Otázka
- 162
|
Nanebovzatie
Panny Márie - Biblické
podklady
|
30.
sept. 2003
|
Viem,
ze dogma o nanebovzatí Panny Marie bola
vyhlásená v roku 1950. Chcel by
som sa opytat, ci sa táto dogma traduje
od zaciatku cirkvi, a na základe coho
bola vyhlásená (v 1950-om). Ci je
podporená niecim v Svatom Písme
alebo sa jedná iba o
tradíciu.
Dakujem.
Pavol
Odpoved
|
o.
Eirene
|
9.
marec 2004
|
Kazdá
dogma je iba slávnostnym
vyhlásením toho, co Cirkev vzdy
verila.
Sväté
Písmo hovorí o tom, ze Boh
nedovolí, aby jeho sväty uvidel
porusenie.
Lebo
nenechás moju dusu
v podsvetí a nedovolís,
aby tvoj sväty videl porusenie. (Z
16:10)
Panna
Mária bola bez poskvrny
akéhokolvek hriechu nielen pri
pocatí, ale i cely svoj zivot.
Utrpenie
nevinného má u Boha
vykupitelskú hodnotu. Preto Jezis Kristus
trpel a zomrel za nase hriechy. Smrt Jezisa
Krista bola vítazstvom nad diablom a
hriechom. Smrtou Jezisa Krista sa zakoncil cas,
v ktorom nám získal poklady
násho vykúpenia. Preto nemalo
ziadny zmysel, aby po smrti jeho telo ostalo v
hrobe. Naopak, znamenalo by to, ze úplne
nezvítazil nad diablom. Preto ani jeho
ludská dusa neostala v podsvetí,
odkial vyslobodil spravodlivych Starého
Zákona, ani jeho telo sa nerozlozilo v
hrobe, ale vstal z mrtvych.
Panna
Mária, ktorá bola úplne bez
hriechu, mala úcast na vykupitelskom
diele Jezisa Krista a jej utrpenie a smrt mali
po Kristovi v Bozích ociach
najväcsiu cenu. Po jej smrti,
"zosnutí", jej telo tiez nemohlo
podladnút poruseniu, lebo aj ona bola
úplno svätá. Naopak, ak by
podlahla poruseniu, alebo ostala v hrobe,
znamenalo by to, ze i Ona bola pod hriechom a ze
hriech mal nad nou moc. A toto nie je
prípustné.
Telo
sv. Bernardety napríklad, je uz vyse sto
rokov úplne neporusené. Kazdy ho
môze vidiet v jej klástore v
presklenom sarkofágu. O co viac Matka
Bozia, Panna Mária by mala mat
neporusené telo! Ved Panna Mária
bola neposkvrnená pri pocatí a
zostala neposkvrnenou cely svoj pozemsky zivot.
Ved to bola práve sv. Bernardeta, ktorej
sa Panna Mária predstavila ako
Neposkvrnené Pocatie. Je to
náhoda, ze je to práve sv.
Bernardeta, ktorej Boh zachoval
neporusené telo az dodnes? Ci to nie je
práve poukaz na telo Panny Márie a
jej nanebovzatie?
Druhym
miestom Sv. Písma je starozákonny
PREDOBRAZ Panny Márie, ktorym je ARCHA
zmluvy. Tá bola vyhotovená z
akáciového (nehnijúceho)
dreva a celá obitá zlatom. Do nej
bol daná manna, Áronova palica a
tabule zmluvy (desatoro).
Tam
bol zlaty kadidlovy oltár a archa
zmluvy, oblozená zo vsetkych
strán zlatom, a v nej
zlatá nádoba s mannou
a Áronova palica, ktorá sa
kedysi zazelenala, a tabule zmluvy.
(Hebr 9:4)
Z akáciového
dreva mi urobia archu dva a pol lakta
dlhú, poldruha lakta sirokú
a poldruha lakta vysokú. Obijes
ju rydzim zlatom; zvnútra
i zvonku ju obijes a navrchu
dookola urobís zlaty veniec. Ulejes
pre nu styri zlaté krúzky
a pripevnís ich na jej styri
nohy, cize dva krúzky na jednu stranu
a dva krúzky na druhú
stranu. Potom vyhotovís dve tyce
z akáciového dreva
a obijes ich zlatom. Tieto tyce
zastrcís do krúzkov, co
sú na bokoch archy, aby sa na nich
archa nosila. Tyce zostanú
v krúzkoch archy, nesmú sa
z nich vytiahnut. Do archy ulozís
zákon, ktory ti dám. (Ex
25:10-16)
Jezis
Kristus, Syn Bozí, sa narodil z Panny
Márie. On bol devät mesiacov v jej
lone. Jezis Kristus je zivy Chlieb (manna),
Velknaz (Áronova palica) a Slovo Bozie
(tabule zákona). Ako archa bola
nádobou, ktorá obsahovala tieto
predobrazy, tak Panna Mária je
nádobou, ktorá nosila v sebe
realitu Nového Zákona, - Jezisa
Krista.
