|
Otázka
- 164
|
Duchovné
bytosti - hierarchia anjelov [R.
Steiner]
|
6.
okt. 2003
|
Zdravim
Vas,
vela
krat som pocul od znamich o hierarchii
duchovnych bytosti (anieli, archanieli,
serafini, sily, mocnosti ...) Vsimol som si ich
vyobrazenia aj v niektorych kostoloch v ich
hierarchickej postupnosti.
V
kostoloch ani na nabozenstve som vsak o nich
nikdy nepocul (okrem anielov a
archanielov)
Mohli
by ste mi prosim Vas o tychto bytostiach povedat
nieco viac, co je ich poslanim a preco takato
hierarchia existuje?
Dakujem,
Robert
PS:
Aky nazor ma cirkev na filozofiu Rudolfa
Steinera?
Odpoved
|
o.
Eirene
|
27.
marec 2004
|
Prvá
vec, ktorá mi prichádza pod ruku
je katolícka encyklopédia. A je to
hádam najtrefnejsia vec. V stati o
anjeloch je aj stat (citujem):
Hierarchická
organizácia
Hoci
anjeli, ktorí sa objavujú vo
prvotnych dielach Starého
zákona, sú
zarázajúco neosobní a
sú zatienení dôlezitostou
posolstva, ktoré
prinásajú, alebo prácou,
ktorú konajú, nechybajú
im náznaky ohladom jestvovania
urcitych hodností v nebeskej
armáde.
Po
Adamovom páde raj je strázeny
pred nasimi prvymi rodicmi chrubínmi,
ktorí su jasne Bozími
sluzobníkmi, hoci sa nic
nehovorí o ich
prirodzenosti.
Cherubíni
potom opät iba raz figurujú v
Biblii, pozri Ezechielovu
úzasnú víziu, kde
sú zosiroka opísaní, a u
Ezechiela
(10. kapitola)
sa vlastne nazyva cherub. Archa zmluvy bola
strázená dvoma
cheribínmi, ale sme ponechany na
dohady, ako vyzerali. Bolo podotknuté
s velkou pravdepodobnostou, ze
máme
ich
napodobeniny
(kópie) v okrídlenych
bykoch
a levoch
stráziacich
Asyrske
paláce
a tiez v nezvyklych okrydlenych
ludoch
s jastrabími hlavami, ktorí
sú zobrazení na stenách
niektorych ich budov.
Serafíni
sa objavujú iba vo vízii
Izaiása
(6:6).
Spomenuli
sme uz aj tajomnych sedem, ktorí stoja
pred Bohom, a zdá sa, ze v nich
máme náznak
vnútorného kordónu,
ktory obklopuje trón.
Vyraz
archanjel sa vyskytuje iba u
sv.
Júdu a v 1. Solúncanom
4:15.
Ale
sv. Pavol nám vybavil s dvoma
dalsími zoznamami mien nebeskych
zástupov. U
Efezanov
1:21
nám hovorí, ze Kristus je
povyseny "nad
kazdé kniezatstvo, mocnost, silu
a panstvo",
a ked píse
Kolosanom
(1:16),
hovorí: "V nom
bolo stvorené vsetko na nebi a na
zemi, viditelné
i neviditelné, tróny aj
panstvá, kniezatstvá aj
mocnosti."
Treba si vsimnút, ze pouzíva
dve z tychto mien na mocnosti temnosti, ked
(2:15)
hovorí o Kristovi, ze
"Odzbrojil
kniezatstvá a mocnosti
triumfoval nad
nimi."
A nie je málo pozoruhodné, ze
len o dva verse neskôr varuje svojich
citatelov, aby sa nedali zviest ziadnym
"uctievaním
[nábozenstvom]
anjelov".
Zdá sa, ze kladie urcité
odobrenie na urcitú
oprávnenú anjelológiu,
ale zároven ich varuje pred
pripustením povery ohladom tejto veci.
