R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
Otázky 151-200

 

Otázka - 156

Tvrdost Starého Zákona?

3. sept 2003

Zdravím.

Chcel by som vás poprosit o vyklad textu z Knihy Numeri:

Nm 31:17-18 - Zábíjanie a túzba po pannách.

Preto teraz pobite vsetkych chlapcov a pozabíjajte aj vsetky zeny, ktoré uz obcovali s muzom. Ale vsetky devy, ktoré este neobcovali s muzom, nechajte nazive pre seba!

Neviem to dat do súladu s Desatorom. Existuje nejaky seriózny vyklad tohto textu ?

S pozdravom Igor

Odpoved
o. Eirene
16. feb 2004

Zdravím aj ja.

Trest smrti nebol nikdy zakázany v ucení Cirkvi. To, co Desatoro zakazuje, je zabitie nevinného cloveka. Dnes, vzhladom na velké prostriedky, ktoré stát (polícia) má k dispozícii, trest smrti je takmer nepotrebny. Tak to ucí aj Sv. Otec.

V Tvojej otázke je treba vidiet cely kontext:

Mojzis, knaz Eleazar a vsetky kniezatá ludu im vysli z tábora v ústrety. Mojzis sa vsak rozhneval na velitelov vojsk, na vodcov, na tisícnikov a stotníkov, ktorí sa vracali z bojovej vypravy. Mojzis im vycítal: "Preco ste nechali vsetky zeny nazive?! Ved to práve ony na Balámovu radu zviedli Izraelitov, aby kvôli Fogorovi odpadli od Pána, za co stihla Pánov lud nákaza! Preto teraz pobite vsetkych chlapcov a pozabíjajte aj vsetky zeny… (Nm 31:13n)

Je tu nebezpecenstvo odpadu od Boha. Odpadnút od Boha je horsie ako smrt tela, lebo smrt duse je na veky, smrt tela trvá iba chvílku.

Jezis hovorí:

Nebojte sa tych; co zabíjajú telo, ale dusu zabit nemôzu. Skôr sa bojte toho, ktory môze i dusu i telo zahubit v pekle. (Mt 10:28)

Teda, ak sa clovek má právo bránit proti tym, ktorí ho chcú zabit, i tym, ze zabije nepriatela, nemal by mat prinajmenej to isté právo, ked je ohrozeny jeho vecny zivot?

Stary zákon predstavuje SPRAVODLIVOST, Novy zákon predstavuje MILOSRDENSTVO. Bolo by smiesne povedat, ze Stary zákon je nespravodlivy, lebo koná spravodlivost. Mozno sa nám to vidí tvrdé, ale je to spravodlivé. Ale predovsetkym si musíme uvedomit, ze Stary zákon bol prvym spravodlivym zákonom v tomto zvrhlom ludskom pokolení. Az ked si uvedomíme zverstvá a nemoralitu, ktoré boli v okolitych národoch, az vtedy uvidíme, ako nesmierne vzneseny bol Stary zákon vo vtedajsom svete. Ak Stary zákon hovorí "oko za oko", tym nechce povedat, ze ak ti niekto vybije oko aj ty mu "musís" vybit oko. Stary zákon tym chce povedat, ze ty mu nesmies vybit obidve oci za jedno oko. Ludia vtedy neboli absolútne schopní Kristovej lásky, ktorú my dnes uz poznáme a máme sviatosti, sväteniny, Kristovo ucenie, ktoré nám dávajú silu, aby sme aj my mohli milovat ako Kristus miloval. V casoch Starého zákona, kto mne zabil príbuzného, ja som mu vyhubil celú rodinu. Nuz spravodlivost Starého zákona kládla hrádzu tejto nespravodlivosti.

Co nám ludom chyba, je Bozia perspektíva. Boh vie velmi dobre, co je dobro a co je zlo. My v tom Boha nemôzeme poucovat. Ak Boh v Starom zákone ziada trest smrti napríklad za niektoré sexuálne hriechy (Lv 20:15-16), za odpad od viery k falosnému nábozenstvu (Nm 25:5), za obetovanie deti modlám (Lv 20:20), za rúhanie, preklínanie Bozieho mena (Lv 24:11n), za zabitie akékokolvek cloveka, teda i za abort (Lv 24:17), za zbieranie dreva v sobotu (Nm 15:32), za odvrátenie veriaceho cloveka od viery (Dt 13:10), za klananie sa slnku, "matke" zemi a podobne (Dt 17:2) tak je to spravodlivé. Ak je to aj dnes pred nasimi ocami, je to preto, aby sme videli, kolko nám toho dnes Boh odpústa a aby sme si uvedomili, ze zijeme v este lepsom zákone ako je Stary zákon, ze zijeme v zákone milosrdenstva. Krestanstvo zrusilo väcsinu tychto trestov a ucí, ze iba tolko trestov sa má pouzívat, kolko je NUTNÉ na zachovanie poriadku a bezpecnosti v spolocnosti.

