a
k ludskej arogancii má za následok
mnohonásobne viac zla, vrátane
straty ludskych zivotov, ako samotné
potrestanie. Ale "telesny" clovek takéto
veci nemôze a nechce pochopit.
Niektorí
si myslia, ze najväcsím zlocinom je
neplatit dane, ale Boh hovorí, ze nevera
je najväccsím hriechom. Neverit
Bohu. Urobit z Boha luhára. To je
najväcsí hriech.
Tak
isto, odvrátit niekoho od pravej viery je
hrozny hriech. Jezis Kristus
hovorí:
Kto
by pohorsil jedného z tychto
malickych, co veria vo mna, bolo by
lepsie, keby mu zavesili mlynsky kamen na
krk a ponorili ho do morskej hlbiny.
Beda svetu pre pohorsenie! Pohorsenia
síce musia príst, ale beda
clovekovi, skrze ktorého pohorsenie
prichádza! (Mt 18:6)
V
Starom zákone je prísna
spravodlivost. Boh nariaduje cez Mojzisa
"usilovne skúmat" a vyhladávat
(inquero) tych, ktorí odvracajú
inych od pravej viery.
Keby
si v nejakom meste, ktoré ti
dá Pán, tvoj Boh, aby si tam
byval, pocul hovorit: "Vysli muzovia,
Beliálovi synovia z tvojho stredu
a odviedli obyvatelov svojho mesta
k odpadu, hovoriac: "Podme,
slúzme cudzím bohom!" - ktorych
si nepoznal ani ty, ani tvoji otcovia,
usilovne skúmaj
a dôkladne sa prezved
o veci a ak bude istá
pravda, co sa hovorí, a ak
takú ohavnost naozaj spravili, naskrze
pobi ostrím meca obyvatelov toho mesta
a rozsír kliatbu ostria meca nan
i na vsetko, co je v nom, este aj
na dobytok. A vsetku korist tam
zhromazdís uprostred trhoviska
a spális to spolu s mestom
a so vsetkou koristou ako
celostnú zertvu pre Pána,
svojho Boha; nech ostane vecnym zboreniskom
a nech sa nikdy znova nepostaví.
Nech nic neprilipne na tvoju ruku z toho
prekliateho, aby sa Pán
odvrátil od pále svojho hnevu,
a aby ti bol milosrdny a rozmnozil
ta, ako prisahal tvojim otcom. (Dt
13:12n)
Co
tu Boh nariaduje Mojzisovi nie je nic iné
ako inkvizícia. Je to slovo, ktoré
v nás vzbudzuje strach, alebo radost u
tych, ktorí nenávidia Cirkev.
Nezabúdajme
vsak na to, ze v konecnom dôsledku Boh je
najväcsím inkvizítorom, lebo
peklom trestá neveriacich.
Kto
uverí a dá sa pokrstit,
bude spaseny; ale kto neuverí, bude
odsúdeny. (Mk 16:16)
A boli
odsúdení vsetci, co neuverili
pravde, ale oblúbili si
neprávost. (2 Sol 2:12)
Peklo
je spravodlivá vec, lebo Boh
hovorí, ze je to spravodlivé.
Nestací podotknút, ze nevera je
taky velky hriech, ze ukrizoval a zabil
Boha?
Ale
teraz zijeme v Kristovom zákone, v
zákone milosrdenstva. TERAZ, ale
príde posledny den, ked príde
Kristus so vsetko mocou, aby priniesol
SPRAVODLIVY rozsudok pre vsetkych
ludí.
Odídte
odo mna, zlorecení, do vecného
ohna, ktory je pripraveny diablovi
a jeho anjelom!
A pôjdu
títo do vecného
trápenia, kym spravodliví do
vecného zivota." (Mt 25:31-46)
V
perspektíve Posledného Súdu
sú aj starozákonné tresty
iba slabym tienom, lebo Posledny Súd je
trestom trvalym a definitívnym. Vsetky
ostatné tresty majú za hlavny ciel
odvrátit cloveka od vecného
trestu.
Co
sa tyka "túzby po pannách", nie je
to tak. Mojzis neradí Izraelitom hresit.
Jednoducho v Starom zákone bolo
prípustné mnohozenstvo.
o.
Eirene