Otázka
- 159
|
Spoved
- vyznanie hriechov
zanedbania.
|
12.
sept. 2003
|
Vazeny
o. Eirene
Tu
je Jaro. Dlhsie som necital vasu stranku a s
Vami nepisal. Cez
prazdniny
mam zriedkavy pristup na internet a pouzival ho
vacsinou len na
korespondenciu.
Ale ved trochu v klude popremyslat iste pomohlo
a aj tak som este
stale
nedocital ani mnohe davnejsie odpovede na vasom
webe.
Teraz
ma zaujala jedna, kde odpovedate o sv. spovedi.
Je to cislo
152.
Vzdy som mal dojem, ze pri sv. spovedi ide
hlavne o to vypovedat
typy
spachanych
hriechov v strucnej a jasnej forme; ale zaroven
som tomu vzdy
aj
nerozumel - lebo knaz ich predsa vzdy pocul v
riadne obsekanej,
vseobecnej,
formalnej verzii. Ale mal som dojem, ze to staci
a zda sa
mi,
ze ste to v tej odpovedi potvrdili aj vy.
Clovek
by si najradsej vyriesil a objasil aj svoje
komplexy
podrobnym
rozobratim niektorych hriechov. Lepsie povedane,
mojej pyche by
to
bolo znacne proti srsti, a urcitej uzkostlivosti
vo mne zase velmi
po
chuti.
Ale myslim (a tak som pochopil aj vasu odpoved,
ze vyznanie
hriechov
by malo byt strucne, jasne, "chladne" k veci; a
riesenie si
problemov
a pytanie sa na ich vysvetlenie a sposob
odstranenia, by mal
nasledovat
az potom; a to v takom nepovinnom style aj
mnozstve...
Este
by ma zaujimalo - totizto casto sa mi stava, ze
mam moznost
urobit
nieco dobre alebo pomoct; no a proste som
lenivy, no a neskor mi
je
smutne
a nemam dobry pocit z toho, ze som nepomohol.
Niekedy mam ten
zly
pocit pomaly horsi ako z hriechu. To je riadne
nelogicke, ale co
uz.
No, ale predsa pri sv. spovedi by mali mat
miesto iba hriechy; nie??
Odpoved
|
o.
Eirene
|
17.
feb 2004
|
Ahoj
Jaro!
Vidís,
aj ja mám hriechy zo zanedbania, lebo Ti
neskoro odpisujem. Lebo aj zanedbanie dobra je
tiez ozajstny hriech.
Kto
teda vie dobre robit a nerobí,
má hriech. (Jak 4:17)
Vsetko
si správne pochopil, z toho, co mi
píses, az nato, ze hriechy zo zanedbania
dobra sú tiez hriechy a treba sa z nich
spovedat. Jezis pri poslednom súde sa
nás nebude pytat na nasu vieru
(teoretickú), ani nám nebude
vycítat nase hriechy, ktoré sme
mozno v skrytosti popáchali, ale ten, kto
bude odsúdeny, bude odsúdeny zato,
ze zanedbal dobro.
Potom
povie aj tym, co budú zlava:
»Odídte odo mna,
zlorecení, do vecného ohna,
ktory je pripraveny diablovi a jeho
anjelom! Lebo som bol hladny,
a nedali ste mi jest; bol som
smädny, a nedali ste mi pit; bol
som pocestny, a nepritúlili ste
ma; bol som nahy, a nepriodeli ste ma;
bol som chory a vo väzení,
a nenavstívili ste ma.«
Vtedy mu aj oni povedia: »Pane,
a kedy sme ta videli hladného
alebo smädného alebo ako
pocestného alebo nahého alebo
chorého alebo vo väzení
a neposlúzili sme ti?« Vtedy
im on odpovie: »Veru, hovorím
vám: Cokolvek ste neurobili
jednému z tychto
najmensích, ani mne ste to
neurobili.« A pôjdu
títo do vecného
trápenia, kym spravodliví do
vecného zivota." (Mt 25:41n)
Kedze
Jezis ako jediné kritérium pri
poslednom súde pouziva zanedbanie dobra,
neznamená to, ze iba to je hriechom, ale
znamená to, ze zanedbanie robenia dobra v
nasom zivote je vzdy dôsledkom hriechu. Ak
sme otrokmi hriechu, nemôzeme
slúzit inym.
o.
Eirene