Archa
predobrazovala Máriu. Ked Mária je
uz tu, archa ustupuje, ako to hovorí aj
Písmo.
v tych
dnoch - hovorí Pán -
nebudú viac hovorit: "Archa
Pánovej zmluvy," ani im na mysel
nepríde, nebudú na nu
spomínat ani lutovat, ani ju
nezhotovia viac. V tom case sa Jeruzalem
bude volat trónom Pánovym a
zídu sa k nemu vsetky
národy
(Jer 3:16-17)
Co
sa myslí pod slovami "vsetky
národy", ak nie Cirkev? Ak nie novy
zákon?
Dalej,
archa bola tri mesiace v dome Obededoma,
Mária bola tri mesiace u
Alzbety:
V dome
Gétcana Obededoma ostala Pánova
archa tri mesiace a Pán pozehnal
Obededoma i cely jeho dom. (2 Sam
6:11)
Mária
zostala pri nej asi tri mesiace a potom
sa vrátila domov. (Lk 1:56)
Dávid
zasne nad tym, ze by Pánova archa mala
príst k nemu, Alzbeta zasne, ze
novozákonná Archa prisla k
nej.
Dávid
sa v ten den zlakol Pána
a povedal: "Akoze by mohla
príst Pánova archa ku mne!"
(2 Sam 6:9)
Alzbetu
naplnil Duch Sväty. Vtedy zvolala velkym
hlasom: Pozehnaná si medzi
zenami a pozehnany je plod tvojho
zivota. Cím som si
zaslúzila, ze matka môjho
Pána prichádza ku mne? (Lk
1:41-43)
Dávid
tancuje od radosti pred archou, sv. Ján
poskocil od radosti v lone sv. Alzbety, ked
Mária vstupuje do ich domu:
Ked
Pánova archa dosla do Dávidovho
mesta, Saulova dcéra Michol
videla krála Dávida poskakovat
a tancovat pred Pánom
(2 Sam
6:16)
Lebo
len co zaznel tvoj pozdrav v mojich
usiach, radostou sa zachvelo dieta
v mojom lone. (Lk 1:44)
Nuz
co iného hovorí Sv. Písmo,
ked vyzyva archu, aby aj ona zaujala svoje
miesto?
Zaujmi,
Pane, miesto svojho odpocinku, ty a archa
tvojej vsemoci. (Zalm 132:8)
Kto
je to tá archa Pánovej moci? Ak by
to mala byt iba tá drevená
bednicka, preco by Pán hovoril, ze
"nebudú
na nu spomínat ani lutovat, ani ju
nezhotovia viac"?
Áno,
nebudú na nu spomínat, lebo je tu
Tá, ktorá nou bola
predobrazovaná, - Mária,
novozákonná Archa. Táto
Archa zaujala miesto po pravici svojho Syna, kde
po skoncení svojho pozemského
putovania bola vzatá s dusou i s telom.
Ty
si najkrajsí z ludskych
synov
Tvoj trón, Boze,
trvá naveky
Dcéry
královské sú medzi
tvojimi vyvolenymi; po tvojej pravici
stojí královná
ozdobená zlatom
z Ofíru. Cuj, dcéra,
a pozoruj, naklon svoj sluch, zabudni na
svoj lud a na dom svojho otca.
Sám král zatúzil za
tvojou krásou; on je tvoj Pán,
vzdaj mu poklonu. Dcéry z Tyru ti
prinesú dary a o tvoju priazen sa
budú uchádzat velmozi
národa. Velmi vznesená je
dcéra královská
vnútri, jej odevom sú
zlaté tkanivá.
V pestrom rúchu ju vedú ku
královi; za nou ti
privádzajú panny, jej
druzice
Na tvoje meno budem
pamätat vo vsetkych pokoleniach. Preto
ta národy budú velebit
navzdy a na veky vekov. (Zalm 45)
Ci
nebola archa celá ozdobená zlatom?
Ci nevidíme, ako sa to vsetko splna v
Márii?
Velebí
moja dusa Pána a môj duch
jasá v Bohu, mojom Spasitelovi,
lebo zhliadol na ponízenost svojej
sluzobnice. Hla, od tejto chvíle
blahoslavit ma budú vsetky
pokolenia, lebo velké veci mi
urobil ten, ktory je mocny, a
sväté je jeho meno (Lk
1:46n)
Ci
nie je jednou z poslednych velkych vecí,
ktoré Jej Pán urobil práve
nanebovzatie?
A v nebi
sa otvoril Bozí chrám
a v chráme bolo vidiet archu
jeho zmluvy. A nastali blesky,
burácanie, zemetrasenie a velké
krupobitie. Potom sa na nebi ukázalo
velké znamenie: Zena odetá
slnkom, pod jej nohami mesiac a na jej
hlave veniec z dvanástich hviezd.
(Zjv 11:19 -12:1)
o.
Eirene