Nuz, co tu Mojzis robí, a je to vôla Bozia, ako predstavitel, vodca spolocnosti chráni spolocnost Izraelitov pred nesmiernym zlom. A ako ZODPOVEDNY za blaho tejto spolocnosti má nielen právo vynásat takéto tresty, ale aj povinnost, aby obránil spolocnost pred este väcsím zlom, ktoré by nastalo ponechaním tychto osôb nazive.

Cely problém je vsak v tom, ze nám sa velmi nezdá, ze morálna nákaza by mohla byt az takym velkym zlom. Sme krátkozrakí na to, aby sme videli, ze, - v dlhodobej perspektíve, - lahostajnost k morálnym nezriadenostiam a k ludskej arogancii má za následok mnohonásobne viac zla, vrátane straty ludskych zivotov, ako samotné potrestanie. Ale "telesny" clovek takéto veci nemôze a nechce pochopit.

Niektorí si myslia, ze najväcsím zlocinom je neplatit dane, ale Boh hovorí, ze nevera je najväccsím hriechom. Neverit Bohu. Urobit z Boha luhára. To je najväcsí hriech.

Tak isto, odvrátit niekoho od pravej viery je hrozny hriech. Jezis Kristus hovorí:

Kto by pohorsil jedného z tychto malickych, co veria vo mna, bolo by lepsie, keby mu zavesili mlynsky kamen na krk a ponorili ho do morskej hlbiny. Beda svetu pre pohorsenie! Pohorsenia síce musia príst, ale beda clovekovi, skrze ktorého pohorsenie prichádza! (Mt 18:6)

V Starom zákone je prísna spravodlivost. Boh nariaduje cez Mojzisa "usilovne skúmat" a vyhladávat (inquero) tych, ktorí odvracajú inych od pravej viery.

Keby si v nejakom meste, ktoré ti dá Pán, tvoj Boh, aby si tam byval, pocul hovorit: "Vysli muzovia, Beliálovi synovia z tvojho stredu a odviedli obyvatelov svojho mesta k odpadu, hovoriac: "Podme, slúzme cudzím bohom!" - ktorych si nepoznal ani ty, ani tvoji otcovia, usilovne skúmaj a dôkladne sa prezved o veci a ak bude istá pravda, co sa hovorí, a ak takú ohavnost naozaj spravili, naskrze pobi ostrím meca obyvatelov toho mesta a rozsír kliatbu ostria meca nan i na vsetko, co je v nom, este aj na dobytok. A vsetku korist tam zhromazdís uprostred trhoviska a spális to spolu s mestom a so vsetkou koristou ako celostnú zertvu pre Pána, svojho Boha; nech ostane vecnym zboreniskom a nech sa nikdy znova nepostaví. Nech nic neprilipne na tvoju ruku z toho prekliateho, aby sa Pán odvrátil od pále svojho hnevu, a aby ti bol milosrdny a rozmnozil ta, ako prisahal tvojim otcom. (Dt 13:12n)

Co tu Boh nariaduje Mojzisovi nie je nic iné ako inkvizícia. Je to slovo, ktoré v nás vzbudzuje strach, alebo radost u tych, ktorí nenávidia Cirkev.

Nezabúdajme vsak na to, ze v konecnom dôsledku Boh je najväcsím inkvizítorom, lebo peklom trestá neveriacich.

Kto uverí a dá sa pokrstit, bude spaseny; ale kto neuverí, bude odsúdeny. (Mk 16:16)

A boli odsúdení vsetci, co neuverili pravde, ale oblúbili si neprávost. (2 Sol 2:12)

Peklo je spravodlivá vec, lebo Boh hovorí, ze je to spravodlivé. Nestací podotknút, ze nevera je taky velky hriech, ze ukrizoval a zabil Boha?

Ale teraz zijeme v Kristovom zákone, v zákone milosrdenstva. TERAZ, ale príde posledny den, ked príde Kristus so vsetko mocou, aby priniesol SPRAVODLIVY rozsudok pre vsetkych ludí.

Odídte odo mna, zlorecení, do vecného ohna, ktory je pripraveny diablovi a jeho anjelom!… A pôjdu títo do vecného trápenia, kym spravodliví do vecného zivota." (Mt 25:31-46)

V perspektíve Posledného Súdu sú aj starozákonné tresty iba slabym tienom, lebo Posledny Súd je trestom trvalym a definitívnym. Vsetky ostatné tresty majú za hlavny ciel odvrátit cloveka od vecného trestu.

Co sa tyka "túzby po pannách", nie je to tak. Mojzis neradí Izraelitom hresit. Jednoducho v Starom zákone bolo prípustné mnohozenstvo.

o. Eirene

HOME
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
Otázky 151-200
TVOJA OTÁZKA - mbc24@globalserve.net
OTÁZKY PODLA CÍSEL

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100

101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197 - 198 - 199 -200