Máme náznaky takychto
prehánaní v Knihe Henoch, kde,
ako sme povedali, anjeli hrajú dost
neproporcionálnu cast. Podobne aj
Jozefus nám hovorí (Be. Jud.,
II, VIII, 7), ze Eséni museli urobit
slub, ze budú zachovávat
mená anjelov.
Videli
sme uz ako (Daniel
10:12-21)
jednotlivym anjelom boli vyclenené
urcité územia, ktorych
sú princami
Rozprava
"De Coelesti Hierarchia" [O nebeskej
hierarchii], ktorá sa pripusuje
sv. Denisovi Areopagitovi a
ktorá mala taky velky vplyv na
scholastikov, pojednáva zosiroka o
hierarchiách a druhoch anjelov.
Vseobecne sa pripústa, ze táto
práca nebola od sv. Denisa, ale musela
byt o niekolko storocí neskôr.
Hoci náuka, ktorú obsahuje
ohladom chórov anjelov bola v Cirkvi
prijatá s neobycajnou
jednomyselnostou, ziadny vyklad ohladom
anjelskej hierarchie nie je
záväzny pre nasu vieru. Jasny
pohlad ohladom názoru cirkevnych
Ucitelov na tento problém nám
dá nasledujúci vynatok zo
sv. Gregora Velkého (Hom. 34,
In Evang):
Na
základe autority Sv. Písma
vieme, ze je devät zborov anjelov,
t.j., Anjeli, Archanjeli, Mocnosti, Sily,
Kniezatá, Panstvá,
Tróny, Cherubíni a
Serafíni. To ze jestvujú
Anjeli a Archanjeli, nám
hovorí takmer kazdá strana
Sv. Písma, a knihy prorokov hovoria
o Cherubínoch a Serafínoch.
Sv. Pavol tiez, ked píse Efezanom,
vypocítava 4 zbory, ked
hovorí:
'nad
kazdé kniezatstvo, mocnost, silu
a panstvo',
a opät, ked píse Kolosanom,
hovorí:
'tróny
aj panstvá, kniezatstvá aj
mocnosti. [Vsetko je stvorené
skrze neho a pre
neho]'.
Nuz ak teraz spojíme tieto dva
zoznamy spolu, máme pät
zborov, a pridajúc Anjelov a
Archanjelov, Cherubínov a
Serafínov, dostaneme 9 zborov
anjelov.
Sv.
Tomás (Summa Theologica I:108),
nasledujúc sv. Denisa (De Coelesti
Hierarchia, VI. VII.) rozdeluje anjelov do
troch hierarchií, z ktorych kazdy
obsahuje 3 zbory. Ako základ na toto
ich rozdelenie je ich blízkost k
Najvyssiemu Bytiu. Do prvej hierarchie
dáva Serafínov,
Cherubínov a Tróny. Do druhej
Panstvá, Sily a Mocnosti. Do tretej
Kniezatstvá, Archanjeli a Anjeli.
Jedinymi individuálnymi menami
anjelov, ktoré nám
podáva Sv. Písmo sú
Rafael, Michal a Gabriel, mená,
ktoré znamenajú ich
jednotlivé vlastnosti.
Apokryfné hebrejské knihy ako
napríklad Kniha Henocha,
dávajú nám este
iné mená ako Uriel a Jeremiel,
zatialco mnohé iné sa
nachádzajú v inych
apokryfickych zdrojoch
Co sa tyka
Rudolfa Steinera, neviem, ani som nenasiel
ziadne cirkevné stanovisko ohladom
Rudolfa Steinera. Vsetky materiály vsak
hovoria jasne, ze je daleko od
katolíckeho ucenia ak nie priamo jeho
protivníkom. Jeho meno je spojené
s New Age, spiritizmom, "illuminatmi"
Na jednom
mieste je napísané o
Steinerovi:
Ked
bol este vzdy vo Weimar, Stainer
napísal dve knihy "Friedrich
Nietzshe-Bojovník za
slobodu"
Ako vieme,
Nietzche bol velkym ateistom. Ak ho teda Stainer
chváli, hovorí to jasne o tom, kde
Steiner stál.
o.
Eirene
|
|
|